Módosítják a jogosítvány korhatárát

Szerző: Vezess levél küldés  MTI levél küldés 
Dátum: 2015.12.08. 16.55

Jövőre várhatóan már a 18 évesek is szerezhetnek teherautó-jogosítványt.

Az Európai Bizottság nem emel kifogást ellene, ha Magyarország a kormányzati terveknek megfelelően 21 helyett már 18 éves kortól lehetővé teszi a C kategóriás vezetői engedély megszerzését – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) kedden.
A tájékoztatás szerint a hazai közúti fuvarozói ágazat versenyképességét erősítő jogszabály-módosítás 2016. január elsejétől hatályba léphet. A tehergépkocsi-vezetői engedély megszerzésének életkori határát 2013-ban uniós irányelv alapján kellett 21 évre felemelni. 
A kormány 2015 júliusában döntött a logisztikai, közúti árufuvarozási és személyszállítási vállalkozások versenyképességének növelését szolgáló intézkedésekről, ezek egyikeként a fejlesztési tárca felülvizsgálta a 18 éves korhatár visszaállításának lehetőségét a belföldi árufuvarozásban. Becsey Zsolt közlekedésért felelős helyettes államtitkár a tervezett szabálymódosításról szeptemberben előzetes bizottsági állásfoglalást kért Violeta Bulc közlekedésért felelős biztostól – tájékoztatott a szaktárca.
    
A biztos a napokban beérkezett válaszlevelében kifejti, hogy az egymásnak némileg ellentmondó irányelvi rendelkezések miatt a jogi helyzet nem egyértelmű. A tagállamok jelenleg is eltérően alkalmazzák a minimális korhatárra vonatkozó követelményt. Az Európai Bizottság a hivatásos gépkocsivezetők sok helyütt tapasztalható hiánya miatt a C kategóriában 18 éves, a D kategóriában 21 éves egységes minimális korhatár alkalmazását tervezi. A testület értelemszerűen a közösségi szándékokkal egybevágó magyar intézkedések meghozatalát sem ellenzi – írja közleményében az NFM.
    
A fejlesztési minisztérium közölte: a kapcsolódó jogszabály-módosítás várhatóan a következő hetekben megjelenik. A leszállított korhatár a jövő év elején hatályba lép. Az intézkedés összhangot teremt a vezetői engedély életkori határa és a Gépjárművezetői Képesítési Igazolvány megszerzésének szintén uniós szabályozáson alapuló feltételrendszere között.
    
Az előírások egységesítésével megnőhet a kamionsofőri életpályát választók száma, és ezzel enyhülhet az ágazat fejlődési lehetőségeit visszafogó munkaerőhiány – tájékoztatott a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.

Kommentek

  • kaboca12

    Hát ez nagyszerű! Így is életveszélyes közlekedni az utakon, rengeteg a figyelmetlen ember. És sok az olyan fiatal, aki épphogy megkapja a friss jogsiját aztán száguld az utakon mert azt gondolja, hogy ha papírja van róla, akkor már vezetni is tud. Sokan felejtik el vagy nem is tudják, hogy ehhez rutin kell. De ilyen dolgokban úgysem kérik ki a mi véleményünket.

  • m.marton

    amikor felemelték 18-ról 21 évre a c kat korhatárát, akkor nem ok nélkül tették ezt, nem azért csinálták mert unatkoztak és nem volt jobb dolguk, maradjunk ennyiben

  • tdr

    Oké..jó…de ettől nem akarnak majd többen dolgozni..A GKI meg értelmetlen csak lehúzás..+5 évente újítgatni.Talán normális bért kellene adni a hivatásos sofőröknek(+szakmának elismerni!!!..)Vicc ez az egész ami itt történik…

  • accelerate.

    Ez érdekes, mert én 17 évesen kaptam C-t.
    De amúgy tényleg nem szabadna levinni a korhatárt

  • Scania14

    Nem tudom hogy az irigység beszél sok emberből vagy tényleg ennyire nem gondolják át amiket írnak.

