Keveset fogyasztanak a magyar elektromos midik

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2016.01.10. 10.30

A BKV május 15-ig húsz darab új, tisztán elektromos Modulo autóbuszt helyez forgalomba. A Siemens szerint nem fogyasztanak sokat.

A Modulo típusú buszokat az Evopro mérnökiroda fejlesztette, a MABI-Bus Kft. gyártja, a hajtástechnológiát pedig a Siemens biztosítja. A Siemens által hozzánk eljuttatott  közlemény szerint a buszokban dolgozó hajtáslánc fő elemi közé tartozik a váltakozó áramú villanymotor és a frekvenciaváltó, melyek szoftveres összehangolása biztosítja az adott körülményekhez igazított leghatékonyabb működést.

Az alacsonypadlós Moduló buszok egy feltöltéssel 200 kilométert tudnak megtenni és 52 utas egyidejű szállítására alkalmasak. Az Evopro által fejlesztett kompozit szerkezetnek és a Siemens legújabb fejlesztésű elektromotorjának köszönhetően a világ egyik legkisebb fogyasztású elektromos buszai állhatnak forgalomba Budapesten. A Modulo energiafelhasználása az UITP SORT 2 előíráson alapuló fogyasztási mérések szerint elővárosi közlekedésben 0,595 kWh/km, míg vegyes üzemben is csak 0,61 kWh/km-t mértek.

A BKK-specifikációk alapján elkészített elektromos midibusz, mely a Modulo Medio fantázia nevet viseli.

Az elektromos buszok forgalomba állítása hozzájárul a széndioxid-terhelés csökkentéséhez, továbbá a felhasznált energia mennyiség is sokkal kedvezőbb üzemeltetést tesz majd lehetővé a hagyományos járművekkel szemben.

A BKV vállalja az új buszok üzemeltetéséhez szükséges 18 darab töltőállomás beszerzését, valamint a járművezetők és karbantartók képzését is. Budapest az elektromos buszok forgalomba állításával felsorakozik olyan európai nagyvárosok mögé, mint London, Göteborg, Bécs vagy Göteborg.

Kommentek

  • Pippo.Nikola

    “mint London, Göteborg, Bécs vagy Göteborg.”
    vagy-vagy

  • Steppenwolf

    Ez mind szép és jó, de Budapesten kívül talán már csak Szófia az egyetlen európai – EU-n belüli – főváros, ahol még futnak huszonéves Euro 1-es rákgyártó kohószökevény Ikarusok, és nem is kevés, az elmúlt évek igyekezete ellenére még mindig százával közlekednek. A kályhától kéne elindulni, és majd miután 10-11 éves Euro 4-es Volvóknál, Mercedeseknél csak korszerűbb és környezetkímélőbb buszok adják ki a flotta többi részét, lehetne milliárdokat költeni az elektromos buszokra és a hozzájuk tartozó infrastruktúra kiépítésére.
    Ez így, jelenlegi formában túl szélsőséges képet fest.

  • mtbe

    Tényleg!
    Most, hogy így szóba került, mennyi van még a régiekből (200-as, 400-as széria)?
    Érdekelne, csak az a baj, h a BKV honlapján nincsenek frissítve az adatok. 2010-esek. Az meg szerintem már nagyon távol áll a mostani helyzettől.

  • m.marton

    @mtbe: körülbelüli adatokat tudok mondani:
    Ikarus 260: 100 db
    Ikarus 280: 150 db
    Ikarus 415: 50 db (már csak Kelenföldön vannak ilyen buszok)
    Ikarus 435: 60 db

    Az elmúlt kb 2 évben rengeteget dobtak ki ezekből (több százat), ill. az elmúlt fél évben sokat nem kidobtak, hanem ideiglenesen kivontak a forgalomból, ezeket a 3-as metró felújítására tették félre, nem lehet őket donorként használni, el is vannak kerítve (kb 50 db, de lehet még ennél is több)

  • m.marton

    @Steppenwolf:

    2015. június 21-én búcsúztatták Szófiából az utolsó dízel Ikarusokat.

  • Steppenwolf

    m.marton – 2016.01.10 21:41

    Köszi az infót! Nem gondoltam volna, hogy még ők is megelőztek bennünket.
    Egyébként tudtommal vannak folyamatban tenderek is nagy adag használt buszok és új Modulók beszerzésére a 3-as metró felújítására, nem?

  • mtbe

    m.marton,
    köszönöm :)
    valóban sok kiment belőlük, sok az új busz szerencsére
    nálunk Budafokon szóló buszból szinte csak az új MAN közlekedik, a 33-asokon még előfordul egy-két 435-ös a Conecto-k és Citaro-k mellett

  • Kempelen.

