Sikeres volt az összekapcsolt teherautók európai tesztje

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2016.04.11. 12.00

Sikeres volt az összekapcsolt teherautók európai tesztje, melyek közúti forgalomba haladva rótták a kontinens autópályáit. A fejlesztők azt ígérik, hogy a technológia előnyeit akár a személyautók is kihasználhatják majd.

Sikeres volt az összekapcsolt teherautók európai tesztje

Az összekapcsolt teherautók európai tesztjében  (EU Truck Platooning Challenge) az összes nagy, európai teherautó-gyártó részt vett. A projekt célja az volt, hogy bebizonyítsák az európai döntéshozó szerveknek, hogy a teherautók összekapcsolása, más néven konvojozása (truck platooning) biztonságos módon megvalósítható.

Nyakig benne vannak a hollandok 

Maga a kezdeményezés a holland Rijkswaterstaattól, vagyis a szárazföldi és a vízi közlekedést szabályozó ügynökségtől ered. A szakmai testület nem most szembesült először a kérdéssel, hiszen a szintén holland DAF kamiongyártó éppen egy évvel ezelőtt hajtott végre egy kísérletet összekapcsolt teherautókkal. Erről bővebben ezen a linken olvashat.

Európai óriások 

A kísérleti projektet a DAF, az Iveco, az MAN, a Mercedes, valamint a Volvo és a Scania nyerges vontatóival hajtották végre. A teherautók érkezési célja Rotterdam, míg a kiindulási hely szinte gyártónként más-más ország, illetve város volt. A járművek március 29-én indultak el Németországból, Svédországból, illetve Belgiumból, és április 6-án érkeztek meg Hollandiába. 

eu-truck-platooning-challenge-5

Szorosan egymás mögött 

A kísérletben a gyártók nem egy, hanem több szerelvénnyel vettek részt, hiszen ez az összekapcsolás lényege: van egy vezérkamion, melyet automatikusan követ a többi. A dolog azonban többről szól, mint amit egy távolságtartó asszisztens nyújtani képes manapság. A vezérkamion mögött haladó szerelvények rendszerei ugyanis a fejlett vezeték nélküli internetkapcsolaton keresztül érkező információkat (külső kamerák képei, aktuális sebesség, radarok) feldolgozva automatikusan döntenek a gázadásról vagy fékezésről, illetve a kormányzásról.

A fedélzeten ülő sofőrnek a rendszer működése során szinte semmi dolga nincs, ami nagyban megkönnyítheti a munkáját. A DAF-nál alkalmazott fejlett Wifi-P kapcsolat azt is biztosítja, hogy a szerelvények vezetői kommunikálhassanak egymással vezetés közben. Minden, amit az elöl haladó teherautó vezetője lát maga előtt, a második járműben megjelenik egy képernyőn. A technológia kis követési távolságot tesz lehetővé: a kísérlet során a szerelvények 0,5 másodperc követési idővel haladtak egymás mögött, ami 80 km/órás sebesség mellett körülbelül tízméteres követési távolságot jelentett. Az összekapcsolható teherautók száma végtelen mennyiségű lehet, ugyanakkor a közeli jövőben az egyszerre, egy időben összekapcsolt szerelvények száma aligha haladja meg a 3-4 kamiont.

Mire jó mindez? 

A DAF számításai szerint az összekapcsolt, automata vezérlésű teherautók akár 10 százalékkal kevesebb üzemanyagot használhatnak fel egyenként, az ember által irányított kamionokhoz képest. Ez nem mellesleg a környezetvédelem szempontjából is fontos lehet, hiszen az összekapcsolt teherautók károsanyag-kibocsátása kisebb lehet. További előny lehet a forgalom gördülékenyebb áramlása is, hiszen az összekapcsolt teherautóknak nem kell előzgetniük egymást. Sőt, már olyan technológiák kifejlesztésén is dolgoznak, amelyek révén személyautók is csatlakozhatnak a konvojhoz, illetve biztonságosan és felelősségteljesen elhagyhatják az autópályát.

 

Kommentek

70 millióért a tiéd lehet Magnum Ferrarija

A Bonhams holnap elárverezi azt a Ferrari 308 GTS-t, amellyel Tom Selleck csapatott Hawaii szigetén, mint Magnum magánnyomozó.

Ilyen motorok lesznek a Kia csúcsszedánjában

Véglegesítette a Stinger kupélimuzin motorpalettáját a Kia. Hibrid nem lesz egyelőre.

F1: Ilyen lehet a narancsszínű McLaren

Egyre valószínűbbnek tűnik, hogy Ron Dennis eltávolítása után a McLaren régi-új színt ad az autójának, visszatér a narancs. Egy grafikus már meg is álmodta, milyen lehet Alonso új autója.

Új alvázas Suzuki jön!

A Suzuki illetékesei megerősítették, hogy a Jimny utódja is létravázra épül majd. Egyéb konkrétum nincs.

Minden, amit az új Toyota Yarisról tudni lehet

Márciusban frissítőkúrát vesz a Yaris. Kistestvérének megjelenését ölti majd magára.

F1: Helyet találtak a Red Bull-ifjoncnak

Bár Forma-1-es lehetőséget nem kapott a Red Bulltól, versenyülést azért szeretek a GP2 tavalyi bajnokának, Pierre Gaslynak 2017-re. Japánban folytatja.

Őrületes középmotoros Golf eladó, amcsi V6-ossal

Ha éppen van felesleges 1,7 milliód valami őrültségre, akkor ne keress tovább, megtaláltad. Persze a szállítás nem lesz egyszerű, és az NKH-nak is lesz egy-két szava hozzád.

Mazda MX-5 azoknak, akik nem szeretik az MX-5-öt

Biztonságérzetet adó fix C-oszloppal, a bezártság érzetét adó kemény targatetővel, komfortot adó automata váltóval is vehetnek mostantól kis Mazda roadstert azok, akik alapvetően nem is szeretik a roadstereket.

F1: Hondára vált a Sauber?

Német sajtóértesülés szerint a Sauber-csapat 2018-ra a Honda erőforrásaira válthat.

Mobillal szoktatnak le a vezetés közbeni mobilozásról

A kezdő vezetők virtuális szemüveg segítségével tanulhatják meg, hogyan reagáljanak a balesetveszélyre, és egyúttal megtapasztalhatják a helytelen viselkedés drasztikus következményeit.

Csökkent a győri Audi teljesítménye

Csökkent az Audi Hungaria Motor Kft. teljesítménye 2016-ban, 2015-höz képest 95 882 motorral és 37 231 járművel kevesebbet gyártott a cég.

F1: Alonso nem fél a szuperújonctól

A McLarennél idén bemutatkozik a GP2-t 2015-ben sosem látott fölénnyel megnyerő Stoffel Vandoorne. Fernando Alonso elismeri a képességeit, de nem tart az ifjonctól.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.