Ilyen Bulliból csak kettő van az egész világon

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2016.09.29. 15.00

Köszöni szépen, jól van ez a több mint félévszázados kort megélt, magyar tulajdonban lévő Bulli.

Ilyen Bulliból csak kettő van az egész világon

Nagy a nyüzsgés a hazai Volkswagen-rajongók között, szombaton ugyanis ismét találkoznak a márka szerelmesei a Hungaroringen. Ebből az alkalomból kipróbálhattunk egy 52 éves Bullit. A 11 ablakos, személyautós kivitelű T1-est 1964-ben gyártották indonéziai megrendelésre.

A gyárban egy külön kóddal jelölték, mely annyira egyedinek számít, hogy jelenleg a világon csak kettő rendelkezik ilyennel, őt is beleértve” – jegyezte meg Ránky Dezső, a jelenlegi tulajdonos ismerőse, aki már sokat vezette ezt a Bullit.

A délkelet-ázsiai országban érdekes fordulatot vett a sorsa, ugyanis egyből a Szovjetunióba küldték, a moszkvai indonéz nagykövetségre. Itt 20 évig használták diplomáciai autóként, egyszer azonban balesetet szenvedtek vele. A jármű eleje megsérült, melynek következtében a bal oldali ajtó behorpadt, lámpája pedig benyomódott. Ekkor úgy döntöttek, hogy javítás helyett inkább leselejtezik.

Az első ülések elképesztően kényelmesek.

Az első ülések elképesztően kényelmesek.

Színre lépnek a magyarok 

Az eladósorba került Bullit egy magyar tulajdonos vette meg, aki megcsináltatta a sérült részeket. Állítólag a javítást olyan karosszérialakatos végezte el, aki már csak hobbiszerűen űzte a tevékenységét, mivel korábban milliomossá vált egy lottónyereménynek köszönhetően. A járműhöz tehát szakmáját értő és szerető szakember nyúlt, melynek köszönhetően a gyógyulás is sikeres volt. Ezt követően a magyar tulajdonos értékesítette a jelenlegi gazdájának.

A motortérben még néhol felbukkan az eredeti fényezés.

A motortérben még néhol felbukkan az eredeti fényezés.

Jó kondiban van

A jelenlegi tulaj nagyon vigyáz rá, amit mi sem jelez jobban, minthogy belső terében  minden eredeti, kivéve az üléskárpitokat, melyeken jobban meglátszódtak az évek, ezért azokat idővel cserélni kellett. Az összes oldalkárpit, valamint a tetőborítás is gyári és bár már nincsenek annyira patinás állapotban, ennek ellenére még bírják a strapát. Nemrég az első két ülés előtti gumiszőnyeg cseréje merült fel, de a tulajdonos addig próbálja megőrizni az eredeti alkatrészeket, ameddig csak lehetséges.

Egymásnak szembefordított üléseket építettek be, hogy nagyobb legyen a lábtér. Ajtó csak jobb oldalt van, viszont kétszárnyú és kifelé nyílik.

Egymásnak szembefordított üléseket építettek be, hogy nagyobb legyen a lábtér. Ajtó csak jobb oldalt van, viszont kétszárnyú és kifelé nyílik.

A jármű gyárilag babakék fényezést kapott, azonban Magyarországon átfestették sárgára. Az eredeti szín a motortérben még tetten érhető. Az első hazai tulaj óta lényegében csak egy festést kapott, ennek köszönhetően rengeteg minden megőrződött rajta. Gyárinak számít még a Blaupunkt rádió is, mely olyan  frekvencián dolgozik, hogy Európában már csak a vatikáni rádiót lehet vele fogni. A kasztni továbbra is jó állapotban van, szerencsére nem rozsdásodik, de kisebb-nagyobb hibák természetesen már látszanak a fényezésen.

Így is megoldható az utastér szellőzése.

Így is megoldható az utastér szellőzése.

