10 különleges Ikarus, melyek létezéséről kevesen tudnak

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2016.03.25. 12.36

Az Ikarusról mindenki hallott már, de összegyűjtöttünk 10, kevésbé ismert, magyar kezek által gyártott és tervezett járművet.

10 különleges Ikarus, melyek létezéséről kevesen tudnak

Az 1980-as években több mint 13 ezer busz készült évente az Ikarusnál, a gyárudvarokon egymás hegyén-hátán sorakoztak a vadonatúj 200-as típuscsaládba tartozó buszok. 1984-re az Ikarus a világ negyedik legnagyobb buszgyártójává vált. Ez a siker ugyanakkor nem jött csak úgy magától, a legnagyobb magyar buszgyár ugyanis már az 1950-es évek elejétől folyamatosan fejlesztett, és modelljeivel mindig újabb és újabb piacok meghódítását tűzte ki célul. Az Ikarusnak sok esetben nem okozott gondot az adott ország vagy térség igényeinek megfelelő autóbuszt építeni, ami elsősorban a kiváló szakembergárdának volt köszönhető.

Az Ikarus gyártmányai között azonban több olyan kevésbé ismert típus, prototípus is megtalálható, melyekről napjainkban már csak az igazán lelkes fanatikusok hallottak. Következzen most 10 olyan Ikarus, melyek bár különlegesek voltak, mégis a feledés homályába vesztek.

 

1. Az arab ország összesen 435 darab Ikarus 283.20-as fenékvázat rendelt 1997 és 2004 között. Ezekből készültek a tunéziai Ikarusok, melyeket a STIA szerelt össze.

E94Express

2. Az utolsó Ikarusok egyike ez a finn megrendelésre készült Ikarus EAG E95 Express. A távolsági utasszállításra szánt modell a 2004-es hannoveri IAA kiállításon mutatkozott be, és mindössze három példány készült belőle.

ikarus 657

3. Az Ikarus a 657-es típussal alapozta meg a jövőjét a svéd piacon, mely magáncégek mellett olyan megrendelőket is talált magának, mint Stockholm közlekedési vállalata, vagy éppen a svéd állami vasúttársaság. Összesen 48 darab készült belőle.

reptéri ikarus

4. Az Ikarus 692-est a ’80-as évek közepén fejlesztették ki, kifejezetten repülőtéri használatra. A modell úgynevezett “Passenger And Lugagge Together”, vagyis PALT-rendszerű jármű volt, melynek lényege, hogy a csomagok együtt utaztak az utasokkal a le- és felszállások alkalmával. Az Ikarus csuklós verziót is készített belőle, de egyik változatot sem próbálták ki élesben.

sínautóbusz

5. Ikarus sínautóbusz, melynek prototípusa 1983-bankészült el. A kétrészes dízel motorvonat a Budapesti Nemzetközi Vásáron mutatkozott be a nagyközönség előtt. Bár magát a modellt nagy érdeklődés övezte, ténylegesen csak a maláj Keretapi Tanah Melaju Berhad (KTMB) vasúttársaság rendelt belőle 10 darabot 1986-ban. A vonatokat a Ganz gyártotta Ikarus autóbuszelemekből a KTMB részére, a legutolsó 1992-ben hagyta el a gyárat.

furcsa_ikarus_2016

6. A korabeli sajtó a repülőkhöz hasonlította a 270-es távolsági autóbuszt, hiszen az olyan kényelmet és luxust kínált, melyet addig csak a repülőgépeken lehetett élvezni: volt rajta minibüfé, légkondicionáló, utaskísérő hívógomb, valamint WC. Az Ikarus 270-es ugyanakkor nem lett semmilyen sikerszéria sornyitója, és sajnálatos módon még az utókor sem tud fejet hajtani előtte, hiszen egy vezetői utasításra szétszedték.

Zil-Ikarus

7. Nem az a kérdés, hogy kivel működött együtt az Ikarus története során, hanem az, hogy kivel nem. A gyárilag kék színűre fényezett Ikarus 542-es ZiL-alvázra készült és egyes infók szerint magyar üzemeltető helyezte forgalomba, valamikor a kétezres évek elején.