    22 éves vagyok, nemzetközi kamionozok. Bejártam fel Európát mar egy nyerges szerevénnyel. 21 évesen voltam kezdő, de egyszer elkell kezdeni mindent, nem? Ha 30 évesen kezdi el az ember akkor 30 évesen lesz kezdő….
    Sok ember nem tudja mi az hogy kamionozás. “Ertem en hogy 40 évesen van egy B jogsid es akkor a 22 éves gyerek ott ül a kamionba es zavar téged.” :). De az a 22 éves gyerek lehet hogy 3 hete nem volt otthon 2 hétvége kint volt Európa egyik parkolójában jobb esetben kamerás ahol van mosdó is .. Es ott állt 45 órát majd egész heten 2nap 13 órás munka ideje volt meg 2 15 órás munka ideje volt hogy 10 órát vezetett egy nap egy seggel kiment olaszba pakolt aludt majd fel német stb…
    Küzdött az időjárással azzal hogy éjjel ment ismeretlen területen küzdött azzal hogy éjszaka hol tud megállni 45 percre vagy mar 11oras pihire hol van hely hol nem fogjak felvágni….
    Egész végig járt az agya hogy mennyi ideje van még a napból mikor kell oda érnie mikor er oda hol lesz meg mas akadály … Ha lerakott akkor mikor tudd visszarakni…;)
    Es akkor mellé vezess egy 40tonnas vasat Európa útján szabályosan es a sok birka autóst elviselni … Mert bevag éled dudál hogy miért mész 85el … Vagy előzől, mert ugye azt tudós hogy kamion nem előzhet csak az a baj hogy a kivitelt nem tudod. Meg mikor villog a kamion hogy menj vagy engedünk be akkor tiszta szerencsétlen vagy . Vagy mikor látod hogy keressük a címet akkor seggunkbe jössz es dudálsz…

    Nem az életkor számít hogy most 18 vagy 21, lehet valaki 30 évesen is szétszórt nem törődöm… Es lehet valaki 18 évesen is egy korrekt sofőr .

    A tegezést általánosságban irtam azoknak akik B jogsival szídnak minket fiatal kamionosokat.

    En saját magamnak fizettem mindent, de az ingyen jogosítvány egy része jo ötlet. Az nem hogy olyanok is eljönnek akik kamiont az autópályán látott .. Aláír 2 evet vhol majd elmegy 4kezbe 3 hétre es rájön hogy neki ez nem megy.. Igen ám de ott a 2ev…:)

    Nemzetközi kamionozás teljes embert kiván legyen az 18 21 vagy akar 40 éves friss jogsis kolega :)

  • teso1969

    Nem hiszem, hogy bárkiből is az irigység szólna. Te nem tartod nonszensz-nek, hogy szigorúbb szabályozás van nagymotorra mint “C” kategóriára?

  • DTF

    A jogsi nem korhatarhoz kotott, hanem ratermettseghez, higgadsaghoz, logikus vezeteshez. Soseazzal van abaj h hany eves az illeto, ahnem azzal h mennyire erett gondolkdasban. Sajnso nalunk ez utobbi hianyzik: a legtobb 17-18 eves megkapja jogsit, aztean megy mint az orult: a kozelunkben lakik egy csalad. Apja anyja bunko, indexeleset nem ismerik, ugy kozldnek a suvjukkal mintha ok lennenel az utak kiralyai. A kolkuk most kett 18, kapottt is egy hasznalt volvot (6-7) eves. Feltuningolta, aztan azota a szulok peldajat kovetve szaguldozik, cikazik (ami nem baj) csak index nelkul es a sebesseghatarokat tullepve. Amit lat ugye…

  • tdr

    Nehéz dolog ez a történet is..A mai fiatalok többsége felelőtlen+technikai/műszaki ismerete/érdeklődése/rátermettsége nem sok.És pedig az is kell hozzá.

  • hova

    Scania.
    Bizony, sokan nem akarják tudni, mi az a kamionozás, de sokan azt sem, hogy hova megy XY mérnök, v ZK mentő: egy a lényeg, szabályosan, emberi módon. Mert ahogy a kamionosok közlekednek, az embertelen. Hallgatod a rádiót és minden hír azzal kezdődik, hogy hol éh hány kamion ütközött, miközben bátran nyomják 100-110-l az autópályán. Tíz kamionból 8 túllépi a sebességhatárokat, ebből 4 igen durván. Jelentkezett nemrégen egy férfi, hogy hátulról nekiment a kamionos szándékosan!!-mert nem ment 90 helyett 100-al. Kivizsgálták, a kamionos -27 éves volt- elismerte, hogy dühítette a szabályosan haladó szgk, ezért lökte meg! Nem általános, de túl sok alkalommal balhéznak a kamionok, éretlenek a vezetők és igen magasak a terhelések!!

