700 lóerős kétéltű a tengerészgyalogosoknak

Ráadásul az Iveco szállítja...

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2015.11.26. 12.15

Másfél milliárd dolláros katonai beszállítói szerződés kapujában áll az Iveco Defence Vehicles. Ők adják a motort, minden más a BAE Systems munkája.

Amikor azon polemizálunk, vajon miért akart Sergio Marchionne minden áron betörni az USA-ba a Fiat-csoport tagjaival, erre igazán nem gondoltunk, pedig íme a logikus válasz: az Iveco Defence Vehicles, a haszonjárműgyártó katonai ágazata épp most nyert meg egy tendert, amelyet az Egyesült Államok tengerészgyalogsága írt ki azoknak a kétéltű járműveknek a leváltására, amelyeket a vietnami háború óta használnak, és bizony eljárt felettük az idő.

A feladat egy olyan, vadonatúj kétéltű jármű tervezése és gyártása, amely akár az óceánon is képes közlekedni. A monstrumot az Iveco Defence Vehicles hathengeres, 700 lóerős dízel erőforrása mozgatja. Ennek erejét a BAE H-Drive rendszere viszi át a nyolc hajtott kerékre, mégpedig kétoldalt három-három, sorba kötött kardántengelyen át, így nincsenek hagyományos értelem vett tengelyek, jobb a helykihasználás. A jármű akkor is járóképes marad, ha elveszíti egy vagy több kerekét.

A BAE-Iveco vízen mintegy 11 km/óra sebességgel képes haladni, akár 18,5 kilométeren át, szárazföldi végsebessége 105 km/óra. Ezzel a kategória legmozgékonyabb harci járművének ígérik, fedélzetén a háromtagú személyzet mellett tizenhárom bevetésre kész tengerészgyalogost képes szállítani. Így túlteljesíti a követelményeket, mivel a kiírásban 60 centiméteres hullámtűrés, illetve 10 fős szállítókapacitás szerepelt.

A jármű a jelenlegi megoldásoknál jobb túlélési esélyt és hatékonyabb védelmet nyújt a fizikai behatásoktól, mobilitása szárazon és vízen egyaránt kiemelkedő. Mindkettő annak köszönhető, hogy a szerkezetet elsősorban vízi, nem pedig kerekes gépjárműnek tervezték; a V alakú törzs hagyományosan jól véd az alulról érkező robbanások ellen. Szintén az utasok védelmét szolgálja, hogy az üzemanyag-tartályok kívül helyezkednek el.

Az Iveco Defence Vehicles több mint harmincezer, a BAE Systems több mint 100 ezer harci járművet épített már, utóbbi a kétéltű szerkezetek egyik vezető szakértőjének számít. A másik sikeres pályázó egyébként a kínai SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation), ők ugyancsak 16 járművet adnak át tesztelésre 2016 harmadik negyedévében. Pályázott még a Lockheed Martin, a General Dynamics Land Systems és az Advanced Defense Vehicle Systems.

A BAE Systems vállalattal közösen megpályázott projekt keretében 12 hónap múlva kell átadniuk a kétéltű harci jármű (ACV) 16 darab prototípusát a bőrnyakúaknak, akik majd 2018-ban döntenek a végső beszállító személyéről. A szerencsésnek 2020-ra kell leszállítania az első járműveket, a típus 2023-tól áll csatasorba. A megrendelés összesen 200 darab ACV-ről szól, a járművek darabja mintegy 7,5 millió dollárba kerül.

Kommentek

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

Munkagéppel mennek a tüntetők ellen a rendőrök

A szomszédos Szlovákiában fejlesztik a jövő rendőrségi oszlatójárművét. A Božena Riot az építőipari és mezőgazdasági munkagépek ketrecharcos unokatestvére.

Sportautókra hajaz ez a német turistabusz

A most következő gyártóról ritkán hallani manapság, de ha igen, akkor az biztos valami nagy durranás.

F1: Bahreinben dől el, mi is van az előzésekkel

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint meg kell várni a Bahreini Nagydíjat az előzésekkel kapcsolatos végleges elemzésekhez.

Nagy lebukás, tényleg sok a magyar gyorshajtó

A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is.

F1: Vérfürdő készül a középmezőnyben

Az első három csapat kiléte világos, de a best of the rest pozíciójáért 2017-ben öldöklő csata folyhat a Forma-1-es középmezőnyben. Ki van előrébb, ki bírja tovább a fejlesztési versenyt?

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

F1: Nem a trükkös futómű csinálta ki a Red Bullt

A Red Bull szerint a felfüggesztésekre vonatkozó új szabályoknak nincs közük ahhoz, hogy a csapat a Ferrari és a Mercedes mögé szorult az Ausztrál Nagydíjon.

F1: Ő lesz Räikkönen utódja?

A Ferrari korábbi csapatfőnöke szerint megvan, kire cserélhetné a veterán Kimi Räikkönent a Ferrari 2018-ban.

F1: Alonso még öt évig maradhat?

A McLaren-Honda jelenlegi versenyképessége mellett az sem lenne meglepő, ha Fernando Alonso féltávnál kiszállna, de a wokingi csapat főnöke azt reméli, sokáig marad még a kétszeres bajnok spanyol.

Jön a 30-as korlátozás lakott területeken?

Violeta Bulc, az Európai Unió közlekedésért felelős biztosa szerint érdemes lenne szigorúbban korlátozni a sebességet lakott területen.

Lauda: Bottas máris bizonyított

A Mercedes-csapat elnöke az Ausztrál Nagydíj után úgy látja, hogy jól választottak Valtteri Bottasszal, a finn elődje, Nico Rosberg szintjén van.

Ezt a vizsgát soha nem fogja elfelejteni egyik tanulóvezető sem

Amikor az oktató közli, hogy a vizsgán egy másik autót fognak vezetni, már ott elkezdődik a para, aztán meglátják milyen autó, és picit kikészülnek.

Életveszélyes előzés után bosszúálló üldözés Békésben

Többször írtunk már a defenzív vezetési stílus életmentő hatásáról. Mert rengeteg idióta van az utakon, és ha lesüllyedünk a szintjükre, és belemegyünk egy adok-kapok szituációba, akkor azzal csak magunkat, és utasainkat veszélyeztetjük.

Harmadik üléssort kap a Honda CR-V

Az új generációs Honda CR-V fedélzetén mostantól akár heten is utazhatnak. Egyetlen bökkenő van csupán: a sokszemélyes verziót csupán egy piacon forgalmazzák.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.