Ilyen Bulliból csak kettő van az egész világon

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2016.09.29. 15.00

Köszöni szépen, jól van ez a több mint félévszázados kort megélt, magyar tulajdonban lévő Bulli.

Ilyen Bulliból csak kettő van az egész világon

Nagy a nyüzsgés a hazai Volkswagen-rajongók között, szombaton ugyanis ismét találkoznak a márka szerelmesei a Hungaroringen. Ebből az alkalomból kipróbálhattunk egy 52 éves Bullit. A 11 ablakos, személyautós kivitelű T1-est 1964-ben gyártották indonéziai megrendelésre.

A gyárban egy külön kóddal jelölték, mely annyira egyedinek számít, hogy jelenleg a világon csak kettő rendelkezik ilyennel, őt is beleértve” – jegyezte meg Ránky Dezső, a jelenlegi tulajdonos ismerőse, aki már sokat vezette ezt a Bullit.

A délkelet-ázsiai országban érdekes fordulatot vett a sorsa, ugyanis egyből a Szovjetunióba küldték, a moszkvai indonéz nagykövetségre. Itt 20 évig használták diplomáciai autóként, egyszer azonban balesetet szenvedtek vele. A jármű eleje megsérült, melynek következtében a bal oldali ajtó behorpadt, lámpája pedig benyomódott. Ekkor úgy döntöttek, hogy javítás helyett inkább leselejtezik.

Az első ülések elképesztően kényelmesek.

Az első ülések elképesztően kényelmesek.

Színre lépnek a magyarok 

Az eladósorba került Bullit egy magyar tulajdonos vette meg, aki megcsináltatta a sérült részeket. Állítólag a javítást olyan karosszérialakatos végezte el, aki már csak hobbiszerűen űzte a tevékenységét, mivel korábban milliomossá vált egy lottónyereménynek köszönhetően. A járműhöz tehát szakmáját értő és szerető szakember nyúlt, melynek köszönhetően a gyógyulás is sikeres volt. Ezt követően a magyar tulajdonos értékesítette a jelenlegi gazdájának.

A motortérben még néhol felbukkan az eredeti fényezés.

A motortérben még néhol felbukkan az eredeti fényezés.

Jó kondiban van

A jelenlegi tulaj nagyon vigyáz rá, amit mi sem jelez jobban, minthogy belső terében  minden eredeti, kivéve az üléskárpitokat, melyeken jobban meglátszódtak az évek, ezért azokat idővel cserélni kellett. Az összes oldalkárpit, valamint a tetőborítás is gyári és bár már nincsenek annyira patinás állapotban, ennek ellenére még bírják a strapát. Nemrég az első két ülés előtti gumiszőnyeg cseréje merült fel, de a tulajdonos addig próbálja megőrizni az eredeti alkatrészeket, ameddig csak lehetséges.

Egymásnak szembefordított üléseket építettek be, hogy nagyobb legyen a lábtér. Ajtó csak jobb oldalt van, viszont kétszárnyú és kifelé nyílik.

Egymásnak szembefordított üléseket építettek be, hogy nagyobb legyen a lábtér. Ajtó csak jobb oldalt van, viszont kétszárnyú és kifelé nyílik.

A jármű gyárilag babakék fényezést kapott, azonban Magyarországon átfestették sárgára. Az eredeti szín a motortérben még tetten érhető. Az első hazai tulaj óta lényegében csak egy festést kapott, ennek köszönhetően rengeteg minden megőrződött rajta. Gyárinak számít még a Blaupunkt rádió is, mely olyan  frekvencián dolgozik, hogy Európában már csak a vatikáni rádiót lehet vele fogni. A kasztni továbbra is jó állapotban van, szerencsére nem rozsdásodik, de kisebb-nagyobb hibák természetesen már látszanak a fényezésen.

Így is megoldható az utastér szellőzése.

Így is megoldható az utastér szellőzése.

