Ezért kell a bukósisak még a kamionban is

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2016.08.12. 07.00

A Kamion Európa-bajnokságon sokszor túlzásnak tűnhet, hogy a pilóták bukósisakban vezetik a versenykamionokat. Az alábbi ütközések azonban megmutatják, hogy nagyon is szükség van rájuk.

A FIA Truck Racing Championship, vagyis a Kamion Európa-bajnokság legnagyobb, leglátványosabb ütközéseit tavaly már összeszedtük olvasóink számára, hogy megünnepeljük a versenysorozat 30 éves fennállását. Ezúttal az idei szezon eddigi legizzasztóbb helyzeteit tárjuk olvasóik elé, hiszen – bár még csak az Európa-bajnokság félidejénél járunk – durva ütközésekből ebben az évben sem volt hiány, és minden bizonnyal a Hungaroring is tartogat majd izgalmakat a nézők számára.

Ismét kamionfesztivál a Hungaroringen!

Izgalmas versenyekkel és fesztiválhangulattal várja a motorsportrajongók mellett a család összes tagját a Hungaroring 2016. augusztus 27-28-án. A Kamion Európa-bajnokság magyar futamán a címvédő Kiss Norbi és ellenfelei összesen négy versenyt futnak a hétvégén, szombaton és vasárnap is két-két alkalommal küzdenek majd a győzelemért. Ezenfelül a Suzuki Kupa három versenye és a Blancpain GT Sorozat két sprint versenye is sok izgalmat ígér. Utóbbiban Ferrari-, Lamborghini-, Bentley-, Mercedes-, Porsche-modellek csatáznak egymással, nemcsak a látványuk, de hangjuk is megéri, hogy ellátogassunk a Hungaroringre.

A Kamionfesztivál szervezői gondolnak a családokra is, így számos ingyenes programmal várják a gyerekeket. A célegyenes tribünjei mögötti területre kitelepül a Csodák Palotája, a legkisebbeket babasarok várja, a nagyobbaknak lesznek kézműves foglalkozások, arcfestés, csillámtetoválás, interaktív homokozó, pedálos autós pálya, de lesz ugrálóvár és feltűnnek a Disney-mesékből ismert járgányok is. Vasárnap az Alma Együttes koncertje szórakoztatja a gyerekeket, szülőket.

További részletek: Kamionfesztival.hu

Kiss Norbit kilökik a pályáról 

Apró koccanások tulajdonképpen rendszeresen történnek, amelyek leginkább a versenykamionok nagy méretének, illetve azok súlyának, valamint a pilóták harciasságának köszönhetők. A sorozat első, májusi futamhétvégéjén számtalan koccanás és kicsúszás történt az ausztriai Spielbergben. Az alábbi válogatás egyik felvételén jól látható, ahogy a Tankpool24 csapatát erősítő Kiss Norbert közvetlenül az első rajtrács egyikéről rajtolva, egy kanyar után a pálya mellett végzi, mert a mögé beszoruló versenyző bivalyerős lökettel küldi el maga elől a magyar pilótát. Ez volt az idei sorozat eddigi legdurvább ütközése.

Az orrnehéz versenykamionok maximális megengedett sebessége 160 kilométer/óra, ami első hallásra nem tűnik soknak. Ha azonban figyelembe vesszük, hogy a járművek többsége 13 ezer köbcentis, 1000-1200 lóerős, 5500 newtonméteres nyomatékkal rendelkező motorokkal megy a pályán, akkor könnyedén elképzelhető, micsoda erőt képviselnek a legalább 5,3 tonnás szörnyetegek, amikor egymásnak feszülnek. Így történhet meg az, hogy egy kisebb koccanásból is könnyedén kerekedhet akkora baleset, ami miatt le kell állítani a futamot.

