A Volvo által bemutatott védelmi rendszer egy kamerából és egy képfeldolgozó eszközből áll. A fejlesztés működés közben folyamatosan monitorozza az autóbusz előtti területet. Ha hirtelen felbukkanó gyalogost vagy biciklist észlel a jármű előtt, abban az esetben hangjelzéssel figyelmezteti őket a busz közeledésére. Ugyanekkor az autóbusz sofőrje is értesítést kap a váratlan objektumról, ennek köszönhetően a buszvezető is fel tud készülni egy esetleges vészfékezésre.

A svédek a gyalogosvédelmi rendszer mellé az elektromos hajtású buszokhoz speciális motorhangot is kínálnak annak érdekében, hogy a gyalogosok és a biciklisek valóban meghallják a nullemissziós hajtással rendelkező buszok közeledését. A Volvo szerint az elektromos buszok többsége 50 kilométer/óra alatt alig hallható, ezért mindenképpen szükséges ezek “hallhatóvá tétele” a gyalogosok és biciklisek védelmében.

A biciklis- és gyalogosvédelmi rendszer 2017-től lesz elérhető a Volvo városi buszaihoz. A cég azt reméli, hogy a fejlesztésnek köszönhetően radikálisan lecsökkenhet a súlyos sérüléssel vagy halállal végződő balesetek száma. Jelenleg évente 1,25 millió ember veszti életét világszerte közlekedési balesetben.