Emberi irányítás nélkül száguld ez a monstrum

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2016.09.28. 12.00

Te rá mernéd bízni egy számítógépre közel 500 tonna irányítását? Nos, úgy néz ki, hogy a Komatsu igen.

Emberi irányítás nélkül száguld ez a monstrum

A Komatsu néhány nappal ezelőtt Las Vegasban bemutatta a világ első automatizált óriásdömperét, mely ugyan nem pipálja le a Föld leghatalmasabb bányadömperét, ennek ellenére vezető szerepet tölthet be a jövőben a bányaiparban. Első ránézésre a 15 méter hosszú, 8,5 méter széles jármű nem sokban különbözik vetélytársaitól, legfontosabb előnye, hogy akár emberi irányítás nélkül is képes közlekedni.

A Komatsu óriás robotizált bányadömperének agya a két mellső kerék között lévő orr-részben van. Ez a rendszer gyűjti össze a kasztni külső felületein található kamerák, szenzorok, illetve radarok adatait. A jármű vezeték nélküli internetkapcsolattal irányítható, így akár távolról is szabályozható a munkavégzése.

A jármű hajtáslánca elképesztő erőt képvisel, ugyanis motorja 2700 lóerős (2014 kW) teljesítményre képes, mellyel impozáns, 64 kilométer/órás végsebességet érhet el. A Komatsu bányadömper 230 tonna törmeléket képes elszállítani, teljes össztömege pedig eléri a 416 tonnát. A jármű kedvező, közel 16 méteres fordulókörrel rendelkezik, melyet a két kormányozható tengelynek, valamint a nagy tengelytávolságnak köszönhet.

A világpremier előtt a Komatsu bányadömperét éveken át tesztelték ausztráliai és chilei terepen, összesen 1 milliárd tonna törmeléket szállítottak vele. A gyártó azt reméli ettől az automatizált monstrumtól, hogy gazdaságosabb és kiszámíthatóbb üzemeltetést biztosít majd a fenntartók számára. A Komatsu nem először épített automatizált dömpert, ugyanis már 2008 óta foglalkozik a bányaiparban használt járművek automatizált változatainak kifejlesztésével.

Kommentek

Norvégiában betiltották a dízelautókat

A rossz légminőség miatt Oslo átmenetileg kitiltotta a norvég fővárosból a gázolajjal üzemelő gépjárműveket.

Opel, ami jobban kéne, mint egy BMW

Olyan Opelt vezettünk, amely annyira a vágy tárgya volt egykoron, hogy még egy dalba is befoglalták a nevét.

A csapatok nem kérnek F1-es tulajdonrészt

Úgy tűnik, a nem sikerült pénzt kihúzni a csapatok zsebéből, a Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media nem tudta bevonni őket a tulajdonosi körbe.

Családi mindenest, de milyet?

Használtautó-vásárlásban segít szakértőnk, aki egy levélváltással is irányt mutathat az igényeinknek megfelelő kivitel megtalálásához.

Ez a kézműves módszer új fejezetet nyit a hengerfej felújításban

Precíz megoldás helyett ösztönből tolja emberünk. Az eredmény kétséges, de legalább az eljárás látványos.

Magyar rekord a BMW-nél

Soha annyi új BMW nem kelt el Magyarországon, mint 2016-ban. A siker nem csak a hagyományos modelleké, Közép-Európában i-modellekből is nálunk fogy a legtöbb.

Súlyos kockázat a járműjavításhoz használt illegális eszköz

Súlyos közlekedésbiztonsági kockázatokat jelentenek az autókban használt szoftverek és egyéb műszaki elemek működését ellenőrző nem jogtiszta, vagy nem megfelelően frissített diagnosztikai eszközök – hívta fel a figyelmet a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT).

F1: Jövőre Vettel, Alonso is mehet a Mercedeshez

A Mercedes csapatfőnöke nem titkolja, hogy az idén nagyon figyelik majd a pilótapiacot, lecsaphatnak valamelyik nagyágyúra is, ha Valtteri Bottas nem hozza Nico Rosberg szintjét.

Top 10: a magyarok kedvenc használt autói

Úgy fest, hogy a közlekedési alapszükségletek kielégítésére szolgáló modellek mellett sok honfitársunk álmait valósítja meg használtautó-behozatallal. Közöljük a tíz legnagyobb darabszámban behozott használt autót.

1,3 milliárd liter benzint fogyasztottunk tavaly

Tavaly 5,5 százalékkal, csaknem 3 milliárd 358 millió literre nőtt az üzemanyag-fogyasztás a magyar piacon, ezen belül a gázolaj iránti kereslet 6,4 százalékkal, a benziné pedig 4,1 százalékkal bővült az egy évvel korábbihoz képest.

Fából faragott futóművel támasztották fel a sánta terepjárót

Aki terepjárásra adja a fejét, annak leleményesnek kell lennie. Az erdő mélyén, a vadonban nincs szerviz, csak a merész ötletek segíthetnek ha nagy a baj.

Iszonyatos luxus-pickup a Mercedestől

Miközben a Nissannal közösen fejlesztett X-osztály mezei munkaeszköznek ígérkezik, a cég más részlegei nem voltak ennyire józan gondolkodásúak.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.