A pokol 48 órája az Európa-bajnokságon

Menetpróba: Zhong Tong Caesar

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2016.06.27. 15.46

Busszal vágtunk neki az Izland és Portugália elleni meccsnek, és ha a magyar válogatott nem kápráztatott volna el minket parádés játékkal, akkor nem kizárt, hogy a kínai fostalicska a Száva vagy a Balaton mélyén végzi hazafelé jövet.

Mivel még nem is éltem, amikor utoljára nagyobb világeseményre kijutott a magyar válogatott, a focit pedig szeretem, a sört meg még inkább, így nem volt kérdés, hogy ellátogassunk a 2016-os Európa-bajnokság csoportmérkőzéseire, név szerint az Izland-Magyarország és a Magyarország-Portugália összecsapásokra.

Az úti cél  Marseille volt, a két mérkőzés között ellátogattunk Nizzába és Monacóba, majd a körutazás végén Lyonba, ahol a portugál válogatottal mérkőzött meg a csapatunk. Ez bizony nem kevesebb mint 3600 kilométer, plusz az apró, amit busszal megtenni egyébként is meredekebb vállalkozás, mint 19-re lapot húzni, de ha az ember 198 centiméter magas, nincs az a mázli, hogy beakadjon a 21.

Látjátok a 35 órát a térképen? Durván annyi idő alatt lehet megtenni ezt az utat autóval, busszal valamivel több, legyen 38-40 óra, ránk viszont egy kínai, életembennemhallottam gyártmányú csodabusz pörgött ki, amivel nem kevesebb mint 48 óra alatt tettük meg az oda-vissza utat, és ebben nincs benne a Monte Carló-i kiruccanás.

“Cityliner által biztosított felső kategóriás buszokkal” – többek között ez a mondat is szerepelt az utazásszervező visszaigazolásában. Bevallom, megnyugodtam, mert foglalás előtt picit paráztam, hogy nem lesz elég hely a lábamnak a buszon, de miután kiderült, hogy “felső kategóriás” járművekkel utazunk, gondoltam, nem lesz baj, jelentsen ez bármit is. Életem egyik legnagyobb tévedése volt.

20160622_064014

Csodabusz ez, kérem

A gondok már az indulás reggelén elkezdődtek. Egy törött tükör miatt, és nem színezem a sztorit, 12:30-ig álltunk a Planetárium előtt, kilenckor kellett volna indulnunk. A tükröt egy kamion pattintotta le a buszról, enélkül pedig nem indulhattunk el, de ahelyett, hogy azonnal küldtek volna egy másik buszt, szépen nekiálltak alkatrészt rendelni és kicserélni a törött elemet. Durván 3,5 órát várakoztunk a napon, de szerencsére a közeli presszóból érkező folyamatos védőital-ellátmány megakadályozta a hőgutát.

20160622_064045

Nagy nehezen végre felszálltunk, de nem telt el öt perc, máris rájöttünk, hogy egy csirkekeltetőre váltottunk jegyet. A klíma körülbelül az M1-M7 közös kivezetőszakaszán kezdett el érzékelhető hideget pumpálni az utastérbe. Ez főleg azért volt kellemetlen, mert a durván negyven férfitest a szaunában úgy lökte ki a délelőtt elfogyasztott 3-5 korsó sört, hogy habzott a bőrünk, mint egy versenylónak.

Ekkor többen jelezték a sofőrnek, hogy főnök, használnánk a WC-t, de be van zárva az ajtaja. Erre jött a válasz: persze hogy be van, már jó ideje nem működik, tartsátok vissza az első pihenőig, vagy használjatok üres üveget. Köszi, de tényleg…

Ez volt a pillanat, amikor megpillantottam a WC ajtaján a kínai feliratot.

20160617_213213

A beígért pihenőnél az első ajtóhoz érve ismét kínai írásjelekre figyeltem fel, aztán ránéztem a műszerfalra, a kormányra, és akkor már tudtam, a Kínai Népköztársaság egyik kiváló termékével utazunk, amit a Zhong Tong Bus nevű cég gyárt, logójuk pedig simán beillene egy Transformers-filmbe. Ekkor még elhessegettem az országgal kapcsolatos negatív sztereotípiákat, hiszen nem minden szar, ami kínai, gondoljunk csak a Huawei telefonokra vagy a Lenovo laptopokra.