  • Scania14

    Hova

    Ebben igazad van. :) persze vannak kamionosok akik ezt csinálják legyen az 27 ,21 , de akar 50 éves sofőr is.
    De sajnos nekem is a tapasztalatom hogy m1esen kedd reggel ( ebben az időben nem előzhet kamion ). Mama papa a kis marutival 65-70el dönget.. Beérem. Nem mehetek 70el utána mert akkor elkések es a ködbért en fizetem , másrészt oké en nem sietek tegyük fel beállok mögé 68al de jon utánam még 5 kamion aki igen. Melyik a veszélyesebb ha en megelőzőm majd a többi is egyesével vagy en nem meg a mögöttem levő se de a többi igen igy már 2 kamiont előz meg a kocsit ?!:)

    De sajnos bekell latni magyar közlekedés eléggé erős ,csak en csak en akkor is bemegyek oda .. Kategória .

    Német osztrák auto simán beenged engem ha latja hogy indeksszelek, vagy hogy keresem a címet megáll nem dudál ha kell hatra tolat semmi anyázás mellett. Sajnos mi nem ilyenek vagyunk.
    De régen is 18 volt a korhatár C re es azzal nem tud kamionozni , ahhoz kell E kategória is. Oda meg kell elébe 2eves nem kezdovezetoi engedély.

  • Tuning2107

    Kedves előttem hozzászóló, Te aztán látszik mennyire vagy képben a szakmával…. inkább maradtál volna csendben!!!! A tehergépjárművek nem tudnak menni 100-al, ugyanis kötelezően sebességkorlátozó van bennük (van amelyiknél 90-nél, de van amelyiknél 85 vagy 83-nál). Akik balesetet okoznak az a sok román, na igen, ő nekik ki van szedve a sebességkorlátozás, de ők mágnessel is járnak meg 2 meg 3 kártyával… és ugyanúgy egy 40 éves is, nem csak fiatal. Gőzöd nincs az egészről….
    Pár éve még 18 volt a korhatár a kamionra, én is úgy vizsgáztam le még, most meg mindössze csak a C kategóriát akarják levinni 18-ra (E-t nem), ami azt jelenti, hogy vagy egy 7,5t vagy egy 12-15t-s teherautóval jár az ember (nagyobb teherautónál javarészt ritkán járnak szólóban), és igen, aki szóvá tette, hogy szigorúbban veszik a nagymotort, mint a teherautót, igen, jogos!!! Kortól függetlenül sokan mennek úgy motorral, mint az őrült, de egy kamiont meg sokkal könnyebb vezetni, mint akár egy személyautót is. Persze elismerem, valószínű rátermettség kérdése is ez. Én 24 éves vagyok, nyerges kamionnal bejártam Európa nagy részét (Romániától kezdve, Lengyelországig, Benelux, Olaszország, Anglia, Spanyolország stb) és soha egyetlen balesetem nem volt, de még közeli helyzetem sem. Na jó, közeli helyzetem 1x volt, de az nem az én hibám volt, hanem a román személyautósé, aki az erdélyi kanyargós szerpentinen kielőzte a velem szembe jövő kamiont. No de ott sem én vagy a szembe jövő kamion volt a hibás, hanem a személyautós. De a szembe jövő kolega meg az én lélekjelenlétemnek köszönhetően nem lett belőle baleset. Mégegyszer ismétlem, kamionnal nem lehet legjobb esetben is 90-nél többel menni!!! Magyaroknál amúgy sem divat a sebességkorlátozó megbütykülése. És a másik dolog, ha 90km/h-t túl is lépnéd (lejtőn tudsz ilyen tenni csak), akkor 1 perc után gyorshajtást regisztrál a tachográfra, vagyis 24 órán belül a rendőr megállít és ellenőriz, megbüntet érte, mert látja a gyorshajtást!!!

