Nyugdíjas éveit tapossa a jövő busza

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2016.08.08. 12.00

Úgy látszik, Amerikában nemcsak Marty McFly és a Doki volt képes az időugrásra, hanem a General Motors is, mely a második világháború idején olyan busszal állt elő, mely még most is meglehetősen futurisztikusnak számít.

Nyugdíjas éveit tapossa a jövő busza

Igaz, manapság nem használnak ennyi krómot a buszokon, de a formaterv napjainkban is megállná a helyét. A stílusosan Futurlinernek nevezett modellből összesen 13 darab készült. A prototípus 1939-re állt össze, az az évi New Yorki-i világvásárra. A később készült változatokat a General Motors, a Parade of Progress elnevezésű promóciós felvonuláson is bemutatták. Az USA-t és Kanadát összekötő túraútvonal 150 állomásból állt, így azt mondhatjuk, hogy a Futurlinerekbe nem kevés kilométer került. A korabeli információk szerint ugyanakkor egyet biztosan összetörtek, mert a sofőr valamilyen okból kifolyólag egy útszéli árokba kormányozta a buszt.

A jármű több szempontból is érdekes volt. A keskeny, de magas karosszéria egy távolsági autóbusz vonalait idézte, de mégsem volt az, lényegében busznak is csak jóindulattal nevezhető, hiszen utasokat nem tudott szállítani. Nem is arra volt tervezve, a Futurliner inkább bemutatójárműként funkcionált. A modell 3,5 méter magas, 2,4 méter széles és 10 méter hosszú volt. A két tengely közötti távolság 6,3 métert tett ki, ezért nagy fordulókörrel rendelkezett. Bár volt benne szervokormány, mégis  nehéz volt irányítani, mert rengeteg probléma volt a szivattyúval.

15395_Interior_Web

További furcsaság volt a rendkívül magasan, középen elhelyezett vezetőállás, melybe egy, a pedálok magasságában nyíló ajtón keresztül lehetett felkúszni. Napos idő esetén ráadásul extrém hőség várt a buszvezetőre, ugyanis a félkör alakú szélvédő rendesen összegyűjtötte a napsugarakat. A jármű hajtásáról egy hathengeres, 302ci típusú dízelmotor gondoskodott, mellyel 64 kilométer/órás maximális sebességre volt képes, igaz az 1953-tól épült változatok már ennél is nagyobb, 80 kilométer/órás sebességgel tudtak közlekedni.

4411580811_959cf6496c_b

A korabeli források szerint a karosszérián 19 különféle nagyságú felnyitható vagy kinyitható ajtó volt. Ez első hallásra soknak hangzik, hiszen rendkívül ügyesen rejtették el őket. A kocsitest középső helyén általában nagyobb demonstrációs helyet alakítottak ki, így kaphatott ott helyet tévé, rádió, illetve mikrohullámú sütő is. A középső traktus megvilágításához nem kevés áram kellett, melynek biztosításáról egy 200 kW teljesítményű Detroit Diesel generátor gondoskodott.

GM Futurliner

Egyes információk szerint még jelenleg is hét darab létezik a modellből, ami kis szériás létére eléggé figyelemreméltó, ráadásul az utolsó darab 1956-ban készült el. Értékét jól tükrözi, hogy egy tíz évvel ezelőtti aukción 4 millió dollárért kelt el egy példány belőle. Egyes Futurlinereket viszont átalakítottak lakóautóvá, de voltak olyanok is, amelyeket eredeti állapotukban újítottak fel. Egy pedig platós teherautóként született újjá.

 

Kommentek

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.