Rászól a gép magyar melósra ha figyelmetlen

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2016.09.05. 15.00

Egy fél napra megnyitotta kapuit az európai újságírók számára a szentgotthárdi Allison gyára, mely számtalan nagy haszonjárműgyártónak szállít váltószerkezeteket.

Ha a haszonjárműgyártók többsége kínál saját fejlesztésű váltókat, miért van akkor szükség olyan beszállítókra, mint az Allison? A válasz egyszerű: vannak olyan üzemeltetők, akik egyszerűen nem a gyárit, hanem az annál “jobbat” akarják. És a “jobb” szó itt és most szubjektíven kezelendő, hiszen nem tudhatjuk, hogy valóban jobb-e. Egy dologban biztosak lehetünk: az 1915-ben alapított amerikai cég jelenleg a világ vezető gyártójának számít a teljesen automatizált sebességváltók terén. Ugyan az európai tevékenységüket Hollandiából irányítják, az Allison mégis egyedül hazánkban rendelkezik gyártóbázissal kontinensünkön.

15 éve Magyarországon 

A cég 2001 októberében nyitotta meg összeszerelő üzemét az ország nyugati csücskében fekvő Szentgotthárdon, akkor még az Opel Magyarország Kft. gyárában. 10 évvel később vadonatúj üzembe költözött át a város határain belül. A jelenlegi, 13 842 négyzetméter alapterületű gyárban a közepes teherbírású teherautókba szánt 3000-es széria, valamint a nehéz-teherbírású haszonjárművekbe építhető 4000-es széria váltói készülnek. De ugyancsak magyar kezek szerelik össze az autóbuszokba szánt Torqmatic automata váltókat is.

A Szentgotthárdon gyártott sebességváltókat széles körben alkalmazzák városi buszokban, az építőiparban, az áruszállításhoz használt járművekben, tűzoltó- és mentőautókban, terminálvontatókban, ingázó buszokban, hulladékgyűjtő, valamint egyéb katonai járművekben is. Hazánkban a Kravtex, a Molitus, valamint a MABI-Bus Kft. buszgyártó cégek építik be modelljeikbe az itthon készülő váltókat.

A gyárban jelenleg közel száz ember van alkalmazásban, ugyanakkor a munkások jó része az Opelhez tartozik, még a szükségszerű toborzást is a német konszern végzi. Globálisan nézve a cégnek az USA-ban, Hollandiában, Indiában, Kínában és Brazíliában van összeszerelő üzeme, melyek összesen 2700 embernek nyújtanak megélhetést. Innen nézve a magyar üzem talán kicsikének tűnhet, jelentőségét tekintve viszont egyáltalán nem az.

Mint egy autógyár

A szentgotthárdi gyár több részből tevődik össze. Az egyik legnagyobb területen – de mégiscsak egy csarnokban – az összeszerelő szalag helyezkedik el, mely felülnézetből nézve szabályos téglalapot tesz ki. Ez lényegében ugyanúgy működik, mint egy autógyáré: folyamatosan megy és egy-egy munkaállomáson a váltó csak néhány percet tölt el. A különbség annyi, hogy a munkafolyamat nincs annyira szétszabdalva, vagyis a munkaállomásokon nemcsak egy-egy alkatrész kerül a váltókba, hanem ennél jóval nagyobb ütemben haladnak.

Ez a gyártószalag eleje. Valahogy így néz ki a kezdetek kezdetén egy váltószerkezet.

Ez a gyártószalag eleje. Valahogy így néz ki a kezdetek kezdetén egy váltószerkezet.

A gép nem felejt 

A szentgotthárdi gyár munkaállomásain előszerelés is folyik, azaz, amíg nem jön meg a következő sebességváltó, addig a dolgozónak elő kell szerelnie egyes beépülő elemeket. A munkaállomások szigorú ellenőrzés alatt vannak, így, ha egy alkalmazott akár egy csavarral is kevesebbet tesz a váltóba, akkor azonnal sípol a diagnosztika. A szerelőszalag legvégén megfelelő viszkozitású olaj kerül a váltóba, majd jön a próba, melynek során ki kell derülnie, ha valami nem működik jól.

A munka rutinszerű ellenőrzése érdekében ugyanakkor minden nap tetszőlegesen kiválasztva teljesen szétszerelnek egy váltószerkezetet, majd újra összerakják. Ennek leginkább a rutin szempontjából van jelentősége, hiszen szériahibára már nem nagyon derülhet fény, tekintve, hogy a 3000-es és a 4000-es sorozat is több mint 10 éve készül hazánkban. Májusban pedig a magyar üzem túl volt a 200 000. váltón.

Az üzem éves kapacitására hiába kérdeztem rá, sajnos ezt hétpecsétes titkokként kezeli a cég, de annyi biztos, hogy folyamatosan, egy műszakban zajlik Szentgotthárdon a termelés.

Az üzem éves kapacitására hiába kérdeztem rá, sajnos ezt hétpecsétes titkokként kezeli a cég, de annyi biztos, hogy folyamatosan, egy műszakban zajlik Szentgotthárdon a termelés.

