Elektromos cseh remek

Ekova Elektron

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2016.01.14. 15.30

Korábban az elektromos buszoknál az akkucsomagok jelentős helyet vettek el az utastérből. A cseheknek már ez sem jelent problémát.

Az elektromos buszok rohamos elterjedése lehetőséget ad olyan buszgyártók megjelenésére, amelyek eddig nem kifejezetten buszok összeszerelésével foglalkoztak. Persze azért valamihez konyítani kell, így nem meglepő, ha manapság általában az elektromos hajtással rendelkező, például villamos gyártással foglalkozó cégek próbálják ki magukat a busziparban. De miért is ne, ha végeredmény ilyen jó?

A cseh Ekova eddig főként villamosok felújításával és gyártásával foglalkozott. Ebben a szegmensben kifejezetten sikeresek, hiszen fő megrendelőjük a dél-csehországi Ostrava városa, de gyártottak már villamost Salzburgnak, Szófiának és az USÁ-nak is.  Nem meglepő, ha egyik legújabb prototípusuk az Ekova Electron éppen Ostravában áll forgalomba.

A helyi tömegközlekedési vállalat színeiben elkészített autóbusz nem sokban tér el a legeslegelső prototípustól. A modell egyes dizájnvonalai ugyanakkor még így is hasonlítanak a legújabb Solaris Urbinóra. Az Electron ettől függetlenül átlagos paraméterekkel rendelkezik, 11 980 milliméter hosszú, 2550 milliméter széles. Magassága viszont korántsem átlagos, hiszen 3 270 milliméter magas, ami elsősorban a tetőn található akkumulátor csomagoknak köszönhető.

A kialakításnak köszönhetően viszont az utastér meglehetősen tágasra sikerült. Az Electron belső terében mintegy 28-30 ülés helyezhető el, emellett 60-62 álló utasnak van hely. A jármű összkapacitása így is 90 fő, amit több dízeles szóló modell gyártója megirigyelne. Sőt, jól jön ez manapság akkor, amikor az üzemeltetők elsősorban a minél nagyobb befogadóképességet, valamint az alacsony üzemeltetési költségeket részesítik előnyben.

A jármű hajtásáról egy 115 kW-os, LSM280-3400 típusú elektromos szinkronmotor, valamint két egyenként 113 kW-os elektromos, Ziehl Abegg gyártmányú szinkronmotor gondoskodik. Mindhárom erőforrás folyadékhűtéses. Az Electron nagy gyártók alkatrészeivel készül, ugyanis a tárcsafékek a KNORR-tól, az első és a hátsó tengely a ZF-től, a pneumatikus rendszer pedig a WABCO-tól érkezik. Az energia tárolására két lítium-ionos akkumulátor csomag áll rendelkezésre, egyik 190 kWh, másik pedig 265 kWh villamos energia tárolására képes.

Sajnos a gyártó egyelőre nem tett közzé a jármű hatótávolságára vonatkozó adatokat. Valószínűsíthető, hogy a cég az ostravai tapasztalatok alapján tovább fejleszti a modell. A cég tervei között szerepel a 10,5, valamint a 18 méteres változat elkészítése is. Kezdésnek azonban mindenképp jó irány lehet az Electron, hiszen van olyan tágas, mint egy trolibusz, mégis szabadabb mozgástérrel rendelkezik, hiszen nincs a felső-vezetékhez kötve.

Kommentek

  • Laci812

    Nagyon szep nagy alacsony utaster. Nem tele a fejnehez akkumulatorokkal
    egy kanyargosabb uton nem szivesen lennek utas. Lehet persze kontrollalni, mondjuk sebesseg es kormanyelforditasi szog valamint a terheles fuggvenyeben elveszi a gazt hogy korlatozza az oldaliranyu
    erot, megakadalyozni a borulast. Sajnos az akkumulatorok meg nehezek,
    magas lesz a sulypontja a busznak.

  • Gólya

    Ostrava az nemhogy dél-csehorszag,de eszak-morvaorszag

Hivatalos: jön az új Ikarus

Cseppfolyós földgázzal (LNG) hajtott buszok gyártásába kezd az év második felében az Ikarus.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

Munkagéppel mennek a tüntetők ellen a rendőrök

A szomszédos Szlovákiában fejlesztik a jövő rendőrségi oszlatójárművét. A Božena Riot az építőipari és mezőgazdasági munkagépek ketrecharcos unokatestvére.

Miért csökkentették 70-re a tempót a reptéri úton?

Pár hónapja felvetettük a Budapest Közútnál, hogy tán újra kéne gondolni a repülőtéri gyorsút forgalmi rendjét. És, Isten irgalmazzon lelkünknek, újra is gondolták!

Morbid: El akarták lopni a Ferrari-alapító maradványait

Az olasz rendőrség kedden közölte, hogy sikerült meghiúsítaniuk a néhai Ferrari-alapító, Enzo Ferrari földi maradványainak ellopását. Váltságdíjra utaztak a reménybeli sírrablók.

F1: A Merci-főnökön röhög az egész internet

Toto Wolff beindította a mémgyárakat az Ausztrál Nagydíjon bemutatott asztalcsapkodásával.

Videó: Ilyen közel voltak a nézők Vettel Ferrarijához

Sebastian Vettel melbourne-i fedélzeti kamerás felvételéből látszik igazán, mennyire veszélyes volt, hogy a nézők már a levezető körön a pályára rohantak.

F1: Lewis Hamilton önéletrajzi filmet tervez

Nem lát megfelelő színészt, ezért önmagát alakítaná.

F1: Bahreinben dől el, mi is van az előzésekkel

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint meg kell várni a Bahreini Nagydíjat az előzésekkel kapcsolatos végleges elemzésekhez.

Nagy lebukás, tényleg sok a magyar gyorshajtó

A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is.

F1: Vérfürdő készül a középmezőnyben

Az első három csapat kiléte világos, de a best of the rest pozíciójáért 2017-ben öldöklő csata folyhat a Forma-1-es középmezőnyben. Ki van előrébb, ki bírja tovább a fejlesztési versenyt?

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

F1: Nem a trükkös futómű csinálta ki a Red Bullt

A Red Bull szerint a felfüggesztésekre vonatkozó új szabályoknak nincs közük ahhoz, hogy a csapat a Ferrari és a Mercedes mögé szorult az Ausztrál Nagydíjon.

F1: Ő lesz Räikkönen utódja?

A Ferrari korábbi csapatfőnöke szerint megvan, kire cserélhetné a veterán Kimi Räikkönent a Ferrari 2018-ban.

F1: Alonso még öt évig maradhat?

A McLaren-Honda jelenlegi versenyképessége mellett az sem lenne meglepő, ha Fernando Alonso féltávnál kiszállna, de a wokingi csapat főnöke azt reméli, sokáig marad még a kétszeres bajnok spanyol.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.