125 éve talpon a svéd busz- és teherautógyár

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2016.04.10. 12.20

A Scania idén ünnepli fennállásának 125. évfordulóját. A svéd autóbusz- és teherautógyárat története során számtalan versenytárs próbálta megkaparintani. Végül a németeknek sikerült.

125 éve talpon a svéd busz- és teherautógyár

A svéd gyártó egyik elődjét az áru- és utasszállító vasúti kocsikat gyártó Vabist 1891-ben alapították a svédországi Södertäljeban. 20 évvel később pedig a malmöi székhelyű gépgyártó vállalat, a Scania egyesült a céggel és így létrejött a Scania-Vabis. 1923-ban elkészült az első négyhengeres, felülszelepelt motor, melyet teherautókba és buszokba szerelték be.

Három évvel később a cég elkészítette első dízelmotorját, ami a sajtótesztek során meggyőzte az újságírókat. 1961-ben a Scania-Vabis Brazíliában, São Paulo közelében, São Bernardo do Campoban megnyitotta első Svédországon kívüli gyártóegységét. Ma a vállalatnak Svédországban, Németországban, Lengyelországban, Franciaországban, Hollandiában, Argentínában és Oroszországban van összeszerelő üzeme, de megrendelésre a finn Lahti is készít Scania buszokat. 1969-ben a Scania-Vabis egyesült a svéd repülőgép- és autógyártóval, a a Saabbal, így Saab-Scania lett a vállalat neve.

Ugyancsak 1969-ben a Scania bemutatta 350 lóerős 14 literes V8 turbófeltöltős motorját, mely ekkoriban Európa legerősebb teherautó motorjának számított. 1995-ben a Saab kiszállt a Scaniából, ezt követően a teherautókon és a buszokon egyszerűen a Scania márkanevet kezdték feltüntetni. 1999-ben a nagy rivális, a Volvo vetett szemet a cégre, azonban az Európai Unió nem adott zöld utat a felvásárlásnak arra hivatkozva, ezzel egy monopolhelyzetben lévő mamutvállalat jött volna létre Skandináviában.

Az ezredfordulón a Scania átadta az egymilliomodik járművét, 2006-ban pedig a jelenleg a Volkswagen kezében lévő, német MAN tulajdont szerzett a cégben. Kilenc évvel később pedig a gyártó bemutatta a kínai-svéd kooperációban készülő Touring autóbuszt. 2011-ben a svéd gyártó a törvényi előírások előtt három évvel piacra dobta Európa első, Euro 6-os motorral szerelt teherautóját.

A Scania legnagyobb tulajdonosa jelenleg a Volkswagen, mely közel 50 százalékos részesedéssel és a szavazatok több mint 70 százalékával rendelkezik. A másik nagy tulajdonos pedig a német MAN, mely közel 14 százalékos részesedésével a szavazatok 17,37 százalékát tudhatja magáénak.

A Scania világsikeréhez a Magyarország is hozzájárul, mely a 2005-ben megalakult Scania CER ( Közép-Kelet-Európai Régió), mely a magyar mellett, a cseh és a szlovák piacot is magában foglalja. A Scania Hungária Kft. 1995-ben alakult meg. Az első saját tulajdonú biatorbágyi szerviz 1998-as létrejöttét további hat másik követte, Nagykanizsán, Lébényben, Kaposváron, Budapesten, Szegeden és Tiszaújvárosban.

Kommentek

Még idén jön a BMW új roadstere

Szépen alakul a Toyota Supra ikertestvéreként fejlesztett új Z4-es, már közúti tesztjeiket járják a prototípusok.

Télen igazán jó a habos kefélés

Télen is fontos az autómosás, sőt talán még fontosabb mint a nyári hónapokban. De vajon milyen eredményt érhetünk el az egyszerű önkiszolgáló autómosóban szorgoskodva? Sima gőzborotva a habkefe ellen!

Töröljék el a kék zászlókat az F1-ben!

A felügyelőként dolgozó expilóta, Derek Warwick szerint egy az egyben el kellene törölni a kék zászlókat a Forma-1-ben.

Ki nem találnád, mivel jár mától Schwarzenegger

Egy osztrák autóipari vállalkozás megépítette azt az autót, ami egyszerre felel meg a bennünk élő ösztönlénynek, és környezettudatos öko-egónknak. Arnold kapott is belőle egy példányt.

F1: Rosberg ijesztő hobbit választott

A Forma-1-ből tavaly év végén világbajnokként visszavonult Nico Rosberg örül, hogy végre szabadon síelhet. Nem tanult Michael Schumacher esetéből?

Már szupersportkocsikat is érint a légzsákbotrány

Ferrarikat és McLareneket is találunk a hibás Takata légzsákok miatt indított visszahívás-sorozat legújabb ütemében.

F1: Körmenetekkel riogat a Pirelli

A Pirelli motorsportfőnöke nem biztos abban, hogy az új szabályok feldobják majd a Forma-1-es versenyzést.

Mindig is imádtad a 007-est? Akkor ez tetszeni fog.

Ez a patent kis infografika összeszedte James Bond kedvenc autóit, és néhány tudnivalót róluk.

Ezek a legjobb használt dízelek

A brit Diesel Car magazin kielemezte a piacot, és összeállította kedvenc használt autóinak listáját. Szerintük ma ezeket érdemes megvenni Európában másodkézből.

F1: Massa nem adja vissza az ajándékautót

Felipe Massa azt mondja, Forma-1-es visszatérése miatt nem fogja visszaadni a Williamsnek a visszavonulása alkalmából kapott Forma-1-es autót.

Vidéken is tiltják az autóhasználatot

A levegő minőségének romlása miatt hétfő reggel a városi szmogriadó-bizottság elrendelte a szmogriadó riasztási fokozatát Nyíregyházán.

F1: Évi 100 millió dollártól búcsúzhat a Ferrari

A Forma-1 új tulajdonosa eltörölné a Ferrarinak évről évre elképesztő összegeket hozó bónuszrendszert, a bevételek elosztásának egyenlősítését tervezik.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.