Vezess-retró

15 éves vezess

Kedves Olvasóink! 15 évvel ezelőtt, 2001 áprilisában indult a Vezess. A következő két hétben visszatekintünk egy-egy évre, hogy mi volt fontos az autóiparban és mi történt a beköpött gyertyák világán túl. Tartsatok velünk az időutazásban.

Korábbi cikkek: 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012.

2013-at sokan balszerencsés évként emlegetik, hiszen bezárt egy nagy magyar buszgyár, az Ikarusból kinőtt NABI, emellett bevezették a elektronikus útdíjat a fuvarozók számára. Az autóipar ugyanakkor vidámabb időszakot élt meg, ennek ellenére én nem a kedvenc éveim között tartom számon a 2013-as esztendőt. Abban az évben ugyanis elszakadt az egyik keresztszalagom és részlegesen sérült a belső oldalszalagom a bal lábamban, ezért jó  néhány hétig úgy jártam, mint aki összecsinálta magát. A teszteket  pedig jó időre el lehetett felejteni. Ennek ellenére a King of the Road pörgött tovább és ha ez nem lett volna, akkor talán a gyógyulásom is több időt vett volna igénybe 3-4 hónapnál.

Esemény dús év a hazai autógyártásban

2013 izgalmas volt a hazai autógyártás életében, hiszen új modell, az SX4 S-Cross gyártása kezdődött meg az esztergomi Suzuki gyárban, ugyanakkor Győrben az új Audi A3 Limousine és Cabrio sorozatgyártása indult be. Akkor mindkettőt kipróbáltuk, itt olvasható bővebben az autókról.  Az Audi modellek érdekessége, hogy már nem csak az összeszerelés, hanem a teljes gyártás hazánkban történt, 2013-ban adták át az új autógyárat. Kecskeméten pedig hivatalosan is elkezdődött a Mercedes-Benz CLA sorozatgyártása, illetve ebben az évben elkészült a 100 000. magyar Mercedes.

2013-ban beindult Esztergomban az SX4_S-Cross gyártása

Leggyorsabb utcai Skoda

Nem volt hiány az autós újdonságokból sem, hiszen megérkezett Magyarországra a hetedik generációs Golf és az új Skoda Superb is, miközben bemutatkozott a BMW 4-es és a Mazda6 is. Nem panaszkodhattunk 2013-ban sem az autófelhozatalra, hiszen a hagyományos modellek mellett ezúttal rengeteg különlegességet próbálhattunk ki. Vezethettük a megújult M6 Coupé és Gran Coupé  modelleket. Meghajtottuk az addig készült leggyorsabb utcai Skodát és a világ leggyorsabb sorozatgyártású limuzinját a Mercedes-Benz E 63 AMG-t.

Ezt a gazdagoknak!

Kipróbáltuk mit nyújt a gazdagoknak az autóipar, így a 7-es BMW, a Mercedes S-osztály és az Audi A8 is terítékre került. Olyan különleges autó vezetőülésbe is bejutottunk, mint az Alfa Romeo 4C, a Jaguar F-Type az Audi R8 e-ton vagy a Lexus LFA ám az év csúcspontja a McLaren MP4-12 C volt.

2013-ban a BMW modellfrissítéssel és új dízelváltozattal dobta fel a 7-es sorozatot.

A 75 millióba kerülő szuper sportkocsiról így írtunk anno: “három kör nem sok, de annyi ez alatt is kiderült, hogy a sima P Zerókkal is fergetegesen gyorsul az MP4, a fékei tökéletesek, a kormánya pedig, mint az álom. Ahogy a gyémántcsiszoló az ujjain érzi, ahogy formálódik a keze alatt a drágakő, ugyanúgy érezni az első kerekek minden rezzenését, az aszfalt és a gumi között a tapadás legkisebb változását.”

Amellett, hogy hazánkba is megérkezett a hetes Golf, melyet a nemzetközi zsűri 2013-ban Év Autójának választott. A német gyártó egyik legnépszerűbb típusát 22 ország, 58 szakújságírójának döntése alapján választották meg. Időről időre előfordul, hogy ilyen elsöprő fölénnyel szavaznak bizalmat egy adott modellnek az Év Autója bizottság tagjai, és a Golf szakmai előélete alapján az idei hegemónia aligha okozott meglepetést bárkinek. Forradalmi jellemzője voltaképpen csak egy van, annak a jelentősége viszont mérföldkőnek ígérkezik az autóiparban: az a bizonyos MQB padlólemez, amely egy apró szeletétől eltekintve minden pontján, minden irányban nyújtható vagy zsugorítható; így gyors és költséghatékony fejlesztést, illetve gyártást tesz lehetővé – pont amire az autóiparnak és a vásárlóknak a legnagyobb szüksége van. A Volkswagen nemcsak ebben a versenyben örülhetett, hiszen ugyanebben az évben az Év Terepjárója lett az Amarok. 

