A null-emissziós hajtással szerelt kéttengelyes szemétszállító kukásautót a miskolci MiReHuKöz Nonprofit Kft. telephelyén sikerült elcsípni nemrég, épp amikor a járművet fejlesztő és gyártó Electromega Kft. képviselői begurultak a telephely kapuján, hogy bemutassák az új kukásautót. Ami nem mellesleg szenzációgyanús eset, hiszen korábban csak Norvégiában kísérleteztek ilyen össztömegű, tisztán elektromos kukásautó fejlesztésével, végül azonban felhagytak a projekttel, mert a jármű bekerülési költsége egy millió dollár, vagyis legalább 265 millió forint körül állt meg.

Így kezdődött a tündérmese

Az ember nem épít meg csak úgy egy kukásautót a semmiből, nemhogy egy elektromosat. A most bemutatott példányt sok kezdeti próbálkozás előzte meg, melyek tulajdonképpen a fejlesztő, Bartha István szárnypróbálgatásainak tekinthetők. Ő nyolc évvel ezelőtt vágott bele az elektromos járművek fejlesztésébe. Először a Debreceni Egyetemmel közösen egy 250 kilogramm súlyú versenyautót épített meg, amivel többször megnyerték a Széchenyi-futamot, valamint az MVM budapesti versenyén is első helyen értek be.

Viszonylag nagy lábtér áll rendelkezésre a sofőr számára, de ebben a teherautóban csak két pedál van.

Viszonylag nagy lábtér áll rendelkezésre a sofőr számára, de ebben a teherautóban csak két pedál van.

A null-emissziós hajtás iránt elkötelezett szakember következő lépésként egy 3,5 tonnás, elektromos teherautót készített el, majd 2013-ban egy pályázat keretében megalkotta azt az elektromos kukásautót, mely jelenleg Békéscsabán szolgálja a helyi szemétszállítást. Bartha István szabadalmaztatta fejlesztését, majd a debreceni illetőségű Electromega – melyben a fejlesztő tulajdonrésszel is rendelkezik – megvásárolta a szabadalom hasznosítási jogát és tavaly nekilátott egy új elektromos kukásautó kifejlesztésének. Ez a korábbi gyakorlattól eltérően már nem használt jármű átépítését jelentette, hanem egy vadonatúj teherautó elektromos hajtáslánccal történő ellátását.

Svédcsavar
A fejlesztő cég első ízben több haszonjárműgyártót is megkeresett, hogy mi lenne, ha egy kész alvázba beépíthetné az elektromos hajtásláncát. „A legtöbb gyártó nem akart velünk együttműködni, sokan azt mondták viccesen, hogy vegyük meg tőlük a teherautót, levesszük az emblémájukat és azt csinálunk vele, amit akarunk” – jegyezte meg a szakember, aki egyébként jelenleg a Debreceni Egyetemen oktatja a fiatalságot.

Bartha István, az Electromega elektromos kukás fejlesztője már új változatokon töri a fejét.

Bartha István, az Electromega elektromos kukás fejlesztője már új változatokon töri a fejét.

Végül a svéd Scania magyarországi képviselete volt az egyetlen, mely azt mondta, hogy biztosítja számukra az alvázat motor és sebességváltó nélkül. Hozzá kell tenni, később a francia Renault is jelentkezett, hogy szívesen dolgoznának vele együtt. Igaz, ők korábban sem zárkóztak el határozottan az együttműködéstől elképzelhető, hogy a fejlesztő csapat a kezdetek-kezdetén még rossz irányba indult el a francia gyártónál, ezért nem sikerült megtalálni a megfelelő embert.

A Scania motor és váltó nélküli alvázat biztosított az Electromega számára.

A Scania motor és váltó nélküli alvázat biztosított az Electromega számára.

