A nagy áruszállító vállalatok levelet írtak az Európai Bizottság elnökének annak érdekében, hogy az Európai Unió korlátozza az új teherautók szén-dioxid kibocsátását. A levél kezdeményezője az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség, melynek egyébként a Levegő Munkacsoport is tagja. Az aláírók között ott van a DHL, a DB Schenker, a Heathrow repülőtér, az IKEA, a Nestlé, a Philips és a portugál fuvarozók nemzeti szövetsége is.

A levél aláírói szerint ahhoz, hogy mielőbb megjelenjenek a kisebb fogyasztású nehéz teherautók a gyártók kínálatában, az Európai Bizottságnak sürgősen kezdeményeznie kell az uniós üzemanyag-hatékonysági szabályozást ezekre a járművekre. Szerintük Európának követnie kell Japán, Kína és leginkább az Amerikai Egyesült Államok példáját, ahol sikerrel vezettek be ilyen szabályozást.

kamion20160531

A fogyasztáscsökkenés komoly megtakarítást hozna a fuvarozóknak és ezáltal a szállított áruk ára is csökkenhetne. Jelenleg a szállítási költség jelentős részét az üzemanyag ára teszi ki. Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség adatai szerint Európában a nehéz teherautókra jut az üzemanyag-fogyasztás 60 százaléka. Egy ilyen jármű üzemanyagköltsége átlagosan 35 000 euró, vagyis több mint tízmillió forint évente.

Ha kiaknáznák a teherautók korszerűsítésével elérhető 35 százalékos hatékonyság-javulást, akkor egy kamionon évente akár 10 000 eurót is megtakaríthatnának a fuvarozók, ezáltal az üvegházhatású gázkibocsátás is jelentősen csökkenne.