Végre elkészült Budán, amire ezer éve vártunk

Márciusig még lesz kényelmetlenség

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2015.12.23. 16.00

A tervezett határidő betartásával szerdán lezárul a budai fonódó villamoshálózat műszaki átadás-átvétele, így 2016. január 16-án megindulhat a fonódó villamosok forgalma.

Jelenleg a vonalak rendeltetésszerű használatát nem akadályozó hiányosságok pótlása, valamint az új vonalakon közlekedő villamosok járművezetőinek oktatása zajlik. A budai fonódó Széll Kálmán tér felújításával összehangolt, 2014 őszétől mostanáig tartó kiépítése az elmúlt évtizedek egyik legjelentősebb budai kötöttpályás közlekedésfejlesztési beruházása.

A budai fonódó villamoshálózat kiépítésének köszönhetően január 16-tól a budai villamosvonalak több évtized után újra egységes hálózatot alkotnak, és új, átszállásmentes kapcsolatok jönnek létre Észak-, Közép- és Dél-Buda között. A 2014 őszén elkezdődött építkezés során a korábbi 17-es villamosvonalat egyesítették a 19-es, a 41-es és a 61-es vonalakkal, így észak-déli irányban egész Budát átszelő vonalak jönnek létre. Óbudáról átszállásmentes, kötöttpályás kapcsolat épül a Batthyány tér, a Széll Kálmán tér, a BAH-csomópont, a Móricz Zsigmond körtér, Albertfalva, valamint Kelenföld felé.
 
A budai fonódó projekt keretében nem csak a villamosvonalak összekötése történt meg, de a meglévő Frankel Leó utcai és Bécsi úti villamosvonal komplex felújítása is a Margit hídtól egészen a Tímár utcáig. A rekonstrukció eredményeként ezen a szakaszon korszerűsödött a vonal áramellátása, a villamospálya teljesen átépült, a Bécsi út és a Frankel Leó út is új útburkolatot és járdaburkolatot kapott, továbbá felújították az itt húzódó közműveket is.

A villamosvonal felújítása érintette a környező tereket és zöldfelületeket is. A közúti csomópontok átalakításával az eddig kettéosztott Zsigmond térből egy új, könnyebben átjárható, nagyméretű park jött létre. Városképi elemekkel is gazdagodik a fejlesztési terület, a környéken utcabútorokat és növényeket telepítettek.

Új villamospálya épült a 17-es villamos korábbi Margit hídi, illetve a 19-es és a 41-es vonal Batthyány téri végállomása között egy közbenső megállóval a Bem téren. A Margit híd alatt – ahol jelentős a közúti forgalom – a vágányok egy rövid szakaszon egymásba fonódnak. Így csak egy közúti sávot foglalnak el, ráadásul mozgóalkatrészes váltókat sem kellett beépíteni. A váltakozó irányú villamosforgalmat vasúti jelző és közúti jelzőlámpa szabályozza.

Az alsó rakparti lehajtó és a Margit hídi felhajtó között a villamospálya áttér a Duna felőli oldalra, majd a kerékpárút mellett halad a Batthyány tér felé. A villamosvonal a Margit híd és a Batthyány tér között, a kerékpárút és a meglévő fasor mellett a HÉV-alagút födémjén halad. Az alagút szerkezetét megerősítették és szigetelték, hogy biztonsággal viselje a megnövekedő terhelést.
 
A villamosvonalak összekötésével kialakított új forgalmi rendről 2015 őszén társadalmi egyeztetés zajlott. Ezek tapasztalatai és a javaslatok alapján a villamoshálózati változásokhoz kapcsolódóan a BKK úgy alakítja át a III. kerületi buszjáratok rendszerét is, hogy azokkal az új villamosvonalak minél kényelmesebben és gyorsabban legyenek elérhetőek. A változó villamos- és buszközlekedést a BKK külön közleményében hamarosan részletesen ismerteti.

A megújult vonalakon vadonatúj, akadálymentes CAF villamosok is közlekednek majd. A fonódó uniós projektekttől külön megvalósuló beruházás a Clark Ádám téri villamos-alagút kiszélesítése, felújítása nettó 884 milliió forintért, saját forrásból annak érdekében, hogy az az új villamosok közlekedésére alkalmas legyen. Ennek befejezése 2016 márciusában várható, addig a Lánchídtól északra, illetve délre állnak meg az arra közlekedő villamosok.
 
A BKK kéri az autósokat, hogy az új villamosvonalak környékén fokozottan figyeljenek az új közlekedési rendre, illetve a gyalogosforgalomra.

Kommentek

  • DEAK

    Ezer éve…

  • Jobbratarts

    Már egyszer hozzászóltam, de az eltűnt.