Próba nélkül nem megy

A kipróbálás után a váltót speciális, vízzel teli kádba helyezik. A merülés után megfordítják, vagy visszaállítják eredeti helyzetébe. Ez a lépés azt a célt szolgálja, hogy fény derüljön egy esetleges hibára, hiszen, a váltóból kijutó oxigénbuborékok arról árulkodnának, hogy valahol rosszak az illesztések. Ha később mégiscsak felmerülne bármilyen gyártói felelősség, úgy a váltó gyártási száma segítséget jelenthet a probléma feltárásában, hiszen azt a cég a gyártást követő öt évig eltárolja. A vízpróbát követően a váltószerkezet megy a mosóba, majd végső kiszállításra várva a logisztikai részre kerül, ahol javarészt csupaszon, széles fémpolcokra helyezve várják meg a felkészítést az utazásra.

A gyártás során minden váltó egyszer víz alá merül.

A gyártás során minden váltó egyszer víz alá merül.

Európa ránk figyel 

És igen, itt jön a lényeg, melytől dagadhat a mellünk: az Allison a magyar gyárból szállítja több európai haszonjárműgyártóhoz a váltószerkezeteket. Oké, ez mégsem az IKEA, nyilván, az üzemeltetők nem építhetik be maguknak, de ahogy az elején is említettem, sok megrendelő nem a haszonjárműgyártók által kért váltót kéri, hanem az Allison valamelyik termékére bök rá. És nincs kivétel, az amerikai cég többek között a Daimler-csoportnak és a Scaniának is szállít, de számtalan olyan buszgyártó van, mely az Allison termékével kínálja modelljeit. Ottjártunkkor egyébként nem kevés Scania fadoboz állt a gyárban, ami annak is köszönhető, hogy a svéd gyártó éppen egy új modellgeneráció bevezetésének kellős közepén van.

Már készülnek a Scaniának a csomagok Szentgotthárdon.

Már készülnek a Scaniának a csomagok Szentgotthárdon.

Saját tesztpálya

A cég komolyan gondolja közép-európai jelenlétét, amit mi sem jelez jobban, hogy 2012-ben megnyitották saját tesztpályájukat Szentgotthárdon. A létesítmény egyaránt szolgálja a rendszeres vásárlók, valamint a jövendőbeli ügyfelek igényeinek kielégítését. A pályán off-road, valamint országúti és városi terepviszonyokat szimuláló szakaszok váltják egymást. Külön hely van például a tolatás, a parkolás, valamint a gyorsulás kipróbálására is.

Az Allison még a brit Dennisnek is szállít Magyarországról.

Az Allison még a brit Dennisnek is szállít Magyarországról.

Éles próba

Oké, most már azt is tudjuk, hogyan készülnek a váltók, de milyen teljesítményt nyújtanak a valóságban? A jó váltó definíciója könnyen meghatározható: a lehető leggyorsabban kapcsolja a megfelelő fokozatba a motort úgy, hogy közben a lehető legrövidebb ideig szünteti meg a motor és a váltó közötti kapcsolatot. Ilyenkor ugyanis az erőforrás üzemanyagot fogyaszt, nagyon nem mindegy tehát, hogy mennyi ideig tart egy váltás. A haszonjárművek váltószerkezeteinek ráadásul sok-sok tonnával kell megbirkózniuk, ezért kritikus szerep hárul rájuk az optimális nyomaték elérése érdekében.

Így néz ki egy teljesen kész váltó.

Így néz ki egy teljesen kész váltó.

A gyárlátogatás alkalmával többféle, teljesen automata Allison váltót lehetett kipróbálni különféle tesztjárművekkel. Lévén, hogy tízmillió buszszakértő országa vagyunk, két autóbuszra esett a választásom, melyek közül az egyik ráadásul idehaza készült.

Elsőként az ÉNYKK helyi viszonylatokon használt magyar gyártmányú autóbusza, a Credo BN12-es került sorra. A szóló buszban 263 lóerős Iveco erőforrás dolgozik, melyhez egy Allison 3000 GDP automata váltó csatlakozik. Ennek köszönhetően az elindulás protokollja a következő: először fékre tesszük a lábunkat, kiengedjük a rögzítőféket, majd D-be, azaz drive-ba kapcsoljuk a váltót, ezt követően felengedjük a féket és már adagolhatjuk is a gázt. Megdöbbentő érezni, mennyire könnyű városi autóbuszt vezetni a személyautóhoz képest még akkor is, ha az autóbusz teljesen üres volt a tesztelés alatt.

Vezess_11

A kis Credo fürgén indult meg, ezért az első kört az ismerkedés jegyében inkább biztonságosan buszozva tettem meg a tesztpályán. A következő körben határozottabban adtam gázt, amire meglepő módon rendkívül dinamikusan válaszolt a hajtáslánc. Túlságosan nagy gyorsításokra azonban az ovális pályán nem volt lehetőség.

