Párizs elektromos buszrendszerre vált

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.12.16. 12.00

Bemutattak egy vadonatúj busztöltő technológiát a párizsi klímacsúcson, mely már a jövő tömegközlekedését képviseli.

A franciaországi klímacsúcson a Párizsi Tömegközlekedési Hatóság (RATP) által szervezett kiállításon több, a jövő városi közlekedése számára kínált fejlesztéseket lehetett megtekinteni. Köztük volt az ABB rendszere, a TOSA (francia betűszó, amely az optimális energiaellátású közlekedési rendszer kezdőbetűiből áll) is, mely egyedül képviselte az egyetlen teljesen elektromos megoldást. A rendszer alkalmazását csuklós autóbuszon szemléltették. A 18,75 méter hosszú buszt 143 utas befogadására tervezték.

A TOSA technológiáját először 2013-ban alkalmazták. A rendszert Genfben, a repteret a kereskedelmi vásárközponttal összekötő útvonalon helyezték üzembe. A nagy teljesítményű városi közlekedés igényeire tervezett töltőrendszerrel a csuklós autóbusz 15 másodperc alatt feltölthető, azaz az utasok fel- és leszállása során végrehajtható az útvonal menti kijelölt feltöltési pontoknál, a végállomásokon pedig hosszabb idejű feltöltést biztosító infrastruktúra áll rendelkezésre.

A TOSA rendszerű elektromos busz tetején egy vezérelt működésű töltőkar található, amely a töltésre kijelölt megállókban alig 1 másodperc alatt automatikusan rácsatlakozik a gyorstöltőre. A töltőkar és a rövid töltési idő minimálisra csökkenti a jármű megállóban eltöltendő tartózkodási idejét. A busz az energiát kompakt akkumulátorokban tárolja, amelyeket az utastér növelése érdekében a busz tetejére telepítettek.

Az elektromos busz fékezés közben is képes energiát termelni, azaz energiát visszanyerni. Az így termelt energia tovább csökkenti a jármű teljes energiafogyasztását. A TOSA rendszer további előnye, hogy üzemeltetése – a villamosokkal és a trolibuszokkal szemben – nagyon kevés infrastruktúra kiépítését igényli az útvonal mentén, ami kiküszöböli az áramszedők városképromboló hatását, és csökkenti a karbantartási igényt is.

A párizsi RATP azt tervezi, hogy 2025-re buszparkjának 80 %-át elektromos üzeműre cseréli, így könnyen lehet, hogy a fejlesztések terén a TOSA rendszerű buszok is szerepet kapnak.

Kommentek

  • szaboata

    Már régóta felötlött bennem,hogy miért erőltetik a villamos közlekedést,hiszen a troli is sokkal olcsóbb.Az akkus buszok nem teljesen környezetbarát megoldás,hiszen az aksik gyártása és utóélete előbb utóbb gondot fog okozni.

  • öreg fószer

    szaboata, igazad van. Viszont a földgázzal üzemelő járműveket jó lenne, ha bevezetnék. Akkor talán végre elkezdenék kiépíteni a töltőhálózatot is. Ha pedig ez bekövetkezne, az forradalmian hatna az egyéb járművek elterjedésére.

F1: Nagyot lépett előre az új motorral a Renault

A Red Bull technikai igazgatója, Adrian Newey szerint a Renault nagyot lépett előre a 2017-es motorral, de nagy kérdés, hogy a riválisok mennyit haladtak.

Megvan, ne keresd tovább a belső égésről készült tökéletes videót

Láttunk már hengerfej helyett plexivel zárt motort, amiben jól látszott a robbanások sorozata. Mókás volt, de ez a videó a profi bemutatása a történetnek, egyszerűen kihagyhatatlan.

F1: Bottas szabadon versenyezhet Hamiltonnal

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda leszögezte, hogy a Nico Rosberg helyére szerződtetett Valtteri Bottas sem lesz másodhegedűs, megverheti Lewis Hamiltont, ha tudja.

F1: Felülmúlná Alonsót a McLaren-újonc

A McLarennél idén bemutatkozó Stoffel Vandoorne azt mondja, nem egyszerűen a top10-ben akar végezni, hanem győzni akar, bár azt is tudja, idén erre még nem lesz sok esélye.

Zseniális újítás az autópálya-matricáknál

Számos autósnak jelent problémát annak megállapítása, hogy rendelkezik-e érvényes úthasználati jogosultsággal.

F1: Bottas még nem a végleges megoldás

A Mercedes-főnök nem titkolja, hogy Valtteri Bottas helye egyelőre csak 2017-re biztos a csapatnál, a jövőre nézve bőven van opciójuk.

Rákaptak a pestiek a percdíjas villanyautókra

A GreenGo bővítette a flottája méretét, az eddigi 45 elektromos autó helyett immár 75 autót biztosít regisztrált felhasználói számára.

Horvát villanyautó verte el a Bugatti Veyront

Na jó, nem akármilyen villanyautó, hanem a Rimac Concept One, ami sorra eszi meg a szupersportautókat.

Óriási rekord a szentgotthárdi Opel-gyárban

Szentgotthárd rekordévet zárt 2016-ban: közel 630 ezer motor készült az Opel magyarországi gyárában, ami 23 százalékkal több, mint eddig bármikor.

F1: Sainzot zsákutcába vitte a Red Bull?

A Toro Rossó-s Carlos Sainz nehezen emészti meg, hogy a Red Bull nem engedte más csapathoz, miközben házon belül sincs előrelépési lehetősége.

Decemberben is nőtt az EU-s autópiac

Decemberben nőtt a forgalomba állított új személygépkocsik száma az európai autópiacon az egy évvel korábbihoz viszonyítva.

Kevés volt a V6-os az Alfába, hősünk radikális megoldást választott

Az Alfa Romeo GTV elérhető volt kétliteres négyhengeres Twinspark motorral is, de a rajongók szerint csak a V6-os blokk az igazi. Úgy tűnik, van, akinek ez sem elég.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.