125 éve talpon a svéd busz- és teherautógyár

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2016.04.10. 12.20

A Scania idén ünnepli fennállásának 125. évfordulóját. A svéd autóbusz- és teherautógyárat története során számtalan versenytárs próbálta megkaparintani. Végül a németeknek sikerült.

125 éve talpon a svéd busz- és teherautógyár

A svéd gyártó egyik elődjét az áru- és utasszállító vasúti kocsikat gyártó Vabist 1891-ben alapították a svédországi Södertäljeban. 20 évvel később pedig a malmöi székhelyű gépgyártó vállalat, a Scania egyesült a céggel és így létrejött a Scania-Vabis. 1923-ban elkészült az első négyhengeres, felülszelepelt motor, melyet teherautókba és buszokba szerelték be.

Három évvel később a cég elkészítette első dízelmotorját, ami a sajtótesztek során meggyőzte az újságírókat. 1961-ben a Scania-Vabis Brazíliában, São Paulo közelében, São Bernardo do Campoban megnyitotta első Svédországon kívüli gyártóegységét. Ma a vállalatnak Svédországban, Németországban, Lengyelországban, Franciaországban, Hollandiában, Argentínában és Oroszországban van összeszerelő üzeme, de megrendelésre a finn Lahti is készít Scania buszokat. 1969-ben a Scania-Vabis egyesült a svéd repülőgép- és autógyártóval, a a Saabbal, így Saab-Scania lett a vállalat neve.

Ugyancsak 1969-ben a Scania bemutatta 350 lóerős 14 literes V8 turbófeltöltős motorját, mely ekkoriban Európa legerősebb teherautó motorjának számított. 1995-ben a Saab kiszállt a Scaniából, ezt követően a teherautókon és a buszokon egyszerűen a Scania márkanevet kezdték feltüntetni. 1999-ben a nagy rivális, a Volvo vetett szemet a cégre, azonban az Európai Unió nem adott zöld utat a felvásárlásnak arra hivatkozva, ezzel egy monopolhelyzetben lévő mamutvállalat jött volna létre Skandináviában.

Az ezredfordulón a Scania átadta az egymilliomodik járművét, 2006-ban pedig a jelenleg a Volkswagen kezében lévő, német MAN tulajdont szerzett a cégben. Kilenc évvel később pedig a gyártó bemutatta a kínai-svéd kooperációban készülő Touring autóbuszt. 2011-ben a svéd gyártó a törvényi előírások előtt három évvel piacra dobta Európa első, Euro 6-os motorral szerelt teherautóját.

A Scania legnagyobb tulajdonosa jelenleg a Volkswagen, mely közel 50 százalékos részesedéssel és a szavazatok több mint 70 százalékával rendelkezik. A másik nagy tulajdonos pedig a német MAN, mely közel 14 százalékos részesedésével a szavazatok 17,37 százalékát tudhatja magáénak.

A Scania világsikeréhez a Magyarország is hozzájárul, mely a 2005-ben megalakult Scania CER ( Közép-Kelet-Európai Régió), mely a magyar mellett, a cseh és a szlovák piacot is magában foglalja. A Scania Hungária Kft. 1995-ben alakult meg. Az első saját tulajdonú biatorbágyi szerviz 1998-as létrejöttét további hat másik követte, Nagykanizsán, Lébényben, Kaposváron, Budapesten, Szegeden és Tiszaújvárosban.

Kommentek

Villamosnak indult, busz lett belőle

Ha megvalósul a közösségi közlekedésben az, ami most a mérnökök fejében van, akkor elképzelhető, hogy évek múlva nehezen tudunk majd különbséget tenni a buszok és a villamosok között.

Mesterséges nappali fénnyel segítenék a kamionsofőröket

A Daimler azon töri magát, hogyan tudna a természetes fényhez hasonló világítást teremteni a kamionokban. Szerintük a fényszegény fülkék rossz hatással vannak a sofőrök teljesítményére.

Fény derült a nyírségi permetező vonat titkára

Az összeesküvés hívők azonnal chemtrailt kiáltanak, ezért megkérdeztük a MÁV-ot, mi is folyik ebből a vonatból.

Milliós bírságok az osztrák utakon

Vége a türelmi időszaknak, milliós bírságokat kaphatnak az osztrák utakon közlekedők, ha nem tartják be a szabályokat.

F1: Legyél Lewis Hamilton VIP-vendége! – videó

A háromszoros világbajnok videós idegenvezetést tart a Mercedes melbourne-i csapatpavilonjában a kávézótól a konyháig.

Videó: Így kap másfél másodpercet Alonso Räikkönentől

Melbourne-i belső kamerás kör a mezőny két veteránjától a McLaren és a Ferrari közti különbségről.

Magyar gyerekek rajzolták le a jövőt

Hetedik alkalommal hirdette meg a Toyota magyar gyerekek számára is a Toyota Dream Car rajzversenyt: a megmérettetés arra ösztönözte a gyerekeket, hogy rajzolják le, milyennek képzelik el egy szebb jövő autóit.

F1: Óriási aranyköpés a Ferrari-főnöktől – videó

A Ferrari csapatfőnöke, Maurizio Arrivabene így írta le két szóban Sebastian Vettelt és Kimi Räikkönent.

F1: Letiltották a Haas légterelőjét

A Nemzetközi Automobil Szövetség az Ausztrál Nagydíj második szabadedzésére levetette a Haas-csapat autójáról a T szárnyat. Túl hajlékony volt.

A Fiat motoros Zsiguli legendája

Az idei első nagyszabású autós rendezvényen, az Autó Motor és Tuning Show-n rengeteg csemege akad a géprajongók számára. A széles és ültetett karosszériák, felhúzott motorok kavalkádján túl a veteránok csendes csarnoka is tartogat meglepetéseket.

F1: Újabb motort fejleszt a Honda

Bár az Ausztrál Nagydíj pénteki szabadedzésein a McLaren elfogadhatóan szerepelt, a Hondánál tudják, hogy a jelenlegi erőforrással nem tudnak messzire jutni. Újat fejlesztenek májusra.

Új csúcsmodellt kap a koreai terepspecialista

Jövő csütörtökön mutatkozik be a SsangYong eddigi legnagyobb szabadidőjárműve. Egyelőre még neve sincs az autónak.

Jogtalanul büntették autósok ezreit Budapesten?

Tarlós István szerint jogtalanul bírságoltak meg rengeteg autóst Budapesten. A főpolgármester arra buzdít, hogy ne fizessenek az autósok.

Kabrió, bátraknak

Ha már a Techart GTstreet R Cabriolet karosszériája láttán rossz érzéseid támadnak, várj, amíg megtudod, mire képes a dög.

Verstappen: A Red Bull “túl lassú”

Az Ausztrál Nagydíj első edzésnapja után nem lehetnek igazán elégedettek a Red Bullnál, messze a Ferrari és még messzebb a Mercedes csúcstempója.

F1: Vettelt nem izgatja a Mercedes

Sebastian Vettel azt mondja, a Mercedeshez való átszerződés egyáltalán nem téma számára. A vártnál gyengébb melbourne-i kezdés sem probléma.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.