Most tehát az Electromega mellett két nemzetközi szereplő, a Renault is a Scania is ott áll. Miért is olyan fontosak ezek az együttműködési lehetőségek? Mert így a debreceni cég többféle üzemeltetői igényt tud majd kielégíteni, ennek köszönhetően a jövendőbeli vásárlók – kis túlzással élve – akár még a haszonjármű gyártók között is válogathatnak majd. „Olyan moduláris dolgokat találtam ki a tervezés folyamán, melyek lehetővé teszik –feltéve, ha a tengelytávok nem térnek el számottevően-, hogy a hajtáslánc minden alvázba beépíthető legyen” – tette hozzá Bartha István.

Szemétszállítók igényeinek megfelelően

A jármű hatótávolsága 140-150 kilométer, de szemétgyűjtés közben körülbelül 90-100 kilométert tud megtenni, hiszen ilyenkor a magyar Seres Kft. által gyártott felépítmény folyamatosan tömöríti a szemetet a 15-16 köbméteres tartályba. „A teherautó pontosan ahhoz az egyműszakos szemétgyűjtési rendhez igazodik, amit általában a hulladékgyűjtő szolgáltatók alkalmaznak, de természetesen a jármű akár napi kétműszakos rendszerben is használható egy közbenső töltéssel. Ezt ugyanakkor nem annyira javasoljuk, mert az akkumulátorok élettartamát egyértelműen csökkenti a gyorstöltés” – tette hozzá az Electromega kukásautó fejlesztője. Amennyiben egy szolgáltatónak mégis nagyobb hatótávolságra lenne szüksége, abban az esetben lehetőség van a jelenlegi 100 kWh-s akkumulátor kapacitás 30 százalékos növelésére.

A műszerfal jobb oldalán, a GPS helyén, közvetlenül a műszerfalba építve kapott helyet a fedélzeti számítógép, melyből a sofőr tetszőlegesen változtathat bizonyos paramétereket.

A műszerfal jobb oldalán, a GPS helyén, közvetlenül a műszerfalba építve kapott helyet a fedélzeti számítógép, melyből a sofőr tetszőlegesen változtathat bizonyos paramétereket.

Saját fejlesztésű elektromotor
Az elektromos kukásautóban egyedi fejlesztésű villanymotor dolgozik, melyet Bartha István ötletei alapján egy dévaványai tekercselő üzem gyártott le. Az erőforrás előnyei közé tartozik, hogy a vezérléstől függően széles sávon használható a teljesítmény szempontjából, ennek megfelelően akár 300 kW-os teljesítményre is képes lehet. Ez azt jelenti, hogy ez a motor egy akár nagyobb össztömegű teherautóba is beszerelhető.

Az elektromos motor jóval kisebb helyet foglal el, ezért sikerült észrevétlenül elhelyezni az akkumulátorokat.

Az elektromos motor jóval kisebb helyet foglal el, ezért sikerült észrevétlenül elhelyezni az akkumulátorokat.

Bevált akkumulátor-technológia

A kukásautóhoz olyan töltési rendszert dolgoztak ki, mely a lítium-vasfoszfát alapú LIFEPO akkumulátorok töltését rendkívül kíméletesen végzi. Ily módon az akkumulátorok a gyártó által engedélyezett töltési maximum harmadával-negyedével tölthetők fel. Bartha István azért döntött a LIFEPO akkumulátorok mellett, mert közel 10 éves tapasztalat áll rendelkezésre velük kapcsolatban, míg modern változatokról ez egyelőre nem mondható el. Nem utolsósorban pedig a LIFEPO enegiatároló-eszközök strapabírók, szemben a lítium-ionos változatokkal, melyeknél a lítium-ion cellák burkolata lényegében egy vastagabb alufólia. Ha ez megsérül, akkor kifolyhat az alkohol, melynek következtében akár tűz is keletkezhet a járműben. A fejlesztő csapat nem kívánta ezt a nem teljesen bejáratott technológiát alkalmazni.

A teherautó alváza és kabinja Hollandiában készült.