Váratlan fordulat 

A júliusi németországi futamhétvégén egy ütközés miatt le kellett állítani a futamot, ugyanis két kamion találkozásából hajszál híján balszerencsés tömegkarambol lett. Felelőst nehéz keresni ebben a szituációban, de annyi biztos, hogy az ütközést megelőző pillanatban a német Reinert istálló egyik versenyzője a külső ívről kormányozta kamionját a jelenlegi listavezető cseh Adam Lacko elé, aki már sem lassítani, sem korrigálni nem tudott, így oldalról belevágódott az MAN versenykamionba (0:42).  A kifaroló jármű egy másik teherautó, a német Janiec vesztét okozta, mely a nekiütköző Reinert miatt 180 fokos fordulatot tett.

Az európai kamionos küzdelmeket nagyon szigorú szabályok jellemzik, ennek ellenére nem lehet előnyt szerezni lökdösődésből vagy szándékos ütközésből. A támaszkodást ugyanakkor nem tiltják, de a versenyzők nem forgathatják ki egymást. Ha az egyik kamion eleje az elöl lévő jármű fülkéjét elérte, akkor helyet kell neki hagyni, különben egyrészt kiforoghat vagy kieshet a pályáról az elöl haladó kamion, másfelől pedig büntetés is járhat érte.

Azt azonban hozzá kell tenni, hogy ideális esetben három, de inkább kettő kamion fér el a versenypályákon egymás mellett, úgy, hogy általában legalább 16-18 versenykamion futja a köröket egy futam során (a kamionok száma függ attól, hogy egy csapat hány kamiont és hány versenyzőt tud futamról futamra kiállítani). A küzdelmek során – hacsak valaki nem elöl autózik – folyamatosan keresi az előzési lehetőséget. Egy rossz döntésből is simán lehet baleset, nem kell ahhoz valakinek figyelmen kívül hagynia a szabályokat.

Lyukat vág a fülkén 

A lenti felvételen 1:36-nál az látható, amint az egyik versenyző leelőzi a portugál Rodriguest, majd valamilyen okból kifolyólag kiegyenesíti a kanyart és pálya melletti füves területre kormányozza versenykamionját. A malőr miatt a sárga-kék fényezésű kamionban ülő portugál nem tudja az aszfalton tartani járművét, végül ő is kisodródik. Ezt követően egy kisebb művelet után mégis sikerül visszatérnie, de az ütközés okozója ottmarad. Bár Rodrigues továbbmehetett az eset után, ellenfele akkora elemet hasított ki belőle, hogy a portugál kamionja úgy halad tovább, mintha defektes lenne a jobb első kereke.

Beköszönnek az újoncnak 

Vannak pillanatok, amikor maguk a versenyzők sem látják, hogy pontosan hogyan fog végződni a többtonnás óriások találkozása. Egy ilyen pillanatot kapott el Thomas Robineau fedélzeti kamerája is, amikor egy kanyarban Kiss Norbi Actrosa, valamint egy másik versenyző teherautója bekacsázott elé (1:16). Egy rutinos versenyző ilyenkor egyet tehet: gyorsan kikerüli az akadályt és megy tovább, hátha néhány pozícióval előrébb kerül. A francia pilóta ugyan még újoncnak számít, mégis jól oldotta meg a helyzetet. Csapatának egyelőre az a célja, hogy valamennyi versenyen el tudjon indulni az idei szezonban.

A Kamion Európa-bajnokság idei mezőnye eddig 4 futamon van túl, és a mogyoródi versenyhétvégét követően a csehországi Mostban, a belgiumi Zolderben, a spanyolországi Jaramában, valamint a franciaországi Le Mans-ban küzdhetnek meg a versenyzők a pontokért. Kiss Norbi jelenleg 98 ponttal a negyedik helyen áll, ezzel viszont egyelőre nincs versenyben az Európa-bajnoki címért, hiszen a pilóták versenyében jelenleg az első helyen a cseh Adam Lacko áll 197 ponttal, őt követi a háromszoros Kamion Európa-bajnok német Jochen Hahn.

