Elfeledett amerikai csuklósok nyomában

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2016.10.09. 12.00

Az amerikaik kicsi beelőztek minket a csuklós buszok terén, de később hamar ledolgoztuk ezt a hátrányt.

Elfeledett amerikai csuklósok nyomában

Az első csuklós autóbuszt a német Vomag építette meg 1931-ben, ez azonban csak annyiban számított csuklósnak, hogy az első tengely és a vontatmány közé egy csuklószerkezetet építettek, azonban nem lett nagy sikere, mert érdemben nem javult a manőverezhetősége. A világ második csuklós autóbusza az Egyesült Államokban készült el. Ugyanakkor ez egyes forrásokkal ellentétben nem a Kaiser Coach, hanem egy másik gyártó,  Twin Coach autóbusza   tekinthető annak, mely évekkel megelőzte vetélytársát.

Az amerikai Twin Coach 1940-ben épített kísérleti jelleggel csuklós trolibuszt, melyet Super Twin névre kereszteltek. A jármű bizonyos értelemben megelőzte a korát, hiszen mind a mellső, mind pedig a C-tengely kormányzott volt. Sőt, fordulékonyságát lényegében ebből nyerte, hiszen a csuklószerkezet vízszintes irányú mozgásra nem volt alkalmas, csak függőlegesen tudott elmozdulni. Hogy mire volt ez elég? Nem sok mindenre, ennek köszönhető, hogy a prototípuson kívül csak még egy másik darabot gyártottak a Super Twinből.

Chicago-TCartic

A második változat 1946-ban készült el, gázüzemű hajtáslánccal, azonban két évvel később átalakították trolibusszá. Az első prototípus Cleveland-ben közlekedett, míg a második Chicagóban állt forgalomba. Utóbbi mai napig megtekinthető egy vasúttörténeti múzeumban, Illinoisban. A második prototípus megszületésével szinte egy időben, a kaliforniai Los Altosban, Kaiser Coach néven elkészült egy másik amerikai csuklós autóbusz is.

Itt még gázos verzióban pózol a második prototípus.

Itt még gázos verzióban pózol a második prototípus.

Mi, magyarok 1960 tavaszára készítettük el az első csuklós buszt, melyet három mérnök, Rózsa László, Lassú Gábor és Színi Béla tervezett a Fővárosi Autóbuszüzem (FAÜ) megrendelésére. Ezt követően éveken keresztül folyt a kétféle kocsitestből “összeillesztett” csuklósok építése. Az első gyárilag épített magyar csuklós busz az Ikarus 180-as volt 1964-ben. A házi építésű magyar csuklós buszokról itt olvashat bővebben.

 

Kommentek

Emlékeznek még erre: Geráppááá!?

Régi, emlékezetes autós reklámok után kutatva bukkantunk erre a műre. Annak idején, ha egyszer a gondolataink közé fonta magát, már lehetetlen volt onnan kitörölni.

Hétfőn kitilthatják az öreg autókat Budapestről

Elrendelte a szmogriadó riasztási fokozatát Budapesten a főpolgármester; hétfő reggel 6 órától tilos olyan gépjárművel közlekedni a fővárosban, amelynek forgalmi engedélyében a környezetvédelmi osztályt jelölő kód 0, 1, 2, 3, 4, vagy amelynek forgalmi engedélye nem tartalmaz környezetvédelmi osztályt jelölő kódot.

GT86, az elérhető élményautó

Nem maradtak el a faceliftnél kötelező újítások, de a Toyota GT86 frissítésekor a vezetési élmény fokozására koncentrált a japán vállalat. A sportkocsi továbbra is tiszta vezetési élményt nyújt.

Megszületett a Forma-1-es sztárbébi

Világra jött a Red Bull-csapatfőnök Christian Horner és az egykori Spice Girls-tag Geri Halliwell közös gyermeke.

A magyar srác, aki visszaszerezte első autójat

A nap legmeghatóbb története Attiláé, aki visszavásárolta a család egykori BMW-jét.

Ha villámgyorsan elugranál síelni, akkor ez a te autód!

Jon Olsson profi síelő megválik szeretett kompresszoros Lamborghinijétől, mert egy négyüléses autóra van szüksége.

Ma megveheted a botrányos bokszoló Bugattiját

Floyd Mayweather fehér Bugatti Veyronja új gazdát keres ma egy aukción. A híres bokszoló 2700 kilométerrel az órájában ad túl a szupersportautón.

Hihetetlen, hogy úszta meg a balesetet ez a motoros

A becsapódás után az autóba kapaszkodott, majd felül a csomagtartóra a motoros.

F1: Így csapat Hülkenberg a Renault-val

Nico Hülkenberg a Force Indiát elhagyva 2017-től a Renault első számú pilótájaként folytatja F1-es pályafutását. Az új autóra még egy hónapot várnia kell, de a tavalyi modellel már ment pár kört. Panorámavideó.

Transitokkal küzd London levegőjéért a Ford

A Ford szerint nagyban csökkentené a városban, csúcsidőben futkorászó furgonok villanyosítása a levegő minőségének javulását.

Hiánypótoló oktatóvideó: hogyan töltsük fel az Alfa 4C-t ablakmosóval

Három elemből álló tölcsér és csavarhúzó is szükségeltetik ahhoz, hogy ablakmosóval töltsük fel a gyönyörű Alfa Romeo 4C-t.

F1: 2020-tól annyi Silverstone-nak?

A silverstone-i pályát tulajdonló BRDC cáfolta, hogy 2019-ben utolsó alkalommal rendeznék meg a Brit Nagydíjat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.