Lehet egy tengellyel több?

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2016.05.21. 12.00

Talán ezt, a címben szereplő kérdést tették fel a Volvo mérnökei, mielőtt ukázba kapták, hogy alkossanak egy duplacsuklós autóbuszt.

Lehet egy tengellyel több?

A dél-amerikai kontinensen fekvő Ecuador nemrég az országot sújtó pusztító erejű földrengéssel került a világsajtó figyelmének középpontjába. A sajnálatos esemény után most végre egy örömteli esemény kapcsán ejthetünk szót az egykori Inka Birodalom területén fekvő országról. Ecuador fővárosa, Quito ugyanis nemrégiben 80 darab duplacsuklós Volvo buszt rendelt. A metropolisz első alkalommal döntött ilyen, 27 méter hosszú buszok megvásárlása mellett.

A Volvo B340M típusú buszok négy tengelyesek, tehát éppen eggyel több tengelyük van, mint a hagyományos csuklós buszoknak. A járművek nem alacsonypadlósak, viszont úgy alakították ki őket, hogy a BRT, vagyis a zártpályás buszrendszerekben történő közlekedésben a padlómagasságuk egy szintbe legyen a buszmegállókéval.

A kivitelezés hasonló a villamosoknál alkalmazott megoldáshoz, így az utasoknak nem kell lépcsőzniük le- és felszálláskor. Ha valamilyen okból kifolyólag mégsem kerül egy szintbe a busz padlója a megállóéval, akkor még mindig ott van a lehetőség a normál le- és felszállásra az ajtók alatt található lenyíló lépcsőknek köszönhetően.  Az extrém hosszú buszok egyébiránt legalább 250 utas szállítására alkalmasak.

A svéd gyártó a járművek alvázát szállítja majd, azok karosszériáját és végkivitelezését a dél-amerikai piacon óriásnak számító Marcopolo Superpolo végzi. A Volvo eddig legalább 4000 ezer duplacsuklós autóbuszt értékesített világszerte, melyek többek között Mexikóvárosban, Guatemalában, Bogotában és San Salvador városában álltak forgalomba.

Az extrém hosszú buszok gyártásának gondolata a ’80-as években még az Ikarusnál is felröppent, sőt a terveket csakhamar a megvalósítás követte. 1988-ban mutatták be a 293-ast, mely teljesen úgy nézett ki, mint a többi szokványos 200-as sorozat többi modellje. A típus azonban nem vált be és eltűnt a süllyesztőben, viszont a duplacsuklós buszok létjogosultsága megmaradt.

Kommentek

Élesben veti be elektromos haszonjárműveit a Mercedes

Bár még nincs sorozatgyártásra alkalmas elektromos változat a Vitóból és a Sprinterből, mégis élesben tesztelhetik őket a következő években.

Hivatalos: jön az új Ikarus

Cseppfolyós földgázzal (LNG) hajtott buszok gyártásába kezd az év második felében az Ikarus.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

Ha nincs meg a sofőr, nincs büntetés – Nyilatkozott a rendőrség

Az ORFK közlése szerint a közterület-felügyelet kameráival nem lehet az objektív felelősség alapján bírságolni.

Targoncás oktatófilm, csak erős idegzetűeknek

Nagyon kel vigyázni, nehogy egy lehulló tapétavágó beleálljon a fejedbe, mikor épp leveszed a kobakot.

F1: Rajzfilm készült Vettel futamgyőzelméről

Elindult az új szezon, megérkezett a MiniDrivers első rajzfilmes összefoglalója is.

Különös autót fotóztak a Ferihegyi reptérnél

Olvasók küldte a fotókat, ilyet nem látni túl sűrűn itthon. Persze előfordul.

Nézd meg, hogy kell helyesen használni a körforgalmat

Remek kis animáció demonstrálja, hogyan is kell használni a többsávos körforgalmat.

F1: Dokumentumfilm-sorozatban égeti magát a McLaren

Rosszabbkor nem is készülhetne film a csapat és a versenyzők színfalak mögötti munkájáról, de a McLaren és az Amazon idén mégis erre készül.

Titkok az új Suzukiról

Stratégiát váltott a Suzuki: míg a kifutó Swift formaterve alig tér el elődjétől, az új jóval kevésbé hasonlít rájuk. A design részleteiről a főtervezőt kérdeztük.

F1: Wehrlein dicséretet, és nem kritikát érdemel

A Sauber csapatfőnöke, Monisha Kaltenborn keményen kritizálta azokat, akik kritikát fogalmaztak meg az Ausztrál Nagydíjtól visszalépett Pascal Wehrleinnal szemben.

A főnök még több Verstappent akar az F1-be

A Forma-1 motorsportért felelős igazgatója, Ross Brawn arról álmodik, hogy a közeljövőben még több Max Verstappen versenyez majd a sorozatban.

F1: Ha gyors a Ferrari, Vettel marad

A Ferrarinak akkor van a legnagyobb esélye a Sebastian Vettellel való szerződéshosszabbításra, ha gyors autót adnak alá. De mi lesz Räikkönennel a felpörgött Vettel mellett?

Kiderült, hogyan úszható meg az 50 ezres bírság

Lehet egy módja annak, hogyan kerülhető el a közterület-felügyelők által kiszabott 50 ezres bírságok kifizetése.

Durva rekord a magyar autópályákon

Az előző évhez képest 2016-ban jelentősen nőtt a bliccelő autósok ellen indított pótdíjas eljárások száma Magyarországon.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.