Röviden – Ford Ranger Wildtrak aut.
Mi ez?Nagy teherbírású, komoly terepjáró képességekkel bíró, de korszerű, kifinomult elektronikával is felszerelt behemót pickup a Fordtól
Mire való?Ezzel a motorral nagy terhek vonszolására az igazi, viszont ezzel a felszereltséggel úri utazásra is alkalmas
Mennyibe kerül?A tesztautó sok extrával kb. bruttó 12,3 millió forint
Kinek szól?Mezőgazdasági, erdészeti, építési cégek ideális autója, persze drágább, mint egy sima kisteher, de akár hosszú sztrádás utakra is jó. Sokat eszik, de ha vissza lehet igényelni az áfát, sebaj

A pickupok irgalmatlanul felpuffadtak, teljesítményük, extralistájuk és persze áruk is felzárkózott a személyautókéhoz, miközben méretük és tömegük már-már ijesztően megnőtt. Ez az új Ranger például már csaknem öt méter negyven centi hosszú, platójának oldalfala egy felnőtt férfi mellmagasságában húzódik. És még a Rangerek közül is a legnagyobbat, a 3,2 literes dízelmotorral szerelt, optikailag is kicicomázott Wildtrak változatot kaptuk meg most tesztre, amivel racionálisan gondolkodva végképp nem tudunk mit kezdeni. Talán ha minden hétvégén le kéne vontatnunk egy yachtot földutakon át az Adriára…

A Wildtrak ideális terepe az erdő-mező

Dizájn

Szép, erőteljes, arányos az új Ranger, messze jobban néz ki (szerintem), mint a bumfordi új Navara vagy a minden fajtajellegét elvesztett új Mitsubishi L200-as. Éppen olyan komolyan és hivalkodóan viseli a márka legmenőbb stíljegyeit, mint a VW-nél az Amarok. Csak sokkal jobban áll neki a sár.

A jó arányok kiválóan fedik el, mekkora egy böszme nagy víziló is ez a Ranger voltaképpen. 5,4 méter hosszú, 1,82 méter magas, a másfélszer másfél méteres alapterületű plató falának felső éle olyan magasra nyúlik, hogy a középre sodródott cuccokat csak a hátsó kerékre felállva bírtam kihalászni. Ez egy óriási autó, a hétköznapi jövés-menésben teljesen indokolatlan, érdemes komolyan venni, hogy több mint egy tonnával terhelhető, no meg persze hogy a Ford nem véletlenül nem a személyautók között szerepelteti a katalógusában.

Simán hátára kaphatná a bálát, egy tonna feletti még a legnehezebb Ranger terhelhetősége is

Simán hátára kaphatná a bálát, egy tonna feletti még a legnehezebb Ranger terhelhetősége is

23 centis hasmagasságával a sáros földutak királya

23 centis hasmagasságával a sáros földutak királya

Utastér

A Wildtrak csúcskivitel látványos, narancssárga betétekkel ellátott ülései közelről megvizsgálva izzasztó műszálkárpitozásúnak bizonyultak, enyhén gusztustalan műanyag betéttel a, khm, szóval a combjaim közötti résznél, elöl. Kár érte, mert amúgy ez a Ranger minden tekintetben felveszi utasterével a versenyt a Ford nagy családi autóival, a Galaxyval, az Edge-dzsel.

A műszerfal például egy az egyben ez utóbbiból való. A félig virtuális műszeregység a kormány mögött (ahová a navigáció képernyőjét vagy a mobiltelefon státuszjelzését is be lehet hívni), a középkonzol a hatalmas érintőképernyővel nem olyan, mint egy személyautóban, hanem egészen konkrétan a személyautókból érkeztek. Tulajdonképpen csak az A oszlopokra jobb és bal oldalon egyaránt felszerelt jókora kapaszkodók árulják el, hogy nem egy Edge-ben ülünk.

Az első ülések kényelmesek, a kormány ugyan csak fel-le állítható, de így is jó az ergonómia. Hátul pedig a széles padon, a lehajtható könyöklőn ugyanolyan komfortosan terpeszkedhetünk, mint egy S-Max vagy akár Galaxy középső sorában.

