Rejtélyes tunéziai Ikarusok

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.12.28. 12.00

Kevesen hallottak eddig a Tunéziába exportált Ikarusokról, melyek darabokban érkeztek az arab országba.

A tunéziai Ikarusok nem csak azért különlegesek, mert nem Magyarországon történt az összeszerelésük, hanem azért is, mert látszólag alig hasonlítanak a néhai magyar gyártó által tervezett autóbuszokhoz. Ennek egész egyszerűen az az oka, hogy az Ikarus csak bizonyos főegységeket szállított Tunéziába, míg a járművek összeszerelését egy helyi cég, a STIA végezte.

Az arab ország összesen 435 darab Ikarus 283.20-as fenékvázat rendelt 1997 és 2004 között (egyes információk szerint csak 2000-ben kötöttek szerződést az Ikarusszal). A padlóvázakat ideiglenes vezetőállással, kihúzható akkumulátor-tartóval, csuklószerkezettel és motorral együtt szállították a tengerentúlra. A fenékvázak mellé a magyar gyártó ajtóműködtető berendezéseket, kapaszkodóelemeket, ajtóforgató tengelyeket, szerelvényajtókat és tachográfokat is küldött.

A 283-as típus kevésbé volt ismert idehaza, ugyanis a 280-asnak valamivel hosszabb változata volt. A két típus között még most is csak szakavatott szemek képesek különbséget tenni, ugyanis a 283-as a szélvédő feletti útvonalkijelző sávról és a nagy nyitható oldalablakok mellett elhelyezett kicsinyke ablakokról volt felismerhető. A tunéziai 283-as alapjaira épült STIA buszok egyedi formatervvel készültek. A járművek összesen 118 fő szállítására alkalmasak, melyből 36 ülőhely áll rendelkezésre.

Az Ikarus gyár háromféle motorral szállította az alvázakat. A kínálatban megtalálható volt a Rába D 10-es UTS 180 típusú, 245 lóerős (180 kW) motorja, mely Euro 1-es környezetvédelmi normának tett eleget. Ennél valamivel korszerűbb változat volt a DAF GS 200M típusú erőforrása, mely Euro 2-es környezetvédelmi besorolással rendelkezett, teljesítménye pedig 300 lóerő (220 kW) volt.

A 283.20-ashoz kínált legerősebb motor szintén a DAF-től érkezett, az Ikarus ugyanis a cég GS245M típusú erőforrását is ajánlotta a járműhöz, mely ugyancsak Euro 2-es normákkal rendelkezett és 334 lóerős (245 kW) teljesítményre volt képes. A erőforrások mellé az Ikarus ZF vagy VOITH gyártmányú váltókat szerelt be. Egyes információk szerint csak 50 darabot gyártottak DAF GS200M típusú motorral, míg a többit Rába erőforrásokkal szállították.

Ezek az Ikarusok komfort terén valamelyest elmaradtak a magyarországi változatoktól, hiszen főként keménytámlás ülésekkel, három- vagy négyajtós változatban szerelték össze őket. A tunéziai gyártó, a STIA mai napig komoly referenciaként tekint a típusra, amit mi sem fejez ki jobban, hogy a cég még mindig feltünteti internetes honlapján a modellt.

(Fotók: Kim Loevenskjold, John Veerkamp, fotobus.msk.ru)

Kommentek

F1: A tavalyi autóval indulna a sereghajtó 2017-ben

Az összeomlás szélén táncoló Manor-csapat kérvényezte a Nemzetközi Automobil Szövetségnél, hogy a tavalyi modellel vághasson neki a 2017-es idénynek.

Anyósgyilkos járművek

Erre a hétre valahogy csupa olyan visszahívás jutott Európában, amelyek az első utasülésnél – közkeletű nevén az anyósülésnél – észlelt, életveszélyes hibákat hivatottak orvosolni.

F1: Bottas magával vitte a Williams-szponzort

A Williams nem csak versenyzőjét veszti el, Valtteri Bottasszal együtt régi-régi szponzora is a Mercedeshez távozik.

Keményít a rendőrség: minden sofőrnek szondát kell fújni

Mostantól nincs kivétel, minden sofőrnek meg kell fújnia az alkoholszondát. A rendőrség a finn módszerrel szeretné kiszűrni az ittas vezetőket. Nógrádban vezetik be először.

KRESZ-táblák, amikre figyelned kell télen

Van néhány speciális KRESZ-tábla, amelyeket zimankó és havazás idején erősen ajánlott figyelni. De tudjuk-e, hogy pontosan mit is jelentenek ezek a táblák?

F1: Állami elismerést kapott Kimi Räikkönen

A Ferrari világbajnok pilótája Finnország első sportnagykövete lett.

Norvégiában betiltották a dízelautókat

A rossz légminőség miatt Oslo átmenetileg kitiltotta a norvég fővárosból a gázolajjal üzemelő gépjárműveket.

Opel, ami jobban kéne, mint egy BMW

Olyan Opelt vezettünk, amely annyira a vágy tárgya volt egykoron, hogy még egy dalba is befoglalták a nevét.

A csapatok nem kérnek F1-es tulajdonrészt

Úgy tűnik, a nem sikerült pénzt kihúzni a csapatok zsebéből, a Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media nem tudta bevonni őket a tulajdonosi körbe.

Családi mindenest, de milyet?

Használtautó-vásárlásban segít szakértőnk, aki egy levélváltással is irányt mutathat az igényeinknek megfelelő kivitel megtalálásához.

Ez a kézműves módszer új fejezetet nyit a hengerfej felújításban

Precíz megoldás helyett ösztönből tolja emberünk. Az eredmény kétséges, de legalább az eljárás látványos.

Magyar rekord a BMW-nél

Soha annyi új BMW nem kelt el Magyarországon, mint 2016-ban. A siker nem csak a hagyományos modelleké, Közép-Európában i-modellekből is nálunk fogy a legtöbb.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.