Végre teljes a budai fonódó villamoshálózat

Szerző: Vezess levél küldés  MTI levél küldés 
Dátum: 2016.03.14. 09.03

Március 14-től Dél-Budától Óbudáig jár a 19-es és a 41-es villamos, ezzel teljessé vált a budai fonódó villamoshálózat.

12508824_992657120792776_4344134052054312880_n A kormány 2007 decemberében nevesítette a 2007 és 2013 közötti kiemelt programokat, és döntött a budai fonódó villamosközlekedés kialakításáról, az Európai Unió pedig ötmilliárd forintot ítélt meg a beruházásra. A részletes tervdokumentációt 2009 áprilisában adták be Brüsszelnek, azonban a megvalósítás elhúzódott, mert a II. kerületnek több kifogása is volt a beruházással kapcsolatban, ezért nem adta ki az építési engedélyt. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) 2011 februárjában közölte, hogy helyt adott a II. kerület egyes kifogásainak, és május 31-ére tolta ki a támogatási szerződés határidejét, eddig kellett a II. kerületnek mint területgazdának kiadnia hozzájárulását az építési engedélyhez. Tarlós István főpolgármester 2011. április végén már arról beszélt, ha napokon belül nem születik döntés vagy nem mozdul el a holtpontról a budai fonódó villamoshálózat projektjének ügye, akkor Budapest nem valósítja meg a beruházást. Hosszas egyeztetés után májusban a II. kerületi önkormányzat, a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) is elfogadta az NFÜ kompromisszumos javaslatát, amelynek a lényege, hogy kettéválasztják az eredeti projektet és két ütemben valósítják meg azt. Ennek értelmében a “Moszkva téri ág” megvalósítását rövid időn belül megkezdték, a program a 17-es villamos pályájának felújításával és a Moszkva tér részbeni felszíni rendezésével bővült. A II. kerület által korábban ellenzett “Bem rakparti ág” pedig a tervek pontosítása után valósul meg. A BKK 2013 decemberében írta ki a budai fonódó villamosprojekt kivitelezésére a közbeszerzési eljárást, 2014 januárjában pedig a Széll Kálmán tér felújításának a közbeszerzését, ez utóbbit a Fővárosi Önkormányzattal közösen. A budai fonódó villamoshálózat kivitelezési munkálatai 2014. szeptember 29-én kezdődtek meg. Tarlós István főpolgármester akkor azt mondta, a projekt “Széll Kálmán téri ága” 12,5 milliárd forintot igényel, itt kötik össze a 17-es villamost a 61-essel, a Bem rakparti szakasz pedig 5,2 milliárd forintból épül meg, az a 17-es villamost a 19-es és a 41-es vonalba kapcsolja be. A Széll Kálmán tér felújítási munkálatai 2015 januárjában kezdődtek meg. A budai fonódó villamoshálózat építése és a Széll Kálmán tér felújítása miatt jelentős közlekedési változások voltak Budapesten. A műszaki átadás-átvétel a tervezett határidő betartásával, december 23-án történt meg. A Lánchídnál, a Clark Ádám téri aluljárónál azonban még folytak a munkálatok, itt ugyanis ki kellett szélesíteni az alagutat. A fonódó villamoshálózat menetrendje 2016. január 16-án üzemkezdettől lépett életbe. Az új forgalmi rendben a 17-es villamos meghosszabbított útvonalon, a Margit híd budai hídfőjétől – a Széll Kálmán téren, az Alkotás utcán és a Fehérvári úton át – a Savoya Parkig közlekedik. A 18-as villamos megszűnt, szerepét a Hűvösvölgytől a Széll Kálmán tér-Krisztina körút-Fehérvári út útvonalon a Budafok, Városház térig közlekedő 56-os, illetve az 56A villamos vette át. Az 56-os csak hétköznap csúcsidőben jár, azon kívül a Móricz Zsigmond körtérig közlekedő 56A villamos szállítja az utasokat. A 19-es és a 41-es villamos a jelenlegi dél-budai végállomásától meghosszabbított útvonalon, a Batthyány téren át a Bem rakpart-Frankel Leó út-Bécsi út vonalon a Bécsi út/Vörösvári út végállomásig jár, azonban a Clark Ádám téri munkák elkészültéig mindkét járat két szakaszon közlekedett, az utasok a Lánchíd alatti gyalogosalagúton átsétálva másik villamosszerelvényre átszállva tudtak továbbutazni. A 61-es villamos a Fehérvári út elejéig közlekedik, végállomása a 47-es villamos Móricz Zsigmond körtéri megállójába került át. A fonódó villamoshálózat elkészültével megszűnt a 86-os autóbusz, szerepét Budán a 9-es busz, a Bogdáni út és a Batthyány tér között közlekedő új 109-es busz, a Batthyány tértől meghosszabbított útvonalon, szintén az óbudai Bogdáni útig közlekedő 111-es busz, továbbá a 17-es, a 19-es és a 41-es villamos vette át. A 111-es busz útvonala hosszabb lett, a Batthyány tértől a Kolosy téren át az óbudai Bogdáni útig közlekedik. Óbuda felől a fonódó villamosokra a Kolosy téren lehet átszállni. A 160-as, a 260-as és a 260A busz útvonala lerövidült: a buszjáratok a külső végállomásuktól az óbudai rendelőintézetig közlekednek. A Lánchíd budai villamosalagútjának 2015 márciusában kezdett felújítását március 10-én fejezték be: az új szerkezetű alagút szélesebb lett, a korábban középen álló alátámasztó acéloszlopokat elbontották, hogy valamennyi villamostípus elférjen az alagútban. Így hétfőtől Dél-Budától Óbudáig jár a 19-es és a 41-es villamos, ezzel teljessé válik a budai fonódó villamoshálózat. A budai fonódó villamos az Új Széchenyi Terv Közlekedési Operatív Programjának segítségével európai uniós és hazai forrásból épült meg, összesen 15,9 milliárd forintból.

