Szombaton az országos rádiók arra buzdították a hallgatókat, hogy menjenek strandra, ami érthető volt a kánikula miatt, ugyanakkor azt is meg lehetett volna említeni, hogy aki szeretne inkább aszfaltszaggatóan erős versenykamionok, valamint gyönyörű magyar szépségek között barnulni, az  inkább látogasson ki a Hungaroringre.  Mogyoródon több mint két évtized után zsinórban másodjára állt rajthoz a Kamion Európa-bajnokság mezőnye.

Az idei szezon az eredmények tekintetében rendkívül izgalmasnak mutatkozik, hiszen nagyon kiegyenlített az élmezőny. A magyar futam előtti izgalmakat tovább növelte, hogy az egyéni tabella harmadik helyén álló, 118 pontos René Reinert visszalépett a megmérettetéstől, ezért a 98 ponttal rendelkező Kiss Norbert komoly esélyt kapott arra, hogy fellépjen a dobogó harmadik fokára.

A képen jól látszik, hogy mennyivel nagyobb egy utcai nyergesvontató a FIA ETRC sorozatban használt versenykamionoknál. Ez a különbség néhány évtizeddel ezelőtt nem volt ilyen látványos, de most már nagyon szembe ötlő.

A képen jól látszik, hogy mennyivel nagyobb egy utcai nyergesvontató a FIA ETRC sorozatban használt versenykamionoknál. Ez a különbség néhány évtizeddel ezelőtt nem volt ilyen látványos, de most már nagyon szembe ötlő.

Utcai kamionok a Hungaroringen

Valószínűleg nincs olyan ember Magyarországon, aki ne lenne tökéletesen tisztában vele, hogy a FIA ETRC-ben, vagyis a Kamion Európa-bajnokság versenysorozatában nem utcai kamionok, hanem egyedi építésű versenykamionok vesznek részt, melyek nem mellesleg nagy számban tartalmaznak hagyományos, szériagyártásban készülő teherautó alkatrészeket (pl. fülke, tengelyek stb.). De hogyan kerülnek akkor mégis utcai kamionok a Hungaroring aszfaltjára?

A versenyhétvége első napja a Swift Cup Europe versenyautóival kezdődött, majd a szabadedzés keretében 1100 lóerős kamionok vették át a terepet. Ezt követően a szépségdíjas utcai kamionok és nyergesvontatók felvonulását tekinthette meg a nagyközönség, mely a korábban tervezett 50 percnél rövidebbre sikerült, mivel a szabadedzésen egy versenykamion úgy megpördült a pályán, hogy le kellett inteni a mezőnyt. Mindez semennyit sem vett el a kamionkorzó értékéből, hiszen gyönyörűen kipingált kamionok dudálva és szlalomozva vonultak fel a mogyoródi publikum előtt. A felvonulásba egy-egy gumiégetés is belefért, amit az alábbi videón tekinthet meg. A másik mozgógépen pedig egy amerikai csőrös tekintélyt parancsoló vonulása tekinthető meg.

Te kinek szurkolsz?

A Hungaroringre kilátogatók a látványos felvonulás után komoly dilemmával szembesülhettek: év elején a címvédő Kiss Norbert és az Oxxo-Axxyss istálló úgy elvált egymástól, mint alma a fájától. Ezért a magyar versenyzőnek az időmérőkön és a futamokon is meg kellett küzdenie volt csapatával, mely azzal a Ryan Smith-szel állt a rajthoz, aki nemrég vette át a vezetést a brit versenykamion bajnokságban. Már az időmérőkön látszott, hogy a hazai közönség a magyar istálló helyett inkább Norbi mellett tette le a voksát, ugyanis  hangos éljenzéssel és ujjongással éltette a kétszeres Európa-bajnokot, valahányszor elhaladt Hungaroring fedett tribünje előtt.

Az Iveco-val versenyző Gerhard Körber a mogyoródi versenyhétvége előtt még a hetedik helyen állt egyéni ranglistán. A mögötte haladó Kiss Norbi pedig a negyedik helyet foglalta el.

Egyetlen egy versenyző megy Iveco-val a jelenlegi versenysorozatban, de ez nem a gyártó hibája. Ő Gerhard Körber, aki a mogyoródi versenyhétvége előtt még a hetedik helyen állt az egyéni ranglistán. A mögötte haladó Kiss Norbi pedig a negyedik helyet foglalta el.

