Az időjósok azt mondták meleg lesz, gondoltam nem is viszek kabátot a Busexpóra, pedig a feleségem kétszer is mondta, hogy tegyem el. Reggel még hétágra sütött a nap, aztán egyszer csak feltámadt a szél és sötét felhők jöttek. Mindig hallgatni kell a női megérzésre, nem is értem miért nem a nőkhöz fordulnak a hazai és külföldi buszgyártók egy-egy új típus sikerével, vagy lehetséges fogadtatásával kapcsolatban.

Premierből pedig most sem volt hiány a minden évben ilyentájt megrendezendő Busexpón, mely a nagy múltra visszatekintő Országos Személyszállítási Konferencia kísérőrendezvényeként született meg. A jelek szerint van jogosultsága, hiszen évről-évre itt mutatkoznak be a hazai és külföldi újdonságok a szakma és nagyközönség számára, miután a tököli autóbuszfesztivál sajnos tavaly végleg kapitulált.

A 16 éves Keszthelyi Vivien egészen ráérzett a buszvezetésre, hiszen megszámolhatatlanul sok kört ment ezzel a Neoplan Tourlinerrel.

A 16 éves Keszthelyi Vivien autóversenyző egészen ráérzett a buszvezetésre, hiszen megszámolhatatlanul sok kört ment ezzel a Neoplan Tourlinerrel.

A most bemutatott külföldi újdonságok jó részét már tavaly ősszel megtapogattuk Prágában, így olvasóink a zsámbéki mustránál jóval korábban ismerkedhettek meg a legfrissebb buszos újdonságokkal. Ennek ellenére következzen egy körkép a premierekről!

Olasz offenzíva 

Az Iveco haszonjárművek hazai forgalmazója három, szemet gyönyörködtető autóbusszal jelent meg a rendezvényen. Valamennyi jármű újdonságnak számít a hazai piacon. A DanubeTruck Magyarország Kft. elhozta hazánkba az Iveco Urbanway hibrid hajtású változatát, mely külsőségekben szervesen illeszkedik a néhány éve bemutatott Urbanway típuscsaládba. A szóló üzemű buszt soros, hibrid hajtáslánccal szerelték, ennek köszönhetően 40 százalékkal kisebb üzemanyag-felhasználással büszkélkedhet. Emellett 33 százalékkal kevesebb szén-dioxidot és 40 százalékkal kevesebb nitrogén-oxidot ereget a levegőbe dízeles társaihoz képest. A járműben dolgozó Tector 7-es motor 20 kilométer/óra alatt kikapcsol, helyét  pedig az elektromotor veszi át.

Az Iveco Full Hybrid hajtáslánca 30 kilóval könnyebb az előző változatnál.

Az olaszok másik újdonsága az Evadys volt, mely lényegében a Crossway magaspadlós változata. A helyközi- és távolsági utasszállításra tervezett modell igazi erőssége a második ajtónál kialakított peron rész, ahol babakocsival és kerekesszékkel közlekedők utazására van lehetőség. A kiállított járművet mozgássérült lifttel is felszerelték, így demonstrálva, hogy a modell teljesen készen áll a mozgásukban korlátozott személyek utaztatásra. A csehországi Vysoké Mýto-ban készülő Evadys-hez tartozó extrafelszerelések között műszerfalba építhető hűtőrekeszt, kávéfőzőt, minikonyhát, LCD-képernyőt és routert is találunk.

A harmadik újdonság egy igazi kakukktojás volt, hiszen nem is a külföldi gyártókról szóló bekezdésekben kéne emlegetni. A kis befogadóképességű, de tágas Iveco Compacto neve ismerősen csenghet a buszrajongók számára, hiszen négy évvel ezelőtt mutatták be az első változatot. Most, Zsámbékon a második generációs kiadás tartotta a premierjét. A 8,8 méter hosszú, 30 személy befogadására alkalmas midibuszt a Daily 70C17-es alvázára építették. Kisebb termete ellenére jókora, 4,5 köbméteres csomagtérrel rendelkezik. A magyar gyártmányt hamarosan részletesen bemutatjuk a Vezessen.

A Karsan új kategóriát teremtett: íme a SUV-midibusz, a Jest.

Török kisbuszok
A törökországi gyártású buszok hazai forgalmazója, az Anadolu Korona Bus Kft. garmadával állított ki főként kis befogadóképességű városi, és távolsági felhasználásra szánt autóbuszokat. A cég elhozta az Isuzu Visigót is, mely a 9,5 méter hosszú, magasabb komfortfokozatot kínáló üzemeltetők számára jelenthet alternatívát. A 7,3 méter hosszú Isuzu Novo Ultra pedig iskolabuszként, vagy csapatbuszként vethető be.

