Mosonmagyaróváron jött létre hazánk legnagyobb buszgyára

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2016.06.11. 06.00

Tegnap felavatták a Kravtex-Kühne csoport gyárának legújabb épületegységét, ezzel pedig megszületett hazánk legnagyobb buszgyára. 

Mosonmagyaróváron jött létre hazánk legnagyobb buszgyára

A mosonmagyaróvári gyárban ebből az alkalomból közel ezer ember gyűlt össze péntek délután. A 160 éves vállalatcsoport eseményén nyugdíjas, valamint jelenlegi munkavállalók is jelen voltak. A gyáravatóra a cég első emberei is elmentek, Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter pedig itt jelentett be újabb részleteket  a kormány új buszgyártási programjáról. Sajnos Budapest főpolgármesterét, Tarlós Istvánt nem láttuk a vendégek között, pedig saját szemével láthatta volna a nemlétező magyar autóbuszgyártást. 

Bővítés saját forrásból 

Az új 5 600 négyzetméter alapterületű csarnokban a jeles napon faltól-falig álltak a sörpadok és asztalok, valamint a vadonatúj autóbuszok. Utoljára nyolc évvel ezelőtt volt ok az ünneplésre, amikor egy jókora gyárcsarnokot avattak fel ezen a területen. A most, összesen 16 200 négyzetméteresre bővített üzem Magyarország legnagyobb és legmodernebb autóbuszgyárává nőtte ki magát. A beruházás közel 600 millió forint saját forrásból valósult meg és jelentősen növeli a cégcsoport gyártókapacitását.

A motoron kívül szinte minden magyar termék a Credo autóbuszokban.

A motoron kívül szinte minden magyar termék a Credo autóbuszokban.

Remélhetőleg az új kapacitás nem marad kihasználatlanul, úgy tűnik ennek elkerülésére kormányzati szándék is van. “Az a jó hírem van az Önök számára, hogy a kormány arról döntött,  újjáépíti azt a buszgyártást, amivel a korábbi évtizedekben rendelkezett. Elhatároztunk, hogy építve azokra a meglévő gyárakra és kapacitásokra olyan, három éves programot indítunk el, amely lehetővé teszi, hogy ne csak a belföldi igényeket tudjuk kielégíteni, hanem akár exportra, külföldre és termelhessenek a magyar gyárak” – jelentette be Varga Mihály, nemzetgazdasági miniszter.

Hozzátette, hogy a közül a három dolog közül, ami eszébe jut egy távoli ázsiai ország lakójának a magyarokról, a között ott van az egykori Ikarus is, mint a magyar buszgyártás megtestesítője. A miniszter méltatta azokat a dolgozókat és gyártulajdonosokat, akik eddig képesek voltak életben tartani a hazai buszgyártást. Szerinte ezek nélkül az emberek nélkül még csak a csíra sem őrződött volna meg, melyből a jövőben felépíthető egy sikeres, expotrra termelő magyar buszgyártás.  A korábbi, 2013-ban elindított nemzeti buszstratégiáról nem ejtett szót, igaz, a Rába-Volvo együttműködésen alapuló projekten már akkor érezni lehetett, hogy nem lesz nagy jövője, hiszen a győri cég nem fektetett érdemben a busztípusok fejlesztésébe és gyártásába.

Az új gyáregység avatási szalagját Krankovics István, a Kühne elnöke, valamint Varga Mihály, nemzetgazdasági miniszter vágta át.

Az új gyáregység avató szalagját Krankovics István, a Kühne elnöke, valamint Varga Mihály, nemzetgazdasági miniszter vágta át.

Ezúton szeretném megköszönni azoknak az embereknek, akik az életüket és az egzisztenciájukat áldozták fel a magyar buszgyártás fennmaradására azokban az időkben is, amikor egyes közbeszerzéseknél fel sem merült, hogy magyar buszokat rendeljenek meg, helyette kínai, német, vagy éppen lengyel buszokat vásároltak” – jegyezte meg Varga Mihály.  A bejelentett tervek szerint a következő három évben a magyar kormány hitellel, támogatással és piaccal fogja segíteni a hazai cégeket annak érdekében, hogy 2019-re 1000 darab fölé nőjön a hazánkban évente legyártott autóbuszok száma.

Jelentős magyar hányad 

A Credo buszokból elmúlt 17 évben mintegy 1 200 darab állt forgalomba a Volán társaságoknál és más közlekedési szolgáltatóknál. “A  Győrben és Mosonmagyaróváron készülő buszok 70 – 85 %-os magyar hozzáadott értékkel rendelkeznek: itthon készülnek hozzájuk a futóművek, a sebességváltók sőt, a Kühne a komplett vázszerkezetet és a beépülő fém alkatrészek túlnyomó részét saját maga állítja elő. Az első, 1999-ben gyártott Credók már több mint másfél millió kilométert futottak, műszaki okból pedig még egyetlen járművet sem kellett selejtezni” – hívta fel a figyelmet Krankovics István, a Kühne igazgatótanácsának elnöke.