Utasterében kilenc személy fér el kényelmesen, középen azonban szembefordították az üléseket a nagyobb lábtér érdekében. A szellőzésről a két oldalsó, kitolható ablak, valamint a jármű elején található beömlőnyílás gondoskodik. Csomagtartó a hátsó traktusban, a motor felett található, ide azért elfér pár bőrönd, vagy hűtőtáska, de nem érdemes túl sok cuccal tervezni.

Volkswagen-találkozó a hétvégén

A Volkswagen október elsején, most szombaton már ötödik alkalommal rendez összejövetelt a Hungaroringen. Az esemény Golf-találkozónak indult, de márkatalálkozóvá nőtte ki magát az évek során. A rendezvényről minden esztendőben egy VW Golfot vihet haza a legszerencsésebb résztvevő. Az eddigi eseményeken az első négy generáció egy-egy gyári állapotú példányát sorsolták ki a szervezők, ezúttal egy V-ös Golf vár majd a látogatókra október 1-jén a mogyoródi versenypályán. Az autót első tulajdonosa a zalaegerszegi márkakereskedésben vásárolta 2006-ban, ezt követően csak egy további gazdája volt, aki az elmúlt tíz év alatt mindössze 90 ezer kilométert tett meg. A tombolajegy ezúttal is 100 forintba kerül, az eredményhirdetésre a délutáni nagykoncert után kerül sor. Érdekesnek ígérkezik a hippifalu is a Transporterek rajongóinak. Részletek itt.

“A járműben 1500 köbcentis, 43,5 lóerős motor dolgozik. Érdekessége, hogy Z-hajtással rendelkezik, ami azt jelenti, hogy az áttétel Z-alakban van elhelyezve a járműben. Ennek előnye, hogy könnyű haladást biztosít a Bullinak, de emiatt a hegyen felfelé lelassul tőle, illetve sík terepen 95-100 kilométer/óránál nem bír el többet” – jegyezte meg Ránky Dezső.

Extra az állófűtés

Némi extrának számít, hogy van benne állófűtés, emellett egy olajhűtőt is beépítettek, hogy egy kicsit kevésbé dolgozzon a motor. Persze akad még két furcsaság: a vezetőtérben nincsenek biztonsági övek, ugyanis gyártása idején még nem volt kötelező, emellett a hátsó csomagtartó és a benzintank is egy speciális kulccsal nyílik, így ezeket célszerű nem elhányni.

Eredeti gyári rádió, mely a manapság használt frekvenciákat már nem tudja fogni.

Eredeti gyári rádió, mely a manapság használt frekvenciákat már nem tudja fogni.

Alkarral vezetős 

A Bulli-kultuszt csak akkor értettem meg igazán, amikor beültem a vezetőülésbe. Az osztott szélvédő, a picinyke tükrök, a magas kormánypozíció mind-mind azon dolgok közé tartoznak, melyek nem csökkentik, hanem egyenesen növelik a vezetési élményt. Bullival menni olyan, mintha egy játékautót vezetne az ember. Persze ő egy nagyon öreg és nagyon drága játékautó, hiszen értéke akár a 10 milliót is elérheti.

A külső fényszórók lábbal kapcsolhatók.

A külső fényszórók lábbal kapcsolhatók.

A hatalmas váltókart, valamint a padlózatba épített fényszórókapcsolót könnyedén meg lehet szokni, még akkor is, ha elsőre kissé visszatetszést keltenek. A hármasból kettesbe történő visszakapcsoláskor azért szükség van a dupla kuplungolásra, mert vélhetően már megkopott a szinkron. Légzsákot keresni sem érdemes, mert nincs, az ablakmosó berendezés pedig kézzel működtethető. Az éjszakai vezetés ugyanakkor kissé félelmetes lehet, hiszen a jármű rendszere 6 voltos, akárcsak a Trabanté, ezért a külső-belső világítás halványkának tűnhet a mai autókéhoz képest.

A felnik amerikai replikák, de jól illenek ehhez a Bullihoz.

A felnik amerikai replikák, de jól illenek ehhez a Bullihoz.

