A Peugeot és Citroën márkákat tömörítő PSA konszern Észak-Franciaországba trombitálta össze a világ autós újságíróit, hogy megmutassa nekik (nekünk) az új Expert és Jumpy furgonokat, kisbuszokat, valamint az üzemet, ahol ezek készülnek: a Sevel Nord nevű autógyárat. A lenti képre kattintva nyílik a galéria a kocsik érdekes részleteiről és a sajtótájékoztatón elhangzott főbb üzenetekről, a kép alatt jön a rizsa az új kishaszonjármű-családról, legalul pedig a bónusztrack: egy kis videó a gyár belsejéből, benne egy villanás erejéig Európa (állítólag) legnagyobb autóipari robotjával. Jó szórakozást!

Expert és Jumpy

Miért pont így néz ki?

Az elkövetkező hat év során 28 új modellt tervez piacra dobni a PSA. Az új modellek új arculatához igazodik a kis furgonok megjelenése is, így amit a műfajban meglehetősen kötött keretek engednek, azt azért megkapta az Expert és a Jumpy is. Profilból és hátulról azonban már főleg a célszerűség határozza meg a látványt: hasáb, a lehető legtöbb hasznos térrel. Az oldalablakok sarkának lecsapása, egy kis domborítás a lemezben, egy kis hangsúlyos rátét a küszöbök felett és némi játék a kerékívekkel, ennyit tudtak a dizájnerek kihozni a témából. Nagyon kell erőlködni, ha bele akarjuk látni a Fantomas-filmek Citroën HY furgonját vagy a Peugeot cuki kis J7-es-ét ezekbe a simulékony, célszerű új formákba. A márkák egyen-arca mögött jórészt a moduláris gyártási rendszer elemei találhatók. Az elődnél látványosan rövidebb orrban elférnek az EMP2-es építőkészletből származó elülső műszaki egységek – a vezetőülés előtt a lemezek alatt az új furgon nagyjából megegyezik egy Peugeot 308-assal. Ez akkor nyilvánul meg leglátványosabban, amikor felnyitjuk a motorháztetőt. A motor feletti hatalmas üres térben akár egy bevállalósabb bevándorló is meghúzhatja magát Calais és Dover között, annyi a hely – nem vicc, mutatom:

Egy bevándorló simán elbújik a motor felett, ha akar, Calais előtt érdemes megnézni, nincs-e potyautasunk

Calais előtt érdemes megnézni, nincs-e potyautasunk

Ezekben a méretekben kapható

Ezekben a méretekben kapható

Változatok

A kiállított autók vezetőfülkéje és utastere igen tág tartományban mutatta be az Expert és Jumpy variálhatóságának lehetőségeit. A legfapadosabb furgontól hűtőkocsin át elegáns tárgyalóbuszig bármi lehet a kocsiból, a megrendelő igényei szerint. A (Genfben már bemutatott) személyautó kivitelt a Peugeot-nál Traveller-nek, a Citroënnél Spacetourer-nek hívják. Európában a teherszállító változatok piacán nem kevesebbet tűzött ki magának a francia konszern, mint a piacvezető szerepet, 19,5 százalékos piaci részarányt akarnak elérni. Ennek megfelelően már a tervezés folyamatában sokféle változatban gondolkodtak – méghozzá azzal az eredménnyel, hogy a konkurensektől egy minden más furgonnál rövidebb verzióval különböztetik meg elsősorban saját autóikat. A mindössze 4,6 méter hosszú kompakt változat a városi felhasználók körében tarol majd, hiszen könnyű lesz vele parkolni, 1,9 méteres magasságával a mélygarázsokba is lemehet, de azért 1,4 tonnát éppúgy elvisz, mint nagyobb testvérei. Az új francia furgonok nem használják ki a kategória súlyhatárát, a legnagyobb össztömeg a leghosszabb kivitelnél is 3,1 tonna.

Változatok

A Compact a legrövidebb furgon a piacon

Az utasülés mögött a kabinfal a dobozos kivitelben nyitható, így akár 3,32 méter hosszú tárgyakat is be lehet majd tenni a rövid kis furgonba. A leghosszabb változat ellenben 5,3 méter hosszú, a rakodótér pedig 6,6 köbméteres is lehet a mérettáblázat tetején. A 4Motion vagy a 4Matic rendszerekkel a Dangel által fejlesztett összkerékhajtási rendszerrel száll szembe a PSA. Az eleve függetlennek tervezett hátsó felfüggesztésbe könnyen be lehetett illeszteni a manapság elterjedt, elektronikusan vezérelt kuplungos osztóművet, de azért van egy kis csavar: a hátsó diffi zárható. Ehhez jön még egy kis emelés és kész a 4×4-es Expert, Jumpy.
A Dangel 4x4-es verziót is készít az autóból

