Szemet vetettek a németek a magyar midibuszra

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2016.08.03. 12.00

Jelentősen megnőtt az érdeklődés Németországból a magyar gyártmányú S91-esre. A volt Ikarus EAG dolgozók által fejlesztett midibusz összesen három hónapot töltött kinn Németországban, főként az egykori NDK területén.

Szemet vetettek a németek a magyar midibuszra

A BKK-specifikációk alapján elkészített, Euro 6-os motorral szerelt, legújabb S91-est a türingiai tartományban található Sömmerdában, illetve Meiningenben és környékén tesztelték a tavaszi és a nyári hónapokban. Az üzemeltetők érdeklődése egy német úrnak köszönhető, aki lát fantáziát a busz németországi forgalmazásában, igaz,  ő egyelőre nem számít az S91 hivatalos partnerének, mindössze kísérletezgetésről van szó.

A németországi tapasztaltok nagyon kedvezőek, hiszen az utazóközönség nagyon elégedett volt a járművel. Mostanáig már három olyan újságcikket is olvastam, ahol dicsérték a busz fordulékonyságát, hibátlan rugózását, valamint a kiváló utazási komfortot. Nyilván ez akkor fog igazán érni valamit, ha a megrendelésekben is megmutatkozik, de örülünk a kedvező visszajelzéseknek” – jegyezte meg Adamis Gábor, a Webasto Hungaria Kft. ügyvezető igazgatója.

Rába-Webasto-Molitus S91

A modellt közel nyolc éve gyártják, eddig összesen 14 darab készült belőle. Egy prototípus (Euro 4) Gyömrőn van forgalomban, a másik prototípus (Euro 5) várhatóan Gyömrő környékén fog közlekedni, a harmadik (Euro 6) pedig Németországban vendégeskedett. 5 darab Norvégia útjait rója, 6 darab pedig Svédországban szállít utasokat. Érdekesség, hogy a norvég S91-esek Rába típusjelzéssel, míg a svéd változatok Molitus márkanévvel futnak. Elképzelhető azonban, hogy nem a németek, hanem a lengyelek lesznek a S91-es új vásárlói, hiszen Lengyelországból is mutatkozik érdeklődés a modellre.

Magyar esélyek 

Az S91-es sikerét az egykori NDK-ba exportált Ikarusok alapozták meg, melyek olcsón és egyszerűen voltak üzemeltethetők. A németek valami hasonlót remélnek ettől is. A magyar gyártmányú busz esélyeit növeli, hogy ebben a méretben viszonylag kicsi a konkurencia és az ottani üzemeltetők nem túlságosan kedvelik a török vagy kínai buszokat. „Az S91 németországi forgalmazásával kísérletező személy hasonló áron lehetne eladni, mint a Sprinter alapokra készülő buszokat. Azért ez a valóságtól kicsit elrugaszkodott becslés, mert ha így számolunk, akkor még a motor is opcióban lenne” – jegyezte meg viccesen a Webasto Hungaria Kft. első embere.

Az első prototípus belülről. Fotó: Aranyi Péter

Az első prototípus belülről. Fotó: Aranyi Péter

Számítanak a beszállítók is

Ha minden jól megy, akkor a németországi bemutatkozásból év végére lehet megrendelés. Persze azt is hozzá kell tenni, hogy a manufakturális keretek között készülő S91 esetében 5 darab alatt nem igazán éri meg nekifogni. A költségek  ekkora darabszám alatt annyira tetemesek lennének, hogy azt nem fizetni meg senki. A beszállítók ráadásul csak nagyobb darabszám esetén adnak kedvezményt, tehát igazából az a cél, hogy jelentősebb megrendelésekkel állhassanak neki a sorozatgyártásnak.

DSC_0092

Ötből négyszer 

Idehaza sajnos egyelőre nem számolhat megrendelésekkel a Rába-Molitus-Webasto hármas, hiába nyertek meg öt tenderből négyet. Holott a BKV alapvetően elégedett volt az egyik három évig bérelt S91-essel, sőt a modell műszaki okokból történő kimaradása megegyezett a vadonatúj Citaróéval. Anno viszont a sajtóban tévesen jelent meg a busz ára, ugyanis nem 86, hanem 81 millió forintra jött ki egy S91-es az uniós forrásokból finanszírozott BKV tenderen. A többletköltségek nélkül a midibusz 60 millió forint körüli összegbe került volna darabonként a BKV-nak. Az olcsóbb ajánlatot tevő Karsan buszai ugyan még egy évig garanciásak,  viszont már eddig is több meghibásodásról lehet hallani esetükben.

Fotó: Webasto Hungaria Kft.

Fotó: Webasto Hungaria Kft.

