Ikarus buszok a Balkánról?

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2016.08.30. 18.02

Lelkes buszfanatikusok és a tömegközlekedés iránt rajongók már minden bizonnyal találkoztak a volt Jugoszláviában készülő Ikarus buszok történetével.

Ikarus buszok a Balkánról?

Közel fél évszázadon át Magyarországon és Jugoszláviában is készültek Ikarus márkájú buszok. A problémát az okozta, hogy először mi magyarok kezdtünk bele Ikarus néven a buszgyártásba, a szerbek pedig csak fáziskéséssel láttak neki ilyen néven buszokat gyártani.

Az újvidéki Ikarust 1923-ban alapították elsősorban repülőgépek gyártására. A cég 1954-ben ugyanakkor elkészítette első autóbuszát az osztrák Sauer gyár licence alapján. A mátyásföldi magyar Ikarus gyárban viszont ekkoriban már jócskán felfutóban volt a buszgyártás, mely elődje, az Uhri-üzem tapasztalataira épített. A magyar Ikarus 1951-re már elkészült első önhordó karosszériával rendelkező autóbuszával, az Ikarus 30-assal és ezt követően számos más új, saját fejlesztésű típusokkal jöttek ki Mátyásföldön.

A szerb Ikarus viszont továbbra is a lincencelt típusok összeszerelésében látta a jövőt. Így ment ez egészen 1975-ig, amikor megállapodás született a két cég között. Ez azonban csak a márkanév használatára terjedt ki és az egyezmény nem jelentetett feltétlenül sikert. Ettől kezdve a szerbeknek az Ikarus márkanév álló formátumú használatát ( tehát nem a zsinórírásos verziót) engedték meg és a buszok külsején nem szerepelhetett az Ikarus felirat. A magyar gyár álláspontja érthető volt, hiszen a szerbek már nemcsak a hazai piacra, hanem többek között Lengyelországba is szállítottak Ikarus buszokat, amelyeknek nem sok köze volt a magyar gyárnak.

Érdemben csak 1992-ben sikerült elérni, hogy az időközben Belgrádba költöző vállalatnak teljesen meg kelljen változtatni a márkanevét, melyből így Ikarbus lett. A sors pikantériája, hogy a szerb-magyar ipar ettől függetlenül időről-időre közös nevezőre jutott, hiszen közel másfél évtizeden át a Rába szállította a motorokat az Ikarbus 202-es csuklós buszokhoz, melyeket többek között Oroszországba is exportáltak. De ugyancsak győri motor hajtotta az IK-61, az IK 102, az IK 105,az IK 160, illetve az IK161R autóbuszokat. Sőt, az Ikarus 405-ös licencét megvásárolta a szerb cég és egy ideig Ikarbus Ik 107 néven gyártotta.

A szerb és magyar Ikarus története tehát a névvita dacára sok szempontból is összekapcsolódott. Mindebből mostanra már nem sok maradt, hiszen nincs Rába motorgyártás és az Ikarusnak sem kell megbirkóznia külföldön balkáni versenytársakkal, de ennek drámai okát ugyebár már kívülről fújjuk…

 

 

 

Kommentek

Zöld energiára váltanak Európa több országában

A svéd Scania több európai országban teljesen megújuló energiára tér át a gyártás- és a szervizelés terén.

Élesben veti be elektromos haszonjárműveit a Mercedes

Bár még nincs sorozatgyártásra alkalmas elektromos változat a Vitóból és a Sprinterből, mégis élesben tesztelhetik őket a következő években.

Hivatalos: jön az új Ikarus

Cseppfolyós földgázzal (LNG) hajtott buszok gyártásába kezd az év második felében az Ikarus.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

Tarlós vs. közterület-felügyelet 39. rész

Egyeztetés kezdődött a kerületi közterület-felügyeletek ügyében – közölte Tarlós István csütörtök délután. A főpolgármester azt javasolja, hogy a kerületekkel valamilyen társulási formában valósítsák meg a feladatot.

F1: A Mercedes kifigurázta a saját főnökét

Az internetet elárasztó mémtenger után a Mercedes is készített egy humoros animációt asztalcsapkodó csapatfőnökéről.

F1: Kiderült, mit ronthatott el idén a Mercedes

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke elárulta, hogy az istállónak dolgoznia kell azon, hogy lefaragjon a W08-as súlyából.

Siess, csak májusig adnak ingyenpénzt villanyautóra

Május elsejéig lehet pályázni az elektromos autók beszerzésére, a pályázatra 2016-ban kétmilliárd forintot biztosítottak.

Most autót nyerhetsz, ha biztonságosan közlekedsz

Játékos kampány indult a fiatalok biztonságosabb közlekedéséért, a figyelemfelhívó országos vetélkedősorozat megrendezését a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kezdeményezte.

F1: A híres motorguru is besegít a McLarennek

Mindent megtesz a McLaren annak érdekében, hogy úrrá legyen motorgondjain, beszervezett egy specialistát is.

Újabb rendőrök, akiket lehet utálni

Majd ha a Ferrari is elkezd autókat adományozni a carabinierinek, fáklyával vonulunk az olasz követség elé. Addig csak szúrósan nézünk és csúnya szavakat ismételgetünk magunkban.

Mit tud a Fiat nagy családi kombija?

Jó látni, hogy a szabadidő-autós divatőrület hullámának árjából azért kiemelkedik a józanság sziklájaként néhány olyan valóban praktikus, jó ár-érték arányú családi autó, mint például a Tipo kombi.

F1: Massa nem hiszi, hogy lelépne Alonso

Felipe Massa szerint igen valószínűtlen, hogy volt csapattársa annyira kiábránduljon, hogy a szezon közben elhagyja a McLaren-Hondát.

Áresés jön a hazai benzinkutakon

Jelentősen csökken az üzemanyagok ára szombaton a jövedéki adó változása miatt.

F1: Fél másodperc kéne a Red Bullnak

A Red Bull főnöke szerint nagyjából fél másodpercet kellene gyorsulniuk, hogy harcban lehessenek a Mercedesszel és a Ferrarival. A Renault Barcelonára, de főképp a Kanadai Nagydíjra készül fejlesztési lépcsővel.

Lehet, hogy eddig rosszul gyalogoltál

Simán lehet, hogy eddig rosszul használtad a zebrát.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.