    Pedig de sokan visszasírták azokat a remek, világszínvonalú Ikarusokat még egy éve is. Aztán mára egyiknek sem hiányzik.

  • szaboata

    Egészében tekintve a gázüzem lenne a legtisztább közlekedés.Régi téma,hogy az akksik gyártása és utóélete nem éppen környezetbarát.És nagyon drága.

    Kempelen,valamit nagyon félreértettél: nem a 20 éves,millió km-es buszokat sírtuk vissza,hanem a gyárat,a márkát magát,ahol korszerű buszok készülhetnének.
    Lehet,hogy a Modulo fejlesztő gárda,hogy éppen onnan eredeztethető?

  • killerbee

    Steppenwolf – tehat ha vannak meg nagyon-nagyon szenneyezo buszok akkor eloszor csereljuk le azokat nagyon szennyezokre es csak az utan nem szennyezokre es meg veletlenul sem egybol a nem szennyezokre mert az szerinted szelsoseges. amikor az agyat osztottak miert nem alltal sorba?

  • killerbee

    szabotata – a gazuzem hol a legtisztabb idiotalanden? igen a hozza nem erto kibicek regota szajkozzak az akksik gyartasat meg utoeletet de csak azert mert emnek papagalyozasan kivul semmit sem tudnak mondani rola. remelem otthon a konvektorbol is szoktal inhalalni a gazuzaem tisztasagat hirdetendo

  • szaboata

    killerbee,érződik a kemény szakmaiság az írásodon,meggyőztél:DD.
    de olvasd el ezt is:http://www.cngport.hu/tudastar/cng-vagy-elektromos-auto.html

  • szaboata

    vagy ezt:http://greenfo.hu/hirek/print/2006/05/22/europai-harc-a-hasznaltelem-aradattal_1148280944

    az “egészében tekintve” azt jelenti,hogy a nehézfémek bányászásától kezdve egészen a behalt akksik megsemmisítéséig,környezetvédelmileg.A dugóban állva tudom,hogy az e-autó nem ereget semmilyen gázt,de szennyezhet máshol maga a technológia.Érted,tudóskám?

  • mtbe

    Kempelen,
    így címzés nélkül nem tudom, kire gondolsz, hogy visszasírta a régi buszokat, én személy szerint azokat is szerettem és a mostani, külföldi újakat is.

  • mtbe

    Szaboata,
    és még sok más gyárat is visszasírnak sokan, köztük én is.
    Az Ikarusnál az volt az egyik baj, hogy 2000-ben is a 260-ast gyártották, ami eléggé elavult volt már akkor is. Pl. 2000-es évjáratú a Volvo 7000 is, alacsony padlóval, légkondival. Óriási a különbség a két modell között.

  • killerbee

    szabotata – jol raereztem hogy hol tisztabb a gazuzem. a cngportos “szakmai” anyagodon sirva rohogtem, komolyan te hany eves vagy, 9? aki egy ilyen ovodasoknak is dedos a legcsekenyebb bizonyitast is nelkulozo betonhulyesegeket felsorolo szemetet ad meg hivatkozasnak az vagy nem tobb 9-nel vagy nagyon sulyos bajok vannak vele.
    a masik anyagod ugyanaz a fos mint az elso (forras nepszabi online lol) radasul abban egy arva szo sincs az elektromos autok akksijairol ugyhogy mi a francnak irtad be azt meg te sem tudod. nehezfemekrol hadovalsz ossze-vissza amik viszont vagy egyaltalan nincsenek vagy csak minimalis mennyisegben a eautok-ban, es azokat sem dobjak ki soha hanem ujrahasznositjak.
    az rendben van hogy fingos sincs a kerdeshez de akkor ne buszkelkedj vele hogy mennyire zokni vagy a temaben es ne terjeszd a hulyesegeidet.

  • Steppenwolf

    killerbee – 2016.01.11 // 14:47

    Kár, hogy személyeskedés és gyalázkodás nélkül nem megy, pedig nem hiszem, hogy olyat írtam, ami ilyen indulatokat kavarhat egy egészséges emberben. Ha az életben is így beszélnél azzal, akivel nem egyezik a véleményed, már párszor beverték volna a pofád.

    Egyébként csak azt próbáltam érzékeltetni, hogy hiába lesz 15 elektromos kocsi, ha összességében még mindig Budapest buszparkja a legkörnyezetszennyezőbb és legöregebb Európában. Úgy látom ezt rajtad kívül mindenkinek sikerült fognia.