Jöhetne a hosszabb változat is

Az S91-est hosszú távra terveztük és ezt a 2008-ban bemutatott prototípus is igazolja, hiszen a jelenleg Gyömrőn közlekedő első prototípus már 700 ezer kilométeres futásteljesítmény fölött jár” – jegyezte meg Adamis Gábor. A jövőre vonatkozóan kevés biztató dolgot lehet elmondani, de erre kezdettől fogva fel voltak készülve a modell tervezői, ugyanis olyan járművet fejlesztettek ki, melynek legyártásához nincs szükség komplett autóbuszgyárra, hanem egy optimális méretű csarnokban bármikor, bárhol össze lehet rakni a megfelelő szerszámokkal és szaktudással.

A típusbizonyítvány a 9 méteres változatra is ki van terjesztve, így ha valaki azzal keresne meg bennünket neki a jelenleginél (7,9 m) hosszabb kiadás kell, akkor meg tudjuk csinálni” – hívta fel a figyelmet a Webasto Hungaria Kft. ügyvezető igazgatója. Hozzátette: nyilván ehhez hosszabb alvázlétra kell majd, illetve több ülésre és ablakra lesz szükség, de alapvetően nem okozna számukra problémát.

És hogy rákerülhet-e valaha az Ikarus név? A válasz az, hogy igen és nem. Pletykák szerint Széles Gábor darabonként 2 ezer euróért bármelyik autóbuszra „odaadná” az Ikarus márkanevet. Úgy tűnik azonban, hogy a magyar buszgyártás vitatott figurája ismét saját fejlesztésű Ikarus busszal szeretne előrukkolni. Az LNG-hajtású modell vélhetően (a korábban az ARC által kifejlesztett) Ikarus V127-es alapjaira épül majd.

Kommentek

Speciális mentőjárművet épített a Kamaz

Szinte bárhol bevethető mentőjárművet épített a Kamaz, mely kiválóan alkalmas tűzoltók és a mentők munkájának támogatására.

Villamosnak indult, busz lett belőle

Ha megvalósul a közösségi közlekedésben az, ami most a mérnökök fejében van, akkor elképzelhető, hogy évek múlva nehezen tudunk majd különbséget tenni a buszok és a villamosok között.

Mesterséges nappali fénnyel segítenék a kamionsofőröket

A Daimler azon töri magát, hogyan tudna a természetes fényhez hasonló világítást teremteni a kamionokban. Szerintük a fényszegény fülkék rossz hatással vannak a sofőrök teljesítményére.

Fény derült a nyírségi permetező vonat titkára

Az összeesküvés hívők azonnal chemtrailt kiáltanak, ezért megkérdeztük a MÁV-ot, mi is folyik ebből a vonatból.

Jövőre minden eddiginél nagyobb Seat jön

A Škoda kölcsönadja a Kodiaqot a Seatnak, így nekik is lesz középkategóriás szabadidőjárművük. Első részletek a leendő óriásról.

Így gyorsul 350-re a Bugatti Chiron

Nem sokan vezethették a Bugatti Chiront, de Jeremy Clarkson köztük volt. Az autós újságírás fekete báránya ízelítőnek az autó gyorsulási képességeit demonstrálta.

F1: A Ferrarinak hálás Grosjean

Romain Grosjean csupán két másodperccel maradt le az első helyet megszerző Hamiltontól, így igazán lelkesen vág neki az Ausztrál Nagydíjnak.

Alonso: A McLaren nem jó a pontszerzésre, szomorú a helyzet

Fernando Alonso ugyan problémamentes időmérő végén a vártnál talán jobb 13. helyet szerezte meg Melbourne-ben, de egyáltalán nem elégedett.

F1: Perezt beidézték a versenybírók

A Force Indiá-s Sergio Perezt az Ausztrál Nagydíj kvalifikációja után vizsgálat alá vonták, büntetés miatt elúszhat a 11. rajthely.

Hihetetlen módon úszta meg a balesetet ez a motoros

Lendületből ült fel az autó tetejére a motoros, amin valószínűleg ő is meglepődött az ütközés után.

Világrekordra készül a Jaguar

Idén 25 éves a Jaguar XJ220, és ebből az alkalomból monstre felvonulást terveznek, méghozzá Guinness-esélyes részvétellel.

Hamilton: Bottas nagyon jól teljesített

Lewis Hamilton indul az élről Melbourne-ben, Sebastian Vettel a második, Valtteri Bottas a harmadik rajthelyet fogta meg az időmérőn. Az első három nyilatkozatai.

Videó: Így vágta falnak a Red Bullt a helyi hős

A Red Bull-os Daniel Ricciardo nem lehet elégedett, hiszen hazai közönsége előtt szúrta el az időmérőt, a Q3-ban a falban végezte.

F1: Hamiltoné az év első pole-ja

A szezonnyitó Forma-1-es Ausztrál Nagydíj időmérőjén a mercedeses Lewis Hamilton magabiztos pole-t hozott, mögötte a ferraris Sebastian Vettel, Valtteri Bottas csak a 3. A hazai sztár a falban végezte.

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Selejtes luxusautók okoznak főfájást

Ezen a héten prémium autógyártók termékeit ítélték emberi felhasználásra alkalmatlannak az európai hatóságok. Visszahívások Auditól Range Roverig.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.