Ezt a különleges KRAZ-t az ordas V8-as helyett titkos erő mozgatta

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2016.04.18. 21.51

A fejlesztése abszolút reális terv volt a hetvenes években, ahogy alkalmazzák ma is például az amerikai M1 Abrams tankokban.

A XX. század közepén még komoly mérnöki kutatómunkával próbálták megtalálni a szent grált, az erőforrást, ami leválthatja az alacsony hatásfokú, rengeteg mozgó alkatrészből álló, bonyolúlt belsőégésű motort.

A gázturbina fejlesztése abszolút reális terv volt a hetvenes években, ahogy alkalmazzák ma is például az amerikai M1 Abrams tankokban.

Egyik ilyen útkeresés volt a gázturbina átültetése az repülőgépiparból és ezzel nem csak az amerikaiak próbálkoztak. Az oroszoknál is napirendre került a kérdés, és a fejlesztés egyik eredménye a KrAZ-E260E/2E260E teherautók. A két kísérleti prototípus hosszú fejlesztés eredményeként született meg. A problémát főleg a hajtáslánc többi, gázturbinához kapcsolt eleme adta, a percenkénti 33000-as fordulat nem viselték el az oroszok által próbált kuplung-váltó egységek.

A KrAZ adta az egyik fejlesztési alapot, az erőátvitel részegységeit magyar beszállító gyártotta.

A problémák mellett a konstrukció előnyei vitték előre a projektet. A még esélyes YaMZ-238 dízelmotorhoz képest alacsonyabb tömeg, valamint tisztább működés is a gázturbina mellett szólt. A fejtörést okozó alkatrészeket érdekes módon magyar beszállító gyártotta, az AUTÓKUT Autóipari Kutató és Fejlesztő vállalt terméke azonban több műszaki hibát is okozott a tesztelés közben. Ennek ellenére a KrAZ-E260E 1974-ben 2500 kilométert tett meg és 150 üzemóráig működött, a továbbfejlesztett 2E260E pedig új fülkével, tíz tonna teherbírással, 360 lóerős teljesítménnyel kezdte meg a nyúzópróbákat. Végül mégsem került gyártásba a konstrukció, az évekig csiszolt elgondolás megmaradt mérnöki érdekességnek.

Az első prototípus.

A továbbfejlesztett verzió 1976-ból.

Kommentek

Megújult a legendás amerikai sportkocsi

Felvarrták a Ford Mustang ráncait, jót tett az autónak a frissítés.

Nagy baleset történt az F1-pilóta orra előtt

Az utakon mindenki egyforma, és ugyanakkora eséllyel fut bele egy balesetbe. Még egy F1-es pilóta is.

Divatcsászárnő tervezett kisautót

Klasszikus csajos stíluselemek helyett erőteljes divatkiáltvány, magabiztos és nőies az a smart fortwo Brabus, amelyet a német divatceleb Veronika Heilbrunner stilizált meg. A lényeg mégsem ez, hanem a Brabus tailor made program, amivel bárki megalkothatja saját smartját.

Szupersport-óra a világ leggyorsabb négyüléseséhez

A múlt héten bemutatott Bentley Continental Supersports a márka hagyományos óragyártó partnerét is megihlette. Az óra ultramodern tartalmakat kínál.

F1: Iszonyú sokat gyorsulnak az új autók

Az FIA legfrissebb szimulációi szerint egyes kanyarokban akár 40 km/h-val is nőhet az autók sebessége 2017-ben.

Hol kapni még új autót szívómotorral?

Mind több márka törli a turbómentes motorokat, mert az EU-szabványos fogyasztásmérés a feltöltött motoroknak kedvez. A 2008-hoz azonban atmoszférikus háromhengerest is választhatnak az óvatosabbak.

F1: Nagyot lépett előre az új motorral a Renault

A Red Bull technikai igazgatója, Adrian Newey szerint a Renault nagyot lépett előre a 2017-es motorral, de nagy kérdés, hogy a riválisok mennyit haladtak.

Megvan, ne keresd tovább a belső égésről készült tökéletes videót

Láttunk már hengerfej helyett plexivel zárt motort, amiben jól látszott a robbanások sorozata. Mókás volt, de ez a videó a profi bemutatása a történetnek, egyszerűen kihagyhatatlan.

F1: Bottas szabadon versenyezhet Hamiltonnal

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda leszögezte, hogy a Nico Rosberg helyére szerződtetett Valtteri Bottas sem lesz másodhegedűs, megverheti Lewis Hamiltont, ha tudja.

F1: Felülmúlná Alonsót a McLaren-újonc

A McLarennél idén bemutatkozó Stoffel Vandoorne azt mondja, nem egyszerűen a top10-ben akar végezni, hanem győzni akar, bár azt is tudja, idén erre még nem lesz sok esélye.

Zseniális újítás az autópálya-matricáknál

Számos autósnak jelent problémát annak megállapítása, hogy rendelkezik-e érvényes úthasználati jogosultsággal.

F1: Bottas még nem a végleges megoldás

A Mercedes-főnök nem titkolja, hogy Valtteri Bottas helye egyelőre csak 2017-re biztos a csapatnál, a jövőre nézve bőven van opciójuk.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.