Smith a szabadedzésen bebizonyította, hogy annak ellenére bele tud szólni a futamok alakulásába, hogy idén csak négy versenyhétvégére nevezte őt a magyar Oxxo. Jól mutatja mindezt, hogy a brit versenyző a második szabadedzésen 2 perc 17 másodperces köridővel bizonyult a legjobbnak. Ez azért is figyelemre méltó, mert a Super Pole-t a háromszoros Joachen Hahn “rosszabb” 2 perc 18 másodperces köridővel nyerte meg. Kiss Norbert a Super Pole-ban négy tizedmásodperccel ért el lassabb köridőt, mint Hahn, így a délutáni első versenynek a negyedik rajtkockából vághatott neki. 

Oxxo vs. Norbi

A délutáni első futamon Jochen Hahn magabiztosan az első helyen futotta végig a futamot és 25 perc 40 másodperc alatt teljesítette az összesen 48,19 kilométert kitevő 11 kört. Bár látványos kicsúszásokra és ütközésekre nem került sor, meglepetésszerű előzésekre ellenben igen. A futam alatt Kiss Norbi feljött a harmadik helyre, rátapadva ezzel az Oxxó versenyzőjére. Sokáig úgy tűnt, nem lesz meg a csoda, pedig a közönség hangos ujjongással buzdította a magyar pilótát.

A szombati első futamban Norbi sokáig támadta egykori csapatának, az Oxxo-Axxyssnek a versenyzőjét, Ryan Smith-t.

A szombati első futamban Norbi sokáig támadta egykori csapatának, az Oxxo-Axxyssnek a versenyzőjét, Ryan Smith-t.

Az utolsó körben azonban a 31 éves szombathelyi pilóta egy kanyar előtt el tudott húzni Ryan Smith mellett, aki annyira felhúzta magát, hogy a kanyarban kis híján nekiütközött a Tankpool24 versenykamionjának. Az ETRC valaha volt legifjabb pilótája, Major Benedek versenykamionjával versenyző Smith végül harmadikként érhetett be a célba, ami egyáltalán nem rossz eredmény, ha azt nézzük, hogy még sohasem versenyzett a Hungaroringen. A német Ellen Lohr ugyanakkor nem fogja szívébe zárni ezt a futamot, ugyanis technikai hiba miatt idő előtt be kellett fejeznie a futamot. De mindez elmondható a német Sascha Lenz-ről is, akit ki kellett vontatni a pályáról a végén.

A délutáni első futam végére Norbi megszerezte a második helyet.

A délutáni első futam végére Norbi megszerezte a második helyet.

Nyár végi locsolkodás

A futam után nem sokkal következett a díjak átadása, mivel a hagyományoknak megfelelően minden dobogós emlékplakettet kap az elért eredményéről. A himnuszokat követően jöhetett a Forma-1-ből átvett pezsgőlocsolás, melynek során a három pilóta először a hosztesz lányokat részesítette előnyben. A hosszú combú lányok sikítozva futottak el az overallos versenyzők elől, ami így egy pillanatra kicsit húsvéti érzést kelthetett a nézőkben. Az alkoholmentes pezsgőből ezután mindegyik pilóta hatalmasat nyelt, mert időközben 32-33 fokra szökött fel a hőmérő higanyszála, ami az aszfalton, beöltözve még többnek tűnhetett.

A pezsgőből ezúttal a hosztesz lányok is kaptak.

A pezsgőből ezúttal a hosztesz lányok is kaptak.

Visszafogott csihi-puhi

A délutáni második futamnak Kiss Norbert a fordított rajtrácsnak köszönhetően a hetedik helyről vághatott neki. Ennek ellenére az első két kör után feljött az ötödik helyre, majd a pontversenyben második helyen tanyázó cseh Adam Lackót maga mögé utasítva átvette a negyedik helyet. Kiss ezután kiélezett csatát vívott a cseh Frantisek Vojtisekkel, ám a kilencedik körben a hátulról érkező Jochen Hahn kitolta a pályáról, így a negyedik helyre csúszott vissza. Kiss az utolsó kör elején visszavette a harmadik pozíciót, sőt, a kör végén a célegyenesre fordító kanyarban utol is érte, majd meglökte Vojtiseket. A cseh pilóta a falnak csapódott és kiesett. Talán túlzás, talán nem, de Kiss Norbi az idei szezon egyik legnagyobb csatáját megnyerve végül harmadikként ért célba. A versenyt a német Stephanie Halm nyerte fölényesen. Ryan Smith, a magyar Oxxo Energy Truck Race Team brit versenyzője ötödik lett.

A csapatok által alkalmazott szakemberek mindig szeretnek egy utolsó pillantást vetni a versenykamionokra a rajt előtt.

A csapatok által alkalmazott szakemberek mindig szeretnek egy utolsó pillantást vetni a versenykamionokra  rajt előtt.

Délutáni meglepetések 

Halmnak valamiért nagyon fekszik a Hungaroring, hiszen kísérteties módon egy évvel ezelőtt ugyancsak a dobogó legfelső fokára állhatott a versenynap második futamán. A nap meglepetése emellett egyértelműen a Ryan Smith – Kiss Norbi csata volt, melyre kevesen számítottak. Szintén meglepő fordulat volt a versenyhétvége első napján, hogy a cseh Adam Lackónak nem ment úgy, ahogyan arra számítani lehetett. A Freightlinerrel versenyző pilóta túlságosan a biztonságra törekedett, kerülte az éles helyzeteket, emiatt mindkét futamon lecsúszott a dobogóról. Hozzá kell tenni, hogy mivel a következő versenyhétvégét Csehországban rendezik, ezért a papírformát nézve Lackó várhatóan javítani fog teljesítményén a hazai közönség előtt.

Szem-szájnak ingere

A Kamion Európa-bajnokság futamai között sem kell unatkozni a látogatóknak, ugyanis a nyitott box utcában, valamint a gyártók által felállított standokon érdekesebbnél-érdekesebb programokkal vagy járművekkel lehet elütni az időt. Ha éppen nincs valamilyen Swift Cup Europe, vagy Blancpain GT Series Sprint Cup futam, akkor ügyességi motor és kerékpár show, vadnyugati város, valamint számtalan vadonatúj könnyű-, közepes-, és nehéz-teherbírású haszonjármű várja a látogatókat. A lenti galériánkban a teljesség igénye nélkül megnézheti azokat az érdekességeket, melyekkel nem mindennap találkozik a földi halandó.

Az Iveco haszonjárművek hazai forgalmazója, a Danubetruck több, gyönyörű festéssel ellátott Stralis XP nyergesvontatóval települt ki Mogyoródra. Ezen például Gerhard Körber, a Schwaben Team pilótája látható.

A látnivalók palettája természetesen nem lenne teljes a gyönyörű hoszteszlányok nélkül, akik mellett még a kamionok is jobban érzik magukat. A 30 fok feletti hőséget ugyan ők sem tudják csillapítani, de egész ügyesen pózolnak a rajtszámokkal. Gondoljunk bele, hogy nézne ki ez a verseny, ha overallos, borostás, olajfojtos fickók tartanák a táblákat.  Jobb ez így, ahogy az is, hogy senki sem versenyzik senki a 99-es számmal, képzeljük el, mi lenne, ha valaki véletlenül fordítva fogná?  A legnagyobb szám a 86, mely a cseh Jíri Formané. Az ő hozzá tartozó hosztesz ugyan nem, de számos más hölgy bekerült a lenti képgalériába, melyben  a teljesség igénye nélkül a legszebb lányokat gyűjtöttük össze.

Az Adam Lacko versenykamionja előtt álló lány ugyan nem hozott szerencsét a cseh pilótának, de a következő versenyhétvége úgyis Csehországban lesz.

A versenysorozat holnap folytatódik és a mai futamokból kiindulva biztosak lehetünk abban, hogy a pilóták mindent meg fognak tenni a dobogós helyekért. Rendkívül kiegyenlített maradt a verseny, nem mellesleg pedig a mogyoródi versenyhétvége az idei versenynaptárban pont félidős megmérettetésnek tekinthető. Ergo, aki itt el tud húzni, az talán az év második felére meg tudja őrizni előnyét.