Az 1980-as években több mint 13 ezer busz készült évente az Ikarusnál, a gyárudvarokon egymás hegyén-hátán sorakoztak a vadonatúj 200-as típuscsaládba tartozó buszok. 1984-re az Ikarus a világ negyedik legnagyobb buszgyártójává vált. Ez a siker ugyanakkor nem jött csak úgy magától, a legnagyobb magyar buszgyár ugyanis már az 1950-es évek elejétől folyamatosan fejlesztett, és modelljeivel mindig újabb és újabb piacok meghódítását tűzte ki célul. Az Ikarusnak sok esetben nem okozott gondot az adott ország vagy térség igényeinek megfelelő autóbuszt építeni, ami elsősorban a kiváló szakembergárdának volt köszönhető.

Az Ikarus gyártmányai között azonban több olyan kevésbé ismert típus, prototípus is megtalálható, melyekről napjainkban már csak az igazán lelkes fanatikusok hallottak. Következzen most 10 olyan Ikarus, melyek bár különlegesek voltak, mégis a feledés homályába vesztek.

 

1. Az arab ország összesen 435 darab Ikarus 283.20-as fenékvázat rendelt 1997 és 2004 között. Ezekből készültek a tunéziai Ikarusok, melyeket a STIA szerelt össze.

E94Express

2. Az utolsó Ikarusok egyike ez a finn megrendelésre készült Ikarus EAG E95 Express. A távolsági utasszállításra szánt modell a 2004-es hannoveri IAA kiállításon mutatkozott be, és mindössze három példány készült belőle.

ikarus 657

3. Az Ikarus a 657-es típussal alapozta meg a jövőjét a svéd piacon, mely magáncégek mellett olyan megrendelőket is talált magának, mint Stockholm közlekedési vállalata, vagy éppen a svéd állami vasúttársaság. Összesen 48 darab készült belőle.

reptéri ikarus

4. Az Ikarus 692-est a ’80-as évek közepén fejlesztették ki, kifejezetten repülőtéri használatra. A modell úgynevezett “Passenger And Lugagge Together”, vagyis PALT-rendszerű jármű volt, melynek lényege, hogy a csomagok együtt utaztak az utasokkal a le- és felszállások alkalmával. Az Ikarus csuklós verziót is készített belőle, de egyik változatot sem próbálták ki élesben.

sínautóbusz

5. Ikarus sínautóbusz, melynek prototípusa 1983-bankészült el. A kétrészes dízel motorvonat a Budapesti Nemzetközi Vásáron mutatkozott be a nagyközönség előtt. Bár magát a modellt nagy érdeklődés övezte, ténylegesen csak a maláj Keretapi Tanah Melaju Berhad (KTMB) vasúttársaság rendelt belőle 10 darabot 1986-ban. A vonatokat a Ganz gyártotta Ikarus autóbuszelemekből a KTMB részére, a legutolsó 1992-ben hagyta el a gyárat.

furcsa_ikarus_2016

6. A korabeli sajtó a repülőkhöz hasonlította a 270-es távolsági autóbuszt, hiszen az olyan kényelmet és luxust kínált, melyet addig csak a repülőgépeken lehetett élvezni: volt rajta minibüfé, légkondicionáló, utaskísérő hívógomb, valamint WC. Az Ikarus 270-es ugyanakkor nem lett semmilyen sikerszéria sornyitója, és sajnálatos módon még az utókor sem tud fejet hajtani előtte, hiszen egy vezetői utasításra szétszedték.

Zil-Ikarus

7. Nem az a kérdés, hogy kivel működött együtt az Ikarus története során, hanem az, hogy kivel nem. A gyárilag kék színűre fényezett Ikarus 542-es ZiL-alvázra készült és egyes infók szerint magyar üzemeltető helyezte forgalomba, valamikor a kétezres évek elején.

Ikarus-Csepel

8. Az 1964-ben megépített Ikarus 526-os tűzoltóautó személyes kedvencem. A modellből összesen 8-10 darab készült, ennek ellenére olyan hatást kelt, mintha a világ összes útján ilyenekkel rohangáltak volna hajdanán. A Csepel-alvázra készült jármű különlegessége a kétoldali harmonikaajtó.

ikarus_arab

9. Az Ikarus 553-as a magyar-csehszlovák kooperáció gyümölcse. Emiatt talán mondani sem kellene, hogy még jóval a rendszerváltás előtt, az 1977-es brnói vásáron mutatkozott be. A kis 553-as AVIA hajtáslánccal készült, azonban a közel-keletre értékesített különféle változatokat leginkább Saviem főegységekkel gyártották.

scolo

10. Nem meglepő módon a Széles-érában, a ’90-es évek végén az Ikarus az autógyártással is kacérkodott. Többféle formatervvel rendelkező karosszéria is készült a székesfehérvári gyárban, végül ez, a Škoda Felíciára emlékeztető verzió készült el. A sorozatgyártáshoz szükséges technikai feltételek már akkor sem voltak meg az Ikarusban, manufakturális módon pedig nem lehetett ilyen népautónak szánt járműveket gyártani.

Ha érdekli az Ikarus története, akkor  ezen a linken elmélyülhet benne!