Elektromos cseh remek

Ekova Elektron

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2016.01.14. 15.30

Korábban az elektromos buszoknál az akkucsomagok jelentős helyet vettek el az utastérből. A cseheknek már ez sem jelent problémát.

Az elektromos buszok rohamos elterjedése lehetőséget ad olyan buszgyártók megjelenésére, amelyek eddig nem kifejezetten buszok összeszerelésével foglalkoztak. Persze azért valamihez konyítani kell, így nem meglepő, ha manapság általában az elektromos hajtással rendelkező, például villamos gyártással foglalkozó cégek próbálják ki magukat a busziparban. De miért is ne, ha végeredmény ilyen jó?

A cseh Ekova eddig főként villamosok felújításával és gyártásával foglalkozott. Ebben a szegmensben kifejezetten sikeresek, hiszen fő megrendelőjük a dél-csehországi Ostrava városa, de gyártottak már villamost Salzburgnak, Szófiának és az USÁ-nak is.  Nem meglepő, ha egyik legújabb prototípusuk az Ekova Electron éppen Ostravában áll forgalomba.

A helyi tömegközlekedési vállalat színeiben elkészített autóbusz nem sokban tér el a legeslegelső prototípustól. A modell egyes dizájnvonalai ugyanakkor még így is hasonlítanak a legújabb Solaris Urbinóra. Az Electron ettől függetlenül átlagos paraméterekkel rendelkezik, 11 980 milliméter hosszú, 2550 milliméter széles. Magassága viszont korántsem átlagos, hiszen 3 270 milliméter magas, ami elsősorban a tetőn található akkumulátor csomagoknak köszönhető.

A kialakításnak köszönhetően viszont az utastér meglehetősen tágasra sikerült. Az Electron belső terében mintegy 28-30 ülés helyezhető el, emellett 60-62 álló utasnak van hely. A jármű összkapacitása így is 90 fő, amit több dízeles szóló modell gyártója megirigyelne. Sőt, jól jön ez manapság akkor, amikor az üzemeltetők elsősorban a minél nagyobb befogadóképességet, valamint az alacsony üzemeltetési költségeket részesítik előnyben.

A jármű hajtásáról egy 115 kW-os, LSM280-3400 típusú elektromos szinkronmotor, valamint két egyenként 113 kW-os elektromos, Ziehl Abegg gyártmányú szinkronmotor gondoskodik. Mindhárom erőforrás folyadékhűtéses. Az Electron nagy gyártók alkatrészeivel készül, ugyanis a tárcsafékek a KNORR-tól, az első és a hátsó tengely a ZF-től, a pneumatikus rendszer pedig a WABCO-tól érkezik. Az energia tárolására két lítium-ionos akkumulátor csomag áll rendelkezésre, egyik 190 kWh, másik pedig 265 kWh villamos energia tárolására képes.

Sajnos a gyártó egyelőre nem tett közzé a jármű hatótávolságára vonatkozó adatokat. Valószínűsíthető, hogy a cég az ostravai tapasztalatok alapján tovább fejleszti a modell. A cég tervei között szerepel a 10,5, valamint a 18 méteres változat elkészítése is. Kezdésnek azonban mindenképp jó irány lehet az Electron, hiszen van olyan tágas, mint egy trolibusz, mégis szabadabb mozgástérrel rendelkezik, hiszen nincs a felső-vezetékhez kötve.

Kommentek

  • Laci812

    Nagyon szep nagy alacsony utaster. Nem tele a fejnehez akkumulatorokkal
    egy kanyargosabb uton nem szivesen lennek utas. Lehet persze kontrollalni, mondjuk sebesseg es kormanyelforditasi szog valamint a terheles fuggvenyeben elveszi a gazt hogy korlatozza az oldaliranyu
    erot, megakadalyozni a borulast. Sajnos az akkumulatorok meg nehezek,
    magas lesz a sulypontja a busznak.

  • Gólya

    Ostrava az nemhogy dél-csehorszag,de eszak-morvaorszag

F1: Sainzot zsákutcába vitte a Red Bull?

A Toro Rossó-s Carlos Sainz nehezen emészti meg, hogy a Red Bull nem engedte más csapathoz, miközben házon belül sincs előrelépési lehetősége.

Decemberben is nőtt az EU-s autópiac

Decemberben nőtt a forgalomba állított új személygépkocsik száma az európai autópiacon az egy évvel korábbihoz viszonyítva.

Kevés volt a V6-os az Alfába, hősünk radikális megoldást választott

Az Alfa Romeo GTV elérhető volt kétliteres négyhengeres Twinspark motorral is, de a rajongók szerint csak a V6-os blokk az igazi. Úgy tűnik, van, akinek ez sem elég.

F1: Utcát neveznek el Jules Bianchiról

Szülővárosában, Nizzában hamarosan közterület viseli majd a 2014-es Japán Nagydíjon szerzett sérüléseibe belehalt fiatal Forma-1-es versenyző nevét.

A magyar autósokat is szívatják Párizsban

Minden Párizsban közlekedő gépjárművön, a külföldi rendszámúakon is kötelező hétfőtől a környezetvédelmi megfelelőséget jelölő plakett feltüntetése. A matrica bevezetése része annak az intézkedéssorozatnak, amelyet a francia főváros önkormányzata indított a szmog csökkentésére.

A terep-Porsche 918 jobban kéne, mint egy Macan

Egy észt grafikus engedett a csábításnak, és elkészítette ezt a nagyon állat virtuális Porsche 918 Spydert.

Megújult a BMW 4 modellcsalád

Visszafogott, de funkcionális optikai változtatások, módosított felfüggesztés, új tálalású infotainment tartalmak: ez a megújuló BMW 4 család mérlege.

Változnak a sebességhatárok

Lassabban autózhatunk több fontos főúton és egy autópályán, utóbbin az állapota miatt. Az illetékesek folyamatosan változtatják a megengedett tempót – ha szükséges.

F1: Hamilton új tetkót varratott magára

Lewis Hamilton új tetoválással kezdte az évet.

Bottas: Szoros lesz Hamiltonnal!

A világbajnok Nico Rosberg helyére igazolt Valtteri Bottas úgy véli, szoros lesz a verseny közte és Lewis Hamilton között, de tudnak majd együttműködni. A finn pilóta első F1-es győzelmére hajt a Mercedesnél.

F1: Fontos vizsgán felelt meg a fejvédő

Az FIA a bevezetés előtt álló fejvédő rendszerrel is szimulálta Fernando Alonso hatalmas 2016-os bukását.

Hivatalos, Massa visszatér a Forma-1-be

Dőlnek a dominók: mostantól egyértelmű, hogy Valtteri Bottas a Mercedesnél folytatja, ugyanis a Williams-csapat hivatalosan is bejelentette, hogy szerződést kötöttek Felipe Massával 2017-re.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.