Köszöni szépen, jól van

A T1-es egészen 1967-ig készült, így az általunk kipróbált változat már egy rendkívül kiforrott példány. Jól látszik ez a teljesítményén is, ugyanis az utóbbi 30 évben csak egyetlen baja volt a járműnek: a kuplung kinyomócsapágya felmondta a szolgálatot. “Természetesen ezt csak úgy lehetett cserélni, hogy teljesen kiszedtük a motort és levettük az egész váltószerkezetet az erőforrásról” – jegyezte meg Ránky Dezső. Ennek ellenére még sohasem hagyta cserben a tulajdonosát, pedig olyan is volt már, hogy elmentek vele Ausztriába a T1-es találkozóra. Akkor több mint kétezer méter magas hegyre kellett vele felkapaszkodni, mégis kibírta.

A kocsit akár alkarral is lehetne vezetni olyan kényelmes pozícióban van a kormány.

A kocsit akár alkarral is lehetne vezetni olyan kényelmes pozícióban van a kormány.

A ritkaságszámba menő Bullit a hétvégi Volkswagen-találkozón, a Hungaroringen is megtekinthetik az érdeklődök. Sőt, ha úgy hozza a szerencse, akkor akár utasként is ki lehet majd próbálni. Mi mindenképpen ajánljuk, mert garantáltan életre szóló élmény marad.

Kommentek

Bravúrosan tért vissza a Toyota a WRC-be

Másfél évtized kihagyás után őrjítő eredménnyel tért vissza a Toyota a rali világbajnokságba. Majd később elválik, a mázli vagy a felkészültség dominált.

Megbuktatták a Forma-1 urát, távozik Bernie Ecclestone

A Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media elmozdította pozíciójából az F1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t, ezt maga az angol üzletember jelentette be hétfő este.

Sebességkorlátozás jöhet a szmog miatt

Ha nem javul a levegő minősége Budapesten, akár sebességkorlátozást is bevezethetnek.

F1: Vettel már úgy beszél, mint Räikkönen

Sebastian Vettel hamar kiesett a Bajnokok Tornája egyéni versenyében még szombaton.

Fejét vették egy Ladának a somogyi tolvajok

A Patalom külterületén lebukott fatolvajok hatósági jelzés nélküli Ladájától kicsordul a könny az ember szeméből, írja a sonline.hu, és nagyon igazuk van.

Egyre több városban van szmogriadó, itt a következő

Debrecenben a szálló por légköri koncentrációjának 24 órás átlagértéke két egymást követő napon, mind a három mérőállomáson túllépte a riasztási küszöbértéket, ezért a város polgármestere hétfő délután elrendelte a szmogriadó riasztási fokozatát.

F1: Verstappen nem akar a legfiatalabb bajnok lenni

Max Verstappent nem különösebben érdekli, hogy akár ő is lehet az F1 történetének legfiatalabb bajnoka, ez a rekord nem motiválja.

Még idén jön a BMW új roadstere

Szépen alakul a Toyota Supra ikertestvéreként fejlesztett új Z4-es, már közúti tesztjeiket járják a prototípusok.

Télen igazán jó a habos kefélés

Télen is fontos az autómosás, sőt talán még fontosabb, mint a nyári hónapokban. De vajon milyen eredményt érhetünk el az egyszerű önkiszolgáló autómosóban szorgoskodva? Sima gőzborotva a habkefe ellen!

Töröljék el a kék zászlókat az F1-ben!

A felügyelőként dolgozó expilóta, Derek Warwick szerint egy az egyben el kellene törölni a kék zászlókat a Forma-1-ben.

Ki nem találnád, mivel jár mától Schwarzenegger

Egy osztrák autóipari vállalkozás megépítette azt az autót, ami egyszerre felel meg a bennünk élő ösztönlénynek, és környezettudatos öko-egónknak. Arnold kapott is belőle egy példányt.

F1: Rosberg ijesztő hobbit választott

A Forma-1-ből tavaly év végén világbajnokként visszavonult Nico Rosberg örül, hogy végre szabadon síelhet. Nem tanult Michael Schumacher esetéből?

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.