Ismerje meg a jövő autóbuszát!

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2016.07.19. 12.26

A Mercedes elkészítette a jövő autóbuszát, mely egészen másfajta buszos utazási kultúrát vetít elénk.

Ismerje meg a jövő autóbuszát!

Két évvel ezelőtt mutatta be a Mercedes az önmagát vezető teherautó-prototípusát, melyet azóta élesben már a német autópályákon is teszteltek. Úgy tűnik, hogy sikerült adaptálnia a technológiát buszra is, hiszen tegnap hivatalosan is világgá kürtölték, hogy a Future Bus akár önállóan is képes falni a kilométereket. A külsőre egy megtaposott tejesdobozra hasonlító prototípusban nem csak az alkalmazott technika, de az utastér kialakítása is rendkívül innovatív. A 12 méter hosszú, kétajtós prototípust a világ egyik legsikeresebb városi autóbuszmodelljére, a Citaro alapjaira építették.

Archivnummer: D310525

Az autóbusz gyakorlatilag félautomata üzemmódban képes közlekedni, köszönhetően annak a CityPilot elnevezésű rendszernek, mely lényegében a korábban bemutatott önvezető Actrosban alkalmazott Higway Pilot továbbfejlesztése. A CityPilot ugyanakkor már jóval többet tud a Daimler autonóm vezérlésű teherautójánál, ugyanis akár alagutakban is tud haladni, emellett felismeri a közlekedési lámpákat, illetve automatikusan áll meg a buszmegállókban és magától nyitja-zárja az ajtókat.

Archivnummer: D310533

Figyel a gyalogosokra és a biciklisekre is

További fontos fejlesztés, hogy a Future Bus képes a jármű elé hirtelen kerülő akadályok, így például gyalogosok, biciklisek váratlan feltűnése esetén történő vészfékezésre. A CityPilot összesen 10 külső kamera képének, valamint a külső radarok által közvetített információk felhasználásával centiméter pontosan meghatározza az autóbusz optimális haladási sebességét, emellett dönt a szükséges megállásokról vagy lassításokról. A rendszer továbbá képes kommunikálni az arra alkalmas jelzőlámpákkal, a GPS-nek köszönhetően pedig könnyedén meg tudja tervezni előre az útvonalat.  Az autóbusz végsebességét 70 kilométer/órában korlátozták, mely városi használatra elengedő lehet.

Mindent mutat a monitor 

A sofőrnek vezetés közben tehát nem kell sem a fékkel, sem pedig a gázpedállal foglalkoznia, a kormányzást is csak akkor kell átvennie, ha szembejövő forgalom jelenik meg az utakon. Ugyanakkor, ha a buszvezető úgy ítéli meg, bármikor felfüggeszthető az önvezető üzemmód és át lehet váltani a normál, ember által irányított vezetésre. Történjék bármi, a sofőr egy teljesen újratervezett műszerfal középső, nagy felületű monitorján tájékozódhat a legfontosabb információkról.

Archivnummer: D310543

A belső teret úgy alakították ki, hogy a fedélzeten utazók három különféle zónában foglalhatnak helyet. Ezek eltérő méretű műanyag padokkal, valamint különböző nagyságú állóterületekkel rendelkeznek. A zónákban elhelyezett ülőalkalmatosságok pedig leginkább a parkokban található fapadokra emlékeztetnek. Ugyancsak a mindennapitól eltérő hatást kívánja fokozni az utastérben a mennyezeti világítás, melyet úgy terveztek meg, hogy az utasoknak olyan érzése legyen, mintha csak egy sátorban üldögélnének. A kapaszkodók szintén nem szokványosak, bár azért nem tolták túl őket, hiszen alig észrevehetők az utastérben.

Archivnummer: D310540

Hollandiai menetpróba

A Future Bust nemrég Hollandiában, az amszterdami Shirport repülőtér és Haarlem városát összekötő BRT-vonalon (teljesen zártpályás viszonylat) tesztelték. Azért éppen itt, mert a Mercedes fejlesztőmérnökei szerint a zárt pályán közlekedő, nagyobb komfortszinttel rendelkező autóbuszok között terjedhetnek el elsőnként az ilyen félautomata vezérlésű buszok. Ez Nyugat-Európa egyik leghosszabb BRT-vonala, hiszen 37,8 kilométer hosszú, igaz, az autóbusz csak jó 20 kilométert tett meg a vonalon.

A Mercedes szerint az önvezető autóbuszok hamarosan sorozatgyártásba kerülhetnek, azonban ennek konkrét időpontja még nincs. A Future Busra még rengeteg tesztfutás és vizsgálat vár és szinte biztosra vehető, hogy a közlekedési vállalatok ebben a formában nem lelkesednének annyira az utasteréért.

 

Kommentek

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

Munkagéppel mennek a tüntetők ellen a rendőrök

A szomszédos Szlovákiában fejlesztik a jövő rendőrségi oszlatójárművét. A Božena Riot az építőipari és mezőgazdasági munkagépek ketrecharcos unokatestvére.

Sportautókra hajaz ez a német turistabusz

A most következő gyártóról ritkán hallani manapság, de ha igen, akkor az biztos valami nagy durranás.

Speciális mentőjárművet épített a Kamaz

Szinte bárhol bevethető mentőjárművet épített a Kamaz, mely kiválóan alkalmas tűzoltók és a mentők munkájának támogatására.

F1: Alonso így izmozott Hamiltonnak

Fernando Alonso az Ausztrál Nagydíj előtt még egészen jó kedvében volt.

F1: A Mercedes orrára koppintottak

A nemzetközi sportsajtó Sebastian Vettel és a Ferrari sikerétől hangos a Forma-1-es idénynyitó, a melbourne-i Ausztrál Nagydíj másnapján.

F1: A McLaren kikéri magának a mercis pletykát

A McLaren szerint szó sincs arról, hogy a csapat fontolgatná a Honda kipöckölését a versenyképesebb Mercedes-motorért cserébe.

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

F1: Räikkönen nem bírja a tempót?

Kimi Räikkönen nem volt igazán versenyképes az Ausztrál Nagydíjon, a Ferrarinál többet várnak tőle, de vajon képes lesz-e hozni?

F1: Az újonc is beszólt a McLarennek

Fernando Alonso után újonc csapattársa, Stoffel Vandoorne is azt nyilatkozta, hogy a McLaren-Hondáé a leglassabb autó a mezőnyben.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Ismét csökken az üzemanyag ára

Szerdán folytatódik az üzemanyag árának csökkenése, ezúttal a gázolaj lesz olcsóbb.

F1: Hamilton nagyon ráizgult az idei szezonra

Lewis Hamilton az idénynyitó Ausztrál Nagydíj után úgy fogalmazott, hogy az idei szezonban a legjobbak csapnak össze a vb-címért.

F1: Vizsgálják a melbourne-i pályainváziót

Bár egyesek ünnepelték, hogy a nézők az Ausztrál Nagydíj leintése után bemehettek a pályára, a Nemzetközi Automobil Szövetség kivizsgálja az egyértelműen veszélyes esetet.

Bicikli 11 millióért, nooormális?!

A jacht után most itt a Bugatti-kétkerekű: a PG bringája műszakilag is odateszi magát, de 39 ezer dolláros ára azért így is magas.

Hemzsegnek az 50 ezres kanyarok Budapesten

Mutatjuk, hol kaphatsz súlyos büntetést Budapesten, ha egy kicsit nem figyelsz, vagy nem követed a szabályokat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.