Szemet vetettek a németek a magyar midibuszra

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2016.08.03. 12.00

Jelentősen megnőtt az érdeklődés Németországból a magyar gyártmányú S91-esre. A volt Ikarus EAG dolgozók által fejlesztett midibusz összesen három hónapot töltött kinn Németországban, főként az egykori NDK területén.

Szemet vetettek a németek a magyar midibuszra

A BKK-specifikációk alapján elkészített, Euro 6-os motorral szerelt, legújabb S91-est a türingiai tartományban található Sömmerdában, illetve Meiningenben és környékén tesztelték a tavaszi és a nyári hónapokban. Az üzemeltetők érdeklődése egy német úrnak köszönhető, aki lát fantáziát a busz németországi forgalmazásában, igaz,  ő egyelőre nem számít az S91 hivatalos partnerének, mindössze kísérletezgetésről van szó.

A németországi tapasztaltok nagyon kedvezőek, hiszen az utazóközönség nagyon elégedett volt a járművel. Mostanáig már három olyan újságcikket is olvastam, ahol dicsérték a busz fordulékonyságát, hibátlan rugózását, valamint a kiváló utazási komfortot. Nyilván ez akkor fog igazán érni valamit, ha a megrendelésekben is megmutatkozik, de örülünk a kedvező visszajelzéseknek” – jegyezte meg Adamis Gábor, a Webasto Hungaria Kft. ügyvezető igazgatója.

Rába-Webasto-Molitus S91

A modellt közel nyolc éve gyártják, eddig összesen 14 darab készült belőle. Egy prototípus (Euro 4) Gyömrőn van forgalomban, a másik prototípus (Euro 5) várhatóan Gyömrő környékén fog közlekedni, a harmadik (Euro 6) pedig Németországban vendégeskedett. 5 darab Norvégia útjait rója, 6 darab pedig Svédországban szállít utasokat. Érdekesség, hogy a norvég S91-esek Rába típusjelzéssel, míg a svéd változatok Molitus márkanévvel futnak. Elképzelhető azonban, hogy nem a németek, hanem a lengyelek lesznek a S91-es új vásárlói, hiszen Lengyelországból is mutatkozik érdeklődés a modellre.

Magyar esélyek 

Az S91-es sikerét az egykori NDK-ba exportált Ikarusok alapozták meg, melyek olcsón és egyszerűen voltak üzemeltethetők. A németek valami hasonlót remélnek ettől is. A magyar gyártmányú busz esélyeit növeli, hogy ebben a méretben viszonylag kicsi a konkurencia és az ottani üzemeltetők nem túlságosan kedvelik a török vagy kínai buszokat. „Az S91 németországi forgalmazásával kísérletező személy hasonló áron lehetne eladni, mint a Sprinter alapokra készülő buszokat. Azért ez a valóságtól kicsit elrugaszkodott becslés, mert ha így számolunk, akkor még a motor is opcióban lenne” – jegyezte meg viccesen a Webasto Hungaria Kft. első embere.

Az első prototípus belülről. Fotó: Aranyi Péter

Az első prototípus belülről. Fotó: Aranyi Péter

Számítanak a beszállítók is

Ha minden jól megy, akkor a németországi bemutatkozásból év végére lehet megrendelés. Persze azt is hozzá kell tenni, hogy a manufakturális keretek között készülő S91 esetében 5 darab alatt nem igazán éri meg nekifogni. A költségek  ekkora darabszám alatt annyira tetemesek lennének, hogy azt nem fizetni meg senki. A beszállítók ráadásul csak nagyobb darabszám esetén adnak kedvezményt, tehát igazából az a cél, hogy jelentősebb megrendelésekkel állhassanak neki a sorozatgyártásnak.

DSC_0092

Ötből négyszer 

Idehaza sajnos egyelőre nem számolhat megrendelésekkel a Rába-Molitus-Webasto hármas, hiába nyertek meg öt tenderből négyet. Holott a BKV alapvetően elégedett volt az egyik három évig bérelt S91-essel, sőt a modell műszaki okokból történő kimaradása megegyezett a vadonatúj Citaróéval. Anno viszont a sajtóban tévesen jelent meg a busz ára, ugyanis nem 86, hanem 81 millió forintra jött ki egy S91-es az uniós forrásokból finanszírozott BKV tenderen. A többletköltségek nélkül a midibusz 60 millió forint körüli összegbe került volna darabonként a BKV-nak. Az olcsóbb ajánlatot tevő Karsan buszai ugyan még egy évig garanciásak,  viszont már eddig is több meghibásodásról lehet hallani esetükben.