Kommentek

Ilyen volt az idei Volkswagen találkozó

Matuzsálemi kort megért Bullik és Bogarak, valamint ízlésesen tuningolt Golfok várták ma a látogatókat a Hungaroringen, a Volkswagen találkozó alkalmából.

F1: Button ezekkel jutott a 300-ig

Jenson Button vasárnap 300. Forma-1-es futamán indul. Egy képen 17 szezon 17 autója, amiket a veterán vezetett.

F1: Életveszélyes hiba a Ferrarinál?

Egy szerelő zseblámpát hagyott a pedálok alatt? Kimi Räikkönen elszólása igen komoly hibát leplezett le, a csapat cáfol.

Teszteld, hogy mennyit tudsz a Maláj Nagydíjról!

Itt a Maláj Nagydíj, itt az újabb Forma-1-es kvíz. Mennyire vagy otthon a szepangi verseny történetében?

Örökéletű kulcs a Fordnál

Vízbe merítették, betonra ejtették és extrém hőhatásoknak tették ki a Ford új indítókulcsát. Ezzel bizonyították, hogy az éltre tervezték.

100 milliót adtak Batman motorjáért

Egy filmrelikviákat értékesít árverésen több mint százmillió forintnak megfelelő összegért kel el a Bat Pod. A két Batman filmen is szereplő motor.

Cégautó helyett cégkerékpár Magyarországon?

Növelné a cégek kedvezményeit a kerékpárügyi biztos, ha támogatják a dolgozók bringával munkába járását.

F1: A Force India a maximumot hozta

A Maláj Nagydíj időmérőjén a Force India fontos lépést tett afelé, hogy konszolidálja a konstruktőri bajnokságban jelenleg egyetlen pont előnnyel bírt 4. helyét.

F1: Button poénkodva örül a 9. helynek

Jenson Button bejutott a McLarennel a Q3-ba, felszabadultan nyilatkozott a maláj időmérő után.

Ha vannak gyerekeid, ne nézd meg ezt a kocsit!

Ma már nem meglepő, hogy a halottaskocsik is készülnek luxusautókból. Elkészült világ első Teslán alapuló járgánya.

F1: Újabb szigorítás az időmérőn

A Nemzetközi Automobil Szövetség a korábbi incidensek fényében a Maláj Nagydíj időmérője előtt pontosított, szigorított a sárga zászlókra vonatkozó irányelveken.

F1: A Red Bull azt hitte, simán kikap a Ferraritól

A Red Bull nem számított arra, hogy a Maláj Nagydíj időmérőjén sikerül megelőznie a Ferrarit.