Mintha tévében néznénk ezt a látványt, olyan simán morran át a kátyúkon, tócsákon a kocsi

Mintha tévében néznénk ezt a látványt, olyan simán morran át a kátyúkon, tócsákon a kocsi

Az ergonómia jó, minden kézre esik, a kapcsolók kiosztásának logikájára is gyorsan rá lehet érezni

Az ergonómia jó, minden kézre esik, a kapcsolók kiosztásának logikájára is gyorsan rá lehet érezni

Technika

A Wildtrak 3,2 literes, öthengeres motorja európai piacos pickupos viszonylatban a legerősebbek közül való, de fajlagos teljesítménye alapján nem mondható kihegyezettnek. Az első kerék mögött büszke plakett hirdeti, hogy hatfokozatú automata váltó kapcsolódik a motorhoz (egyébként a Wildtrak rendelhető kézi váltóval is, 300 ezer forinttal olcsóbban).

Az alváz rejtekében fix központi osztóműves, elektromosan kapcsolható összkerékhajtás búvik meg, felárért a hátsó diffi is fixre zárható. A profi vevők szemében a Ranger legnagyobb erénye a tartósnak ígérkező, bár a konkurencia sokkal frissebb technikája (Nissan Navara: 2,3 literből 190 lóerő) mellett korszerűnek nem nevezhető alépítmény mellett a nagy terhelhetőség. Még a legnagyobb saját tömegű Wildtrak platóján is van kapacitás egy tonna feletti hasznos terhelésre.

A platóbélés 127 ezer forint

A platóbélés 127 ezer forint

A raktér-fedő roló 457 ezer forintba kerül, de simán bekerül alá a por, a víz

A raktérfedő roló 457 ezer forintba kerül, de simán bekerül alá a por, a víz

Szolgáltatások

A kellemes hangzású hifitől az érintőképernyős HMI-n át a kétzónás, csendes és hatásos kétzónás klímáig már alapértelmezésben is teljesen személyautós, 2016-os színvonalú szolgáltatást nyújt utasainak a Wildtrak. Felárért 230 voltos konnektor, tolatóradar is van, de ennél is izgalmasabb, hogy a számos személyautónál sem természetes mai csúcsextrák, az aktívan visszakormányzó sávtartó automatika vagy a követőradaros sebességtartó is fenn van az opciós listán.

Az obligát pickupos szolgáltatások is elérhetők a Rangerhez, bár ezeket csak fenntartásokkal ajánlom. A küszöb tagadhatatlanul szép és férfias, ellenben megáll rajta a sár, terepen pedig gyakran feltámaszkodik rá a kasztni, ha nem vigyázunk. A hátsó lökhárító is szép, ahogy csillog rajta a króm, viszont nem lehet tőle lehajtani a plató hátsó falát, így nagyobb cuccokat nehézkes betolni a hosszú rakfelületre. A látványosan ráncigálható platótakaró roló pedig nehézkesen kezelhető, ráadásul se a port, se a vizet nem tartja távol a csomagoktól. Jobb lenne egy felemelhető fix fedél, a legjobb pedig egy klasszikus platódoboz volna.

10,8 millióról indul a listaára a Wildtrak csúcsmodellnek

10,8 millióról indul a listaára a Wildtrak csúcsmodellnek

Kényelmes, tágas a hátsó sor is

Kényelmes, tágas a kabin a hátsó sorban is

Vezetési élmény

Na, az van! Városban magasból tekintünk le a hangyák háborújára körülöttünk, mi pedig könnyedén, erőfeszítés nélkül navigálhatjuk csatahajónkat az aprónép között. Egészen addig, amíg parkolásra nem kerül a sor. A Ranger hatalmas méreteinek áttekintése még a tolatókamerával sem egyszerű, a túlméretes autóval pedig nagy kihívás parkolóhelyet találni a belvárosban.

Országúton stabil, erős és csendes a kocsi. Az automata váltó ugyan messze nem olyan intuitív és gyors, mint egy korszerű dupla kuplungos vagy akár hagyományos szerkezet, de a nagy motor ereje alacsony fordulaton is meggyőző. Egy morranással bármikor úgy meglódul a gép, hogy csak győzzük figyelni, ahogy a pillanatnyi fogyasztásmérő beleharap a 30-as értékbe (liter gázolaj, százon). Ez az egyetlen gátja a felelőtlen erőfitogtatásnak, a nagy étvágy. Ha nem tartjuk kordában a jobb lábunkat, olyan gyorsan felmegy 12-13 literre az átlag a Wildtrakkel, mint a szél. Ha ésszel közlekedünk, valamicskével 10 alá le lehet menni, de minden egyéb célérték illúzió.

