Földi repülőgép az Ikarustól

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2016.02.14. 12.00

A korabeli sajtó a repülőkhöz hasonlította a 270-es távolsági autóbuszt, hiszen az olyan kényelmet és luxust kínált, melyet addig csak a repülőgépeken lehetett élvezni.

Akkoriban a távolsági buszok terén újdonságnak számítottak idehaza az ülések felett elhegyezett levegőbefúvók és az utaskísérőgombok, valamint az utasülésekbe szerelt hangszórók. És akkor még nem is szóltunk a fedélzeti WC-ről, ruhatárról valamint a hűtőszekrénnyel ellátott büféről.

Az Ikarus 270-es egy úgynevezett emelt szintű biztonsági autóbusz volt, mely Boda István, az Ikarus szerkesztési osztályvezetőjének irányításával készült el. A prototípus a ma már teljesen megszokott távolsági autóbusz építési elvet követte: eszerint a vezetőállás az utastérnél jóval alacsonyabb pozícióba került. Ennek köszönhetően a buszsofőr jóval közelebbről követheti a jármű előtt történő közlekedési eseményeket. Nem ez volt az egyetlen, amiben eltért a 270-es az Ikarus által gyártott modellektől.

Bár a prototípus 80 százalékban a sikeres 200-as típuscsalád elemeinek felhasználásával készült. A kísérleti jármű 3,3 méter magas, 2,5 méter széles és 12 méter hosszú volt. Homlokfala két részből állt, ráadásul a szélvédő egyik része valamelyest hátrébb “kezdődött”. Ennek köszönhetően a busz elején egy kisebb párkány keletkezett, így kissé emeletes buszos hatást keltett a jármű. Mindennek dacára még a lökhárító alakja sem volt szokványos, az Ikarus mérnökei ugyanis egy úgynevezett “energiaelnyelő szerkezetet” varázsoltak a busz orrára. Ez a szabadalmaztatott szerkezet a frontális ütközésekből fakadó súlyos sérüléseket volt hivatott csökkenteni.

Az autóbusz hajtásáról egy hathengeres, 10 688 cm3 -es, 220 lóerős, Rába-MAN gyártmányú dízelmotor gondoskodott, mellyel 120 kilométer/órás végsebességre volt képes. Utasterében 40 ülőhely kapott helyet, ugyanakkor a gyár számításai szerint akár 44 főre is lehetett volna növelni a szállítható utasok számát. A nagyobb komfortérzet érdekében az oldalablakokat hővisszaverő üvegezéssel látták el.

(Az Ikarus 270-es…) Talán sornyitója egy olyan szériának, amelyre minden reális felmérés szerint vannak igények, hiszen a hasonlóan komfortos, gyors autóbuszok bizonyos távolságú utazásoknál hol a repülőgépet, hol a személyautót tudják pótolni” – írta Liener György, a prototípus sajtóbemutatóját követően. Az Ikarus 270-es ugyanakkor nem lett semmilyen sikerszéria sornyitója és sajnálatos módon még az utókor sem tud fejet hajtani előtte, hiszen egy vezetői utasításra szétszedték. A prototípus fejlesztése és próbája során szerzett tapasztalatokat ugyanakkor a gyár mérnökei felhasználták a 300-as típuscsalád építésekor.

Kommentek

Élesben veti be elektromos haszonjárműveit a Mercedes

Bár még nincs sorozatgyártásra alkalmas elektromos változat a Vitóból és a Sprinterből, mégis élesben tesztelhetik őket a következő években.

Hivatalos: jön az új Ikarus

Cseppfolyós földgázzal (LNG) hajtott buszok gyártásába kezd az év második felében az Ikarus.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

F1: Ecclestone-t meghívták a Bahreini Nagydíjra

Az F1 januárban letett urát, Bernie Ecclestone-t az arab királyság koronahercege hívta meg a két hét múlva következő futamra.

A Wankel motorral röfögő Ladáknál nincs érdekesebb orosz vas

Különc gépek életben tartói, áldás rátok. Nélkületek, elkötelezett őrültek nélkül, mi sem csodálhatnánk ezeket a gazdasági zsákutcának bizonyuló, korántsem hibátlan, de annál különlegesebb szerkezeteket.

F1: Nem tudni, mikor lesz versenyképes Honda-motor

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj megerősítette a téli tesztek tapasztalatait, miszerint továbbra is a Hondái a legrosszabb F1-es motor, de egyelőre nem tudni, mikor kaphat jobban a McLaren a japánoktól.

Több millió veszélyes autót hív vissza a Toyota

Közel hárommillió autót hív vissza a Toyota a Takata légzsákok meghibásodásának kockázata miatt.

Szomorú látvány: itt tárolja a VW a dízelbotrány miatt visszavett autókat

A 2015-ben kirobbant VW-dízelbotrány szinte az egész világot érintette, a német gyártó pedig kénytelen volt néhány helyen visszavásárolni a “csaló” autókat.

Tarlós tovább üti a köztereseket, újabb fejlemény

Tarlós István szerint az autósok bírságolását érintően nem működhetnek úgy a kerületi közterület-felügyelők, mint “a legrosszabb időkre emlékeztető önkéntes rendőrök”.

Félelmetes hajsza az autópályán

Ez a videó olyan, mintha a Need for Speedet néznénk, abban vannak hasonló csapatos száguldások.

Jól rejti árát az óriás-Toyota

Rangrejtve járni nincs jobb egy valójában sokba kerülő, de árát ügyesen palástoló kisbusznál. A Toyota Proace az igényes Verso-kivitelben járt nálunk, tesztünkön hibái is kiderültek.

A legkomolyabb játék, amit idén látsz

A Toyota Hilux tavaly történelmi eredményt ért el: Ausztrália legnagyobb számban eladott gépkocsijaként zárta az évet.  Ennek örömére készült el az életnagyságú gyerekjáték.

Ha nincs meg a sofőr, nincs büntetés – Nyilatkozott a rendőrség

Az ORFK közlése szerint a közterület-felügyelet kameráival nem lehet az objektív felelősség alapján bírságolni.

Targoncás oktatófilm, csak erős idegzetűeknek

Nagyon kel vigyázni, nehogy egy lehulló tapétavágó beleálljon a fejedbe, mikor épp leveszed a kobakot.

F1: Rajzfilm készült Vettel futamgyőzelméről

Elindult az új szezon, megérkezett a MiniDrivers első rajzfilmes összefoglalója is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.