Nehéz terepviszonyokra tervezett Ikarusok

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2016.10.08. 14.50

Az Ikarus buszoknak a nehéz terepviszonyok sem jelentettek akadályt. A gyár egyszer csak előállt a négykerék-hajtású változattal is.

Nehéz terepviszonyokra tervezett Ikarusok

Az Ikarus 259-es a 200-as típuscsalád egyik legkülönlegesebb modellje volt. A magyar gyártó elsősorban a nehéz terepviszonyokkal rendelkező országok számára tervezte. A modellcsalád azon kevés tagjai közé tartozott, melyeket nagy gyártók alvázaira karosszálva készítettek el. A modell ugyanakkor sohasem készült sorozatgyártásban, mindössze 6-8 darab, különféle prototípust mutattak be belőle.

Az első Ikarus 259 ADA prototípus. Az ADA jelentése annyit tesz, hogy "Afrika, Dél-Amerika, Ázsia".

Az első Ikarus 259 ADA prototípus. Az ADA jelentése annyit tesz, hogy “Afrika, Dél-Amerika, Ázsia”.

A 259-es első prototípusa még nem volt túlságosan tetszetős, ugyanis azonos homlok-, illetve hátfallal szerelték össze, ezért úgy nézett ki, mint egy elfuserált autóbusz. 10 méter hosszú jármű még orrmotoros volt, későbbiekben azonban farmotoros változatok is készültek belőle.

A Renault-alvázas 259-es Egyiptomban kötött ki.

A Renault-alvázas 259-es Egyiptomban kötött ki.

Francia-alvázon

A leghosszabb variáns a 12 méter hosszú Renault alvázra tervezett távolsági busz volt, mely 3,4 méteres magasságával is kitűnt a 200-as autóbuszcsalád tagjai közül. A járművet fekvő, soros elrendezésű, hathengeres, francia fejlesztésű, 264 lóerős erőforrással szerelték. A motor mintegy 1000 Newtonméteres maximális nyomaték elérésére volt képes 1400 ford/perc fordulatszám mellett. Az erős motornak köszönhetően a jármű végsebessége 117 kilométer/óra volt.

Az Ikarus 259-esek kísérleti program részeként készültek. Sorozatgyártásukra sohasem került sor.

Az Ikarus 259-esek kísérleti program részeként készültek. Sorozatgyártásukra sohasem került sor.

A tekintélyes méret miatt az autóbusz nagy befogadó képességgel rendelkezett, hiszen legalább 51 utas szállítására volt alkalmas. Ez mai szemmel átlagosnak tűnhet, azonban ne feledkezzünk meg arról, hogy a több mint 20 ezer példányban gyártott Ikarus 256-os “csak” 45 fő szállítására volt alkalmas. A Renault-alvázra épített 259-es csomagtere ugyancsak “hatalmasnak”számított, hiszen 6 köbméteres volt.

Az egyetlen Iveco-alvázas 259-es.

Az egyetlen Iveco-alvázas 259-es.

A Steyr-alvázra épített változat jobb kormányos és orrmotoros volt.

A Steyr-alvázra épített változat jobb kormányos és orrmotoros volt.

Amennyi csak belefér!

A 259-esek között akadt jobbkormányos kivitel is, mely osztrák Steyr-alvázra készült. A 10,45 méter hosszú jármű 59 utas szállítására volt alkalmas, mivel utasterében széles üléspadok kaptak helyet. Érdekessége, hogy az első ajtó a mellső tengely mögé került, mely nem számított szokatlannak a 259-esek esetében. A jármű hajtásáról 176 lóerős Steyr-motor gondoskodott, mely 630 maximális nyomaték elérésére volt képes 1300 ford/perc fordulatszám mellett.

A 259-esből négykerék-hajtású változat is készült, mely kiemelkedően jó terepjáró képességekkel rendelkezett.

A 259-esből négykerék-hajtású változat is készült, mely kiemelkedően jó terepjáró képességekkel rendelkezett.

Az osztrák alváz mellett Iveco, illetve Scania-alvázra is készült 259-es. 1978-ban pedig bemutatták az Ikarus 259-es terepjáró változatát is, mely négykerék-hajtású volt. Az autóbusz akkor egyedülálló módon 30 százalékos emelkedő leküzdésere is alkalmas volt.

Kommentek

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

Munkagéppel mennek a tüntetők ellen a rendőrök

A szomszédos Szlovákiában fejlesztik a jövő rendőrségi oszlatójárművét. A Božena Riot az építőipari és mezőgazdasági munkagépek ketrecharcos unokatestvére.

Sportautókra hajaz ez a német turistabusz

A most következő gyártóról ritkán hallani manapság, de ha igen, akkor az biztos valami nagy durranás.

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

F1: Nem a trükkös futómű csinálta ki a Red Bullt

A Red Bull szerint a felfüggesztésekre vonatkozó új szabályoknak nincs közük ahhoz, hogy a csapat a Ferrari és a Mercedes mögé szorult az Ausztrál Nagydíjon.

F1: Ő lesz Räikkönen utódja?

A Ferrari korábbi csapatfőnöke szerint megvan, kire cserélhetné a veterán Kimi Räikkönent a Ferrari 2018-ban.

F1: Alonso még öt évig maradhat?

A McLaren-Honda jelenlegi versenyképessége mellett az sem lenne meglepő, ha Fernando Alonso féltávnál kiszállna, de a wokingi csapat főnöke azt reméli, sokáig marad még a kétszeres bajnok spanyol.

Jön a 30-as korlátozás lakott területeken?

Violeta Bulc, az Európai Unió közlekedésért felelős biztosa szerint érdemes lenne szigorúbban korlátozni a sebességet lakott területen.

Lauda: Bottas máris bizonyított

A Mercedes-csapat elnöke az Ausztrál Nagydíj után úgy látja, hogy jól választottak Valtteri Bottasszal, a finn elődje, Nico Rosberg szintjén van.

Ezt a vizsgát soha nem fogja elfelejteni egyik tanulóvezető sem

Amikor az oktató közli, hogy a vizsgán egy másik autót fognak vezetni, már ott elkezdődik a para, aztán meglátják milyen autó, és picit kikészülnek.

Életveszélyes előzés után bosszúálló üldözés Békésben

Többször írtunk már a defenzív vezetési stílus életmentő hatásáról. Mert rengeteg idióta van az utakon, és ha lesüllyedünk a szintjükre, és belemegyünk egy adok-kapok szituációba, akkor azzal csak magunkat, és utasainkat veszélyeztetjük.

Harmadik üléssort kap a Honda CR-V

Az új generációs Honda CR-V fedélzetén mostantól akár heten is utazhatnak. Egyetlen bökkenő van csupán: a sokszemélyes verziót csupán egy piacon forgalmazzák.

Marad Rexton a SsangYong csúcsmodellje

Nem várta meg a világpremiert a SsangYong, idő előtt bemutatott két képet a múlt héten beharangozott nagy szabadidő-modelljéről.

Jöhet a rendszeres magyar KRESZ-vizsga

Egy hazai kutatás szerint az autósok 40 százaléka úgy látja, hogy a sofőröknek javára válna, ha időközönként újra kellene vizsgázniuk KRESZ-ből.

Ennyire olcsón még senki nem jutott hozzá Lamborghinihez, pláne nem ilyenhez

Mondjuk 5 dollárt pont megér ez a szénné égett Lamborghini Huracan. Egy fillérrel sem többet.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.