9,8 litert mértem kímélő üzemben, sok országúttal a kútnál

9,8 litert mértem kímélő üzemben, sok országúttal a kútnál

Autópályán már inkább a 12 liter a realitás, viszont a Ranger olyan magabiztosan, stabilan és főleg csendesen hasítja maga előtt a levegőt a hatalmas homlokfelület dacára, hogy ihaj. Ha szabadna, 150-160 km/h-ig a legcsekélyebb bizonytalanságérzet nélkül tolhatnánk neki, a teherautós felépítés, a nagy hasmagasság dacára se szélérzékenységet, se támolygást, úttartási bizonytalanságot nem tapasztaltam.

Terepen viszont parádézik az autó. 23 centis hasmagasságával olyan simán siklik át bakhátakon, tócsákon, kiálló köveken, cserjéken, mintha a bálteremben hercegével keringőző Hamupipőke lenne, nem pedig egy 21 mázsás teherautó. A fix központi osztóműves 4×4 hajtás aszfalton ugyan nem használható, de terepen a maga bájos igénytelenségével sokkal meggyőzőbb, mint az elektronikus központi kuplungos mai csodák.

A hétköznapokban a Ranger  parkolási nehézségek nyűgjével és némi ráncigálós tehetetlenséggel nagyobb úthibákon, persze, de simán hozza egy nagy SUV komfortját és menetdinamikáját. Elmúltak már azok az idők, amikor az áfa-visszaigénylési lehetőség oltárán számottevő komfortáldozatot kellett bemutatnunk az isteni APEH színe előtt.

Egyszerű összkerékhajtása, hagyományos automatája igazán élvezetes játék terepen

Egyszerű összkerékhajtása, hagyományos automatája igazán élvezetes játék terepen

Kinek ajánljuk?

A Ranger több, mint racionális, áfaoptimalizálásra és személyszállításra egyaránt alkalmas univerzális autó. Viszont a Wildtrak csúcsmodellt a nem takarékos, de tartósnak ígérkező és erős motorral, a terepezést és vontatást leegyszerűsítő automatával igazából csak akkor érdemes megvenni (a 2,2 literes alapmotor helyett), ha TÉNYLEG dolgoztatni is akarjuk. Ugyanakkor bálákat cipelni, lószállítót vontatni egy kicsit indokolatlanul is kifinomult és modern a vas a nagy motor körül. De a konkurencia se tud jobbat, mást:

Pickupok 200 lóerő közelében, dízellel, automatával – bruttó listaárak
VW Amarok Highline Tiptronic 180 LE (a Porsche Hungária végtelenül felhasználóellenes weboldalán az azonnal elvihető kocsik közül választottunk egy 180 lóerős, kétliteres dízel Amarokot összehasonlítási alapnak, a V6-os modellről nem találtunk információt)11.357.610 Ft
Toyota HiLux 3.0 D-4D aut. SR+ 170 LE (kifutó modell)9.950.600 Ft
Nissan Navara 190 LE aut. N-Connecta10.029.000 Ft
Ford Ranger Wildtrak aut. (3,2 l, 200 LE)11.398.250 Ft

Az új Toyota HiLux, Európa legnagyobb példányszámban eladott pickupja a Wildtrak mellé nem állítható oda konkurensként, mert (egyelőre) csak egyetlen motorral, a 150 lóerős dízellel kapható, az pedig azért durván gyengébb, mint az irdatlan Ford-dízel.

Szóval küldjük mindenkinek, aki szereti. Aki bírja a Ranger formáját, igényli a luxusmértéket is majdnem megütő szolgáltatási kört egy pickupban, és nem zavarja, ha a feleslegesen nagy motor a korszerűtlen váltóval a hétköznapokban túl sokat eszik, boldog lesz ezzel a nagy izével. Ami egy nagyon olcsó prémium SUV áráért sokkal komolyabb macsófaktort kínál, egészen csekély mértékű kompromisszum árán.

Mellette – Ellene
  • Szép, stílusos dizájn
  • Erős motor
  • Tágas utastér
  • Komfortos futás
  • Korszerű, teljesen személyautós extralista
  • Nagy teherbírás
  • Komoly terepképességek
  • Normál üzemben indokolatlanul magas fogyasztás
  • Néha a funkciót (pakolás, manőverezés) is zavaróan nagy külméretek
  • Elégtelen rakományvédelem a gyári műanyagozással és platórolóval

Hány pontot ér a Ranger Wildtrak a 10-ből?

124 szavazat - átlag: 7.7 (10-ből)

Hány pontot ér a Ranger Wildtrak a 10-ből?