Elfeledett amerikai csuklósok nyomában

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2016.10.09. 12.00

Az amerikaik kicsi beelőztek minket a csuklós buszok terén, de később hamar ledolgoztuk ezt a hátrányt.

Elfeledett amerikai csuklósok nyomában

Az első csuklós autóbuszt a német Vomag építette meg 1931-ben, ez azonban csak annyiban számított csuklósnak, hogy az első tengely és a vontatmány közé egy csuklószerkezetet építettek, azonban nem lett nagy sikere, mert érdemben nem javult a manőverezhetősége. A világ második csuklós autóbusza az Egyesült Államokban készült el. Ugyanakkor ez egyes forrásokkal ellentétben nem a Kaiser Coach, hanem egy másik gyártó,  Twin Coach autóbusza   tekinthető annak, mely évekkel megelőzte vetélytársát.

Az amerikai Twin Coach 1940-ben épített kísérleti jelleggel csuklós trolibuszt, melyet Super Twin névre kereszteltek. A jármű bizonyos értelemben megelőzte a korát, hiszen mind a mellső, mind pedig a C-tengely kormányzott volt. Sőt, fordulékonyságát lényegében ebből nyerte, hiszen a csuklószerkezet vízszintes irányú mozgásra nem volt alkalmas, csak függőlegesen tudott elmozdulni. Hogy mire volt ez elég? Nem sok mindenre, ennek köszönhető, hogy a prototípuson kívül csak még egy másik darabot gyártottak a Super Twinből.

Chicago-TCartic

A második változat 1946-ban készült el, gázüzemű hajtáslánccal, azonban két évvel később átalakították trolibusszá. Az első prototípus Cleveland-ben közlekedett, míg a második Chicagóban állt forgalomba. Utóbbi mai napig megtekinthető egy vasúttörténeti múzeumban, Illinoisban. A második prototípus megszületésével szinte egy időben, a kaliforniai Los Altosban, Kaiser Coach néven elkészült egy másik amerikai csuklós autóbusz is.

Itt még gázos verzióban pózol a második prototípus.

Itt még gázos verzióban pózol a második prototípus.

Mi, magyarok 1960 tavaszára készítettük el az első csuklós buszt, melyet három mérnök, Rózsa László, Lassú Gábor és Színi Béla tervezett a Fővárosi Autóbuszüzem (FAÜ) megrendelésére. Ezt követően éveken keresztül folyt a kétféle kocsitestből “összeillesztett” csuklósok építése. Az első gyárilag épített magyar csuklós busz az Ikarus 180-as volt 1964-ben. A házi építésű magyar csuklós buszokról itt olvashat bővebben.

 

Kommentek

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

Munkagéppel mennek a tüntetők ellen a rendőrök

A szomszédos Szlovákiában fejlesztik a jövő rendőrségi oszlatójárművét. A Božena Riot az építőipari és mezőgazdasági munkagépek ketrecharcos unokatestvére.

Sportautókra hajaz ez a német turistabusz

A most következő gyártóról ritkán hallani manapság, de ha igen, akkor az biztos valami nagy durranás.

Morbid: El akarták lopni a Ferrari-alapító maradványait

Az olasz rendőrség kedden közölte, hogy sikerült meghiúsítaniuk a néhai Ferrari-alapító, Enzo Ferrari földi maradványainak ellopását. Váltságdíjra utaztak a reménybeli sírrablók.

F1: A Merci-főnökön röhög az egész internet

Toto Wolff beindította a mémgyárakat az Ausztrál Nagydíjon bemutatott asztalcsapkodásával.

Videó: Ilyen közel voltak a nézők Vettel Ferrarijához

Sebastian Vettel melbourne-i fedélzeti kamerás felvételéből látszik igazán, mennyire veszélyes volt, hogy a nézők már a levezető körön a pályára rohantak.

F1: Lewis Hamilton önéletrajzi filmet tervez

Nem lát megfelelő színészt, ezért önmagát alakítaná.

F1: Bahreinben dől el, mi is van az előzésekkel

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint meg kell várni a Bahreini Nagydíjat az előzésekkel kapcsolatos végleges elemzésekhez.

Nagy lebukás, tényleg sok a magyar gyorshajtó

A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is.

F1: Vérfürdő készül a középmezőnyben

Az első három csapat kiléte világos, de a best of the rest pozíciójáért 2017-ben öldöklő csata folyhat a Forma-1-es középmezőnyben. Ki van előrébb, ki bírja tovább a fejlesztési versenyt?

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

F1: Nem a trükkös futómű csinálta ki a Red Bullt

A Red Bull szerint a felfüggesztésekre vonatkozó új szabályoknak nincs közük ahhoz, hogy a csapat a Ferrari és a Mercedes mögé szorult az Ausztrál Nagydíjon.

F1: Ő lesz Räikkönen utódja?

A Ferrari korábbi csapatfőnöke szerint megvan, kire cserélhetné a veterán Kimi Räikkönent a Ferrari 2018-ban.

F1: Alonso még öt évig maradhat?

A McLaren-Honda jelenlegi versenyképessége mellett az sem lenne meglepő, ha Fernando Alonso féltávnál kiszállna, de a wokingi csapat főnöke azt reméli, sokáig marad még a kétszeres bajnok spanyol.

Jön a 30-as korlátozás lakott területeken?

Violeta Bulc, az Európai Unió közlekedésért felelős biztosa szerint érdemes lenne szigorúbban korlátozni a sebességet lakott területen.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.