A Tatra kapcsán főként a legendás 815 modellcsalád juthat eszünkbe, mely leginkább visító hangjáról volt felismerhető. A Jamal ugyannakor kevésbé ismert idehaza, mivel alig vásároltak ebből a modellből kis hazánkban. Pedig rendkívül szívós kategóriát képvisel, hiszen a cseh gyártó a nehéz terepen történő munkavégzésre tervezte.

A háromtengelyes, billenőplatós dömper egyáltalán nem szépségdíjas alkotás és pont ezért szerethető. Ennek a teherautónak nem kell szépnek lennie, sőt, az se gond, ha a lökhárítójáról kiszáradt földmaradványok csüngenek le. A jármű az oroszországi Jamal-félszigetről kapta a nevét, ahol rendkívül zord időjárási körülmények uralkodnak. A szigeten egyedül a rénszarvas-pásztorkodásból élő nyenyecek élnek meg. Az itt uralkodó viszonyokat jól tükrözi a “jamal” szó, mely magyarra fordítva világvégét jelent.

A Tatra Jamal azonban korántsem a pusztulást szimbolizálja, annak ellenére, hogy a 12 m3 – 14 m3 – res teknőjével aktív szerepet tud vállalni egy-egy kisebb nyersanyagban gazdag hegy eltüntetésében. Hasznos teherbírása eléri a 24 tonnát, míg összsúlya csurig rakva akár 38 tonna is lehet.

A Jamal fülkéjének egyik legfontosabb előnye a hajlított motorháztető, mely kényelmes hozzáférést biztosít az erőforráshoz. A csehek emellett a motorháztetőt egy belső acéllemezes burkolattal látták el, mely meggátolja a motor hőjének elillanását, így a teherautó zord időjárási körülmények között is könnyebben megállja a helyét. A Jamalhoz kínált nyolchengeres, léghűtéses dízelerőforrások 367 és 442 lóerő közötti teljesítményűek.

Az acélból készült kabin kétféle fűtési rendszerrel (olaj és dízel) készül, így a sofőr komfortérzete is kellemesebb lehet a fagyos időszakokban. A Jamal nem kapható Euro 6-os változatban, éppen ezért a magyar és az uniós vásárlóknak meg kell elégedniük a DAF fülkékkel készülő Phoenix különféle változataival. Ha szeretne sárban dagonyázó Jamalt látni, akkor tekintse meg az alábbi videót: