Az FIA European Truck Race Championship (ETRC) április 30-án vette kezdetét az osztrák nagydíjjal és október 30-án fog befejeződni a francia nagydíjjal. Ez idő alatt összesen 9 versenyhétvégét rendeznek, melynek során a versenyzők 36 futamon mérhetik össze tudásukat. Vajon Kiss Norbi behúzza ezt az évet is? Hova tűnt a kétszeres Európa-bajnok magyar istálló?

Nem túlzás azt állítani, hogy a magyar nagydíj a versenysorozat félideje lesz, hiszen eddig négy versenyhévégét rendeztek. A pilóták egyéni teljesítményét összesítő ponttáblázat alapján elmondható, hogy egyelőre két versenyző van komoly versenyben az idei Európa-bajnoki címért. Az élen a cseh Adam Lacko áll 198 ponttal, aki a Buggyra Racing 1969 csapatát erősíti, őt a német Jochen Hahn követi 197 ponttal, aki 2011 és 2013 között háromszor nyerte meg zsinórban a versenysorozatot. A harmadik helyen a szintén német René Reinert áll 118 ponttal, akit a jelenlegi címviselő, a kétszeres Európa-bajnok Kiss Norbert üldöz 98 ponttal.

A cseh Adam Lacko kamionja megjelenésével is kitűnik a mezőnyből

A cseh Adam Lacko kamionja megjelenésével is kitűnik a mezőnyből

Cseh vagy német? 

A versenysorozat korántsem tekinthető lefutottnak, ezért nagy csata várható a pole-pozíciókért és a futamgyőzelmekért. Várható azonban, hogy az idei Európa-bajnoki cím sorsa két rutinos pilóta, Jochen Hahn és Adam Lacko között fog eldőlni. Előbbi 16 éve (!) vesz részt az ETRC versenyeken, csapata – melyet édesapja alapított – idén ünnepli 20 éves fennállását. A 41 éves pilóta ráadásul megbízható versenykamionnal versenyez a sorozatban, mely tekintélyes teljesítményre képes. Az MAN TGS 18.480 alapjaira épített járműben 1100 lóerős motor dolgozik.

A másik trónkövetelő, a 31 éves Adam Lackó is régi “motorosnak” számít a Kamion Európa-bajnokság történetében, hiszen a cseh versenyző már 2003 óta koptatja az aszfaltot, ezzel párhuzamosan néha más autósportokban is kipróbálja magát. Az ETRC-ben egyelőre nem ért el komolyabb sikert, ennek ellenére évről évre stabil teljesítményt nyújt és szinte mindig ott van az élbolyban. Mellette szól még, hogy Csehország már nagyon szeretne ismét a dobogó legfelső fokán látni egy cseh versenyzőt, hiszen a Kamion Európa-bajnokság kifejezetten népszerűnek számít arrafelé.

Van miért mosolyognia a Lackónak, hiszen ha egy ponttal is, de vezeti az Európa-bajnokság tabelláját.

Van miért mosolyognia Lackónak, hiszen ha egy ponttal is, de vezeti az Európa-bajnokság tabelláját

Ismét kamionfesztivál a Hungaroringen!

Izgalmas versenyekkel és fesztiválhangulattal várja a motorsportrajongók mellett a család összes tagját a Hungaroring 2016. augusztus 27-28-án. A Kamion Európa-bajnokság magyar versenyhétvégéjén a címvédő Kiss Norbi és ellenfelei összesen négy futamot mennek, így szombaton és vasárnap is két-két alkalommal küzdenek majd a győzelemért.

Ezenfelül a Suzuki Kupa három versenye és a Blancpain GT Sorozat két sprintversenye is sok izgalmat ígér. Utóbbiban Ferrari-, Lamborghini-, Bentley-, Mercedes-, Porsche-modellek csatáznak egymással, nemcsak a látványuk, de hangjuk is megéri, hogy ellátogassunk a Hungaroringre.

A Kamionfesztivál szervezői gondolnak a családokra is, így számos ingyenes programmal várják a gyerekeket. A célegyenes tribünjei mögötti területre kitelepül a Csodák Palotája, a legkisebbeket babasarok várja, a nagyobbaknak lesznek kézműves foglalkozások, arcfestés, csillámtetoválás, interaktív homokozó, pedálos autós pálya, de lesz ugrálóvár és feltűnnek a Disney-mesékből ismert járgányok is. Vasárnap az Alma Együttes koncertje szórakoztatja a gyerekeket és a szülőket.

További részletek: Kamionfesztival.hu

Ő szorongatta meg Norbit 

Adam Lacko csapatát, a Buggyra Racing 1969-et 16 évvel ezelőtt alapították és az istálló legutóbb 2009-ben, címvédéssel hozta el egyéniben az Európa-bajnoki címet David Vrseckynek köszönhetően. Az FIA statisztikái szerint a 2015-ös szezon volt a legeredményesebb az istálló számára nyolc győzelemmel, melynek köszönhetően Adam Lacko az összesítésben a második helyet szerezte meg.

A cseh pilóta egy nyújtott motorháztetővel rendelkező Freightlinert hajt, ami ebből kifolyólag kiemelkedik a mezőnyből, ugyanis csapattársán, Jiri Formanon kívül mindenki a hasábtest formájú fülkéket részesíti előnyben a versenykamionoknál. Freightlinerjének érdekessége, hogy azt a csapat saját fejlesztésű 12 500 köbcentis, 1050 lóerős Gyrtech motorja hatja.

Az idei Európa-bajnoki cím szempontjából érdekes adalék lehet, hogy a cseh Lacko a szezonban eddig 8 futamot nyert, míg kihívója csak feleennyiszer állhatott a dobogó legfelső fokára. A küzdelmekbe minden bizonnyal bele fog szólni a francia René Reinert is, de Kiss Norbi is feljöhet az élre, akitől nem mellesleg a jelenlegi listavezető is tart. Adam Lacko azt nyilatkozta nemrég, hogy a csapat (és kamionváltás) ellenére nem írta le a magyar versenyzőt, aki szerinte komolyan beleszólhat év végén az Európa-bajnoki cím alakulásába.

Norbi kamionja sem utolsó minőséget képvisel.

Norbi kamionja sem utolsó minőséget képvisel

A kamionversenyekben sokat számít a rutin, hiszen a tapasztalatok azt mutatják, hogy újoncokból nem lesz csak úgy Európa-bajnok. Ez még arról a 62 éves, portugál Eduardo Rodriguesről is elmondható, aki tavaly csatlakozott a versenysorozathoz. Igaz, ő minden bizonnyal szívesebben tölti az idejét két unokájával, mint a többtonnás versenygépével.

Csapatok versenye

A csapatok versenyét a Team Reinert Adventure vezeti 325 ponttal, őt követi a Buggyra Racing 1969 261 ponttal, míg a harmadik helyet a Lion Truck Racing foglalja el 181 ponttal. A Kiss Norbival és Andre Kursimmal versenyző német Tankpool24 istálló az utolsó helyen található az idei ranglistán 122 ponttal, melynek jó részét a magyar Európa-bajnok hozta össze.

Hol van a magyar csapat?

A mogyoródi versenyhétvége kapcsán sokakban felmerülhet a kérdés, hogy hova tűnt az Eb-ről a magyar istálló, melyben olyan szakmai kiválóságok dolgoznak, mint a például a csapat versenymérnöke, Bakó Csaba, aki tavaly még arról beszélt a Vezessnek adott interjújában, hogy a résztvevőknek még emészteniük kell, hogy ők egyszerűen jobbak a mezőnynél.

Idén csak négy versenyhétvégét megy a címvédő Oxxo-Axxyss

Nos, a magyar istálló az idei évtől “átigazolt” az angol bajnokságba és leszerződtette a brit Ryan Smith-t, aki jelenleg 190 ponttal vezeti a szigetországi versenyt. Ez egyébként megfelel a csapat nem alacsony elvárásainak, ugyanis azt tűzték ki célul, hogy megnyerik az angol bajnokságot és emellett 4 Eb-versenyhétvégén is elindulnak. Legközelebb épp a Hungaroringen találkozhatunk az Oxxo-Axxyss versenykamionjával, hiszen a magyar futamot ők sem hagyják ki.

A csapat egyébiránt azt a versenykamiont építette át az angol bajnokságra, amivel korábban Major Benedek versenyzett. Érdekesség, hogy az angoloknál más szabályok vannak érvényben, így például az ottani versenygépek 100 kilogrammal nehezebbek, mint az Eb-n futó teherautók.

Beindul a vérkeringés 

Végezetül néhány szó arról, miért érdemes élőben megnézni a Kamion Európa-bajnokságot. Egy évvel ezelőtt a pálya széléről fotóztam a csehországi többtonnás monstrumok küzdelmeit. Nehezen leírható az az érzés, ami ilyenkor átjárja az ember testét. Bár csak újságíróként követtem végig a versenyt, mégis úgy éreztem, hogy attól a pillanattól fogva, hogy felbőgtek a motorok, beindult ereimben a vérkeringés, a szívem pedig magasabb fordulatszámra kapcsolt.

Egyszerűen ez az verseny, ahol reflexből árgus szemekkel követsz végig minden pillanatot, akár a lelátón, akár egy kanyar melletti védőkorlát mögött rostokolsz. Míg a verseny tart, mindenhol ott akarsz lenni, hogy ne maradj le semmiről. Röviden ez az FIA Kamion Európa-bajnokság, ahol ráadásul Kiss Norbi személyében magyar pilótának is szurkolhatunk.

Ki tudja, az is lehet, hogy a mogyoródi versenyfutamok végén a háromszoros Európa-bajnok, Jochen Hahn mosolyog majd?

Ki tudja, az is lehet, hogy a mogyoródi versenyfutamok végén a háromszoros Európa-bajnok, Jochen Hahn mosolyog majd?

Mire számíthatunk? 

Bár most úgy tűnhet, hogy az Európa-bajnoki cím két versenyző között fog eldőlni, ez korántsem borítékolható, hiszen a mogyoródi versenyhétvége számtalan meglepetést hozhat az egyéni ranglista alakulása szempontjából. Egyrészt Kiss Norbi a hazai közönség támogatása mellett akár egy-egy futamgyőzelmet is bezsebelhet, másrészt pedig tavaly egyetlenegy jelenlegi trónkövetelő sem ért el futamgyőzelmet a Hungaroringen. A magyar versenyhétvégén csak a szezon egyetlen női pilótája, Steffi Halm, valamint a spanyol Antonio Albacete volt képes futamgyőzelmet besöpörni a magyar közönség előtt.

Ha szeretne tovább hangolódni a mogyoródi versenyhétvégére, akkor olvassa el Kiss Norbival készült interjúnkat!