Ha a tényeket nézzük, a Zhong Tong Caesar LCK6126H típusú busz a Hyundai Aero alvázára épül, hossza 11,9 méter, szélessége 2,53, magassága pedig 3,75. A Caesar három különböző kínai dízelmotorral rendelhető, melyek nagyjából 360-380 lóerő között mozognak, végsebességük 120 km/óra, de a biztonság kedvéért a miénket 90 km/órára limitálták, nehogy véletlenül többet fogyasszon a kelleténél, vagy beleszaladjon a sofőr egy felesleges gyorshajtásba. Aztán volt olyan is, hogy 65-tel poroszkáltunk a leállósávban, de erről később.

20160622_063920

20160622_063934

20160622_063926

Valahol Szlovéniában járhattunk, amikor elkezdett minden pozícióban kényelmetlen lenni az ülés, hiába szállít a Zhong Tong buszokat számos európai országba, az ülések közti távolságot sehogy nem sikerült még a közepesen kényelmes szintre sem belőni, a párnázottságról nem is beszélve, na meg arról, hogy a derekamnál konkrétan éreztem az ülés vázszerkezetét, és mire hazaértünk, úgy fájtak az ülőgumóim, mint mikor négy napon keresztül sörpadon gyötröm a fenekem egy fesztiválon.

Szlovéniát elhagytuk, az olasz szakasz viszonylag eseménytelenül telt, hacsak azt nem számítjuk, hogy a sofőr az éjszaka kellős közepén véletlenszerűen megtalált egy-két klasszikus olasz rádióállmást, amiből üvöltött a folklór. Úgy gondolta, jó ötlet kicsontolni a hifit hajnalban, mikor az utasok lehetetlen pozíciókban próbálnak szunyókálni.

Franciaországban már egyre sűrűbben álltunk meg és egyre lassabban mentünk, volt olyan, hogy 70-80 km/órával döcögtünk, de sofőrbá azt mondta, aggodalomra semmi ok, van időnk bőven, nem akar sietni. Végül is időnk tényleg volt, csak azon gondolkoztam, milyen válogatott módszerekkel pusztítanám el a buszt. Így értünk el Marseille városába, ahol később döntetlent játszottunk Izlanddal.

20160617_214821

Ugye, hogy Transformers?

20160617_170955

Közel sem volt olyan kényelmes, mint amilyennek látszik. Gyakorlatilag egy vaslapon ültünk, amin egy terítő volt

Pár nappal később, a monacói túrán az is kiderült, hogy miért mentünk gyökkettővel a francia szakaszon, csak a két sofőr nem merte elárulni: a Zhong Tong Caesar LCK6126H csillámpóni ugyanis olyan gyönyörűen felforralta a vizet, hogy öröm volt nézni. A 220 kilométeres távot három óra alatt teljesítettük, csak oda, visszafelé este hétkor indultunk és valamikor tizenegy után értünk a Marseille melletti kempingbe. Útközben a GPS elromlott, kétszer eltévedtünk, egyszer majdnem beragadtunk egy híd alá és egy parkoló Egyes BMW-t is arrébb kellett rakni, mert nem tudtunk bekanyarodni a szűk utcába.

Ekkor már kétszer kellett vizet tölteni a rendszerbe, ugyanis kilyukadt a hűtővizet keringető cső, amit a hazaútra valahogy ideiglenesen megjavított a két sofőr, Lyonig nem is volt gond, zökkenőmentesen eljutottunk, megnéztük a portugálok elleni mérkőzést és indultunk haza.

Az már tényleg csak hab volt a tortán, hogy az idősebbik sofőr annyira nem volt képben a fizetőkapuknál, hogy folyamatosan 10-15 perceket álltunk mindegyiknél, mert nem tudta, hová kell bedobni a pénzt. Volt, hogy letiltott a kapu, visszatolattunk és átálltunk egy másikhoz.

20160622_064100

Éjszaka nem volt gond, azonban ahogy felkelt a nap, és egyre melegebb lett, durván az olasz-szlovén határtól, a busz keringése lassacskán összeomlott. Folyamatosan 100-120 fokon forrt a víz, másfél óránként volt bokszkiállás, visszahűteni a rendszert. A magyar szakaszon többször is 60-65 km/órával kaptattunk a leállósávban, nyitott motorháztetővel és nyitott hátsó ajtóval, ugyanis miután beléptünk Magyarországra, a klíma is feladta a harcot, nem hűtött tovább.