Kommentek

Villamosnak indult, busz lett belőle

Ha megvalósul a közösségi közlekedésben az, ami most a mérnökök fejében van, akkor elképzelhető, hogy évek múlva nehezen tudunk majd különbséget tenni a buszok és a villamosok között.

Mesterséges nappali fénnyel segítenék a kamionsofőröket

A Daimler azon töri magát, hogyan tudna a természetes fényhez hasonló világítást teremteni a kamionokban. Szerintük a fényszegény fülkék rossz hatással vannak a sofőrök teljesítményére.

Fény derült a nyírségi permetező vonat titkára

Az összeesküvés hívők azonnal chemtrailt kiáltanak, ezért megkérdeztük a MÁV-ot, mi is folyik ebből a vonatból.

Milliós bírságok az osztrák utakon

Vége a türelmi időszaknak, milliós bírságokat kaphatnak az osztrák utakon közlekedők, ha nem tartják be a szabályokat.

F1: Újabb motort fejleszt a Honda

Bár az Ausztrál Nagydíj pénteki szabadedzésein a McLaren elfogadhatóan szerepelt, a Hondánál tudják, hogy a jelenlegi erőforrással nem tudnak messzire jutni. Újat fejlesztenek májusra.

Új csúcsmodellt kap a koreai terepspecialista

Jövő csütörtökön mutatkozik be a SsangYong eddigi legnagyobb szabadidőjárműve. Egyelőre még neve sincs az autónak.

Jogtalanul büntették autósok ezreit Budapesten?

Tarlós István szerint jogtalanul bírságoltak meg rengeteg autóst Budapesten. A főpolgármester arra buzdít, hogy ne fizessenek az autósok.

Kabrió, bátraknak

Ha már a Techart GTstreet R Cabriolet karosszériája láttán rossz érzéseid támadnak, várj, amíg megtudod, mire képes a dög.

Verstappen: A Red Bull “túl lassú”

Az Ausztrál Nagydíj első edzésnapja után nem lehetnek igazán elégedettek a Red Bullnál, messze a Ferrari és még messzebb a Mercedes csúcstempója.

F1: Vettelt nem izgatja a Mercedes

Sebastian Vettel azt mondja, a Mercedeshez való átszerződés egyáltalán nem téma számára. A vártnál gyengébb melbourne-i kezdés sem probléma.

“Feltámad a Zsiguli, 200 lóerővel tér vissza” – Ordas kamu, el ne hidd!

Muszáj írni egy olyan álhírről, ami futótűzként terjed a Facebookon, és egyre több magyar internetes oldal hiteles állításként veszi át, pedig hatalmas nagy kamu az egész.

Unod a dugót? Itt a megoldás

Te is kivagy attól, hogy órákig araszolsz reggelente, míg beérsz a munkába? Két megoldás van: válaszd a tömegközlekedést, vagy ugorj a kocsisor elejére. Mutatjuk, hogyan.

F1: Hamilton 99 százalékos, Bottas szombatra javulna

A Forma-1-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíj szabadedzései után Lewis Hamilton hajszál híján tökéletesnek érezte a napot, Valtteri Bottasnak viszont fel kell kötnie a gatyát.

Egy film, amit látnod kell, ha érdekel a hazai motorgyártás sorsa, történelme

Kende Márta és a Magyar Televízió 47 perces filmje a Motorkerékpárgyárról, és annak bezárása előtti időszakáról.

F1: Videón a szezon első autótörése

Aki lemaradt a közvetítésről, most megnézheti a 2017-es Forma-1-es idény első autótörését és azt, hogyan úszott meg egy potenciálisan nagy bukást a Red Bull-os Max Verstappen Melbourne-ben.

F1: Hamilton uralta az idény első edzésnapját

A Forma-1-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíj mindkét pénteki szabadedzésén fél másodperc feletti előnnyel zárt a mercedeses Lewis Hamilton. A Ferrari egyelőre hátrébb van.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.