A következő egy turista kivitelű, török gyártmányú TEMSA MD9-es volt. Mivel a cég nem gyárt hajtásláncokat, kénytelen a versenytársak termékeihez nyúlni, ezért a Szlovéniából kölcsönzött buszban 250 lóerős, MAN D0836 típusú motor dolgozott, melyhez egy Allison T280R teljesen automatizált sebességváltó csatlakozott. A 9,3 méter hosszú buszt ugyanakkor még fürgébbnek éreztem a Credónál, ami főként annak köszönhető, hogy 2,5 tonnával könnyebb volt a hazai gyártású busznál.

A jobb oldalon található TEMSA képes arra, hogy kedvet csináljon a buszsofőri hivatáshoz. Jól manőverezhető, technikája rendkívűl alázatos, lényegében azt csinálja, amit a sofőr kér tőle a vezetőülésben. A nagy tükrökkel, valamint az Allison automataváltóval elképesztően könnyű tolatni vele.

A jobb oldali TEMSA képes arra, hogy kedvet csináljon a buszsofőri hivatáshoz. Jól manőverezhető, technikája rendkívül alázatos, lényegében azt csinálja, amit a sofőr kér tőle a vezetőülésben. A nagy tükrökkel, valamint az Allison automata váltóval elképesztően könnyű tolatni vele.

Ugyan a hazai Allison-gyárban nincs külön fejlesztőrészleg, ettől függetlenül a szentgotthárdi gyár továbbra is lehetővé teszi a hazai ipar bekapcsolódását a világ haszonjárműgyártásába. A magyarországi buszgyártók pedig számolhatnak a kor igényeinek megfelelően megtervezett és összerakott váltókkal, melyekért nem kell annyit fizetni, mintha a tenger túloldaláról kellene őket ideszállíttatni. A cég szakemberei emellett készséggel állnak a hazai buszok fejlesztése során a megfelelő váltók kiválasztásárára, valamint azok optimális beillesztésére.

Kommentek

Milliós bírságok az osztrák utakon

Vége a türelmi időszaknak, milliós bírságokat kaphatnak az osztrák utakon közlekedők, ha nem tartják be a szabályokat.

Akár Budapesten is feltűnhet az új magyar busz

Úgy tűnik, a hazai elővárosi és távolsági szegmensben a magyar Credo veszi át az Ikarus korábbi vezető szerepét. A cégnél azért Budapestről sem tettek le teljesen.

Élesben tesztelik az új magyar buszt

Hétköznapi utasokkal tesztelik Győrben a Kravtex-Kühne Csoport új, Magyarországon készülő buszát, a Credo Econell 13 CiTY-t.

Rossz világ köszöntött a busszal utazókra itthon

A kormány jelentős mértékben visszafaragta a belföldön utazók jogait. Ennek következtében kevesebb kártérítés és rosszabb tájékoztatás vár az utasokra.

Tudod, hogyan kell helyesen parkolni? Lehet, hogy nem

Mi a különbség a parkolási pótdíj és a helyszíni bírság között? Most néhány kérdésre választ adunk.

F1: Hülkenberg végre sisakot választott

Zöld vagy piros? Ma megkaptuk a választ. A Force India versenyzői is újítottak, de nincs benne sok köszönet.

F1: Hamilton thai boksszal készült a szezonra

A Mercedes-pilóta brutális kockahasat villantott a szezonnyitó előtt.

Rózsaszín taxikkal védik a nőket

A nők biztonságos közlekedését szolgáló új taxiszolgáltatást indítanak csütörtökön Pakisztánban: a nők vezette rózsaszín taxikat telefonon vagy mobilalkalmazáson keresztül lehet megrendelni, de akár le is lehet inteni az utcán.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Van okostelefonod? Akkor ezt most imádni fogod!

Persze csak akkor, ha Te is azok közé tartozol, akik sokszor elfelejtik, pontosan hová is parkoltak. Nagyvárosban azért ez előfordul, pláne ha nincs helyismereted.

McLaren: A Honda felejtse el a céges kultúrát!

A McLaren versenyfőnöke szerint a motorgyártó Hondának el kellene fogadnia, hogy a Forma-1 más világ, mint az autógyártás, itt mindennél fontosabb a gyorsaság és a hatékonyság.

Minden autó megbukott a spanyol emissziós vizsgálaton

Spanyolországban minden vizsgált, dízelmotoros autómodell a megengedettnél több káros anyagot bocsát ki közúton.

Nem erőlteti tovább a kisautókat a BMW

Nem tervezi újabb modell fejlesztését a Mini fronthajtásos platformjára a BMW. Inkább nagyobb autóiból szeretne többet eladni.

F1: Ricciardo kisiklatná a Verstappen-expresszt

Daniel Ricciardo hangsúlyozza, hogy egyelőre jó a viszonya Max Verstappennel, de az motiválja, hogy megverje a széles körben hájpolt holland tinit.

Vadállat hibridet fejleszt a McLaren

2019-ben érkezik minden idők legáramvonalasabb McLarenje. A BP23 kódjelű jármű frappáns trükkel tiszteleg az egykori F1 előtt.

A Forma-1 befutott Melbourne-be, képeken a készülődés

Itt az első képcsomag a Forma-1-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíj helyszínéről. Készülődés, mókázás, szponzori rendezvények, pályabejárások Melbourne-ben.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.