Végre teljes a budai fonódó villamoshálózat

Szerző: Vezess levél küldés  MTI levél küldés 
Dátum: 2016.03.14. 09.03

Március 14-től Dél-Budától Óbudáig jár a 19-es és a 41-es villamos, ezzel teljessé vált a budai fonódó villamoshálózat.

12508824_992657120792776_4344134052054312880_n

A kormány 2007 decemberében nevesítette a 2007 és 2013 közötti kiemelt programokat, és döntött a budai fonódó villamosközlekedés kialakításáról, az Európai Unió pedig ötmilliárd forintot ítélt meg a beruházásra. A részletes tervdokumentációt 2009 áprilisában adták be Brüsszelnek, azonban a megvalósítás elhúzódott, mert a II. kerületnek több kifogása is volt a beruházással kapcsolatban, ezért nem adta ki az építési engedélyt.

A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) 2011 februárjában közölte, hogy helyt adott a II. kerület egyes kifogásainak, és május 31-ére tolta ki a támogatási szerződés határidejét, eddig kellett a II. kerületnek mint területgazdának kiadnia hozzájárulását az építési engedélyhez.

Tarlós István főpolgármester 2011. április végén már arról beszélt, ha napokon belül nem születik döntés vagy nem mozdul el a holtpontról a budai fonódó villamoshálózat projektjének ügye, akkor Budapest nem valósítja meg a beruházást.

Hosszas egyeztetés után májusban a II. kerületi önkormányzat, a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) is elfogadta az NFÜ kompromisszumos javaslatát, amelynek a lényege, hogy kettéválasztják az eredeti projektet és két ütemben valósítják meg azt. Ennek értelmében a “Moszkva téri ág” megvalósítását rövid időn belül megkezdték, a program a 17-es villamos pályájának felújításával és a Moszkva tér részbeni felszíni rendezésével bővült. A II. kerület által korábban ellenzett “Bem rakparti ág” pedig a tervek pontosítása után valósul meg.

A BKK 2013 decemberében írta ki a budai fonódó villamosprojekt kivitelezésére a közbeszerzési eljárást, 2014 januárjában pedig a Széll Kálmán tér felújításának a közbeszerzését, ez utóbbit a Fővárosi Önkormányzattal közösen.

A budai fonódó villamoshálózat kivitelezési munkálatai 2014. szeptember 29-én kezdődtek meg. Tarlós István főpolgármester akkor azt mondta, a projekt “Széll Kálmán téri ága” 12,5 milliárd forintot igényel, itt kötik össze a 17-es villamost a 61-essel, a Bem rakparti szakasz pedig 5,2 milliárd forintból épül meg, az a 17-es villamost a 19-es és a 41-es vonalba kapcsolja be.

A Széll Kálmán tér felújítási munkálatai 2015 januárjában kezdődtek meg. A budai fonódó villamoshálózat építése és a Széll Kálmán tér felújítása miatt jelentős közlekedési változások voltak Budapesten. A műszaki átadás-átvétel a tervezett határidő betartásával, december 23-án történt meg. A Lánchídnál, a Clark Ádám téri aluljárónál azonban még folytak a munkálatok, itt ugyanis ki kellett szélesíteni az alagutat.

A fonódó villamoshálózat menetrendje 2016. január 16-án üzemkezdettől lépett életbe. Az új forgalmi rendben a 17-es villamos meghosszabbított útvonalon, a Margit híd budai hídfőjétől – a Széll Kálmán téren, az Alkotás utcán és a Fehérvári úton át – a Savoya Parkig közlekedik. A 18-as villamos megszűnt, szerepét a Hűvösvölgytől a Széll Kálmán tér-Krisztina körút-Fehérvári út útvonalon a Budafok, Városház térig közlekedő 56-os, illetve az 56A villamos vette át. Az 56-os csak hétköznap csúcsidőben jár, azon kívül a Móricz Zsigmond körtérig közlekedő 56A villamos szállítja az utasokat.

A 19-es és a 41-es villamos a jelenlegi dél-budai végállomásától meghosszabbított útvonalon, a Batthyány téren át a Bem rakpart-Frankel Leó út-Bécsi út vonalon a Bécsi út/Vörösvári út végállomásig jár, azonban a Clark Ádám téri munkák elkészültéig mindkét járat két szakaszon közlekedett, az utasok a Lánchíd alatti gyalogosalagúton átsétálva másik villamosszerelvényre átszállva tudtak továbbutazni.

