Ilyen, amikor az állam beszáll a buszgyártásba

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2016.05.02. 12.00

Pár nappal ezelőtt újra állami kézbe került egy szebb napokat is megélt lengyel buszgyártó. A szerződés aláírásán még a lengyel miniszterelnök is részt vett.

Ilyen, amikor az állam beszáll a buszgyártásba

Szombaton aláírták a legendás lengyel autóbuszgyártó, az Autosan eladásáról szóló szerződést. Az új tulajdonos a PIT-Radwar és Huta Stalowa Wola cégekből álló konzorcium lett. Mindkét vállalat azonban a lengyel állami tulajdonban lévő Polska Grupa Zbrojeniowához (PGZ) tartozik. Az adás-vételi dokumentum szignózásán a jelenlegi lengyel miniszterelnök, Beata Szydlo (PiS) is részt vett.

Buszból hadijármű? A PGZ egy hatalmas, alapvetően hadifelszereléseket gyártó vállalatcsoport, melynek nem ez az első buszgyárral kapcsolatos befektetése: 2012-ben megvásárolták az ugyancsak legendás múltra visszatekintő lengyel buszgyártót, a Jelczet (ejtsd: “jelcs”).  Igaz, ez cég már nem autóbuszokkal, hanem sokkal inkább a páncélozott, off-road katonai teherautók gyártásával foglalkozik.

Elképzelhető, hogy hasonlók a céljai az államnak a Autosannal, bár a hivatalos sajtóközlemény szerint a cég folytatja a megkezdett utat, így a városi és elővárosi felhasználásra tervezett buszok, valamint a vasúti kocsik alkatrészeinek gyártását. Az viszont biztosra vehető, hogy az Autosan-portfólióba bekerül egyes hadiipari eszközök és termékek gyártása is. A PGZ 2030-ra 12 milliárd zlotyra szeretné növelni éves bevételét, ami a jelenleginek közel a háromszorosa. Ilyen bevétellel a lengyel óriás Európa 10 legjelentősebb hadiipari cége közé tartozhatna.

Az Autosan 1926-ban Lancia alvázakra épített buszokkal lépett be az iparágba. Jelenleg a sikeres lengyel autóbuszgyártók között már inkább csak a Solbust és a Solarist lehet emlegetni annak ellenére, hogy a sanoki székhelyű vállalat évekkel ezelőtt komoly fejlesztéseket hajtott végre a városi kivitelű alacsonypadlós buszok terén. Ezekről korábban itt számoltunk be. A 2010 utáni időszakban ráadásul az Autosan “mindössze” 100-130 buszt értékesített évente belföldön és külföldön egyaránt. Ez ugyanakkor olyan mennyiség, aminek néhány magyar buszgyártó rendkívüli módon örülne.

Magyar Autosanok Lengyelország és egyben Közép-Európa egyik legrégibb autóbuszgyártójának járműveivel idehaza elsősorban a keleti országrészben találkozhatunk. Az “autósanyiként” vagy esetleg “nagypolszkiként” is ismert helyközi A1012T – alvázra épült Liderekből legalább harminc darab közlekedik a Szabolcs Volán színeiben, de a Hajdú Volánnál és egyéb, kistérségi társulásoknál is megtalálható egy-egy példány.

Fotó: garnek.pl

 

Kommentek

70 millióért a tiéd lehet Magnum Ferrarija

A Bonhams holnap elárverezi azt a Ferrari 308 GTS-t, amellyel Tom Selleck csapatott Hawaii szigetén, mint Magnum magánnyomozó.

Ilyen motorok lesznek a Kia csúcsszedánjában

Véglegesítette a Stinger kupélimuzin motorpalettáját a Kia. Hibrid nem lesz egyelőre.

F1: Ilyen lehet a narancsszínű McLaren

Egyre valószínűbbnek tűnik, hogy Ron Dennis eltávolítása után a McLaren régi-új színt ad az autójának, visszatér a narancs. Egy grafikus már meg is álmodta, milyen lehet Alonso új autója.

Új alvázas Suzuki jön!

A Suzuki illetékesei megerősítették, hogy a Jimny utódja is létravázra épül majd. Egyéb konkrétum nincs.

Minden, amit az új Toyota Yarisról tudni lehet

Márciusban frissítőkúrát vesz a Yaris. Kistestvérének megjelenését ölti majd magára.

F1: Helyet találtak a Red Bull-ifjoncnak

Bár Forma-1-es lehetőséget nem kapott a Red Bulltól, versenyülést azért szeretek a GP2 tavalyi bajnokának, Pierre Gaslynak 2017-re. Japánban folytatja.

Őrületes középmotoros Golf eladó, amcsi V6-ossal

Ha éppen van felesleges 1,7 milliód valami őrültségre, akkor ne keress tovább, megtaláltad. Persze a szállítás nem lesz egyszerű, és az NKH-nak is lesz egy-két szava hozzád.

Mazda MX-5 azoknak, akik nem szeretik az MX-5-öt

Biztonságérzetet adó fix C-oszloppal, a bezártság érzetét adó kemény targatetővel, komfortot adó automata váltóval is vehetnek mostantól kis Mazda roadstert azok, akik alapvetően nem is szeretik a roadstereket.

F1: Hondára vált a Sauber?

Német sajtóértesülés szerint a Sauber-csapat 2018-ra a Honda erőforrásaira válthat.

Mobillal szoktatnak le a vezetés közbeni mobilozásról

A kezdő vezetők virtuális szemüveg segítségével tanulhatják meg, hogyan reagáljanak a balesetveszélyre, és egyúttal megtapasztalhatják a helytelen viselkedés drasztikus következményeit.

Csökkent a győri Audi teljesítménye

Csökkent az Audi Hungaria Motor Kft. teljesítménye 2016-ban, 2015-höz képest 95 882 motorral és 37 231 járművel kevesebbet gyártott a cég.

F1: Alonso nem fél a szuperújonctól

A McLarennél idén bemutatkozik a GP2-t 2015-ben sosem látott fölénnyel megnyerő Stoffel Vandoorne. Fernando Alonso elismeri a képességeit, de nem tart az ifjonctól.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.