Az elmúlt 17 évben több mint 1200 darab Credo készült.

Az elmúlt 17 évben több mint 1200 darab Credo készült.

A most átadott csarnokrészben új daraboló-, csőhajlító- és hegesztő munkaállomásokat alakítanak ki, és a hatékonyság növelése érdekében átszervezik a gyártási rendszert. Napirenden van az épületen belül működő festő-fényező üzem bővítése is, amelyre akkor kerülhet sor, ha jelentősen növekszik a gyártás volumene. A mosonmagyaróvári autóbuszgyárban jelenleg a vázgyártás, valamint a festés-fényezés munkafolyamatai zajlanak (az összeszerelés Győrben történik), de később elképzelhető, hogy egyes autóbuszok összeszerelése is itt zajlik majd.

Átadásra váró fehér Credo Econellek.

Átadásra váró fehér Credo Econellek.

A kibővített buszgyárban hamarosan megkezdődik a Credo buszok új, 10 méteres modellkínálatának gyártása, valamint előkészületben vannak a megnövelt hosszúságú, 12,7 méteres változatok is. Utóbbiak fejlesztését a Volánokból alakult regionális közlekedési központok megváltozott igényei indokolják. A Credók ősztől világújdonságnak számító biztonsági asszisztens szolgáltatásokkal is rendelhetők. A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, az adaptív tempomat (ACC – Adaptive Cruise Control), illetve a vészfékező asszisztens a magyar buszok közül elsőként a Credókban jelenhet meg. Emellett hamarosan bevezetésre kerül az Euro 6-os motorok új, „C” jelzésű generációja is.

 

Kommentek

Itt tudhatod meg, hogy kitiltották-e Budapestről az autódat

Ha csak valamilyen hirtelen szél el nem fújja a fővárosra ült szmogfelhőt, akkor holnap életbe lép a szmogriadó riasztási fokozatát Budapesten. Ez a legfontosabb amit tudni kell.

F1: Durva baleset a gálaversenyen – videó

Miamiban a hétvégén zajlik a Bajnokok tornája, a motorsport sztárjai szombaton a megküzdöttek a Bajnokok bajnoka címért. Meglepetésember nyert. Nagy balesetet is hozott a verseny.

Nem kap új elnöki limuzint Donald Trump

Úgy tervezték, hogy a friss fejlesztésű Cadillac a beiktatással egy időben debütál, de most mégis úgy tűnik várni kell pár hónapot az elnöki szörnyeteg érkezésére.

Tom Hanks különleges guruló ajándékot kapott

Tom Hanks budapesti tartózkodása alatt több Kispolskit és világhírűvé tett, előszeretettel fotózkodott a lengyel gyártású kisautóval. Ez a szokása most érdekes fordulathoz vezetett.

Levágom a kezed, ha még egyszer autóhoz nyúlsz

Prestige Intimidator – így nevezi a Jeep Wranglerhez készített optikai átépítő csomagját a Voltron Motors. Félelmetesnek tényleg félelmetes, de hol marad a presztízs? És a jó ízlés?

Emlékeznek még erre: Geráppááá!?

Régi, emlékezetes autós reklámok után kutatva bukkantunk erre a műre. Annak idején, ha egyszer a gondolataink közé fonta magát, már lehetetlen volt onnan kitörölni.

Hétfőn kitilthatják az öreg autókat Budapestről

Elrendelte a szmogriadó riasztási fokozatát Budapesten a főpolgármester; hétfő reggel 6 órától tilos olyan gépjárművel közlekedni a fővárosban, amelynek forgalmi engedélyében a környezetvédelmi osztályt jelölő kód 0, 1, 2, 3, 4, vagy amelynek forgalmi engedélye nem tartalmaz környezetvédelmi osztályt jelölő kódot.

GT86, az elérhető élményautó

Nem maradtak el a faceliftnél kötelező újítások, de a Toyota GT86 frissítésekor a vezetési élmény fokozására koncentrált a japán vállalat. A sportkocsi továbbra is tiszta vezetési élményt nyújt.

Megszületett a Forma-1-es sztárbébi

Világra jött a Red Bull-csapatfőnök Christian Horner és az egykori Spice Girls-tag Geri Halliwell közös gyermeke.

A magyar srác, aki visszaszerezte első autójat

A nap legmeghatóbb története Attiláé, aki visszavásárolta a család egykori BMW-jét.

Ha villámgyorsan elugranál síelni, akkor ez a te autód!

Jon Olsson profi síelő megválik szeretett kompresszoros Lamborghinijétől, mert egy négyüléses autóra van szüksége.

Ma megveheted a botrányos bokszoló Bugattiját

Floyd Mayweather fehér Bugatti Veyronja új gazdát keres ma egy aukción. A híres bokszoló 2700 kilométerrel az órájában ad túl a szupersportautón.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.