Utasterében kilenc személy fér el kényelmesen, középen azonban szembefordították az üléseket a nagyobb lábtér érdekében. A szellőzésről a két oldalsó, kitolható ablak, valamint a jármű elején található beömlőnyílás gondoskodik. Csomagtartó a hátsó traktusban, a motor felett található, ide azért elfér pár bőrönd, vagy hűtőtáska, de nem érdemes túl sok cuccal tervezni.

Volkswagen-találkozó a hétvégén

A Volkswagen október elsején, most szombaton már ötödik alkalommal rendez összejövetelt a Hungaroringen. Az esemény Golf-találkozónak indult, de márkatalálkozóvá nőtte ki magát az évek során. A rendezvényről minden esztendőben egy VW Golfot vihet haza a legszerencsésebb résztvevő. Az eddigi eseményeken az első négy generáció egy-egy gyári állapotú példányát sorsolták ki a szervezők, ezúttal egy V-ös Golf vár majd a látogatókra október 1-jén a mogyoródi versenypályán. Az autót első tulajdonosa a zalaegerszegi márkakereskedésben vásárolta 2006-ban, ezt követően csak egy további gazdája volt, aki az elmúlt tíz év alatt mindössze 90 ezer kilométert tett meg. A tombolajegy ezúttal is 100 forintba kerül, az eredményhirdetésre a délutáni nagykoncert után kerül sor. Érdekesnek ígérkezik a hippifalu is a Transporterek rajongóinak. Részletek itt.

“A járműben 1500 köbcentis, 43,5 lóerős motor dolgozik. Érdekessége, hogy Z-hajtással rendelkezik, ami azt jelenti, hogy az áttétel Z-alakban van elhelyezve a járműben. Ennek előnye, hogy könnyű haladást biztosít a Bullinak, de emiatt a hegyen felfelé lelassul tőle, illetve sík terepen 95-100 kilométer/óránál nem bír el többet” – jegyezte meg Ránky Dezső.

Extra az állófűtés

Némi extrának számít, hogy van benne állófűtés, emellett egy olajhűtőt is beépítettek, hogy egy kicsit kevésbé dolgozzon a motor. Persze akad még két furcsaság: a vezetőtérben nincsenek biztonsági övek, ugyanis gyártása idején még nem volt kötelező, emellett a hátsó csomagtartó és a benzintank is egy speciális kulccsal nyílik, így ezeket célszerű nem elhányni.

Eredeti gyári rádió, mely a manapság használt frekvenciákat már nem tudja fogni.

Eredeti gyári rádió, mely a manapság használt frekvenciákat már nem tudja fogni.

Alkarral vezetős 

A Bulli-kultuszt csak akkor értettem meg igazán, amikor beültem a vezetőülésbe. Az osztott szélvédő, a picinyke tükrök, a magas kormánypozíció mind-mind azon dolgok közé tartoznak, melyek nem csökkentik, hanem egyenesen növelik a vezetési élményt. Bullival menni olyan, mintha egy játékautót vezetne az ember. Persze ő egy nagyon öreg és nagyon drága játékautó, hiszen értéke akár a 10 milliót is elérheti.

A külső fényszórók lábbal kapcsolhatók.

A külső fényszórók lábbal kapcsolhatók.

A hatalmas váltókart, valamint a padlózatba épített fényszórókapcsolót könnyedén meg lehet szokni, még akkor is, ha elsőre kissé visszatetszést keltenek. A hármasból kettesbe történő visszakapcsoláskor azért szükség van a dupla kuplungolásra, mert vélhetően már megkopott a szinkron. Légzsákot keresni sem érdemes, mert nincs, az ablakmosó berendezés pedig kézzel működtethető. Az éjszakai vezetés ugyanakkor kissé félelmetes lehet, hiszen a jármű rendszere 6 voltos, akárcsak a Trabanté, ezért a külső-belső világítás halványkának tűnhet a mai autókéhoz képest.

A felnik amerikai replikák, de jól illenek ehhez a Bullihoz.

A felnik amerikai replikák, de jól illenek ehhez a Bullihoz.