  • killerbee

    Steppenwolf – igen az eletben is igy beszelek ha valaki betonhulyeseget mond akkor elmondom hogy betonhulyeseg az ertelemesebbje megkoszoni hogy kijavitottam az idiotaja meg elkezd hozongeni hogy hogy lehet igy beszelni.
    nem tudom mit probaltal erzekeltetni de amit irtal az ugy marhasag ahogyan csak van. amit meg leirtal annak semmi koze ahhoz hogy a bpi buszpark a legoregebb es legszennyezobb europaban ebbol az kovetkezik hogy meg fogalmazni sem tudsz.

  • Steppenwolf

    killerbee – 2016.01.12 13:47

    Akkor eddig nagy szerencséd volt, hogy nem akadtál emberedre, aki eligazítja a hiányos neveltetésed hozományát.

    Továbbra sem tudod érvekkel alátámasztani, hogy miért “betonhülyeség”, amit írtam és mi nem igaz belőle, csak személyeskedsz, de ennél komolyabb szellemi teljesítményt nem is szoktam elvárni a hozzád hasonló hangemberektől. :) Tényleg elnézést kérek, hogy felhívtam a figyelmet egy önellentmondásra, és az érem másik oldalára, amikor Göteborghoz, és Bécshez hasonlítják a fővárosi buszparkot.

    Ha nincs pénzem a gázt bevezetni, hanem nedves fával, mindenféle hulladékkal fűtök, nem veszek Model S-t demonstrálni, hogy mennyire környezettudatos vagyok…

Élesben veti be elektromos haszonjárműveit a Mercedes

Bár még nincs sorozatgyártásra alkalmas elektromos változat a Vitóból és a Sprinterből, mégis élesben tesztelhetik őket a következő években.

Hivatalos: jön az új Ikarus

Cseppfolyós földgázzal (LNG) hajtott buszok gyártásába kezd az év második felében az Ikarus.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

Ha nincs meg a sofőr, nincs büntetés – Nyilatkozott a rendőrség

Az ORFK közlése szerint a közterület-felügyelet kameráival nem lehet az objektív felelősség alapján bírságolni.

Targoncás oktatófilm, csak erős idegzetűeknek

Nagyon kel vigyázni, nehogy egy lehulló tapétavágó beleálljon a fejedbe, mikor épp leveszed a kobakot.

F1: Rajzfilm készült Vettel futamgyőzelméről

Elindult az új szezon, megérkezett a MiniDrivers első rajzfilmes összefoglalója is.

Különös autót fotóztak a Ferihegyi reptérnél

Olvasók küldte a fotókat, ilyet nem látni túl sűrűn itthon. Persze előfordul.

Nézd meg, hogy kell helyesen használni a körforgalmat

Remek kis animáció demonstrálja, hogyan is kell használni a többsávos körforgalmat.

F1: Dokumentumfilm-sorozatban égeti magát a McLaren

Rosszabbkor nem is készülhetne film a csapat és a versenyzők színfalak mögötti munkájáról, de a McLaren és az Amazon idén mégis erre készül.

Titkok az új Suzukiról

Stratégiát váltott a Suzuki: míg a kifutó Swift formaterve alig tér el elődjétől, az új jóval kevésbé hasonlít rájuk. A design részleteiről a főtervezőt kérdeztük.

F1: Wehrlein dicséretet, és nem kritikát érdemel

A Sauber csapatfőnöke, Monisha Kaltenborn keményen kritizálta azokat, akik kritikát fogalmaztak meg az Ausztrál Nagydíjtól visszalépett Pascal Wehrleinnal szemben.

A főnök még több Verstappent akar az F1-be

A Forma-1 motorsportért felelős igazgatója, Ross Brawn arról álmodik, hogy a közeljövőben még több Max Verstappen versenyez majd a sorozatban.

F1: Ha gyors a Ferrari, Vettel marad

A Ferrarinak akkor van a legnagyobb esélye a Sebastian Vettellel való szerződéshosszabbításra, ha gyors autót adnak alá. De mi lesz Räikkönennel a felpörgött Vettel mellett?

Kiderült, hogyan úszható meg az 50 ezres bírság

Lehet egy módja annak, hogyan kerülhető el a közterület-felügyelők által kiszabott 50 ezres bírságok kifizetése.

Durva rekord a magyar autópályákon

Az előző évhez képest 2016-ban jelentősen nőtt a bliccelő autósok ellen indított pótdíjas eljárások száma Magyarországon.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.