A teherautó alváza és kabinja Hollandiában készült.

A jármű jelenleg egy ideiglenes töltőcsatlakozóval rendelkezik, hamarosan viszont elkészül az a csatlakozó, mellyel lényegében semmi egyéb teendő nem lesz töltéskor, mint egy dugvillát bedugni a konnektorba, egyet pedig a teherautóba, majd a töltés végén pedig kihúzni. Az Electromega kukás tervezője az akkumulátorok élettartamának megőrzése érdekében 10-12 órás éjszakai lassútöltést javasol, de természetesen azok akár 4 óra alatt is feltölthetők. Lassú töltéssel elképzelhető, hogy az akksi gyár által garantált 2500 kisütési életciklust is felül tudják írni.

A jelenlegi akkumulátor kapacitással 140-150 kilométer tehető meg, azonban további akkumulátorokkal 30%-kal növelhető meg a hatótávolság.

A jelenlegi akkumulátor kapacitással 140-150 kilométer tehető meg, azonban további akkumulátorokkal 30%-kal növelhető meg a hatótávolság.

Azt mondták nem sikerülhet

Az Electromega kukásautóban számítógéppel vezérelt hajtási rendszer található. Hozzá kell tenni, hogy a benne található vezérlő rendszert eredetileg ipari felhasználásra tervezték. Ezt Bartha Istvánnak át kellett terveznie ahhoz, hogy az megfelelően gondoskodhasson egy 18 tonnás teherautó hajtásáról. „Amikor hozzákezdtem a kutatáshoz, a rendszer gyártója közölte velem, hogy Pista ez nem fog menni, mert erre nem alkalmas. Először egy 250 kilogrammos autóhoz kezdtem átprogramozni a rendszert, mely legalább másfél évembe került. Aztán különleges programozási eljárásokkal és módszerekkel mégiscsak alkalmassá tettük és most már egy 18 tonnás jármű vezérlésére is használható” – tette hozzá Bartha István, az Electromega kutató-fejlesztője.

A szemétgyűjtő felépítmény 15-16 köbméteres.

A szemétgyűjtő felépítmény 15-16 köbméteres.

A járműben a központi vezérlőben és kijelzőben is van egy-egy számítógép. Mindkettőn egy-egy program fut az üzemelés során, melyek egymással együttműködnek. Ha a teherautó fülkéjében található kijelzőn például átállítunk egy értéket, akkor az automatikusan átírja a vezérlőben található programot is. Ennek köszönhetően akár menetközben is változtathatók bizonyos paraméterek, köztük a maximális sebesség is.

“Ettől tud igazán felhasználó-barát lenni ez a fejlesztés, hiszen fontos a sofőrhöz igazítani a rendszert” – jegyezte meg a jármű atyja. Az Electromega kukásban kétféle üzemmód, egy szemétgyűjtési és egy országúti is rendelkezésre áll. Előbbinél a vezető maximálisan 20 kilométer/órás sebességet érhet el, utóbbinál pedig 70-80 kilométer/órával lehet vele közlekedni. Jellemzően a szemétszállítók nem kérnek 80 kilométer/óránál nagyobb sebességet.

Magyar szürkeállomány fejlesztése

Ugyan az elektromos kukásautó fejlesztésében közvetlenül nem vettek részt diákok, de a cégnek Debreceni Egyetem hivatalos gyakorlópartnere, ezért az elektromos hajtás kapcsán számtalan feladatot kapnak a diákok a nyári gyakorlatok ideje alatt. „Nemcsak az órákon beszélek erről az elektromos kukásautóról, hanem lehetőségük van a járművel élőben is találkozni, ami véleményem szerint fontos lehet az ismeretek megszerzése szempontjából”- jegyezte meg a jármű tervezője. Vannak olyanok persze, akiket mágnesként vonz be az elektromos hajtás fejlesztése, cég jelenlegi alkalmazottai közül  korábban többen Bartha István tanítványai voltak.

