Tarlós István szerint nincs magyar buszgyártás

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2016.05.13. 16.56

Tarlós István szerint nem létezik magyar autóbuszgyártás. Bár ő csak Budapest polgármestere, mégis sikerült egy egész ágazatba belerúgnia.

Tarlós István szerint nincs magyar buszgyártás

Úgy tűnik, Tarlós István a fővárosi buszbeszerzés kapcsán elmozdult a racionális érvek világából és a pénteki kormányinfón megmosolyogtató kijelentéseket tett. Egyenesen azt állította, hogy magyar buszgyártás nincs Magyarországon. Szerinte itt csak külföldi alkatrészekből történő összeszerelés van. A főpolgármester azt a kérdést is feltette, hogy ha Magyarországon van 8-10 magyar cég, amelyik buszt gyárt, akkor miért nem indultak el a BKV tenderén?

Tegyük hozzá gyorsan, ennek a vitának érvekről kellett volna szólnia a közbeszédben, de konkrét hazugságokkal nem lehet vitatkozni. Magyarországon jelenleg két cég, a Kravtex és a MABI-Bus  képes kipróbált, saját fejlesztésű alacsonypadlós, vagy alacsony belépésű városi buszokat gyártani. A “nem létező” magyar autóbuszgyártásban érdekelt Kravtex az elmúlt másfél évtizedben több mint 1200 buszt adott el idehaza, a MABI-Bus által gyártott csuklós Modulo M168d és a szóló M108d elődeiből pedig legalább 200 darab készült összesen az elmúlt 6-8 évben.

A magyar autóbuszgyártás pontosan azért haldoklik, mert a közbeszerzéseket befolyásolják az ilyen, szakmaiságot teljesen nélkülöző politikai felhördülések, pártállástól függetlenül. Az elmúlt tíz évben két autóbuszgyártó, a NABI és az MJT is azért zárt be, mert új fejlesztésű, magyar piacra szánt buszaikkal nem tudtak a magyar piacon gyökeret ereszteni. A volánok a szükségesnél sokkal kevesebb, évente nagyjából 400 új buszt képesek vásárolni. A városi közlekedési társaságok pedig ugyanúgy függenek az önkormányzatok pénztárcájától. Teljesen felesleges egy magyar autóbusszal kapcsolatos közbeszerzési tendert azzal támadni, hogy ez a mennyiség nem fogja megmenteni a magyar buszgyártást. De, 110 vagy 150 darab autóbusz beszerzése igenis kulcskérdés most azok számára, akik ebben az iparágban dolgoznak.

Nem állja meg a helyét, ha valaki azt állítja, itthon csak összeszerelés folyik, mert motor kivételével jelentős hányadban magyar beszállítóktól származó termékek kerülnek a buszokba. Csak a MABI-Bus Modulo 168d metrópótlásra szánt járművénél 53 százalék a magyar beszállítói hányad. A másik magyar buszgyártó – mely azonban nem indult a budapesti tenderen – saját buszainál 80-85% százalékos magyar beszállítói hányadot képes felmutatni. Akkor miről beszélünk?

Nem utolsósorban a Modulo buszok vásárlásával a teljes projekt 70 százaléka áramolhatna vissza a gazdaságba úgy, hogy a hozzávetőlegesen 80 millió forintba kerülő buszból 26 millió forint jutna vissza a magyar államhoz adók és járulékok formájában: ez 150 busznál 3,9 milliárd forintot jelent. Emellett, ha a magyar buszgyártás évi 1000 darabra nőne, akkor csak 30 százalékos hazai beszállítói hányaddal számolva is legalább 1400 új munkahely jöhetne létre.

Kommentek

Speciális mentőjárművet épített a Kamaz

Szinte bárhol bevethető mentőjárművet épített a Kamaz, mely kiválóan alkalmas tűzoltók és a mentők munkájának támogatására.

Villamosnak indult, busz lett belőle

Ha megvalósul a közösségi közlekedésben az, ami most a mérnökök fejében van, akkor elképzelhető, hogy évek múlva nehezen tudunk majd különbséget tenni a buszok és a villamosok között.

Mesterséges nappali fénnyel segítenék a kamionsofőröket

A Daimler azon töri magát, hogyan tudna a természetes fényhez hasonló világítást teremteni a kamionokban. Szerintük a fényszegény fülkék rossz hatással vannak a sofőrök teljesítményére.

Fény derült a nyírségi permetező vonat titkára

Az összeesküvés hívők azonnal chemtrailt kiáltanak, ezért megkérdeztük a MÁV-ot, mi is folyik ebből a vonatból.

Jövőre minden eddiginél nagyobb Seat jön

A Škoda kölcsönadja a Kodiaqot a Seatnak, így nekik is lesz középkategóriás szabadidőjárművük. Első részletek a leendő óriásról.

Így gyorsul 350-re a Bugatti Chiron

Nem sokan vezethették a Bugatti Chiront, de Jeremy Clarkson köztük volt. Az autós újságírás fekete báránya ízelítőnek az autó gyorsulási képességeit demonstrálta.

F1: A Ferrarinak hálás Grosjean

Romain Grosjean csupán két másodperccel maradt le az első helyet megszerző Hamiltontól, így igazán lelkesen vág neki az Ausztrál Nagydíjnak.

Alonso: A McLaren nem jó a pontszerzésre, szomorú a helyzet

Fernando Alonso ugyan problémamentes időmérő végén a vártnál talán jobb 13. helyet szerezte meg Melbourne-ben, de egyáltalán nem elégedett.

F1: Perezt beidézték a versenybírók

A Force Indiá-s Sergio Perezt az Ausztrál Nagydíj kvalifikációja után vizsgálat alá vonták, büntetés miatt elúszhat a 11. rajthely.

Hihetetlen módon úszta meg a balesetet ez a motoros

Lendületből ült fel az autó tetejére a motoros, amin valószínűleg ő is meglepődött az ütközés után.

Világrekordra készül a Jaguar

Idén 25 éves a Jaguar XJ220, és ebből az alkalomból monstre felvonulást terveznek, méghozzá Guinness-esélyes részvétellel.

Hamilton: Bottas nagyon jól teljesített

Lewis Hamilton indul az élről Melbourne-ben, Sebastian Vettel a második, Valtteri Bottas a harmadik rajthelyet fogta meg az időmérőn. Az első három nyilatkozatai.

Videó: Így vágta falnak a Red Bullt a helyi hős

A Red Bull-os Daniel Ricciardo nem lehet elégedett, hiszen hazai közönsége előtt szúrta el az időmérőt, a Q3-ban a falban végezte.

F1: Hamiltoné az év első pole-ja

A szezonnyitó Forma-1-es Ausztrál Nagydíj időmérőjén a mercedeses Lewis Hamilton magabiztos pole-t hozott, mögötte a ferraris Sebastian Vettel, Valtteri Bottas csak a 3. A hazai sztár a falban végezte.

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Selejtes luxusautók okoznak főfájást

Ezen a héten prémium autógyártók termékeit ítélték emberi felhasználásra alkalmatlannak az európai hatóságok. Visszahívások Auditól Range Roverig.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.