Ikarus-Csepel

8. Az 1964-ben megépített Ikarus 526-os tűzoltóautó személyes kedvencem. A modellből összesen 8-10 darab készült, ennek ellenére olyan hatást kelt, mintha a világ összes útján ilyenekkel rohangáltak volna hajdanán. A Csepel-alvázra készült jármű különlegessége a kétoldali harmonikaajtó.

ikarus_arab

9. Az Ikarus 553-as a magyar-csehszlovák kooperáció gyümölcse. Emiatt talán mondani sem kellene, hogy még jóval a rendszerváltás előtt, az 1977-es brnói vásáron mutatkozott be. A kis 553-as AVIA hajtáslánccal készült, azonban a közel-keletre értékesített különféle változatokat leginkább Saviem főegységekkel gyártották.

scolo

10. Nem meglepő módon a Széles-érában, a ’90-es évek végén az Ikarus az autógyártással is kacérkodott. Többféle formatervvel rendelkező karosszéria is készült a székesfehérvári gyárban, végül ez, a Škoda Felíciára emlékeztető verzió készült el. A sorozatgyártáshoz szükséges technikai feltételek már akkor sem voltak meg az Ikarusban, manufakturális módon pedig nem lehetett ilyen népautónak szánt járműveket gyártani.

Ha érdekli az Ikarus története, akkor  ezen a linken elmélyülhet benne! 

Kommentek

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

Hazatért végre az utolsó Ikarus

Tizenöt évig szolgált külföldön a magyar ritkaság, de most már végleg itthon marad.

Üzemanyagcellás kamiont tesztel a Toyota

A Los Angeles-i kikötő és környéke extrém teherforgalmát kívánja környezetbarátabb mederbe terelni a Toyota.

Bődületes kasszasiker a Halálos iramban 8

A Halálos iramban 8. megint lekörözte a mezőnyt az észak-amerikai mozikban a hétvégén. Az autós akciófilm globális bevételei a csillagok közé repítik a filmet.

F1: A McLarennek és a Williamsnek drukkol Hamilton

A háromszoros világbajnok Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton reméli, hogy a két patinás brit csapat lehet még ellenfél számára a világbajnoki küzdelemben.

8000 kilométer kevesebb mint 4 nap alatt

A Goodyear az új abroncsa bevezetését azzal ünnepeli, hogy próbára teszi a gumikat Rainer Zietlow világrekord kísérlete során. A pilóta és csapata azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a 8000 kilométeres, Dakartól Moszkváig tartó távot kevesebb mint 4 nap alatt teszi meg.

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

Na így töltenek elektromos autót a kazincbarcikai lakótelepen

Örök kérdés a villanyautókkal kapcsolatban, hogy mi lesz a lakótelepen élőkkel, akik otthon szeretnének tölteni, és nincs a közelben töltőoszlop? Ma az egyetlen megoldás, amire gondolhatnak, az egy jó hosszú, ablakon kilógatott vezeték.

Jeep Yuntu: rejtélyes jövőkép

A közeljövő kínai Jeep modelleinek formai és technológiai koncepcióját vázolja az a hétszemélyes tanulmányautó, amelyről szinte semmit nem árultak el.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Titkos magánéletéről beszélt Vettel

Privát életét is érintő interjút adott a Forma-1 négyszeres világbajnoka. Szóba került az otthona, félelme, bosszúsága, vágyai.

F1: Nem Brawn rúgatta ki Ecclestone-t

A Forma-1 sportszakmai irányítója, Ross Brawn cáfolta, hogy ő kérte volna Bernie Ecclestone eltávolítását ugyanakkor nem tagadja, hogy elég nehéz lett volna a közös munka.

Szexi tánc okozott tragédiát

Meggondolatlan kamaszlány szexinek tartott táncba kezdett a közlekedő autók mellett, meg is lett az eredménye.

Dühös tulajdonosok perelik a Teslát

Csoportos keresetet adtak be a Tesla ellen a cég kaliforniai ügyfelei. Állításuk szerint életveszélyes kísérletbe kényszerítette  őket a cég az Autpilot szoftver idő előtti aktiválásával.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.