Az egykori lengyel főváros, Krakkó minden évszakban tökéletes úti célpont lehet. A magyar vonatkozású nevezetességekben bővelkedő város autóval, vonattal és autóbusszal egyaránt jól megközelíthető Budapestről, bár talán az egyik legkényelmesebb megoldásnak a menetrend szerinti nemzetközi busz számít. Ezúttal egy új busztársaság, a Lux Express járatára váltottunk jegyet a feleségemmel, hogy kipróbáljuk a hazai piacon még újnak számító szereplőt.

Beveszik a Tátrát

Azt gyorsan hozzá kell tenni, hogy a nemzetközi autóbuszjáratok útvonala Pestről Krakkóba általában az Ipolyságon át, a szlovák síparadicsomon keresztül vezet. Mivel a buszok nagyon kevés gyorsforgalmi úton tudnak haladni abban az irányban, ezért általában minimum 6-7 órával kell számolni a menetidő terén. A Tátra látványa persze mindért kárpótolja az embert. Az észt Lux Express is ezt az útvonalat használja, azonban plusz szolgáltatásokat nyújt, hogy elviselhetőek legyenek a félnapos utazások. De tényleg jobbá teszi-e az életet néhány pohár forró csoki és egy tucat film?

A krakkói óváros közepén található Posztógyárat és környékét nagyon sok turista keresi fel. Itt mindenki megtalálhatja a pénztárcájának megfelelő éttermet, vagy kávézót.

A krakkói óváros közepén található Posztógyárat és környékét nagyon sok turista keresi fel. Itt mindenki megtalálhatja a pénztárcájának megfelelő éttermet, vagy kávézót.

A társaság weblapja “okos”, mert bár elsőre észt nyelven jön be, mindjárt angolra vált, ha érzékeli, hogy nem Észtországból próbálják betölteni. Bal oldalt gyorsan és könnyen ki lehet választani az úti célt és akár napi három járat közül is választhatunk. Mi a reggel nyolcas indulás mellett döntöttünk szeptember 19-én, de az esti 22.40-es startban is van fantázia, hiszen akkor megspórolható egy hoteléjszaka és akár már reggel hatkor kezdhetjük a városnézést. Érdemes időben foglalni, mert így pénzt spórolhatunk meg és akár 22 euróért, vagyis nagyjából 6700 forintért járhatjuk meg Krakkót fejenként, oda-vissza.

English please! 

A szürke Scania Irizar i6-os időben gördült be a Népligetben található, az M3-as metró kijáratnál lévő autóbusz-megállóba. A buszról két sofőr szállt le, majd az egyik elkezdte bepakolni a csomagokat, a másik pedig nekilátott a kinyomtatott jegyekkel érkező utasok becsekkolásához. A buszon lévő eszköz egyébiránt alkalmas a mobilon olvasható, QR-kóddal ellátott jegyek kezelésére is. A járműre felszállva ilyenkor már lehetőség van egy félliteres víz ingyenes igénylésére (7 óránál hosszabb utazások idején), de aki először utazik a járattal, az egyszerűen nem kap infót erről.

Krakkóban sem kell lemondanunk a kürtős kalácsról. Csak itt "ciasto wegerskie", vagyis magyar süteményként fut.

Krakkóban sem kell lemondanunk a kürtős kalácsról. Csak itt “ciasto wegerskie”, vagyis magyar süteményként fut.

Hogy miért? Csak lengyelül tájékoztatják az utasokat, ami nálam ugyan nem gond, mert beszélem a nyelvet, de sok más magyar nyilván nem érti, mit mondanak be. Éppen ezért az indulás utáni tájékoztató is mehetett a levesbe, mert lengyel nyelven történt. Ez mindenképpen baj. Visszafele sem volt jobb a helyzet, mivel ugyanazokkal a sofőrökkel jöttünk Pestre.

Nyomkodom, tehát vagyok

A buszon lévő ülések kényelmesek, háttámlájukba érintőképernyős tableteket építettek, melyeken szörfölhetünk a világhálón, digitális könyveket olvashatunk, illetve lengyel és nemzetközi filmeket és sorozatokat nézhetünk. Utóbbinál a kínálat kicsit gyér, de szerethető, hiszen a Szívek szállodája, valamint a Szex és New York epizódjai érhetők el. A klímával nem spórolnak és a wifi is működik. A WC és a kávéautomata hibátlanul üzemelt az oda- és visszaút alkalmával is, azonban az elgondolkodtató, hogy mi lenne, ha tele lenne a busz, mert akkor furcsán venné ki magát, hogy mindenki jár-kel a fedélzeten utazás közben a kávégép miatt.

13jj0917602

Azért ezek a mini tabletek se bírják mindig az ipart. Sajnos akadt olyan, ami folyton lefagyott, majd újraindult.

Stewardess-szel jobb lenne

Összességében a plusz kényelmi dolgok megtették a hatásukat, valóban gyorsan telt el közel 7 óra. A színvonal stewardessek alkalmazásával tovább növelhető lenne (lásd Student Agency), de ha csiszolják a fedélzeti tájékoztatást, akkor elmondható, hogy sikerült tökéletesíteni a szolgáltatást. Az külön öröm, hogy műszakilag jól felkészített busszal vághattunk neki mind az oda-, mind pedig a visszaútnak. Fülhallgatót viszont érdemes vinni, de ha elmulasztjuk, akkor 500 forint ellenében vásárolhatunk.

Ugyan a magyar versenytárs, az Orangeways tetszhalott állapotban van, ettől függetlenül a Lux Expressnek nincs miért hátradőlnie, ugyanis a PolskiBus is indít autóbuszokat Budapest és Krakkó között. Az viszont kétségtelenül nagy előnye az észt társaságnak, hogy a járatokat kevés utas esetén sem törlik, ergo, ha váltottak jegyet a buszra, akkor elindulnak az adott időpontban akár csak 10 emberrel is. Ugye milyen jó ez?