  • Tuning2107

    Ez “Hova” nevő felhasználó hozzászólására ment…

  • Tuning2107

    Valaki itt felhozta a GKI-t is, na az tényleg úgy hülyeség ahogy van! Régebben mikor belföldi árufuvarozói volt (korlátlanra adták meg), illetve TIR vizsga volt (5 évre adták meg) több értelme volt, mert több szakmai dolog volt benne. Ez a GKI ezt a 2-t váltotta fel, 5 évre adják meg, tehát belföldnél is 5 évente újítanod kell, különben nem dolgozhatsz tovább. Mikor jogsizol, akkor csinálod a GKI-ból az alap vizsgát, az 126 000Ft volt (1 esettanulmány, 3×40 kérdéses tesztlap, szóbeli, forgalomban vezetés ugxanúgy, mint a jogsinál), 5 évente meg kb 80 000-ért a 3×40 kérdéses tesztlap van. Na de ami a lényeg, szakmai dolog alig van benne. Az egész GKI csak pénzlehúzás. Ami azt mondom jogos, az a vezetési és pihenőidők (bár a cégeknél minden évben van kiszervezve munkavédelmi oktatás stb, szóval hallod a friss változásokat), de… a többi mind baromság amit oktatnak. Műszaki dolgokat (ABS, ASE, ESP stb) elég lenne a jogsinál oktatni, no meg ami a tananyagba még benne van, hogy hogyan öltözködjön a sofőr, hogyan táplálkozzon (komolyan, elmondják, hogy napi 5x étkezz, és lehetőleg húst is). Na, a sofőr sok esetben őrül, ha egy nap eszik 2x… Meg nekünk olyat oktattak még, hogy az alkoholistákat hogyan csoportosítják… Komolyan, ilyesmi kell egy buszos vagy kamionos szakma megszerzéséhez?? Röhej… Ennyiből állt az egész oktatás. Okmányokról, tachográfról egy szót nem ejtettek!!!

  • szaboata

    Minden szakmának megvannak a sötét és világos oldalai,azt hiszem.A közúti vezetés kapcsán sok fajta ember kényszerül egymás mellé,így önmagában véve veszélyes üzemnek nevezhető.Egyetértek ennél fogva a szabályozásokkal (kivéve a notórius gyorshajtó vadászatot),sőt hiányolom az időszakos továbbképzést,vizsgáztatást a nem profi vezetőknél is.
    18 évesen,ha már levizsgázott valaki,akkor biztos el tud vezetni egy teherautót.

  • Guevara

    Még több kamiont az utakra, hisz ez nekünk jó (lesz).

  • Tuning2107

    Miért, amikor 18-ról felvitték 21 évre a korhatárt, kevesebb kamion lett az utakon? Nem… A teherautó meg nem egyenlő a kamionnal, mert csak a C-t vinnék vissza 18-ra, az E-t nem. Egyébként is hiány szakma a sofőr szakma…

  • hova

    Scania.
    A kutyát nem érdekli a ködbéred! Ha 120 Km/h-val lehetne menni, akkor azokat a szgk-t kurváznád le. akik annyival mennek! Tessék menni 80 Km/h-val, de ha baleset van, amiben legtöbbször a kamionosok a hibásak, ki símogatja a ködbéredet, vagy ha az árúd az árokban köt ki? Na ugye!

    Tuning!
    12 évig egy igen különleges munkahelyen melóztam olyan autókkal, amikben te sohasem fogsz. Bejártam Európát Spanyolországtól Angliáig, tehát ismerem a térkép ezen útjait és az embereket is a vezetési stílusukkal együtt. Te nagyon rendes fiú vagy, ha azt képzeled, hogy a magyar v német v olasz kamion nem tud menni 100-al, hol élsz te?!! Ügyes vagy, ha balhé mentesen vezetsz, ezt kívánom neked sokáig! A papa-mama-marittu dologhoz:többet érnek, mint a te egész rakományod!!

  • Kempelen.

    Hova!

    Kötbér (nem d, hanem t)
    Simogatja (rövid i)
    Árud (rövid u)

    Spanyolország és Anglia közt csak Franciaország van. Azért az egész Európától elég messze áll. Európa azért annál sokkal nagyobb, mint amit említesz.

    Mert nagyon tisztelünk téged a világlátásodért, de azért a rövidítések után pont van, úgyhogy helyesírási szótárat kapsz Karácsonyra. Nagy szükséged van rá.

  • hova

    Kempelen!
    Te ezt művelheted az atunvg-n, ott úgy írsz, mint egy bukott paraszt. Itt ez a stílus nem nyerő, minden esetben azt szoktam neked tanácsolni, hogy EMBERI módon viselkedj és beszélj!

  • Pistabátyám

    Kedves Hova! Saját jelzőid aggatod másra! Jelen esetben Kempelenre. Pedig igaza van! Igenis, aki nyilvánosság elé lép írásával /beszédével/, az tanuljon meg magyarul, és helyesen írni. Témától függetlenül! Aklár bejártad Europát, akár nem. Ha pedig világjárt ember létedre vagy ilyen , akkor a világból csak a terelővonalakat láttad.