Akárcsak a török fejlesztésű és gyártású Karsan Star is, mely 31 ülőhellyel rendelkezik. A Budai Várban közlekedő Karsan midibuszokkal közös főegységeken osztozkodó modell nagy, 4,3 köbméteres csomagtérrel büszkélkedhet, egészen kimaxolva a nyolcméteres karosszéria hosszt. A Hyundai H350-es furgon európai piacra történő sorozatgyártását is végző Karsan kisbusz-kínálata azonban itt még nem ér véget, hiszen Zsámbékra elhozták a mindössze 5,8 méter hosszú, városi kialakítású Jest midibuszt is. A kis befogadó képességű buszok mellett üdítő kivétel volt a Temsa Maraton. A szintén magyarországi premierjét ünneplő turistabusz utasterében 1+2 soros elrendezésben építették be az üléseket, ennek köszönhetően nagyobb terek állnak az utasok rendelkezésre.

És még mindig a törökök…
A premierek sorát még mindig a törökkel kell folytatnunk, ugyanis a Mercedes hazai képviselete, az EvoBus Hungaria Kft. elhozta a kiállításra a tavaly ősszel bemutatott, új Mercedes Conectót. A Zsámbékon kiállított modellen jól látható, hogy érdemi változtatás csak a homlok és hátfal szempontjából történt, a jármű utastere még mindig az egy évtizeddel ezelőtti Mercedes Citaróét idézi. Pestiesen szólva, túlságosan prosztó. Ettől függetlenül a Conecto valóban szívós modellként ismert Közép-Európában.

Német és holland villantások
Premierek szempontjából fontos még megemlíteni a hollandokat és a németeket is. A VDL Bova a 2015-ben bemutatott luxus emeletes buszát, az FDD2-est és a vadonatúj, 10,6 méter hosszú FHD-106-ost villantotta meg Zsámbékon. Mindkét modellt Nyugat-Európában gyártják, annak ellenére, hogy a VDL rendelkezik macedóniai üzemmel is. Nem úgy a németek újdonságát, a Neoplan Tourlinert, melyet leginkább a török premierekhez lehetne sorolni. A modellt nemrég formatervezési díjjal tüntették ki, amit nem csodálunk, hiszen kívül-belül prémiumkategóriás turistabusszá lépett elő a Tourliner.

Ilyen a VDL FHD2-106 belseje.

Hazai bemutatók
A magyar buszgyártás felpörgése ellenére kevés hazai buszpremiernek lehettünk szemtanúi. Az újdonságok többségét ezúttal a Credo buszokat gyártó Kravtex szállította. A győri és mosonmagyaróvári üzemmel rendelkező magyar cégcsoport városi és városközi kialakítású, vadonatúj Econelleket mutatott be, melyekről eddig csak a hazai médián keresztül lehetett hallani. A városi kialakítású modellváltozat ebben a hónapban zárta tesztjét Győrben és Kravtex szerint tökéletesen képes volt helyettesíteni belvárosi viszonylaton egy csuklós buszt.

A 13 méteres Econellből máris van városközi és városi kivitelű változat.

A kiállításon jelen volt még az Ikarus Egyedi Autóbuszgyártó Kft. is, melynek standján kis jóindulattal ugyancsak sor került egy premierre. A CNG-hajtású, kompozit szerkezetű Modulo C88G most volt először látható a hazai nagyközönség számára. A midibuszt nemrég külföldön is tesztelték és a cég szerint rendkívül kedvező, 17-18 kg/100 kg-os fogyasztási értéket produkált, ami a kompozit szerkezetnek köszönhető.

Senki sem gondolta, hogy ez az Ikarus 506-os még egyben, van, de mégis.

Ismét az Ikarus a sztár
Bár nem premierként, de a kiállításon jelen voltak még olyan zászlóshajók, mint például a Scania Interlink, a Volvo 9900-as turistabusz, valamint az általunk is tesztelt Setra ComfortClass 500. A Busexpo idén egy közlekedéstörténeti ritkaságot, egy Isuzu-alvázra épített Ikarus 506-os midibuszt is tartogatott a látogatók számára. A kisbusz megmenekülése egészen hihetetlen módon történt, hiszen alig néhány órát töltött el egy használtautós weboldalon, miután jelenlegi tulajdonosai megvásárolták.