Köszöni szépen, jól van

A T1-es egészen 1967-ig készült, így az általunk kipróbált változat már egy rendkívül kiforrott példány. Jól látszik ez a teljesítményén is, ugyanis az utóbbi 30 évben csak egyetlen baja volt a járműnek: a kuplung kinyomócsapágya felmondta a szolgálatot. “Természetesen ezt csak úgy lehetett cserélni, hogy teljesen kiszedtük a motort és levettük az egész váltószerkezetet az erőforrásról” – jegyezte meg Ránky Dezső. Ennek ellenére még sohasem hagyta cserben a tulajdonosát, pedig olyan is volt már, hogy elmentek vele Ausztriába a T1-es találkozóra. Akkor több mint kétezer méter magas hegyre kellett vele felkapaszkodni, mégis kibírta.

A kocsit akár alkarral is lehetne vezetni olyan kényelmes pozícióban van a kormány.

A kocsit akár alkarral is lehetne vezetni olyan kényelmes pozícióban van a kormány.

A ritkaságszámba menő Bullit a hétvégi Volkswagen-találkozón, a Hungaroringen is megtekinthetik az érdeklődök. Sőt, ha úgy hozza a szerencse, akkor akár utasként is ki lehet majd próbálni. Mi mindenképpen ajánljuk, mert garantáltan életre szóló élmény marad.

Kommentek

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

Munkagéppel mennek a tüntetők ellen a rendőrök

A szomszédos Szlovákiában fejlesztik a jövő rendőrségi oszlatójárművét. A Božena Riot az építőipari és mezőgazdasági munkagépek ketrecharcos unokatestvére.

Sportautókra hajaz ez a német turistabusz

A most következő gyártóról ritkán hallani manapság, de ha igen, akkor az biztos valami nagy durranás.

Speciális mentőjárművet épített a Kamaz

Szinte bárhol bevethető mentőjárművet épített a Kamaz, mely kiválóan alkalmas tűzoltók és a mentők munkájának támogatására.

F1: A Mercedes orrára koppintottak

A nemzetközi sportsajtó Sebastian Vettel és a Ferrari sikerétől hangos a Forma-1-es idénynyitó, a melbourne-i Ausztrál Nagydíj másnapján.

F1: A McLaren kikéri magának a mercis pletykát

A McLaren szerint szó sincs arról, hogy a csapat fontolgatná a Honda kipöckölését a versenyképesebb Mercedes-motorért cserébe.

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

F1: Räikkönen nem bírja a tempót?

Kimi Räikkönen nem volt igazán versenyképes az Ausztrál Nagydíjon, a Ferrarinál többet várnak tőle, de vajon képes lesz-e hozni?

F1: Az újonc is beszólt a McLarennek

Fernando Alonso után újonc csapattársa, Stoffel Vandoorne is azt nyilatkozta, hogy a McLaren-Hondáé a leglassabb autó a mezőnyben.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Ismét csökken az üzemanyag ára

Szerdán folytatódik az üzemanyag árának csökkenése, ezúttal a gázolaj lesz olcsóbb.

F1: Hamilton nagyon ráizgult az idei szezonra

Lewis Hamilton az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után úgy fogalmazott, hogy az idei szezonban a legjobbak csapnak össze a vb-címért.

F1: Vizsgálják a melbourne-i pályainváziót

Bár egyesek ünnepelték, hogy a nézők az Ausztrál Nagydíj leintése után bemehettek a pályára, a Nemzetközi Automobil Szövetség kivizsgálja az egyértelműen veszélyes esetet.

Bicikli 11 millióért, nooormális?!

A jacht után most itt a Bugatti-kétkerekű: a PG bringája műszakilag is odateszi magát, de 39 ezer dolláros ára azért így is magas.

Hemzsegnek az 50 ezres kanyarok Budapesten

Mutatjuk, hol kaphatsz súlyos büntetést Budapesten, ha egy kicsit nem figyelsz, vagy nem követed a szabályokat.

Ez minden idők legmagabiztosabb parkolóból történő kiállása

Hogy tudott innen így kiállni? Oda egy hajszál nem fért volna! Hozzáért vagy nem ért hozzá? Megannyi kínzó kérdés!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.