  • Thubiso

    A munkaerőhiány már a gyermekeket is veszélybe sodorja. Ha tisztességes fizetések lennének, akkor a sofőrjeink itthon maradnának, s a 18 éves gyermekeink élvezhetnék még az ifjúságukat.

  • csicsii950929

    Sziasztok. Erről korhatár levitelről minden autós iskolát megkérdeztem és semmit nem tudnak róla. Akkor hogy is van ez? Talán kamu az egész hír?

  • hg3fax

    Gyerek kezébe adni egy több tonnás vasat felelőtlenség!!!

Villamosnak indult, busz lett belőle

Ha megvalósul a közösségi közlekedésben az, ami most a mérnökök fejében van, akkor elképzelhető, hogy évek múlva nehezen tudunk majd különbséget tenni a buszok és a villamosok között.

Mesterséges nappali fénnyel segítenék a kamionsofőröket

A Daimler azon töri magát, hogyan tudna a természetes fényhez hasonló világítást teremteni a kamionokban. Szerintük a fényszegény fülkék rossz hatással vannak a sofőrök teljesítményére.

Fény derült a nyírségi permetező vonat titkára

Az összeesküvés hívők azonnal chemtrailt kiáltanak, ezért megkérdeztük a MÁV-ot, mi is folyik ebből a vonatból.

Milliós bírságok az osztrák utakon

Vége a türelmi időszaknak, milliós bírságokat kaphatnak az osztrák utakon közlekedők, ha nem tartják be a szabályokat.

Világrekordra készül a Jaguar

Idén 25 éves a Jaguar XJ220, és ebből az alkalomból monstre felvonulást terveznek, méghozzá Guinness-esélyes részvétellel.

Hamilton: Bottas nagyon jól teljesített

Lewis Hamilton indul az élről Melbourneben, Sebastian Vettel a második, Valteri Bottas a harmadik rajthelyet fogta meg az időmérőn.

Videó: Így vágta falnak a Red Bullt a helyi hős

A Red Bull-os Daniel Ricciardo nem lehet elégedett, hiszen hazai közönsége előtt szúrta el az időmérőt, a Q3-ban a falban végezte.

F1: Hamiltoné az év első pole-ja

A szezonnyitó Forma-1-es Ausztrál Nagydíj időmérőjén a mercedeses Lewis Hamilton magabiztos pole-t hozott, mögötte a ferraris Sebastian Vettel, Valtteri Bottas csak a 3. A hazai sztár a falban végezte.

Unimog a tyúkolból

Óriási szerencsével máig lehet megkímélt, milliókat érő autókat találni elhagyott pajtákban, raktárakban. Na, ez az Unimog nem ilyen.

Selejtes luxusautók okoznak főfájást

Ezen a héten prémium autógyártók termékeit ítélték emberi felhasználásra alkalmatlannak az európai hatóságok. Visszahívások Auditól Range Roverig.

F1: Vettel pályarekorddal az élen, az újonc a falban

Az Ausztrál Nagydíj harmadik szabadedzésén a ferraris Sebastian Vettel fél másodperccel verte a Mercedeseket, a Saubernél új versenyző mutatkozott be, a Williams újonca pedig összetörte az autót.

F1: Váratlan pilótacsere az Ausztrál Nagydíj előtt

Az Ausztrál Nagydíj szombati, harmadik szabadedzése előtt a Sauber-csapat versenyzőt cserélt, a még januárban megsérült Pascal Wehrleint kiszállították, az olasz Antonio Giovinazzi kap Forma-1-es bemutatkozási lehetőséget.

F1: Legyél Lewis Hamilton VIP-vendége! – videó

A háromszoros világbajnok videós idegenvezetést tart a Mercedes melbourne-i csapatpavilonjában a kávézótól a konyháig.

Videó: Így kap másfél másodpercet Alonso Räikkönentől

Melbourne-i belső kamerás kör a mezőny két veteránjától a McLaren és a Ferrari közti különbségről.

Magyar gyerekek rajzolták le a jövőt

Hetedik alkalommal hirdette meg a Toyota magyar gyerekek számára is a Toyota Dream Car rajzversenyt: a megmérettetés arra ösztönözte a gyerekeket, hogy rajzolják le, milyennek képzelik el egy szebb jövő autóit.

F1: Óriási aranyköpés a Ferrari-főnöktől – videó

A Ferrari csapatfőnöke, Maurizio Arrivabene így írta le két szóban Sebastian Vettelt és Kimi Räikkönent.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.