Nyugdíjas éveit tapossa a jövő busza

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2016.08.08. 12.00

Úgy látszik, Amerikában nemcsak Marty McFly és a Doki volt képes az időugrásra, hanem a General Motors is, mely a második világháború idején olyan busszal állt elő, mely még most is meglehetősen futurisztikusnak számít.

Nyugdíjas éveit tapossa a jövő busza

Igaz, manapság nem használnak ennyi krómot a buszokon, de a formaterv napjainkban is megállná a helyét. A stílusosan Futurlinernek nevezett modellből összesen 13 darab készült. A prototípus 1939-re állt össze, az az évi New Yorki-i világvásárra. A később készült változatokat a General Motors, a Parade of Progress elnevezésű promóciós felvonuláson is bemutatták. Az USA-t és Kanadát összekötő túraútvonal 150 állomásból állt, így azt mondhatjuk, hogy a Futurlinerekbe nem kevés kilométer került. A korabeli információk szerint ugyanakkor egyet biztosan összetörtek, mert a sofőr valamilyen okból kifolyólag egy útszéli árokba kormányozta a buszt.

A jármű több szempontból is érdekes volt. A keskeny, de magas karosszéria egy távolsági autóbusz vonalait idézte, de mégsem volt az, lényegében busznak is csak jóindulattal nevezhető, hiszen utasokat nem tudott szállítani. Nem is arra volt tervezve, a Futurliner inkább bemutatójárműként funkcionált. A modell 3,5 méter magas, 2,4 méter széles és 10 méter hosszú volt. A két tengely közötti távolság 6,3 métert tett ki, ezért nagy fordulókörrel rendelkezett. Bár volt benne szervokormány, mégis  nehéz volt irányítani, mert rengeteg probléma volt a szivattyúval.

15395_Interior_Web

További furcsaság volt a rendkívül magasan, középen elhelyezett vezetőállás, melybe egy, a pedálok magasságában nyíló ajtón keresztül lehetett felkúszni. Napos idő esetén ráadásul extrém hőség várt a buszvezetőre, ugyanis a félkör alakú szélvédő rendesen összegyűjtötte a napsugarakat. A jármű hajtásáról egy hathengeres, 302ci típusú dízelmotor gondoskodott, mellyel 64 kilométer/órás maximális sebességre volt képes, igaz az 1953-tól épült változatok már ennél is nagyobb, 80 kilométer/órás sebességgel tudtak közlekedni.

4411580811_959cf6496c_b

A korabeli források szerint a karosszérián 19 különféle nagyságú felnyitható vagy kinyitható ajtó volt. Ez első hallásra soknak hangzik, hiszen rendkívül ügyesen rejtették el őket. A kocsitest középső helyén általában nagyobb demonstrációs helyet alakítottak ki, így kaphatott ott helyet tévé, rádió, illetve mikrohullámú sütő is. A középső traktus megvilágításához nem kevés áram kellett, melynek biztosításáról egy 200 kW teljesítményű Detroit Diesel generátor gondoskodott.

GM Futurliner

Egyes információk szerint még jelenleg is hét darab létezik a modellből, ami kis szériás létére eléggé figyelemreméltó, ráadásul az utolsó darab 1956-ban készült el. Értékét jól tükrözi, hogy egy tíz évvel ezelőtti aukción 4 millió dollárért kelt el egy példány belőle. Egyes Futurlinereket viszont átalakítottak lakóautóvá, de voltak olyanok is, amelyeket eredeti állapotukban újítottak fel. Egy pedig platós teherautóként született újjá.

 

Kommentek

F1: Hamilton új tetkót varratott magára

Lewis Hamilton új tetoválással kezdte az évet.

Bottas: Szoros lesz Hamiltonnal!

A világbajnok Nico Rosberg helyére igazolt Valtteri Bottas úgy véli, szoros lesz a verseny közte és Lewis Hamilton között, de tudnak majd együttműködni. A finn pilóta első F1-es győzelmére hajt a Mercedesnél.

F1: Fontos vizsgán felelt meg a fejvédő

Az FIA a bevezetés előtt álló fejvédő rendszerrel is szimulálta Fernando Alonso hatalmas 2016-os bukását.

Hivatalos, Massa visszatér a Forma-1-be

Dőlnek a dominók: mostantól egyértelmű, hogy Valtteri Bottas a Mercedesnél folytatja, ugyanis a Williams-csapat hivatalosan is bejelentette, hogy szerződést kötöttek Felipe Massával 2017-re.

F1: Hivatalosan is megvan Rosberg utódja

A Williams hétfőn hivatalosan is bejelentette Felipe Massa visszatérését, ezzel az is végérvényesen eldőlt, hogy Valtteri Bottas lesz Lewis Hamilton új csapattársa.

Ime az új Citroën C3, ami nem csak feltűnő

Az utóbbi években nem volt ennél fontosabb típus a francia márkánál, az egyedi stílussal hódító C3-nak a városi kisautók népes mezőnyében kell helytállnia.

F1: Megmenekülhet a sereghajtó?

Pár napja maradt a csődbe jutott Manor-csapatnak a túlélésre, de úgy tudni, van már érdeklődő, megmenekülhet az alakulat.

Házon belül kap konkurenst a Kia Soul

Városicrossover-tanulmányt készít elő a Kia. A Provo koncepcióautó szellemi utódja ősszel léphet színre.

F1: Rénszarvas húzta a világbajnokot

A kétszeres F1-világbajnok Mika Häkkinen a hétvégén megházasodott, a szertartás végén igen rendhagyó, de nagyon stílusos módon távozott a pár.

F1: A Ferrarival együtt jön az új McLaren

A McLaren-Honda is bejelentette 2017-es modelljének leleplezési időpontját, a Ferrarival egy napon mutatják majd be új autójukat. Régi-új szín kerülhet a járgányra?

F1: Hivatalos, hogy Wehrlein a Saubernél folytatja

A Sauber hivatalosan is bejelentette 2017-es felállását. Ahogyan arra hetek óta számítani lehetett, Pascal Wehrlein lesz Marcus Ericsson csapattársa.

F1: A szezon közepétől nyerhet a Red Bull

A Red Bull tulajdonosa, Dietrich Mateschitz csak a 2017-es idény közepétől vár futamgyőzelmeket csapatától. A Renault-n múlik, mennyire lesz sikeres az alakulat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.