Ezt a különleges KRAZ-t az ordas V8-as helyett titkos erő mozgatta

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2016.04.18. 21.51

A fejlesztése abszolút reális terv volt a hetvenes években, ahogy alkalmazzák ma is például az amerikai M1 Abrams tankokban.

A XX. század közepén még komoly mérnöki kutatómunkával próbálták megtalálni a szent grált, az erőforrást, ami leválthatja az alacsony hatásfokú, rengeteg mozgó alkatrészből álló, bonyolúlt belsőégésű motort.

A gázturbina fejlesztése abszolút reális terv volt a hetvenes években, ahogy alkalmazzák ma is például az amerikai M1 Abrams tankokban.

Egyik ilyen útkeresés volt a gázturbina átültetése az repülőgépiparból és ezzel nem csak az amerikaiak próbálkoztak. Az oroszoknál is napirendre került a kérdés, és a fejlesztés egyik eredménye a KrAZ-E260E/2E260E teherautók. A két kísérleti prototípus hosszú fejlesztés eredményeként született meg. A problémát főleg a hajtáslánc többi, gázturbinához kapcsolt eleme adta, a percenkénti 33000-as fordulat nem viselték el az oroszok által próbált kuplung-váltó egységek.

A KrAZ adta az egyik fejlesztési alapot, az erőátvitel részegységeit magyar beszállító gyártotta.

A problémák mellett a konstrukció előnyei vitték előre a projektet. A még esélyes YaMZ-238 dízelmotorhoz képest alacsonyabb tömeg, valamint tisztább működés is a gázturbina mellett szólt. A fejtörést okozó alkatrészeket érdekes módon magyar beszállító gyártotta, az AUTÓKUT Autóipari Kutató és Fejlesztő vállalt terméke azonban több műszaki hibát is okozott a tesztelés közben. Ennek ellenére a KrAZ-E260E 1974-ben 2500 kilométert tett meg és 150 üzemóráig működött, a továbbfejlesztett 2E260E pedig új fülkével, tíz tonna teherbírással, 360 lóerős teljesítménnyel kezdte meg a nyúzópróbákat. Végül mégsem került gyártásba a konstrukció, az évekig csiszolt elgondolás megmaradt mérnöki érdekességnek.

Az első prototípus.

A továbbfejlesztett verzió 1976-ból.

Kommentek

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

Munkagéppel mennek a tüntetők ellen a rendőrök

A szomszédos Szlovákiában fejlesztik a jövő rendőrségi oszlatójárművét. A Božena Riot az építőipari és mezőgazdasági munkagépek ketrecharcos unokatestvére.

Sportautókra hajaz ez a német turistabusz

A most következő gyártóról ritkán hallani manapság, de ha igen, akkor az biztos valami nagy durranás.

Videó: Ilyen közel voltak a nézők Vettel Ferrarijához

Sebastian Vettel melbourne-i fedélzeti kamerás felvételéből látszik igazán, mennyire veszélyes volt, hogy a nézők már a levezető körön a pályára rohantak.

F1: Lewis Hamilton önéletrajzi filmet tervez

Nem lát megfelelő színészt, ezért önmagát alakítaná.

F1: Bahreinben dől el, mi is van az előzésekkel

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint meg kell várni a Bahreini Nagydíjat az előzésekkel kapcsolatos végleges elemzésekhez.

Nagy lebukás, tényleg sok a magyar gyorshajtó

A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is.

F1: Vérfürdő készül a középmezőnyben

Az első három csapat kiléte világos, de a best of the rest pozíciójáért 2017-ben öldöklő csata folyhat a Forma-1-es középmezőnyben. Ki van előrébb, ki bírja tovább a fejlesztési versenyt?

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

F1: Nem a trükkös futómű csinálta ki a Red Bullt

A Red Bull szerint a felfüggesztésekre vonatkozó új szabályoknak nincs közük ahhoz, hogy a csapat a Ferrari és a Mercedes mögé szorult az Ausztrál Nagydíjon.

F1: Ő lesz Räikkönen utódja?

A Ferrari korábbi csapatfőnöke szerint megvan, kire cserélhetné a veterán Kimi Räikkönent a Ferrari 2018-ban.

F1: Alonso még öt évig maradhat?

A McLaren-Honda jelenlegi versenyképessége mellett az sem lenne meglepő, ha Fernando Alonso féltávnál kiszállna, de a wokingi csapat főnöke azt reméli, sokáig marad még a kétszeres bajnok spanyol.

Jön a 30-as korlátozás lakott területeken?

Violeta Bulc, az Európai Unió közlekedésért felelős biztosa szerint érdemes lenne szigorúbban korlátozni a sebességet lakott területen.

Lauda: Bottas máris bizonyított

A Mercedes-csapat elnöke az Ausztrál Nagydíj után úgy látja, hogy jól választottak Valtteri Bottasszal, a finn elődje, Nico Rosberg szintjén van.

Ezt a vizsgát soha nem fogja elfelejteni egyik tanulóvezető sem

Amikor az oktató közli, hogy a vizsgán egy másik autót fognak vezetni, már ott elkezdődik a para, aztán meglátják milyen autó, és picit kikészülnek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.