Vettel a földbe döngöl mindenkit

A 2013-as Forma-1-es idény a lotusos Kimi Räikkönen futamgyőzelmével kezdődött, de az üdítő eredmény csalóka volt a szezon egészét tekintve, az év Sebastian Vettel elképesztő dominanciájáról szólt. Malajziában a német még a Red Bull határozott utasítása ellenére előzte meg csapattársát, a gyanútlan Mark Webbert, Kínában és Spanyolországban a ferraris Fernando Alonso, Monte-Carlóban és Silverstone-ban Nico Rosberg, a Hungaroringen pedig  a Mercedesnél első évét töltő Lewis Hamilton is nyert, de a nyári szünet után nem volt kegyelem. Vettel a Belga Nagydíjtól az összes, zsinórban kilenc futamon győzött és már négy fordulóval a vége előtt világbajnok lett.
A német pilóta és a Red Bull Racing is sorozatban negyedik bajnoki címét ünnepelhette. Kimi Räikkönen az idény utolsó két fordulójában már nem állt rajthoz, a fizetésével adós Lotust otthagyta, hogy inkább hátsérülését kezeltesse, mielőtt a Ferrarihoz visszatér. A Red Bullnál komoly verésben részesülő, kiábrándult Mark Webber bejelentette visszavonulását, és búcsúztak a 2006-ban bevezetett 2,4 literes V8-as motorok is, hogy a következő évre helyet adjanak a ma is használt, 1,6 literes turbós V6-os hibrid erőforrásoknak.

Az Iveco elterpeszkedik a busziparban

A nemzetközi buszipar számára a 2013 viszonylag békés esztendő volt, ennek ellenére történtek jelentős változások. Mi adtunk egyedül hírt arról, hogy véget ért a finn fejlesztésű buszok gyártása Lahtiban. Az 1945-ben, családi vállalkozásként alapított Lahden Autokory Oy 2013-ban teljesen átállt a Scania OmniExpress típusú buszok gyártására, ezzel lényegében lezárult egy fejezet a finn autóbuszgyártásban. 2013-ban új típusokat mutatott be az Iveco is, mely ugyancsak ebben az évben megszüntette az Irisbus márkanevet és ettől kezdve autóbuszaira csak és kizárólag az Iveco márkanevet ragasztja fel.

Az Iveco megszüntette az Irisbus márkanevet és felfrissítette a buszok formatervét

Búcsú a magyar óriástól

2013-ban végre hazánkba is megérkezett a távolsági buszok arisztokratája, a megújult Setra S 515 HD, melyet mi is kipróbálhattunk. A Setra ComforClass 500 típuscsaládjába tartozó jármű nemcsak komfortos utasterével, hanem számtalan biztonsági rendszerével emelkedik ki a távolsági buszok szürke világából. Ezek közül az egyik legfontosabb a sofőr éberségét figyelő rendszer (ATAS), mellyel kiküszöbölhetők a volánnál történő elalvás miatt bekövetkező balesetek. Setra emellett elektronikus menetstabilizátorral (ESP), sávelhagyás figyelmeztetővel (SPA), speciális frontoldali ütközésvédelmi rendszerrel (FCG), valamint folyamatos fékezésszabályozóval (DBL) látta el az S 515 HD-t, melyre csak azt mondhatjuk, hogy jó lenne, ha a hazai volánoknak ilyenre lenne pénzük.

A Setra S 515 HD csúcskategóriás távolsági busznak számít

2013-as egyik legszomorúbb magyar vonatkozású híre volt, hogy bezárt az amerikai piacra termelő NABI két magyar gyára(Kaposvár és Budapest). A cég amerikai érdekeltségét pedig a konkurense, a New Flyer vásárolt meg. A szebb napokat is megélt magyar gyártó működése során több mint tízezer autóbuszt exportált az USÁ-ba. A cég budapesti gyárát a később a MABI-Bus Kft.-t megalapító Evopro csoport vette meg. Az Evopro még ebben az évben bejelentette, hogy új, kiskerekű, kompozit-szerkezetű városi buszokat fejleszt. A műanyag Modulo a látványterveken akkor még nem tűnt túl ígéretesnek.

A NABI bezárásával véget ért a nagy magyar autóbuszgyártás korszaka

Szintén 2013-ban mutatták be Szeged új szupertroliját, az Ikarus-Skoda Tr187-est, melyből akár Budapest is rendelhetett volna, a főváros azonban a lengyel Solaris-Skoda Trollinók mellett döntött. Kár érte, mert a magyar fejlesztésű Tr187-es tágas és szép. Mi ennek a dízeles változatát próbáltuk ki és teljesen el voltunk ájulva, a részletes bemutató itt olvasható az új Ikarusról. Persze nemcsak buszokat teszteltünk, elvittük egy körre a Scania R 490-es nyergesvontatóját is.

És azért erre is emlékszünk…

2013-ban megjelent Budapesten a FUTÁR információs és tájékoztató rendszer, májustól pedig megkezdődött a vadonatúj Mercedes-Benz buszok forgalomba állítása Budapesten. Mint ismeretes, ebből a típusból a BKK alvállalkozója, a VT-Arriva 150 darabot vásárolt. Kevésbé pozitív hírt volt ugyanakkor, hogy a kormányzat 2013-ban bevezette az elektronikus útdíjat a 3,5 tonnánál nehezebb haszonjárművek számára. Az ökörség faktort pedig három évvel ezelőtt a Volvo ütötte meg, amikor készített egy videót, melyben az látható, hogy egy hörcsög vezet egy Volvo dömpert.