Néhány órája landolt a szerkesztőségi levelesládában az eTruck Motor Zrt. üzenete, amiben egy forradalmi újdonságról számolnak be. Állításuk szerint ez a projekt “a legnagyobb környezetvédelmi kezdeményezés a világon, mióta a környezetet védjük”.

Erős szavak ezek, de ha tényleg igaz a magyar vállalat által részünkre elküldött dokumentáció, akkor bizony teli szájjal röhöghetnek a jegesmedvék, a sarkvidéki jégtáblák újra hízhatnak és a méhek boldogan gyűjthetik a virágport, minden rendben lesz, a Föld megmenekül a globális felmelegedéstől. Azt már tényleg csak baromi halkan jegyezem meg, hogy ha ez bejön, akkor Magyarország lesz az új Dubaj.

A lényeg röviden (idézve a sajtóanyagot)

“Az nulla károsanyag-kibocsátással dolgozó nyergesvontató sorozatgyártása 1-1,5 év múlva kezdődik. A tervezését és a formatervet is dr. Zalavári József (egykori Ikarus buszok főtervezője) a BME tanára vezényelte. A tervezés és a fejlesztés szakmai hátterét a BME biztosítja és felügyeli.

A kamion teljesen környezetbarát ZERO EMISSION osztályba tartozik, így csak az európai környezetvédelem elősegítésére évi 400 milliárd liter gázolaj elégetésétől mentené meg a Földet. Ennyi károsanyagot égetnek csak Európában el a hosszútávú szállítmányozásra rendszeresített kamionok. Ez kétezer darab 200 ezer tonnás tankhajó üzemanyagszükségletének felel meg éves szinten. Az eTruck Motor Zrt. célja 7 éven belül kiváltani az összes dízel meghajtású kamiont Európában.

Kínai érdekeltségek résztulajdont szereztek ebben a magyar cégben, vállalva az évi 1 milliós gyártási kapacitás lebonyolítását, és előállítását. Amint a tesztek lezárulnak, a gyártás megkezdődik feltehetőleg 2019 közepén.”
DSC_0015

A kamion specifikációja

  • A eTruck egy feltöltéssel 1200 kilométert tud megtenni, 40 tonnás összeterhelés mellett, a feltöltési idő nulláról kevesebb mint 3 óra.
  • A forgatónyomatéka kétszer meghaladja a jelenleg szériában gyártott legerősebb nyergesvontató, a VOLVO 750-es típusáét (3550Nm ).
  • Az eTruck esetén már az induláskor a rendelkezésre áll a 7000 Nm-es forgatónyomaték, teljesen az elektronikusan korlátozott 90 km/h-ig.
  • Végsebessége korlátozás nélkül 150 km/h.
  • Jelenlegi konfiguráció mellett 1200 kilométer megtételéhez elég az akkumulátorokba táplált energia, ami kevesebb, mint 3 óra alatt újratölthető.
  • A motor teljesítménye 580 Lóerő.
  • Várható piaci ára 160 ezer euró (50 millió forint), amiben az összes extra már helyet kapott, és ennél tovább már nem szerelhető.
  • Az eTruck fogyasztása 100 kilométerre, 40 tonnás terhelés mellett, 1200 forintnyi áram. Így az eTruck tizede áron képes az áru szállítására, vagy tízszer annyi árut tud elvinni ugyan annyi költség mellett, mint a mai legkorszerűbb EURO6-os haszongépjárművek.

“A töltőhálózat kiépíttetése jelenleg versenyeztetés alatt van több olajipari és energetikai céggel. Az eTruck a gazdasági minisztériumnak is fel van ajánlva, mint munkahely teremtés, mint gazdasági növekedés céljából a Magyar nép javára. Ami a költségvetését tekintve éves szinten 400 milliárd eurós gyártási összeget jelent, a jelenlegi magyarországi GDP 130 milliárdjához képest, háromszor nagyobb mint az ország összterméke. Azonban gazdasági minisztériumot nem érdekli ez a befektetés!”

“Csak az Európai Unió közúti áruszállítása éves szinten 500 milliárd eurós nagyságrendű, ez teljes egészében magyar nép tulajdonába vándorolhatna”.

Ez gyakorlatilag egy csoda

Gondolom, ti is észrevettétek, hogy az egész sajtóanyag megfogalmazása igen érdekes, szóval ez is arra enged következtetni, hogy csupán egy médiahackről van szó, de mi lennénk a legboldogabbak, ha ez a kamion tényleg sorozatgyártásba kerülne 1-1,5 év múlva. Azzal azonban nem árt tisztában lenni, hogy még az olyan órásvállalatok is, mint a Daimler német járműgyártó, 2016-ban bemutatott a hagyományos tehergépjárművek szállítási kapacitásával és menetteljesítményével versenyképes elektromos hajtású kamionja, a Mercedes-Benz Urban eTruck akkumulátora is csupán 200 kilométeres hatótávot biztosít.