Fotó: Webasto Hungaria Kft.

Fotó: Webasto Hungaria Kft.

Jöhetne a hosszabb változat is

Az S91-est hosszú távra terveztük és ezt a 2008-ban bemutatott prototípus is igazolja, hiszen a jelenleg Gyömrőn közlekedő első prototípus már 700 ezer kilométeres futásteljesítmény fölött jár” – jegyezte meg Adamis Gábor. A jövőre vonatkozóan kevés biztató dolgot lehet elmondani, de erre kezdettől fogva fel voltak készülve a modell tervezői, ugyanis olyan járművet fejlesztettek ki, melynek legyártásához nincs szükség komplett autóbuszgyárra, hanem egy optimális méretű csarnokban bármikor, bárhol össze lehet rakni a megfelelő szerszámokkal és szaktudással.

A típusbizonyítvány a 9 méteres változatra is ki van terjesztve, így ha valaki azzal keresne meg bennünket neki a jelenleginél (7,9 m) hosszabb kiadás kell, akkor meg tudjuk csinálni” – hívta fel a figyelmet a Webasto Hungaria Kft. ügyvezető igazgatója. Hozzátette: nyilván ehhez hosszabb alvázlétra kell majd, illetve több ülésre és ablakra lesz szükség, de alapvetően nem okozna számukra problémát.

És hogy rákerülhet-e valaha az Ikarus név? A válasz az, hogy igen és nem. Pletykák szerint Széles Gábor darabonként 2 ezer euróért bármelyik autóbuszra „odaadná” az Ikarus márkanevet. Úgy tűnik azonban, hogy a magyar buszgyártás vitatott figurája ismét saját fejlesztésű Ikarus busszal szeretne előrukkolni. Az LNG-hajtású modell vélhetően (a korábban az ARC által kifejlesztett) Ikarus V127-es alapjaira épül majd.

Kommentek

F1: Pokolian nehéz lesz előzni az új autókkal

A Force India pilótája, Esteban Ocon szerint a 2017-es autók nagyon jól fognak kinézni, de az előzésekkel gond lehet.

Veszélyes játék az egynapos autópálya-matrica

Nem ért egyet a személygépkocsik és motorkerékpárok esetében a napi autópálya-matrica bevezetésével a Magyar Autóklub, mert azt a jelenleginél lényegesen drágább kilométer-arányos autópályadíj előszobájának tartja.

F1: Valentino Rossi nem bánja, hogy nem váltott

A MotoGP-legenda Valentino Rossi nem bánkódik amiatt, hogy egy évtizeddel ezelőtt nemet mondott a Forma-1-re.

Azért ezen a szmogriadón még volna mit finomítani

Eltelt az első idei szmogriadós nap. Nem csalódtunk benne, ugyanolyan átgondolatlan, zűrzavaros és a legkevésbé sem felhasználóbarát, mint úgy általában a teljes hazai közlekedésszabályozás.

Brawn: Egyszerűsíteni fogjuk a Forma-1-et

A Forma-1 sportügyeinek irányítójává frissen kinevezett Ross Brawn szerint a megújulás kulcsa az egyszerűség lesz.

F1: 1000 lóerőig jut a Honda?

A Honda 2017-re teljesen újratervezte Forma-1-es erőforrását, de az idei elvárások tekintetében nagyon óvatosak.

Sose volt még egyszerűbb a parkolás és matricavásárlás

Bár fizetni mindig nyűg, azért jó, ha villámgyorsan, zökkenőmentesen zajlik le a tranzakció. Ma már rengeteg lehetőség van arra, hogy sorban állás nélkül könnyítsünk a pénztárcánkon.

Felrobbanhat idén a magyar használtautó-piac

A használt autók éve lesz az idei: míg 2016-ban a magyarok 8 százaléka vásárolt autót, addig idén a lakosság 14 százaléka tervezi ezt.

Tavaly megállt a Forma-1 hanyatlása

2016-ban hétéves trend szakadt meg, a Forma-1 televíziós nézettsége a tavalyi évben nem csökkent tovább.

Új motort kap a Toyota kisautója

A jelenlegi 1,3 literes benzinmotort új fejlesztésű másfél literes váltja a következő generációs Toyota Yaris orrában. Számottevően takarékosabbnak ígérik.

Crossoverként tér vissza a Mitsubishi sportkupéja

Állítólag Mitsubishi Eclipse néven kerül piacra a japán márka új városi crossovere. Merész lesz, és talán hibrid is.

Forma-1-es fejes lett Ross Brawn

A Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media Ross Brawnt tette meg az F1 sportért felelős ügyvezető igazgatójának.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.