Az Ikarus 259-es a 200-as típuscsalád egyik legkülönlegesebb modellje volt. A magyar gyártó elsősorban a nehéz terepviszonyokkal rendelkező országok számára tervezte. A modellcsalád azon kevés tagjai közé tartozott, melyeket nagy gyártók alvázaira karosszálva készítettek el. A modell ugyanakkor sohasem készült sorozatgyártásban, mindössze 6-8 darab, különféle prototípust mutattak be belőle.

Az első Ikarus 259 ADA prototípus. Az ADA jelentése annyit tesz, hogy "Afrika, Dél-Amerika, Ázsia".

Az első Ikarus 259 ADA prototípus. Az ADA jelentése annyit tesz, hogy “Afrika, Dél-Amerika, Ázsia”.

A 259-es első prototípusa még nem volt túlságosan tetszetős, ugyanis azonos homlok-, illetve hátfallal szerelték össze, ezért úgy nézett ki, mint egy elfuserált autóbusz. 10 méter hosszú jármű még orrmotoros volt, későbbiekben azonban farmotoros változatok is készültek belőle.

A Renault-alvázas 259-es Egyiptomban kötött ki.

A Renault-alvázas 259-es Egyiptomban kötött ki.

Francia-alvázon

A leghosszabb variáns a 12 méter hosszú Renault alvázra tervezett távolsági busz volt, mely 3,4 méteres magasságával is kitűnt a 200-as autóbuszcsalád tagjai közül. A járművet fekvő, soros elrendezésű, hathengeres, francia fejlesztésű, 264 lóerős erőforrással szerelték. A motor mintegy 1000 Newtonméteres maximális nyomaték elérésére volt képes 1400 ford/perc fordulatszám mellett. Az erős motornak köszönhetően a jármű végsebessége 117 kilométer/óra volt.

Az Ikarus 259-esek kísérleti program részeként készültek. Sorozatgyártásukra sohasem került sor.

Az Ikarus 259-esek kísérleti program részeként készültek. Sorozatgyártásukra sohasem került sor.

A tekintélyes méret miatt az autóbusz nagy befogadó képességgel rendelkezett, hiszen legalább 51 utas szállítására volt alkalmas. Ez mai szemmel átlagosnak tűnhet, azonban ne feledkezzünk meg arról, hogy a több mint 20 ezer példányban gyártott Ikarus 256-os “csak” 45 fő szállítására volt alkalmas. A Renault-alvázra épített 259-es csomagtere ugyancsak “hatalmasnak”számított, hiszen 6 köbméteres volt.

Az egyetlen Iveco-alvázas 259-es.

Az egyetlen Iveco-alvázas 259-es.

A Steyr-alvázra épített változat jobb kormányos és orrmotoros volt.

A Steyr-alvázra épített változat jobb kormányos és orrmotoros volt.

Amennyi csak belefér!

A 259-esek között akadt jobbkormányos kivitel is, mely osztrák Steyr-alvázra készült. A 10,45 méter hosszú jármű 59 utas szállítására volt alkalmas, mivel utasterében széles üléspadok kaptak helyet. Érdekessége, hogy az első ajtó a mellső tengely mögé került, mely nem számított szokatlannak a 259-esek esetében. A jármű hajtásáról 176 lóerős Steyr-motor gondoskodott, mely 630 maximális nyomaték elérésére volt képes 1300 ford/perc fordulatszám mellett.

A 259-esből négykerék-hajtású változat is készült, mely kiemelkedően jó terepjáró képességekkel rendelkezett.

A 259-esből négykerék-hajtású változat is készült, mely kiemelkedően jó terepjáró képességekkel rendelkezett.

Az osztrák alváz mellett Iveco, illetve Scania-alvázra is készült 259-es. 1978-ban pedig bemutatták az Ikarus 259-es terepjáró változatát is, mely négykerék-hajtású volt. Az autóbusz akkor egyedülálló módon 30 százalékos emelkedő leküzdésere is alkalmas volt.