Ikarus buszok a Balkánról?

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2016.08.30. 18.02

Lelkes buszfanatikusok és a tömegközlekedés iránt rajongók már minden bizonnyal találkoztak a volt Jugoszláviában készülő Ikarus buszok történetével.

Ikarus buszok a Balkánról?

Közel fél évszázadon át Magyarországon és Jugoszláviában is készültek Ikarus márkájú buszok. A problémát az okozta, hogy először mi magyarok kezdtünk bele Ikarus néven a buszgyártásba, a szerbek pedig csak fáziskéséssel láttak neki ilyen néven buszokat gyártani.

Az újvidéki Ikarust 1923-ban alapították elsősorban repülőgépek gyártására. A cég 1954-ben ugyanakkor elkészítette első autóbuszát az osztrák Sauer gyár licence alapján. A mátyásföldi magyar Ikarus gyárban viszont ekkoriban már jócskán felfutóban volt a buszgyártás, mely elődje, az Uhri-üzem tapasztalataira épített. A magyar Ikarus 1951-re már elkészült első önhordó karosszériával rendelkező autóbuszával, az Ikarus 30-assal és ezt követően számos más új, saját fejlesztésű típusokkal jöttek ki Mátyásföldön.

A szerb Ikarus viszont továbbra is a lincencelt típusok összeszerelésében látta a jövőt. Így ment ez egészen 1975-ig, amikor megállapodás született a két cég között. Ez azonban csak a márkanév használatára terjedt ki és az egyezmény nem jelentetett feltétlenül sikert. Ettől kezdve a szerbeknek az Ikarus márkanév álló formátumú használatát ( tehát nem a zsinórírásos verziót) engedték meg és a buszok külsején nem szerepelhetett az Ikarus felirat. A magyar gyár álláspontja érthető volt, hiszen a szerbek már nemcsak a hazai piacra, hanem többek között Lengyelországba is szállítottak Ikarus buszokat, amelyeknek nem sok köze volt a magyar gyárnak.

Érdemben csak 1992-ben sikerült elérni, hogy az időközben Belgrádba költöző vállalatnak teljesen meg kelljen változtatni a márkanevét, melyből így Ikarbus lett. A sors pikantériája, hogy a szerb-magyar ipar ettől függetlenül időről-időre közös nevezőre jutott, hiszen közel másfél évtizeden át a Rába szállította a motorokat az Ikarbus 202-es csuklós buszokhoz, melyeket többek között Oroszországba is exportáltak. De ugyancsak győri motor hajtotta az IK-61, az IK 102, az IK 105,az IK 160, illetve az IK161R autóbuszokat. Sőt, az Ikarus 405-ös licencét megvásárolta a szerb cég és egy ideig Ikarbus Ik 107 néven gyártotta.

A szerb és magyar Ikarus története tehát a névvita dacára sok szempontból is összekapcsolódott. Mindebből mostanra már nem sok maradt, hiszen nincs Rába motorgyártás és az Ikarusnak sem kell megbirkóznia külföldön balkáni versenytársakkal, de ennek drámai okát ugyebár már kívülről fújjuk…

 

 

 

Kommentek

Iszonyatos pénz megy a hidrogénbe

Tizenhárom ipari szereplő, köztük öt autógyártó együttesen tízmilliárd euróval készül hozzájárulni a hidrogén alapú mobilitás fejlesztéséhez. Öt év alatt költik el ezt az eszméletlen összeget.

Mindenki részeg volt ebben a balesetben

Szépen fogy a szesz a bulinegyedben, de attól a KRESZ-t még be kéne tartani. Autósnak, gyalogosnak egyaránt.

70 millióért a tiéd lehet Magnum Ferrarija

A Bonhams holnap elárverezi azt a Ferrari 308 GTS-t, amellyel Tom Selleck csapatott Hawaii szigetén, mint Magnum magánnyomozó.

Ilyen motorok lesznek a Kia csúcsszedánjában

Véglegesítette a Stinger kupélimuzin motorpalettáját a Kia. Hibrid nem lesz egyelőre.

F1: Ilyen lehet a narancsszínű McLaren

Egyre valószínűbbnek tűnik, hogy Ron Dennis eltávolítása után a McLaren régi-új színt ad az autójának, visszatér a narancs. Egy grafikus már meg is álmodta, milyen lehet Alonso új autója.

Új alvázas Suzuki jön!

A Suzuki illetékesei megerősítették, hogy a Jimny utódja is létravázra épül majd. Egyéb konkrétum nincs.

Minden, amit az új Toyota Yarisról tudni lehet

Márciusban frissítőkúrát vesz a Yaris. Kistestvérének megjelenését ölti majd magára.

F1: Helyet találtak a Red Bull-ifjoncnak

Bár Forma-1-es lehetőséget nem kapott a Red Bulltól, versenyülést azért szeretek a GP2 tavalyi bajnokának, Pierre Gaslynak 2017-re. Japánban folytatja.

Őrületes középmotoros Golf eladó, amcsi V6-ossal

Ha éppen van felesleges 1,7 milliód valami őrültségre, akkor ne keress tovább, megtaláltad. Persze a szállítás nem lesz egyszerű, és az NKH-nak is lesz egy-két szava hozzád.

Mazda MX-5 azoknak, akik nem szeretik az MX-5-öt

Biztonságérzetet adó fix C-oszloppal, a bezártság érzetét adó kemény targatetővel, komfortot adó automata váltóval is vehetnek mostantól kis Mazda roadstert azok, akik alapvetően nem is szeretik a roadstereket.

F1: Hondára vált a Sauber?

Német sajtóértesülés szerint a Sauber-csapat 2018-ra a Honda erőforrásaira válthat.

Mobillal szoktatnak le a vezetés közbeni mobilozásról

A kezdő vezetők virtuális szemüveg segítségével tanulhatják meg, hogyan reagáljanak a balesetveszélyre, és egyúttal megtapasztalhatják a helytelen viselkedés drasztikus következményeit.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.