  • Jobbratarts

    Nagyon boldog vagyok, hogy Óbudáról 2 úton is el lehet jutni villamossal a Széll Kálmán térre, és tovább akár Albertfalvára. (Kíváncsi vagyok mekkora lesz az Óbuda-Albertfalva útvonalon az utasforgalom?) Az biztos, hogy a XIX. Ady Endre úti villamos meghosszabbítása a Havanna lakótelepig több embert érintene, és napi több száz autóbusz fordulót váltana ki, és a “fonódó” árának töredékébe kerülne. Dehát ez egy peremkerület!!

  • DTF

    En meg jobban orulnek, ha mindezen fejleszteseket magas mikosgeen begeztek volna, de ez amit csinaltak… Szokoru h ez a szinvonal a tobbsegnek megfelel es elintezikk azzal h legalabb van…

  • apoa

    Ez egy faszság, egyszerűen nincs rá igény. Valaki rögeszmés álma, ami csak arra jó, hogy a híd alatt leszűkül a közút állandó dugókat okozva.

  • Laci812

    Hajho, biztosan sok embernek segit, de hogyan mondjak azt hogy elkeszult, amikor a lanchidnal meg setalni kell egyik villamosrol
    a hid tuloldalan varakozo masikra. Kesz less majd, ha majd atgurul
    a hid alatt, ami ezek szerint meg 3 honap , vagy tobb.
    Akkor majd orulhetunk. Azt meg nem tudom, hogy minden villamos uj
    less ezen a vonalon, vagy ki kell varni az ujat, nyuggerkent lesz ra
    idom. Udv.

  • DTF

    Apoa: nincs, oersze. Itt adva volt egy unios keret, amit jo magyar szokas szerint el kell kolteni. Hat elkoltotttoek. Az h osszeganyoltak vmi szrat, az az embereke tobbseget nem erekli, mert alacsony a minosegerzet itthon, ez az atlagnak csodalatos, maga a miszaki zsenialitas… Ertelme nincs ilyen vonalaknak, mrt 1-2 perc es atsetalnal a masik villamoshoz, de igy rovidebb lesz a menetido (de nem, mert tobb helyen egy vagany van…) a zsufolt arpad fejedelmrol majd erre az eg y savos bem es fo utcara megy ra a forgalom, a buszokrol nem is beszelve. Aki ezt az egeszet kitallata, azzal elbeszelgetnek, mert logikaja nulla

  • japancar

    Szerintem is felesleges volt fonódót csinálni. Oké, meghosszabbították a Margit hídig a villamost. Ott át lehet szállni a másikra.. Ehhez nem kellene keresztezni az autóutat villamossal.

  • japancar

    A legérdekesebb az lett volna, ha a Széll Kálmán téren átvezetik a 6-ost, majd a 61-es vonalán menő hatost a Móricz Zsigmond körtérnél összekötik a végállomásoknál. Igy lenne egy circolare villamosunk, mint Rómában van, egy villamos amelyik körbe-körbe jár. A turisták megrohamoznák és élveznék, hogy kétszer átmennek a Duna fölött.

  • tdr

    Oké legyen mert kell..(Bp széleiről nehéz ki-be jutni…)De gondolom ez sem fog 00.óra után közlekedni..(csak a 4-6.jár.)Éljen a nagy környezettudatosnegondolkodjunkdeaztjódrágán…

  • Kempelen.

    Nehogy má’ örüljetek valaminek proletárok!

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

300 km/h fölött hasít az új Alpina kupé

Bemutatta legfrissebb újdonságát az Alpina. A B4 S Bi-Turbo a BMW M4 költséges alternatívája.

Nincs ma ennél menőbb Porsche az interneten!

Aligha létezik még egy ilyen Porsche 911 Carrera RSR 3.8-as a világon. Kívánatos patina, merész színek és 10 futott kilométer.

F1: Milliárdos veszteséget hoz a szabálymódosítás

A Force Indiánál a legkevésbé sem örülnek a versenyzői nevek és rajtszámok megjelenítéséről szóló szigorításnak, dollármilliókban mérhető veszteséget jelenthet az újítás.

Autógyári munkásnak állt a Facebook-vezér

Mark Zuckerberg a Ford dearbroni gyárában járt, ahol még a munkából is kivette a részét a Ford F-150-eseket előállító üzemben.

F1: Háromtizeden belül a Mercedes, a Ferrari és a Renault

A Nemzetközi Automobil Szövetség számításai szerint három gyártó erőforrása egyenlő szintre ért, csak a Honda van lemaradásban.

Így lopnak el pár perc alatt egy X5-ös BMW-t

Pár perc alatt lopnak nagy értékű autókat Angliában, a módszer végtelenül egyszerű.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.