A 61-es villamos a Fehérvári út elejéig közlekedik, végállomása a 47-es villamos Móricz Zsigmond körtéri megállójába került át.

A fonódó villamoshálózat elkészültével megszűnt a 86-os autóbusz, szerepét Budán a 9-es busz, a Bogdáni út és a Batthyány tér között közlekedő új 109-es busz, a Batthyány tértől meghosszabbított útvonalon, szintén az óbudai Bogdáni útig közlekedő 111-es busz, továbbá a 17-es, a 19-es és a 41-es villamos vette át.

A 111-es busz útvonala hosszabb lett, a Batthyány tértől a Kolosy téren át az óbudai Bogdáni útig közlekedik. Óbuda felől a fonódó villamosokra a Kolosy téren lehet átszállni. A 160-as, a 260-as és a 260A busz útvonala lerövidült: a buszjáratok a külső végállomásuktól az óbudai rendelőintézetig közlekednek.

A Lánchíd budai villamosalagútjának 2015 márciusában kezdett felújítását március 10-én fejezték be: az új szerkezetű alagút szélesebb lett, a korábban középen álló alátámasztó acéloszlopokat elbontották, hogy valamennyi villamostípus elférjen az alagútban. Így hétfőtől Dél-Budától Óbudáig jár a 19-es és a 41-es villamos, ezzel teljessé válik a budai fonódó villamoshálózat.

A budai fonódó villamos az Új Széchenyi Terv Közlekedési Operatív Programjának segítségével európai uniós és hazai forrásból épült meg, összesen 15,9 milliárd forintból.

Kommentek

F1: Perre mennek Bianchi halála miatt

A 2014-es Japán Nagydíjon szerzett agysérüléseibe belehalt Jules Bianchi családja bepereli a Nemzetközi Automobil Szövetséget, a FOG-ot és a pilóta egykori csapatát.

F1: Csatornafedél vetett véget a szabadedzésnek

Egy elszabadult csatornafedél miatt idő előtt intették le a Monacói Nagydíj incidensektől hemzsegő első szabadedzését, amelyen a címvédő Lewis Hamilton volt a leggyorsabb.

F1: Monacóban még a szabályok is mások

A Nemzetközi Automobil Szövetség a Monacói Nagydíjra lazított a sisakfestés-változtatási tilalmon.

Most tényleg valami jót mutatunk: lenyűgöző Tatra reklám 1962-ből

Ez a Tatra promóciós film ráerősít “régen minden jobb volt” nosztalgikus merengés igazságtartalmára. 12 percnyi stílusos akció, olyan elemekkel, amit ma már nem vállalna be egy gyártó sem.

A 11 éves srácnak bejött az élet, luxusautóval gyorsul

Mi már egy BMX-nek is örültünk 11 évesen, és ha esetleg egy Romet, Simson került a fenekünk alá, az maga volt a benzingőzös mennyország, és életveszélyes pokoli csínytevés egyszerre.

F1: Hamiltonék viszonya maradt, amilyen volt

A címvédő Lewis Hamilton és a bajnoki éllovas Nico Rosberg is azt mondja, maguk mögött hagyták a barcelonai ütközést.

Már gyártják a lépcsőshátú VW Polót

Ameónak hívják a Volkswagen válaszát a lépcsőshátú városi kisautókra azokon a piacokon, ahol ez a kérdés egyáltalán felmerül.

Elektromos sportteherautó? Yes, please!

A Tesla Model S gigantikus nyomatékával és sík padlólemezével mintha könyörögne azért, hogy haszonjárművé alakítsák át. Egy észt grafikus engedett a csábításnak.

Hat autó ütközött, lezárták az M1-est

Anyagi káros közlekedési baleset történt az M1-es autópálya 92-es kilométerszelvényében, Ács térségében.

Használt autó: jobb, mint a BMW-k?

Anno a 3-as BMW konkurensének szánta a Lexus az első IS-t, amely lenyűgöző technikát kínál, ma már egész olcsón. De ez is olyan prémiumtermék, amit csak megvenni könnyű.

Közel 500 lóerős lesz, jövőre jön az új Audi RS5

Még az alapmodellt sem láttuk, az Audi máris a csúcsverziót teszteli: az új Audi A5 sportváltozata különösen ütősnek ígérkezik.

Biciklivel szökött a rab, visszament társaiért

Egy fogva tartott vasárnap hajnalban kerékpárra pattant, és meglógott egy alaszkai nevelő intézetből. Még napkelte előtt visszatért, hogy magával vigye barátait.