Ennél menőbb gázbusz egyelőre nem létezik

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2016.12.01. 12.00

Az új Solaris Urbino CNG busz mesterien kombinálja a retró vonulatot a modernizmussal.

Ennél menőbb gázbusz egyelőre nem létezik

A hannoveri IAA haszonjármű-kiállításon mutatták be a Solaris legújabb, harmadik generációs, sűrített földgázzal hajtott (CNG) autóbuszát. A 12 méter hosszú, háromajtós, alacsony padlós autóbusz szervesen illeszkedik a lengyel cég által 2014-ben bemutatott új Urbinó modellcsaládba. A fekete-aranyszínű autóbuszt a prágai Czechbus kiállításon tekintettem meg.

Nem zavaróak a dupla ülések, sőt, kényelmesen el lehet férni a közlekedőfolyosón.

Nem zavaróak a dupla ülések, sőt, kényelmesen el lehet férni a közlekedőfolyosón.

A vezető munkahelye követi a konvenciókat, igazából semmi szokatlan nincs benne.

A vezető munkahelye követi a konvenciókat, igazából semmi szokatlan nincs benne.

A jármű hajtásáról 320 lóerős (239 kW) ISLG8.9 típusú Cummins motor gondoskodik, mely teljesíti az Euro 6-os normákat. Az erőforráshoz egy ZF Ecolife automata váltó csatlakozik, de opcionálisan Voith Diwa 6 váltó is rendelhető. A hajtáshoz szükséges sűrített földgáz tárolására a tetőn található 4 darab üvegszál erősítésű gáztartály szolgál, melyek egyenként 315 literes kapacitással bírnak. Opcionálisan ugyanakkor akár öt darab, egyenként 375 literes gáztartály is választható.

Az utastér minden bizonnyal elnyeri a retró vonalat képviselő utasok tetszését.

A második és harmadik ajtó között is széles a közlekedőfolyosó.

A jármű utastere jóval igényesebb a megszokottnál, de különlegessége nem az elrendezésben, hanem a felhasznált anyagokban rejlik. A kiállított Solaris Urbino 12 CNG-ben 33 ülőhely található, de szükség esetén akár 37 szék is elhelyezhető. Az ülések vékony ülés- és háttámlával rendelkeznek, így szinte beleolvadnak az utastérbe, emellett az Ikarus 200-as családban hasonlóképpen alkalmazott megoldás szerint barna műbőrrel látták el őket, melyek ennek köszönhetően könnyebben tisztíthatóak.

A bézs színű oldallemezek jól kiegészítik a plafon borításául szolgáló faerezetű lemezt, mely ugyancsak a korai Ikarus 200-asokra emlékeztet egy kicsit. Ez a barnás faerezetű lemez ráadásul a motorsátornál is visszaköszön. A rozsdamentes acélból készült kapaszkodókon piros és zöld LED-világítást építettek be, a vezetőfülkét pedig lakkfekete elemekből állították össze.

A Solaris bevállalta a '70-es, '80-as évek ízlését.

A Solaris bevállalta a 70-es, 80-as évek ízlését.

Ez a 21. századi, ugyanakkor kicsit retrós belső tér nagyon üt, szintén pozitívum, hogy nincs telematricázva CNG-s feliratokkal a járműbelső, ráadásul az utastéren meg se látszik, hogy egyébként alternatív hajtáslánccal szerelt járműről van szó, holott a gáztartályok miatt általában a legtöbb gyártónak kell hozni egy-két kompromisszumot, melyek valamelyest a belső térre is kihathatnak (lásd. Scania Citywide). A 20 éves Solaris nagyon eltalálta ezt az autóbuszt, kíváncsian várjuk, hogy vajon hány üzemeltető választja majd ilyen belsővel a modellt.

Kommentek

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Másfélszer hasznosabb az elektromos Kangoo

Ahogy a Renault Zoe, a franciák Z.E. villanyautó-családjának hasznos tagja, a Kangoo is másfélszeresére növelt hatótávolsággal fut neki a következő modellévnek.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

Már el is készült a legdurvább Fiesta

Az új Ford Fiesta máris megvadult és rallyautóként még elődjénél is sikeresebb szeretne lenni, amihez mindene adott.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Csak a baj van a szigorúbb fogyasztási tesztekkel

Az emissziós tesztekkel szemben támasztott követelmények szigorításának lassított ütemezését kéri az Európai Bizottságtól az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.