Földi repülőgép az Ikarustól

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2016.02.14. 12.00

A korabeli sajtó a repülőkhöz hasonlította a 270-es távolsági autóbuszt, hiszen az olyan kényelmet és luxust kínált, melyet addig csak a repülőgépeken lehetett élvezni.

Akkoriban a távolsági buszok terén újdonságnak számítottak idehaza az ülések felett elhegyezett levegőbefúvók és az utaskísérőgombok, valamint az utasülésekbe szerelt hangszórók. És akkor még nem is szóltunk a fedélzeti WC-ről, ruhatárról valamint a hűtőszekrénnyel ellátott büféről.

Az Ikarus 270-es egy úgynevezett emelt szintű biztonsági autóbusz volt, mely Boda István, az Ikarus szerkesztési osztályvezetőjének irányításával készült el. A prototípus a ma már teljesen megszokott távolsági autóbusz építési elvet követte: eszerint a vezetőállás az utastérnél jóval alacsonyabb pozícióba került. Ennek köszönhetően a buszsofőr jóval közelebbről követheti a jármű előtt történő közlekedési eseményeket. Nem ez volt az egyetlen, amiben eltért a 270-es az Ikarus által gyártott modellektől.

Bár a prototípus 80 százalékban a sikeres 200-as típuscsalád elemeinek felhasználásával készült. A kísérleti jármű 3,3 méter magas, 2,5 méter széles és 12 méter hosszú volt. Homlokfala két részből állt, ráadásul a szélvédő egyik része valamelyest hátrébb “kezdődött”. Ennek köszönhetően a busz elején egy kisebb párkány keletkezett, így kissé emeletes buszos hatást keltett a jármű. Mindennek dacára még a lökhárító alakja sem volt szokványos, az Ikarus mérnökei ugyanis egy úgynevezett “energiaelnyelő szerkezetet” varázsoltak a busz orrára. Ez a szabadalmaztatott szerkezet a frontális ütközésekből fakadó súlyos sérüléseket volt hivatott csökkenteni.

Az autóbusz hajtásáról egy hathengeres, 10 688 cm3 -es, 220 lóerős, Rába-MAN gyártmányú dízelmotor gondoskodott, mellyel 120 kilométer/órás végsebességre volt képes. Utasterében 40 ülőhely kapott helyet, ugyanakkor a gyár számításai szerint akár 44 főre is lehetett volna növelni a szállítható utasok számát. A nagyobb komfortérzet érdekében az oldalablakokat hővisszaverő üvegezéssel látták el.

(Az Ikarus 270-es…) Talán sornyitója egy olyan szériának, amelyre minden reális felmérés szerint vannak igények, hiszen a hasonlóan komfortos, gyors autóbuszok bizonyos távolságú utazásoknál hol a repülőgépet, hol a személyautót tudják pótolni” – írta Liener György, a prototípus sajtóbemutatóját követően. Az Ikarus 270-es ugyanakkor nem lett semmilyen sikerszéria sornyitója és sajnálatos módon még az utókor sem tud fejet hajtani előtte, hiszen egy vezetői utasításra szétszedték. A prototípus fejlesztése és próbája során szerzett tapasztalatokat ugyanakkor a gyár mérnökei felhasználták a 300-as típuscsalád építésekor.

Kommentek

Top 10: a magyarok kedvenc használt autói

Úgy fest, hogy a közlekedési alapszükségletek kielégítésére szolgáló modellek mellett sok honfitársunk álmait valósítja meg használtautó-behozatallal. Közöljük a tíz legnagyobb darabszámban behozott használt autót.

1,3 milliárd liter benzint fogyasztottunk tavaly

Tavaly 5,5 százalékkal, csaknem 3 milliárd 358 millió literre nőtt az üzemanyag-fogyasztás a magyar piacon, ezen belül a gázolaj iránti kereslet 6,4 százalékkal, a benziné pedig 4,1 százalékkal bővült az egy évvel korábbihoz képest.

Fából faragott futóművel támasztották fel a sánta terepjárót

Aki terepjárásra adja a fejét, annak leleményesnek kell lennie. Az erdő mélyén, a vadonban nincs szerviz, csak a merész ötletek segíthetnek ha nagy a baj.

Iszonyatos luxus-pickup a Mercedestől

Miközben a Nissannal közösen fejlesztett X-osztály mezei munkaeszköznek ígérkezik, a cég más részlegei nem voltak ennyire józan gondolkodásúak.

F1: Nem mondják el az igazat Schumacherről?

A hétszeres világbajnok Forma-1-es legenda volt menedzsere szerint a család tartozna azzal a szurkolóknak, hogy elárulják, milyen állapotban is van Michael Schumacher.

Betegségnevű elektromos szupersportkocsi, de honnan?!

A Dendrobium nem valami alattomos gombás fertőzés, hanem egy futurisztikus külsejű sportkocsi, amely egyrészt elektromos, másrészt hamarosan gyártani fogják, harmadrész szingapúri.

F1: Lassan kiszorítják Bernie Ecclestone-t

A Nemzetközi Automobil Szövetség is rábólintott a Forma-1 eladására, az amerikai Liberty Media egy újabb lépéssel közelebb került a teljhatalomhoz.

Elsírta magát a szerelő, amikor ezt meglátta

Vajon mire gondolt emberünk, amikor fa fékbetéteket drótozott a féktárcsához? A többiről nem is beszélve.

Életükkel játszanak a marosvásárhelyi autósok

Életveszélyes játékot űzött több autós és motoros a Maros jegén.

F1: A Mercedes fizette Massa visszatérését

A Mercedes főnöke elismerte, hogy komolyabb összeggel kompenzálták a Williams-csapatot Valtteri Bottas átigazolásáért.

A pillanat, amikor a “Szikla” is könnyezett

Dwayne “The Rock” Johnson olyan ajándékot adott egy háborús hősnek, amire nem számított.

80 verda alatt a Föld körül

Mindig is érdekelt, hogy milyen autókat gyártanak a világ túlsó felén, de nem volt hol utánanézned? Az internet korában ez nem kifogás, de mi most segítünk.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.