A tolatókamera nagyon nagy segítség egy ekkora monstrumnál.

A tolatókamera nagyon nagy segítség egy ekkora monstrumnál.

Nyereséget termel
Az elektromos kukásautó vételára a mostani kalkulációk szerint a dízelmotoros duplája, vagyis 100-110 millió forint lehet. Ez csak akkor csökkenhet érdemben, ha az akkumulátorok beszerzési ára is kisebb lesz a következő években, jelenleg ugyanis nem kínálati, hanem keresleti piac van az energiatároló eszközök világpiacán. Ennek ellenére üzemeltetése jóval kedvezőbb a dízelesnél. Egy hagyományos, belsőégésű motorral szerelt szemétszállító teherautó igénye 60-65 liter körül mozog, 150-200 kilométerre vetítve, ami nagyjából 20-25 ezer forint üzemanyagköltségnek felel meg. Ezzel szemben az elektromos kukás feltöltése 2-3 ezer forintba kerül – függően attól, hogy mennyiért veszi az üzemeltető az elektromos áramot -, ez azt jelenti, hogy ennyiből képes 140-150 kilométert megtenni.

Fontos figyelmeztetésen a kukásautó oldalán.

Fontos figyelmeztetésen a kukásautó oldalán.

Üzemórára levetítve ugyanakkor más különbségek is kijöhetnek, hiszen ennél a járműnél például nem kell lecserélni a motorolajat, vagy az üzemanyagszűrőt. Egyedül a differenciálváltó az, amiben időnként olajat kell cserélni, illetve a központi vezérlő rendszer hűtőventillátorának szűrője szorul néha kicserélésre. A fejlesztő számításai szerint az az összeg, amennyivel többe kerül az elektromos kukás egy dízelnél, nagyjából 6 és fél év alatt térülhet meg, ezt követően még marad 4 év, ami alatt a jármű nyereséget termelhet. „Elmondható az is továbbá, hogy a tervezett életciklusát figyelembe véve egy elektromos kukásautó majdnem megtermeli a másik ugyanilyen jármű pluszköltségét. Így hát, csak az első kukásautóra kell többletköltséget fordítani, mivel a másik már ugyanannyiba kerülhet, mint a dízel” – hívta fel a figyelmet Bartha István.

Magyar termék

A kukás – figyelembe véve a felhasznált alkatrészeket és főegységeket – 60 százalékban tekinthető magyar terméknek, ami igen jó aránynak számít. Az akkumulátorokat és az alvázat ugyanakkor sajnos továbbra is külföldről kell beszerezni. „Ez a kukásautó technikailag bármikor bevehető, szeretnénk a jövőben minden olyan üzemeltetőnek tesztelésre adni, aki lát fantáziát az elektromos hajtásban” – jegyezte megy a kutató-fejlesztő.

A jövőben pedig elképzelhető, hogy újabb változatok jönnek majd. Bartha István jelenleg 8 tonnás és a háromtengelyes 26 tonnás változat között töpreng. Az biztos, hogy azt a változatot szeretnék megépíteni, amire a hulladékgyűjtő szolgáltatóknak jelenleg szükségük van Magyarországon.

A nappali fülkével ellátott Scaniában két fő kényelmes utazására van lehetőség. A harmadik utas csak a motor sátor miatt nem fér el.

A nappali fülkével ellátott Scaniában két fő kényelmes utazására van lehetőség. A harmadik utas csak a motor sátor miatt nem fér el.

Bízunk benne, hogy az alig négyezer kilométert futott Electromega több magyarországi szemétszállító vállalatnál is bemutatkozhat. Hiszen az elektromos hajtás előnyeit nemcsak a szolgáltatók, hanem az emberek is kiélvezhetik, mivel az úgy magyar kukásautó csendes és egyáltalán nem pöfög ki károsanyagokat. Persze, a hulladék szaga azért még érezhető néha hátul. Idővel ezt is megoldják majd.