Négy éve hazánkban elsőként számoltunk be a brünni katonai barakkokban rejtőző oldtimer buszokról.  Akkor egy cseh kollégám invitálására csak ezért látogattam ki a Csehország második legnépesebb városába. Azt kell, hogy mondjam, megérte, hiszen a Brünni Technikai Múzeum dolgozói nemcsak a csehszlovák gyártmányokra, hanem más, a volt KGST-országokba egykoron gyártott autóbuszok megmentésére is nagy figyelmet fordítanak. Ennek köszönhetően a járművek működőképesek és időnként még ki is lehet próbálni őket.

Avia alvázas Ikarus 553. Szintén egy közlekedés történeti ritkaság.

Június 18-án szombaton, a Technikai Múzeum által féltve őrzött gyűjtemény egy része ismét kipróbálható lesz, ugyanis nagyszabású nosztalgia találkozót rendeznek Brünnben. Ebből az alkalomból az érdeklődök többek között utazhatnak egy Liaz nyergesvontató mögé kapcsolt Skoda RTO 706 RTTN-el, valamint egy Jelcz pótkocsival ellátott Skoda 706 RTO busszal. Mindkét jármű  még a csuklós buszok elődjének tekinthető, így ezek arról is árulkodnak, milyen megoldásokkal kísérleteztek a gyártók, hogy a szóló buszoknál nagyobb befogadóképességű autóbuszokat gyártsanak.

Skoda 706 RTTN buszos pótkocsival.

Skoda 706 RTTN buszos pótkocsival.

A hazai autóbuszgyártást egy eredeti állapotában megtartott, Avia alvázas Ikarus 553-as, valamint egy kétajtós Ikarus 280-as képviseli. Az érdeklődök emellett a a 60′-as és ’70-es évek csehszlovák busziparát képviselő Karosa SD-11-est és SL-11-est, valamint egy, ’80-as években gyártott Karosa C734-est is kipróbálhatnak.

Brno négyórányi autóútra található Budapesttől, de a magyar fővárosból akár a fapados autóbusszal is felkereshetjük a cseh iparvárost. Az eredeti program cseh nyelven, az alábbi linken érhető el.