Rejtélyes tunéziai Ikarusok

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.12.28. 12.00

Kevesen hallottak eddig a Tunéziába exportált Ikarusokról, melyek darabokban érkeztek az arab országba.

A tunéziai Ikarusok nem csak azért különlegesek, mert nem Magyarországon történt az összeszerelésük, hanem azért is, mert látszólag alig hasonlítanak a néhai magyar gyártó által tervezett autóbuszokhoz. Ennek egész egyszerűen az az oka, hogy az Ikarus csak bizonyos főegységeket szállított Tunéziába, míg a járművek összeszerelését egy helyi cég, a STIA végezte.

Az arab ország összesen 435 darab Ikarus 283.20-as fenékvázat rendelt 1997 és 2004 között (egyes információk szerint csak 2000-ben kötöttek szerződést az Ikarusszal). A padlóvázakat ideiglenes vezetőállással, kihúzható akkumulátor-tartóval, csuklószerkezettel és motorral együtt szállították a tengerentúlra. A fenékvázak mellé a magyar gyártó ajtóműködtető berendezéseket, kapaszkodóelemeket, ajtóforgató tengelyeket, szerelvényajtókat és tachográfokat is küldött.

A 283-as típus kevésbé volt ismert idehaza, ugyanis a 280-asnak valamivel hosszabb változata volt. A két típus között még most is csak szakavatott szemek képesek különbséget tenni, ugyanis a 283-as a szélvédő feletti útvonalkijelző sávról és a nagy nyitható oldalablakok mellett elhelyezett kicsinyke ablakokról volt felismerhető. A tunéziai 283-as alapjaira épült STIA buszok egyedi formatervvel készültek. A járművek összesen 118 fő szállítására alkalmasak, melyből 36 ülőhely áll rendelkezésre.

Az Ikarus gyár háromféle motorral szállította az alvázakat. A kínálatban megtalálható volt a Rába D 10-es UTS 180 típusú, 245 lóerős (180 kW) motorja, mely Euro 1-es környezetvédelmi normának tett eleget. Ennél valamivel korszerűbb változat volt a DAF GS 200M típusú erőforrása, mely Euro 2-es környezetvédelmi besorolással rendelkezett, teljesítménye pedig 300 lóerő (220 kW) volt.

A 283.20-ashoz kínált legerősebb motor szintén a DAF-től érkezett, az Ikarus ugyanis a cég GS245M típusú erőforrását is ajánlotta a járműhöz, mely ugyancsak Euro 2-es normákkal rendelkezett és 334 lóerős (245 kW) teljesítményre volt képes. A erőforrások mellé az Ikarus ZF vagy VOITH gyártmányú váltókat szerelt be. Egyes információk szerint csak 50 darabot gyártottak DAF GS200M típusú motorral, míg a többit Rába erőforrásokkal szállították.

Ezek az Ikarusok komfort terén valamelyest elmaradtak a magyarországi változatoktól, hiszen főként keménytámlás ülésekkel, három- vagy négyajtós változatban szerelték össze őket. A tunéziai gyártó, a STIA mai napig komoly referenciaként tekint a típusra, amit mi sem fejez ki jobban, hogy a cég még mindig feltünteti internetes honlapján a modellt.

(Fotók: Kim Loevenskjold, John Veerkamp, fotobus.msk.ru)

Kommentek

Villamosnak indult, busz lett belőle

Ha megvalósul a közösségi közlekedésben az, ami most a mérnökök fejében van, akkor elképzelhető, hogy évek múlva nehezen tudunk majd különbséget tenni a buszok és a villamosok között.

Mesterséges nappali fénnyel segítenék a kamionsofőröket

A Daimler azon töri magát, hogyan tudna a természetes fényhez hasonló világítást teremteni a kamionokban. Szerintük a fényszegény fülkék rossz hatással vannak a sofőrök teljesítményére.

Fény derült a nyírségi permetező vonat titkára

Az összeesküvés hívők azonnal chemtrailt kiáltanak, ezért megkérdeztük a MÁV-ot, mi is folyik ebből a vonatból.

Milliós bírságok az osztrák utakon

Vége a türelmi időszaknak, milliós bírságokat kaphatnak az osztrák utakon közlekedők, ha nem tartják be a szabályokat.

Világrekordra készül a Jaguar

Idén 25 éves a Jaguar XJ220, és ebből az alkalomból monstre felvonulást terveznek, méghozzá Guinness-esélyes részvétellel.

Hamilton: Bottas nagyon jól teljesített

Lewis Hamilton indul az élről Melbourneben, Sebastian Vettel a második, Valteri Bottas a harmadik rajthelyet fogta meg az időmérőn.

Videó: Így vágta falnak a Red Bullt a helyi hős

A Red Bull-os Daniel Ricciardo nem lehet elégedett, hiszen hazai közönsége előtt szúrta el az időmérőt, a Q3-ban a falban végezte.

F1: Hamiltoné az év első pole-ja

A szezonnyitó Forma-1-es Ausztrál Nagydíj időmérőjén a mercedeses Lewis Hamilton magabiztos pole-t hozott, mögötte a ferraris Sebastian Vettel, Valtteri Bottas csak a 3. A hazai sztár a falban végezte.

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Selejtes luxusautók okoznak főfájást

Ezen a héten prémium autógyártók termékeit ítélték emberi felhasználásra alkalmatlannak az európai hatóságok. Visszahívások Auditól Range Roverig.

F1: Vettel pályarekorddal az élen, az újonc a falban

Az Ausztrál Nagydíj harmadik szabadedzésén a ferraris Sebastian Vettel fél másodperccel verte a Mercedeseket, a Saubernél új versenyző mutatkozott be, a Williams újonca pedig összetörte az autót.

F1: Váratlan pilótacsere az Ausztrál Nagydíj előtt

Az Ausztrál Nagydíj szombati, harmadik szabadedzése előtt a Sauber-csapat versenyzőt cserélt, a még januárban megsérült Pascal Wehrleint kiszállították, az olasz Antonio Giovinazzi kap Forma-1-es bemutatkozási lehetőséget.

F1: Legyél Lewis Hamilton VIP-vendége! – videó

A háromszoros világbajnok videós idegenvezetést tart a Mercedes melbourne-i csapatpavilonjában a kávézótól a konyháig.

Videó: Így kap másfél másodpercet Alonso Räikkönentől

Melbourne-i belső kamerás kör a mezőny két veteránjától a McLaren és a Ferrari közti különbségről.

Magyar gyerekek rajzolták le a jövőt

Hetedik alkalommal hirdette meg a Toyota magyar gyerekek számára is a Toyota Dream Car rajzversenyt: a megmérettetés arra ösztönözte a gyerekeket, hogy rajzolják le, milyennek képzelik el egy szebb jövő autóit.

F1: Óriási aranyköpés a Ferrari-főnöktől – videó

A Ferrari csapatfőnöke, Maurizio Arrivabene így írta le két szóban Sebastian Vettelt és Kimi Räikkönent.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.