Ilyen, amikor az állam beszáll a buszgyártásba

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2016.05.02. 12.00

Pár nappal ezelőtt újra állami kézbe került egy szebb napokat is megélt lengyel buszgyártó. A szerződés aláírásán még a lengyel miniszterelnök is részt vett.

Ilyen, amikor az állam beszáll a buszgyártásba

Szombaton aláírták a legendás lengyel autóbuszgyártó, az Autosan eladásáról szóló szerződést. Az új tulajdonos a PIT-Radwar és Huta Stalowa Wola cégekből álló konzorcium lett. Mindkét vállalat azonban a lengyel állami tulajdonban lévő Polska Grupa Zbrojeniowához (PGZ) tartozik. Az adás-vételi dokumentum szignózásán a jelenlegi lengyel miniszterelnök, Beata Szydlo (PiS) is részt vett.

Buszból hadijármű? A PGZ egy hatalmas, alapvetően hadifelszereléseket gyártó vállalatcsoport, melynek nem ez az első buszgyárral kapcsolatos befektetése: 2012-ben megvásárolták az ugyancsak legendás múltra visszatekintő lengyel buszgyártót, a Jelczet (ejtsd: “jelcs”).  Igaz, ez cég már nem autóbuszokkal, hanem sokkal inkább a páncélozott, off-road katonai teherautók gyártásával foglalkozik.

Elképzelhető, hogy hasonlók a céljai az államnak a Autosannal, bár a hivatalos sajtóközlemény szerint a cég folytatja a megkezdett utat, így a városi és elővárosi felhasználásra tervezett buszok, valamint a vasúti kocsik alkatrészeinek gyártását. Az viszont biztosra vehető, hogy az Autosan-portfólióba bekerül egyes hadiipari eszközök és termékek gyártása is. A PGZ 2030-ra 12 milliárd zlotyra szeretné növelni éves bevételét, ami a jelenleginek közel a háromszorosa. Ilyen bevétellel a lengyel óriás Európa 10 legjelentősebb hadiipari cége közé tartozhatna.

Az Autosan 1926-ban Lancia alvázakra épített buszokkal lépett be az iparágba. Jelenleg a sikeres lengyel autóbuszgyártók között már inkább csak a Solbust és a Solarist lehet emlegetni annak ellenére, hogy a sanoki székhelyű vállalat évekkel ezelőtt komoly fejlesztéseket hajtott végre a városi kivitelű alacsonypadlós buszok terén. Ezekről korábban itt számoltunk be. A 2010 utáni időszakban ráadásul az Autosan “mindössze” 100-130 buszt értékesített évente belföldön és külföldön egyaránt. Ez ugyanakkor olyan mennyiség, aminek néhány magyar buszgyártó rendkívüli módon örülne.

Magyar Autosanok Lengyelország és egyben Közép-Európa egyik legrégibb autóbuszgyártójának járműveivel idehaza elsősorban a keleti országrészben találkozhatunk. Az “autósanyiként” vagy esetleg “nagypolszkiként” is ismert helyközi A1012T – alvázra épült Liderekből legalább harminc darab közlekedik a Szabolcs Volán színeiben, de a Hajdú Volánnál és egyéb, kistérségi társulásoknál is megtalálható egy-egy példány.

Fotó: garnek.pl

 

Kommentek

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

Munkagéppel mennek a tüntetők ellen a rendőrök

A szomszédos Szlovákiában fejlesztik a jövő rendőrségi oszlatójárművét. A Božena Riot az építőipari és mezőgazdasági munkagépek ketrecharcos unokatestvére.

Sportautókra hajaz ez a német turistabusz

A most következő gyártóról ritkán hallani manapság, de ha igen, akkor az biztos valami nagy durranás.

Speciális mentőjárművet épített a Kamaz

Szinte bárhol bevethető mentőjárművet épített a Kamaz, mely kiválóan alkalmas tűzoltók és a mentők munkájának támogatására.

Így vezet villanyautót egy ralilegenda

Rauno Aaltonen a ballábfék pápája, aki még most, 79 évesen is tudja, mitől döglik a légy. A legendás MINI-s pilótát felkérte a BMW, ugyan fusson már egy kört az i3-mal, és ő megtette.

Teszt: Suzuki az olcsó Škoda és a vagány Citroën ellen

Szerény benzines szívómotorral hasonlítottuk össze a Citroën C3-at a Škoda Fabiával és a Suzuki Balenóval. Lehet, hogy a visszafogott konkurenciát beelőzi a dögös francia kisautó?

Nissan GT-R Track Edition: Köztes megoldás

A Nissan GT-R Track Edition a Nismo adottságait párosítja kisebb motorteljesítménnyel; a modell új piacra lépése jó apropó, hogy ismét elcsámcsogjunk részletein.

Tipikus példája a “megkímélt BMW, nyugdíjas orvostól eladó” hirdetésnek

Látszólag nem lett baja az autónak, de xDrive ide vagy oda, ezt akkor sem erre találták ki. Ez kínzás.

F1: Alonso így izmozott Hamiltonnak

Fernando Alonso az Ausztrál Nagydíj előtt még egészen jó kedvében volt.

F1: A Mercedes orrára koppintottak

A nemzetközi sportsajtó Sebastian Vettel és a Ferrari sikerétől hangos a Forma-1-es idénynyitó, a melbourne-i Ausztrál Nagydíj másnapján.

F1: A McLaren kikéri magának a mercis pletykát

A McLaren szerint szó sincs arról, hogy a csapat fontolgatná a Honda kipöckölését a versenyképesebb Mercedes-motorért cserébe.

Tanult hibájából a Mazda

A CX-5 második generációjára helyretette az elsőnél elkövetett tévedését a Mazda. És még persze sok mást is.

F1: Räikkönen nem bírja a tempót?

Kimi Räikkönen nem volt igazán versenyképes az Ausztrál Nagydíjon, a Ferrarinál többet várnak tőle, de vajon képes lesz-e hozni?

F1: Az újonc is beszólt a McLarennek

Fernando Alonso után újonc csapattársa, Stoffel Vandoorne is azt nyilatkozta, hogy a McLaren-Hondáé a leglassabb autó a mezőnyben.

Tarlós István felébredt a kómából

A magyar közlekedési szankcionálás rendszere (magyarul: a büntetések) kilenc éve romlott el teljesen, amikor még Gyurcsány kormánya kitalálta az objektív felelősség nevű baromságot. Tarlós hol volt eddig, hogy ezt csak most vette észre?

Ismét csökken az üzemanyag ára

Szerdán folytatódik az üzemanyag árának csökkenése, ezúttal a gázolaj lesz olcsóbb.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.