Sikeres volt az összekapcsolt teherautók európai tesztje

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2016.04.11. 12.00

Sikeres volt az összekapcsolt teherautók európai tesztje, melyek közúti forgalomba haladva rótták a kontinens autópályáit. A fejlesztők azt ígérik, hogy a technológia előnyeit akár a személyautók is kihasználhatják majd.

Sikeres volt az összekapcsolt teherautók európai tesztje

Az összekapcsolt teherautók európai tesztjében  (EU Truck Platooning Challenge) az összes nagy, európai teherautó-gyártó részt vett. A projekt célja az volt, hogy bebizonyítsák az európai döntéshozó szerveknek, hogy a teherautók összekapcsolása, más néven konvojozása (truck platooning) biztonságos módon megvalósítható.

Nyakig benne vannak a hollandok 

Maga a kezdeményezés a holland Rijkswaterstaattól, vagyis a szárazföldi és a vízi közlekedést szabályozó ügynökségtől ered. A szakmai testület nem most szembesült először a kérdéssel, hiszen a szintén holland DAF kamiongyártó éppen egy évvel ezelőtt hajtott végre egy kísérletet összekapcsolt teherautókkal. Erről bővebben ezen a linken olvashat.

Európai óriások 

A kísérleti projektet a DAF, az Iveco, az MAN, a Mercedes, valamint a Volvo és a Scania nyerges vontatóival hajtották végre. A teherautók érkezési célja Rotterdam, míg a kiindulási hely szinte gyártónként más-más ország, illetve város volt. A járművek március 29-én indultak el Németországból, Svédországból, illetve Belgiumból, és április 6-án érkeztek meg Hollandiába. 

eu-truck-platooning-challenge-5

Szorosan egymás mögött 

A kísérletben a gyártók nem egy, hanem több szerelvénnyel vettek részt, hiszen ez az összekapcsolás lényege: van egy vezérkamion, melyet automatikusan követ a többi. A dolog azonban többről szól, mint amit egy távolságtartó asszisztens nyújtani képes manapság. A vezérkamion mögött haladó szerelvények rendszerei ugyanis a fejlett vezeték nélküli internetkapcsolaton keresztül érkező információkat (külső kamerák képei, aktuális sebesség, radarok) feldolgozva automatikusan döntenek a gázadásról vagy fékezésről, illetve a kormányzásról.

A fedélzeten ülő sofőrnek a rendszer működése során szinte semmi dolga nincs, ami nagyban megkönnyítheti a munkáját. A DAF-nál alkalmazott fejlett Wifi-P kapcsolat azt is biztosítja, hogy a szerelvények vezetői kommunikálhassanak egymással vezetés közben. Minden, amit az elöl haladó teherautó vezetője lát maga előtt, a második járműben megjelenik egy képernyőn. A technológia kis követési távolságot tesz lehetővé: a kísérlet során a szerelvények 0,5 másodperc követési idővel haladtak egymás mögött, ami 80 km/órás sebesség mellett körülbelül tízméteres követési távolságot jelentett. Az összekapcsolható teherautók száma végtelen mennyiségű lehet, ugyanakkor a közeli jövőben az egyszerre, egy időben összekapcsolt szerelvények száma aligha haladja meg a 3-4 kamiont.

Mire jó mindez? 

A DAF számításai szerint az összekapcsolt, automata vezérlésű teherautók akár 10 százalékkal kevesebb üzemanyagot használhatnak fel egyenként, az ember által irányított kamionokhoz képest. Ez nem mellesleg a környezetvédelem szempontjából is fontos lehet, hiszen az összekapcsolt teherautók károsanyag-kibocsátása kisebb lehet. További előny lehet a forgalom gördülékenyebb áramlása is, hiszen az összekapcsolt teherautóknak nem kell előzgetniük egymást. Sőt, már olyan technológiák kifejlesztésén is dolgoznak, amelyek révén személyautók is csatlakozhatnak a konvojhoz, illetve biztonságosan és felelősségteljesen elhagyhatják az autópályát.

 

Kommentek

Milliós bírságok az osztrák utakon

Vége a türelmi időszaknak, milliós bírságokat kaphatnak az osztrák utakon közlekedők, ha nem tartják be a szabályokat.

Akár Budapesten is feltűnhet az új magyar busz

Úgy tűnik, a hazai elővárosi és távolsági szegmensben a magyar Credo veszi át az Ikarus korábbi vezető szerepét. A cégnél azért Budapestről sem tettek le teljesen.

Élesben tesztelik az új magyar buszt

Hétköznapi utasokkal tesztelik Győrben a Kravtex-Kühne Csoport új, Magyarországon készülő buszát, a Credo Econell 13 CiTY-t.

Rossz világ köszöntött a busszal utazókra itthon

A kormány jelentős mértékben visszafaragta a belföldön utazók jogait. Ennek következtében kevesebb kártérítés és rosszabb tájékoztatás vár az utasokra.

Tudod, hogyan kell helyesen parkolni? Lehet, hogy nem

Mi a különbség a parkolási pótdíj és a helyszíni bírság között? Most néhány kérdésre választ adunk.

F1: Hülkenberg végre sisakot választott

Zöld vagy piros? Ma megkaptuk a választ. A Force India versenyzői is újítottak, de nincs benne sok köszönet.

F1: Hamilton thai boksszal készült a szezonra

A Mercedes-pilóta brutális kockahasat villantott a szezonnyitó előtt.

Rózsaszín taxikkal védik a nőket

A nők biztonságos közlekedését szolgáló új taxiszolgáltatást indítanak csütörtökön Pakisztánban: a nők vezette rózsaszín taxikat telefonon vagy mobilalkalmazáson keresztül lehet megrendelni, de akár le is lehet inteni az utcán.

Tavaszi tennivalók az autó körül

Azzal, hogy kivesszük a csomagtartóból a hóláncot és elmegyünk a gumishoz, hogy cserélje le a téli gumit nyárira, még nem végeztünk a nyári átállással

Van okostelefonod? Akkor ezt most imádni fogod!

Persze csak akkor, ha Te is azok közé tartozol, akik sokszor elfelejtik, pontosan hová is parkoltak. Nagyvárosban azért ez előfordul, pláne ha nincs helyismereted.

McLaren: A Honda felejtse el a céges kultúrát!

A McLaren versenyfőnöke szerint a motorgyártó Hondának el kellene fogadnia, hogy a Forma-1 más világ, mint az autógyártás, itt mindennél fontosabb a gyorsaság és a hatékonyság.

Minden autó megbukott a spanyol emissziós vizsgálaton

Spanyolországban minden vizsgált, dízelmotoros autómodell a megengedettnél több káros anyagot bocsát ki közúton.

Nem erőlteti tovább a kisautókat a BMW

Nem tervezi újabb modell fejlesztését a Mini fronthajtásos platformjára a BMW. Inkább nagyobb autóiból szeretne többet eladni.

F1: Ricciardo kisiklatná a Verstappen-expresszt

Daniel Ricciardo hangsúlyozza, hogy egyelőre jó a viszonya Max Verstappennel, de az motiválja, hogy megverje a széles körben hájpolt holland tinit.

Vadállat hibridet fejleszt a McLaren

2019-ben érkezik minden idők legáramvonalasabb McLarenje. A BP23 kódjelű jármű frappáns trükkel tiszteleg az egykori F1 előtt.

A Forma-1 befutott Melbourne-be, képeken a készülődés

Itt az első képcsomag a Forma-1-es szezonnyitó Ausztrál Nagydíj helyszínéről. Készülődés, mókázás, szponzori rendezvények, pályabejárások Melbourne-ben.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.