A Dangel 4×4-es verziót is készít az autóból

Technika

Egyelőre csupán 1,6 vagy 2,0 literes HDI-motorokkal lesz rendelhető a francia furgon, a lefedett teljesítmény-tartomány 95 lóerőtől 180 lóerőig tart. Az ultratakarékos BlueHDI változat 115 lóerős 1,6-os motorral, stop-start rendszerrel, hatfokozatú kézi váltóval 5,1 literes katalógus-fogyasztásra képes, ami 133 g/km-es CO2-emissziónak felel meg. A motorok AdBlue-adalékolással teljesítik az Euro 6-ot. Az üzemanyagtank hetven literes, ami takarékosan vezetve egészen elképesztő hatótávot jelent egy 1.6HDI-vel. A karbantartási ciklus 40 ezer kilométer vagy két év – mindenkinek lelke rajta, hogy elégnek tartja-e kétévente olajat cserélni, de a PSA részéről mehet a spórolás! A legegyszerűbb kivitel csak ötfokozatú váltós, ellenben egy igazán menő tárgyalóbuszba nyilván a legerősebb dízelt és a hozzá társított EAT6 automata váltót kell megrendelni, már csak azért is, mert ilyen szép programválasztó tárcsa van benne hagyományos kar helyett:

Az automata váltós kivitel kar helyett programválasztó tárcsát kapott

Az automata váltós kivitel kar helyett programválasztó tárcsát kapott

A futómű elöl MacPherson, hátul pedig a Fiat Doblóéhoz nagyon hasonló független lengőkarok dolgoznak. A fék hátul is minden esetben tárcsafék, a gyengébb, kisebb verzióknál tömör, az erősebb, nehezebb kiviteleknél belső hűtésű tárcsával. A kormánymű elektro-hidraulikus rásegítésű.

Szolgáltatások

Manapság egy kishaszonjármű-családnál is elsődleges fontosságú, hogy milyen elektronikus rendszerekkel, divatos vagy épp a biztonságot növelő szolgáltatásokkal tudja felszerelni termékét a gyártó. Nos, a PSA alaposan belehúzott, és nagyjából minden, egy átlagos kompakt autóhoz rendelhető extrát elérhetővé tett a Jumpyhoz, Experthez is. Ezekért azonban külön fizetni is kell. Csak a sebesség-határolóval egy egységet képező tempomat szerepel az alapáras tételek között, de erős a gyanúnk, hogy ez is azért, mert az EuroNCAP pluszpontot ad a limiterért – márpedig a PSA mindenképpen öt csillagos töréstesztet is akart. Mondjuk meg is kapta! A feláras tételek között ott van a sávelhagyásra csipogással figyelmeztető jelzés, a tétova kormányzásból a sofőr fáradtságára következtető figyelmeztető rendszer, a plexilapos Head-Up Display, a parkolókamera, hátul felülnézeti képpel, a holttér-figyelő, az automatikus vészfékező funkció vagy épp a követőradaros tempomat. A MirrorLink, az online szolgáltatásokkal kibővített TomTom navi vagy a fedélzeti wifi sem probléma, ha valaki szereti az ilyen mobilkommunikációs hókuszpókuszokat az autóban.

Hirtelen nagyon sok extra megérkezett a PSA kisteherautóiba a személyautókból

Hirtelen nagyon sok extra megérkezett a PSA kisteherautóiba a személyautókból

Az Experthez, Jumpyhoz felárért motoros oldalajtók is rendelhetők, amiket nem csak a kilinccsel, de a kulcsról vagy a műszerfali gombokról is lehet működtetni. Vagy – és ez az egyetlen igazán eredeti ötlet a kis francia furgonokban – a hátsó lökhárító sarka alatti láblendítéssel, mint ahogy a Passatok, Mondeók csomagtér-fedele pattintható fel egy alárúgással.

Videó a gyárról

Bár alapvetően minden autógyár egyforma manapság, egy rendes autóbuzi számára sosem unalmas, ahogy pörgetik-forgatják, hegesztik-ragasztják a robotok az alkatrészeket, a konvejoron haladó vázra pedig szép lassan ráépül az egész autó. Pláne, ha az egyik robot a legnagyobb a maga nemében Európában (0:23-nál forgat az óriás a tenyerén egy egész autót). A videó végén szereplő kis piros szállítórobotok pedig a legcukibbak az összes magukfajta közül; tündéri, ahogy sorba állnak és várják, hogy a helyére vihessék a beszerelendő alkatrészeket:

1993-ban épp a francia (és akkor még olasz) furgoncsalád személyszállító változatával, az Eurovan első generációjának előállításával (Citroën Evasion, Peugeot 806, Fiat Ulysse, Lancia Zeta) indult el a Sevel Nordban az autógyártás. A gyárban jelenleg egyelőre még az előző generációs Jumpyk, Expertek utolsó példányai készülnek, de azért fel-feltűnt egy-egy új modell. Ezek még nem Citroën vagy Peugeot emblémával jönnek le a sorról, hanem Toyotaként. Míg ugyanis az első generációs Expertek, Jumpyk mellett ott volt még ikertestvérnek a Fiat Scudo, a PSA új stratégiai partnere már harmadik éve a Toyota ebben a szegmensben. A testvérmodell neve: ProAce. A Sevel Nord látogatásakor el is hangzott, milyen büszkék arra a franciák, hogy a megbízhatóságáról híres japán márka őket választotta társául az európai kis furgon-szegmensben. Nos, a partnerség láthatóan az új generációval máris folytatódik – mi pedig kíváncsian várjuk az első tesztautót, legyen bár Peugeot, Citroën vagy Toyota, hogy meggyőződhessünk róla, miként teljesít az úton az új Expert, Jumpy, illetve ProAce. A teherautó-változatok forgalmazása itthon a francia márkáknál nyáron, a kisbuszoké ősszel kezdődik, tehát még elég sokat kell várnunk.