Nyolcadmagammal Székesfehérvárnál adtuk fel a harcot, leszálltunk a szopórollerről és mentesítő járatot hívtunk egy barátom személyében, aki volt olyan jó fej és eljött értünk a benzinkútra.

Azt mondtam már, hogy a busz oldalán lévő festéket az illesztéseknél végig felfújta a rozsda, a hátsó ajtó nem mindig záródott be rendesen és az ablakok szigetelőcsíkjai kiolvadtak a melegtől? És állítólag egy 5 éves járműről beszélünk, ami alig több mint 300 ezer kilométert futott.

20160623_173738

Nyitott ajtó menet közben

20160623_184928

Könnyes a búcsú, ám örömteljes

20160623_172112

Az idősebb sofőr kézrátétellel próbált többször is gyógyítani, nem sikerült

Az utazás szervezőinek és a busz üzemeltetőjének innen üzenem, hogy csak kínunkban röhögtünk, nagyon nem jópofa műszakilag ennyire rottyon lévő buszt 3600 kilométeres útra küldeni, utasokkal megpakolva. Bár ezt a kínai buszt még helyi járatnak sem ajánlom, akit ilyenre próbálnak meg a jövőben felültetni, az meneküljön, amerre csak tud.

Kommentek

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

Munkagéppel mennek a tüntetők ellen a rendőrök

A szomszédos Szlovákiában fejlesztik a jövő rendőrségi oszlatójárművét. A Božena Riot az építőipari és mezőgazdasági munkagépek ketrecharcos unokatestvére.

Sportautókra hajaz ez a német turistabusz

A most következő gyártóról ritkán hallani manapság, de ha igen, akkor az biztos valami nagy durranás.

F1: Bahreinben dől el, mi is van az előzésekkel

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint meg kell várni a Bahreini Nagydíjat az előzésekkel kapcsolatos végleges elemzésekhez.

Nagy lebukás, tényleg sok a magyar gyorshajtó

A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is.

F1: Vérfürdő készül a középmezőnyben

Az első három csapat kiléte világos, de a best of the rest pozíciójáért 2017-ben öldöklő csata folyhat a Forma-1-es középmezőnyben. Ki van előrébb, ki bírja tovább a fejlesztési versenyt?

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

F1: Nem a trükkös futómű csinálta ki a Red Bullt

A Red Bull szerint a felfüggesztésekre vonatkozó új szabályoknak nincs közük ahhoz, hogy a csapat a Ferrari és a Mercedes mögé szorult az Ausztrál Nagydíjon.

F1: Ő lesz Räikkönen utódja?

A Ferrari korábbi csapatfőnöke szerint megvan, kire cserélhetné a veterán Kimi Räikkönent a Ferrari 2018-ban.

F1: Alonso még öt évig maradhat?

A McLaren-Honda jelenlegi versenyképessége mellett az sem lenne meglepő, ha Fernando Alonso féltávnál kiszállna, de a wokingi csapat főnöke azt reméli, sokáig marad még a kétszeres bajnok spanyol.

Jön a 30-as korlátozás lakott területeken?

Violeta Bulc, az Európai Unió közlekedésért felelős biztosa szerint érdemes lenne szigorúbban korlátozni a sebességet lakott területen.

Lauda: Bottas máris bizonyított

A Mercedes-csapat elnöke az Ausztrál Nagydíj után úgy látja, hogy jól választottak Valtteri Bottasszal, a finn elődje, Nico Rosberg szintjén van.

Ezt a vizsgát soha nem fogja elfelejteni egyik tanulóvezető sem

Amikor az oktató közli, hogy a vizsgán egy másik autót fognak vezetni, már ott elkezdődik a para, aztán meglátják milyen autó, és picit kikészülnek.

Életveszélyes előzés után bosszúálló üldözés Békésben

Többször írtunk már a defenzív vezetési stílus életmentő hatásáról. Mert rengeteg idióta van az utakon, és ha lesüllyedünk a szintjükre, és belemegyünk egy adok-kapok szituációba, akkor azzal csak magunkat, és utasainkat veszélyeztetjük.

Harmadik üléssort kap a Honda CR-V

Az új generációs Honda CR-V fedélzetén mostantól akár heten is utazhatnak. Egyetlen bökkenő van csupán: a sokszemélyes verziót csupán egy piacon forgalmazzák.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.