25 méteres autóbuszt építettek a törökök

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2016.09.04. 12.00

Az extrém hosszú buszok építése ma már nem tabu. Ráadásul méltó versenytársai lehetnek a villamosnak, vagy akár a metrónak is.

25 méteres autóbuszt építettek a törökök

A Bus Rapid Transport, vagyis a zárt pályás autóbuszrendszer elsősorban olyan nagyvárosokban van jelen, ahol anyagi, vagy más – például földrajzi adottságok – miatt nincs lehetőség metró, vagy villamosvonalak építésére. A forgalomtól elkülönített sávokban haladó autóbuszok napjainkban jóval magasabb komfortot kínálnak az átlag városi autóbuszoknál. Ez többek között annak is köszönhető, hogy több utast szállítanak.

Nem ritka látvány a BRT-vonalakon a duplacsuklós autóbusz, melynek fedélzetén akár egy villamosnyi utas is elfér. A török AIKA nemrég mutatta be duplacsuklós autóbusz modelljét, a Metrobus-t. A 25 méter hosszú, öttengelyes jármű kialakítása teljes mértékben megfelel a BRT-vonalakon közlekedő buszokénak: emelt sofőrállással és a villamosokhoz hasonló, teljesen zárt vezetőfülkével ( oldalról sem lóg be senki a vezető látóterébe) rendelkezik.

A kocsitest mindkét oldalán 4-4 darab, kétszárnyú, elektromos működtetésű, kifelé nyíló ajtó található. A járműben Daimler OM 470-es, Euro 6-os motor dolgozik, melyhez Allison gyártmányú T 525 típusú, retarderrel ellátott váltó csatlakozik. A busz fedélzetén 261 álló- és 29 ülőhely áll rendelkezésre, utóbbi elsőre kevésnek tűnhet, de leginkább az állóhelyekre koncentráltak a tervezők. A jármű érdekessége, hogy mind az öt tengely kormányzott, ami meglehetősen egyedi megoldásnak számít még a duplacsuklós buszok között is.

A Metrobusból egyelőre még csak a prototípus létezik, de a gyártó bízik abban, hogy hamarosan érkezik a modellre megrendelés Európából, vagy más kontinensről.

Kommentek

Élesben veti be elektromos haszonjárműveit a Mercedes

Bár még nincs sorozatgyártásra alkalmas elektromos változat a Vitóból és a Sprinterből, mégis élesben tesztelhetik őket a következő években.

Hivatalos: jön az új Ikarus

Cseppfolyós földgázzal (LNG) hajtott buszok gyártásába kezd az év második felében az Ikarus.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

Ha nincs meg a sofőr, nincs büntetés – Nyilatkozott a rendőrség

Az ORFK közlése szerint a közterület-felügyelet kameráival nem lehet az objektív felelősség alapján bírságolni.

Targoncás oktatófilm, csak erős idegzetűeknek

Nagyon kel vigyázni, nehogy egy lehulló tapétavágó beleálljon a fejedbe, mikor épp leveszed a kobakot.

F1: Rajzfilm készült Vettel futamgyőzelméről

Elindult az új szezon, megérkezett a MiniDrivers első rajzfilmes összefoglalója is.

Különös autót fotóztak a Ferihegyi reptérnél

Olvasók küldte a fotókat, ilyet nem látni túl sűrűn itthon. Persze előfordul.

Nézd meg, hogy kell helyesen használni a körforgalmat

Remek kis animáció demonstrálja, hogyan is kell használni a többsávos körforgalmat.

F1: Dokumentumfilm-sorozatban égeti magát a McLaren

Rosszabbkor nem is készülhetne film a csapat és a versenyzők színfalak mögötti munkájáról, de a McLaren és az Amazon idén mégis erre készül.

Titkok az új Suzukiról

Stratégiát váltott a Suzuki: míg a kifutó Swift formaterve alig tér el elődjétől, az új jóval kevésbé hasonlít rájuk. A design részleteiről a főtervezőt kérdeztük.

F1: Wehrlein dicséretet, és nem kritikát érdemel

A Sauber csapatfőnöke, Monisha Kaltenborn keményen kritizálta azokat, akik kritikát fogalmaztak meg az Ausztrál Nagydíjtól visszalépett Pascal Wehrleinnal szemben.

A főnök még több Verstappent akar az F1-be

A Forma-1 motorsportért felelős igazgatója, Ross Brawn arról álmodik, hogy a közeljövőben még több Max Verstappen versenyez majd a sorozatban.

F1: Ha gyors a Ferrari, Vettel marad

A Ferrarinak akkor van a legnagyobb esélye a Sebastian Vettellel való szerződéshosszabbításra, ha gyors autót adnak alá. De mi lesz Räikkönennel a felpörgött Vettel mellett?

Kiderült, hogyan úszható meg az 50 ezres bírság

Lehet egy módja annak, hogyan kerülhető el a közterület-felügyelők által kiszabott 50 ezres bírságok kifizetése.

Durva rekord a magyar autópályákon

Az előző évhez képest 2016-ban jelentősen nőtt a bliccelő autósok ellen indított pótdíjas eljárások száma Magyarországon.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.