Az Iveco Daily elektromos változatával idehaza még valószínűleg nem sokan találkoztak. Ez nem csoda, hiszen  bár két éve mutatták be a felfrissített változatot, csak most került Magyarországra belőle egy példány mutatóba, hogy a hazai üzemeltetők is kipróbálhassák. Szerencsére nekünk is jutott néhány óra a járműre, ami éppen arra volt elegendő, hogy meglessük mit tud.

Kis elektromos Daily történelem
Az Iveco 1986-ban fejlesztette ki az első teljesen elektromos Daily-t. 2011-ben már a magyar piacon is feltűnt a null-emisszió hajtással szerelt olasz jármű, két éve pedig az olaszországi Riminiben mutatkozott be a frissített kiadás, mely a korábbi 90-130 helyett, már akár 280 kilométert is képes megtenni egyetlen feltöltéssel (NEDC-ciklus szerint). Ez az érték a 16 m3-es  3,5 t össztömegű változatra vonatkozik. Az 5,6 tonnás, 16 m3-es  tesztjármű 200 kilométeres hatótávval rendelkezik.

Az öttonnás össztömeggel rendelkező Daily közel kéttonnás hasznos teherbírással büszkélkedhet.

Motor nélküli motortér
Az elektromos Daily tesztéjre terhelés nélkül került sor, így messzemenő következtetéseket nem lehet levonni, de egy-két érdekességre így is fény derülhetett. Az első mindjárt a motorháztető alatt van. A közhiedelemmel ellentétben az elektromotor nem itt kapott helyet, hanem az első és második tengely között, körülbelül a jármű közepén. A motorháztető alatt “csupán” a szuperkondenzátor, az elektromos vezérlőegység, az akkumulátorok töltőberendezései és inverterei, valamint az elektromos fülkefűtő berendezés található.

A motorháztető alatt nem is motor van.

A 109 lóerőnek megfelelő, 80 kW legnagyobb teljesítménnyel rendelkező, háromfázisú, aszinkron villanymotor egy fordulatszám-csökkentő áttételen keresztül gondoskodik a hátsó tengely hajtásáról. A szükséges áramot a kasztni aljában található három darab nátrium-nikkel-klorid  akkumulátor csomag biztosítja az elektromotor számára. A Daily akkumulátorai normál töltéssel 400 voltos “ipari árammal” 10 óra alatt, míg gyorstöltéssel 2 óra alatt tölthetők fel. Otthoni körülmények között, 230 voltos árammal 24 órát vesz igénybe a töltése. Az akkumulátorokra az Iveco 3 év garanciát ad, így addig biztosan nem kell tartani azok cseréjétől.

Az elektromotor a padlózat alatt kapott helyet.

Hogyan kell vezetni?
Az elektromos Daily fülkéjébe ülve első ránézésre minden olyan, mint a dízeles változat esetében, aztán amikor az ember ténylegesen el akar indulni, akkor merül fel a kérdés, hogy mégis hogy? Először is érdemes áttekinteni néhány fontos műszert. A műszerfalon a dízelesekhez hasonlóan ugyanúgy van fordulatszámmérő és sebességmérő is, tehát nem látható nagy eltérés. Végsebessége gyári adatok szerint 130 kilométer/óra lehet, de ennyi bőven elég egy ekkora áruszállítóhoz.

A fülkéje megegyezik a dízeles változatokéval.

A kormánytól jobbra, a sebességváltó helyén egy joystick szerű kar található. Ezen kétféle vezetési mód közül választhatunk: alaphelyzetben a Eco takarékos üzemmód áll rendelkezésre, de természetesen a Power-üzemmód is választható, ha lendületes haladásra van szükség. A takarékoskodással egyébként nincs gond, hiszen mindkét üzemmódban a rendszer eminens módon táplálja vissza töltést a regeneratív fékezésnek köszönhetően.

Ember legyen a talpán aki innen megmondja, hogy ez elektromos változat.

Elinduláshoz mindössze el kell fordítani az indító kulcsot, majd felengedni a fékpedált, hogy a villanymotor automatikusan megmozdítsa a járművet. Az elektromos Daily csendesen gurul, 30 kilométer/óra alatt viszont trolibusz szerű duruzsolást lehet hallani körülötte. Ez a gyalogos védelmi rendszer hangeffektusának köszönhető, így ugyanis a jármű környezetében sétálók hallhatják annak közeledését. Enélkül szinte hangtalan lenne a furgon, ami ekkora össztömegnél kifejezetten veszélyes lenne.

A rendszer kiértékeli a vezetési stílust.

Városban a Daily könnyedén küzdi le az emelkedőket és a forgalom ritmusát is gyerekjáték felvenni vele. Az elektromos hajtáslánccal a fékeket is lehet kímélni, hiszen ha elvesszük a lábunkat a gázpedálról a jármű dinamikusan lassulni kezd a regeneratív fékezés miatt. Ha nem szeretnénk ezt a funkciót kihasználni, akkor egyszerűen vitorlázó módban, vagyis üresben kell gurulni, így nagyobb kigurulásokat tehetünk meg a jelzőlámpákig.

Ő a főnök
A Daily-ben egy érintőképernyős infotainment rendszer segítségével kaphatunk képet vezetési stílusunk eredményességről. A 7 colos tablet többek között megmutatja az akkumulátorok töltöttségi állapotát, a rendelkezésre álló hatótávot, valamint folyamatos visszajelzést biztosít az energiafelhasználásról. Sőt, adott esetben a felügyeleti rendszer kétféle vezetési stílust is el tud tárolni, így vissza lehet nézni, melyik sofőr az, amelyik nem bír a vérével.

A jobb oldali kék rovátkák a szuperkondenzátor töltöttségét mutatják.

A sportos vezetési stílussal ugyanis a kelleténél gyorsabban meríthetők le az akkumulátorok, jelentősen csökkentve ezzel a rendelkezésre álló hatótávot. Az Iveco felügyeleti rendszere nagyon profi: mindhárom akkumulátor csomagról képes külön-külön megmutatni a töltöttség szintjét, illetve az üzemi hőmérsékletet. A tesztút alatt érdemben alig csökkent a hatótáv, ami a gazdaságos vezetésnek volt köszönhető.

A raktér 16 köbméteres.

Kiknek lehet jó?
Az Iveco hazai forgalmazója, a DanubeTruck Magyarország Kft. nem tüntet fel darabonkénti árat az elektromos Daily-re. Ennek két oka van: egyik, hogy ilyet valószínűleg nem  fog senki magán célból venni, másik, hogy flottában már sokkal kedvezőbb az ár. Az biztos, hogy az elektromos furgonok ára még jóval a dízelesek felett van. Ennek ellenére alacsonyabb üzemeltetési költségeket biztosítanak, emellett olyan lezárt övezetekbe is be lehet velük hajtani, ahonnan a fosszilis üzemanyaggal hajtott, vagy a túl zajos járműveket már kitiltották.

A Vezess úgy számol, hogy ezen furgonok első ütemben történő megjelenésére elsősorban a hazai élelmiszer diszkontláncoknál van esély. Elég, ha csak az Aldira gondolunk, mely már teljes egészében zöldárammal valósítja meg valamennyi hazai érdekeltségének áramellátását.