Tarlós István szerint nincs magyar buszgyártás

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2016.05.13. 16.56

Tarlós István szerint nem létezik magyar autóbuszgyártás. Bár ő csak Budapest polgármestere, mégis sikerült egy egész ágazatba belerúgnia.

Tarlós István szerint nincs magyar buszgyártás

Úgy tűnik, Tarlós István a fővárosi buszbeszerzés kapcsán elmozdult a racionális érvek világából és a pénteki kormányinfón megmosolyogtató kijelentéseket tett. Egyenesen azt állította, hogy magyar buszgyártás nincs Magyarországon. Szerinte itt csak külföldi alkatrészekből történő összeszerelés van. A főpolgármester azt a kérdést is feltette, hogy ha Magyarországon van 8-10 magyar cég, amelyik buszt gyárt, akkor miért nem indultak el a BKV tenderén?

Tegyük hozzá gyorsan, ennek a vitának érvekről kellett volna szólnia a közbeszédben, de konkrét hazugságokkal nem lehet vitatkozni. Magyarországon jelenleg két cég, a Kravtex és a MABI-Bus  képes kipróbált, saját fejlesztésű alacsonypadlós, vagy alacsony belépésű városi buszokat gyártani. A “nem létező” magyar autóbuszgyártásban érdekelt Kravtex az elmúlt másfél évtizedben több mint 1200 buszt adott el idehaza, a MABI-Bus által gyártott csuklós Modulo M168d és a szóló M108d elődeiből pedig legalább 200 darab készült összesen az elmúlt 6-8 évben.

A magyar autóbuszgyártás pontosan azért haldoklik, mert a közbeszerzéseket befolyásolják az ilyen, szakmaiságot teljesen nélkülöző politikai felhördülések, pártállástól függetlenül. Az elmúlt tíz évben két autóbuszgyártó, a NABI és az MJT is azért zárt be, mert új fejlesztésű, magyar piacra szánt buszaikkal nem tudtak a magyar piacon gyökeret ereszteni. A volánok a szükségesnél sokkal kevesebb, évente nagyjából 400 új buszt képesek vásárolni. A városi közlekedési társaságok pedig ugyanúgy függenek az önkormányzatok pénztárcájától. Teljesen felesleges egy magyar autóbusszal kapcsolatos közbeszerzési tendert azzal támadni, hogy ez a mennyiség nem fogja megmenteni a magyar buszgyártást. De, 110 vagy 150 darab autóbusz beszerzése igenis kulcskérdés most azok számára, akik ebben az iparágban dolgoznak.

Nem állja meg a helyét, ha valaki azt állítja, itthon csak összeszerelés folyik, mert motor kivételével jelentős hányadban magyar beszállítóktól származó termékek kerülnek a buszokba. Csak a MABI-Bus Modulo 168d metrópótlásra szánt járművénél 53 százalék a magyar beszállítói hányad. A másik magyar buszgyártó – mely azonban nem indult a budapesti tenderen – saját buszainál 80-85% százalékos magyar beszállítói hányadot képes felmutatni. Akkor miről beszélünk?

Nem utolsósorban a Modulo buszok vásárlásával a teljes projekt 70 százaléka áramolhatna vissza a gazdaságba úgy, hogy a hozzávetőlegesen 80 millió forintba kerülő buszból 26 millió forint jutna vissza a magyar államhoz adók és járulékok formájában: ez 150 busznál 3,9 milliárd forintot jelent. Emellett, ha a magyar buszgyártás évi 1000 darabra nőne, akkor csak 30 százalékos hazai beszállítói hányaddal számolva is legalább 1400 új munkahely jöhetne létre.

Kommentek

Norvégiában betiltották a dízelautókat

A rossz légminőség miatt Oslo átmenetileg kitiltotta a norvég fővárosból a gázolajjal üzemelő gépjárműveket.

Opel, ami jobban kéne, mint egy BMW

Olyan Opelt vezettünk, amely annyira a vágy tárgya volt egykoron, hogy még egy dalba is befoglalták a nevét.

A csapatok nem kérnek F1-es tulajdonrészt

Úgy tűnik, a nem sikerült pénzt kihúzni a csapatok zsebéből, a Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media nem tudta bevonni őket a tulajdonosi körbe.

Családi mindenest, de milyet?

Használtautó-vásárlásban segít szakértőnk, aki egy levélváltással is irányt mutathat az igényeinknek megfelelő kivitel megtalálásához.

Ez a kézműves módszer új fejezetet nyit a hengerfej felújításban

Precíz megoldás helyett ösztönből tolja emberünk. Az eredmény kétséges, de legalább az eljárás látványos.

Magyar rekord a BMW-nél

Soha annyi új BMW nem kelt el Magyarországon, mint 2016-ban. A siker nem csak a hagyományos modelleké, Közép-Európában i-modellekből is nálunk fogy a legtöbb.

Súlyos kockázat a járműjavításhoz használt illegális eszköz

Súlyos közlekedésbiztonsági kockázatokat jelentenek az autókban használt szoftverek és egyéb műszaki elemek működését ellenőrző nem jogtiszta, vagy nem megfelelően frissített diagnosztikai eszközök – hívta fel a figyelmet a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT).

F1: Jövőre Vettel, Alonso is mehet a Mercedeshez

A Mercedes csapatfőnöke nem titkolja, hogy az idén nagyon figyelik majd a pilótapiacot, lecsaphatnak valamelyik nagyágyúra is, ha Valtteri Bottas nem hozza Nico Rosberg szintjét.

Top 10: a magyarok kedvenc használt autói

Úgy fest, hogy a közlekedési alapszükségletek kielégítésére szolgáló modellek mellett sok honfitársunk álmait valósítja meg használtautó-behozatallal. Közöljük a tíz legnagyobb darabszámban behozott használt autót.

1,3 milliárd liter benzint fogyasztottunk tavaly

Tavaly 5,5 százalékkal, csaknem 3 milliárd 358 millió literre nőtt az üzemanyag-fogyasztás a magyar piacon, ezen belül a gázolaj iránti kereslet 6,4 százalékkal, a benziné pedig 4,1 százalékkal bővült az egy évvel korábbihoz képest.

Fából faragott futóművel támasztották fel a sánta terepjárót

Aki terepjárásra adja a fejét, annak leleményesnek kell lennie. Az erdő mélyén, a vadonban nincs szerviz, csak a merész ötletek segíthetnek ha nagy a baj.

Iszonyatos luxus-pickup a Mercedestől

Miközben a Nissannal közösen fejlesztett X-osztály mezei munkaeszköznek ígérkezik, a cég más részlegei nem voltak ennyire józan gondolkodásúak.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.