Iskolabuszokkal a -30 fokos hidegben

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.11.21. 18.00

Van a Földnek olyan része, ahol vagy beérsz az iskolába, vagy megfagysz. Reggel pedig imádkozol, hogy jöjjön az iskolabusz.

A “világvége” alatt általában valamilyen távoli, eldugott, isten háta mögötti területet értünk. A világvégével viszont mindennapi életünk során ritkán találkozunk, nem úgy azok a nyenyecek, akik legnagyobb számban Nyugat-Szibériában élnek, de a rénszarvastartásból adódóan jelen vannak a Jamal-félszigeten (a jamal jelentése “világvége”) és a kelet-szibériai Jakutföldön is. Oroszország ezen részén az év nagyobb hányadában a fagy és a hó az úr, a tundrai éghajlatnak köszönhetően az autóbuszoknak télen gyakran a mínusz 30 fokos hidegben kell szállítaniuk a gyerekeket iskolába. A főként a finnugor másik ágát képező, a szamojéd nyelvcsaládba tartozó nyenyecek már hozzászoktak az évszázadok alatt a zord időjáráshoz.

Nem idilli kép Jakutföldről.

A zord körülmények ellenére az autóbuszok előre meghatározott menetrend szerint, előre kijelölt megállókban állnak meg. Itt azonban nincs ácsorgás, ha a busz késik, vagy kimarad akkor a jól felöltöztetett nyenyec gyerekek számára végzetes lehet a sok várakozás, ezért ilyenkor célszerű iskola helyett inkább hazamenni. Az ilyen tájakon közlekedő iskolabuszok az utóbbi időben egyre rosszabb állapotba kerültek túlkorosságuk miatt. Éppen ezért az oroszok úgy döntöttek, hogy ahol csak lehet, lecserélik őket.

A Jamali Nyenyecföld és a kelet-szibériai Jakutföld összesen 19 új KAVZ iskolabuszt kapott. A Gorkij Autógyár (GAZ) által gyártott járműveket a gyerekszállításra való tekintettel a biztonságot szem előtt tartva tervezte meg. A 4238-75-as modell kétajtós, 34 utas szállítására alkalmas. A jármű emelt padlózattal, thermo-üvegekkel, fűthető visszapillantókkal, plusz szigeteléssel és kiegészítő utastéri fűtőradiátorokkal készül.

Ugyancsak a biztonságot szolgálja, hogy a jármű végsebességét 60 kilométer/órára szabályozták le, emellett olyan eszközzel szerelték fel, mely megakadályozza, hogy az autóbusz nyitott ajtókkal elinduljon. A könnyebb le- és felszállás érdekében az első és a hátsó ajtónál egy plusz lépcső bújik elő minden egyes ajtónyitáskor.

A KAVZ iskolabuszokat környezetbarát erőforrásokkal szerelték, ugyanis egy részükben 210 lóerős, Euro 4-es CNG motorok, míg más részükben 168 lóerős, Euro 5-ös metanollal hajtott erőforrások dolgoznak. Mindkét erőforrás az amerikai Cumminstól érkeznek. 2005 óta több mint 15 ezer KAVZ iskolabusz készült.

Kommentek

  • japancar

    Meglepő, hogy az oroszok ilyen modern buszt gyártanak.

  • Steppenwolf

    Nem azért, de számodra mi modern ebben a buszban? Az amúgy Európában már elavultnak számító és újként már jó ideje nem is forgalomba helyezhető Euro 4-es és 5-ös motorokat leszámítva, ezt a szintet ezekkel a speciális kiegészítő felszereltséggel az Ikarus is hozta 20 évvel ezelőtt, mikor nekik szállítottak.

    Amúgy gyártanak az oroszok modern buszt, de ez nem az, ez egy célgép.

Zöld energiára váltanak Európa több országában

A svéd Scania több európai országban teljesen megújuló energiára tér át a gyártás- és a szervizelés terén.

Élesben veti be elektromos haszonjárműveit a Mercedes

Bár még nincs sorozatgyártásra alkalmas elektromos változat a Vitóból és a Sprinterből, mégis élesben tesztelhetik őket a következő években.

Hivatalos: jön az új Ikarus

Cseppfolyós földgázzal (LNG) hajtott buszok gyártásába kezd az év második felében az Ikarus.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

F1: Kiderült, mit ronthatott el idén a Mercedes

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke elárulta, hogy az istállónak dolgoznia kell azon, hogy lefaragjon a W08-as súlyából.

Siess, csak májusig adnak ingyenpénzt villanyautóra

Május elsejéig lehet pályázni az elektromos autók beszerzésére, a pályázatra 2016-ban kétmilliárd forintot biztosítottak.

Most autót nyerhetsz, ha biztonságosan közlekedsz

Játékos kampány indult a fiatalok biztonságosabb közlekedéséért, a figyelemfelhívó országos vetélkedősorozat megrendezését a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kezdeményezte.

F1: A híres motorguru is besegít a McLarennek

Mindent megtesz a McLaren annak érdekében, hogy úrrá legyen motorgondjain, beszervezett egy specialistát is.

Újabb rendőrök, akiket lehet utálni

Majd ha a Ferrari is elkezd autókat adományozni a carabinierinek, fáklyával vonulunk az olasz követség elé. Addig csak szúrósan nézünk és csúnya szavakat ismételgetünk magunkban.

Mit tud a Fiat nagy családi kombija?

Jó látni, hogy a szabadidő-autós divatőrület hullámának árjából azért kiemelkedik a józanság sziklájaként néhány olyan valóban praktikus, jó ár-érték arányú családi autó, mint például a Tipo kombi.

F1: Massa nem hiszi, hogy lelépne Alonso

Felipe Massa szerint igen valószínűtlen, hogy volt csapattársa annyira kiábránduljon, hogy a szezon közben elhagyja a McLaren-Hondát.

Áresés jön a hazai benzinkutakon

Jelentősen csökken az üzemanyagok ára szombaton a jövedéki adó változása miatt.

F1: Fél másodperc kéne a Red Bullnak

A Red Bull főnöke szerint nagyjából fél másodpercet kellene gyorsulniuk, hogy harcban lehessenek a Mercedesszel és a Ferrarival. A Renault Barcelonára, de főképp a Kanadai Nagydíjra készül fejlesztési lépcsővel.

Lehet, hogy eddig rosszul gyalogoltál

Simán lehet, hogy eddig rosszul használtad a zebrát.

F1: Minden expilóta paddockbelépőt kaphat

A Forma-1 új tulajdonosa minden korábbi F1-pilótát szívesen lát a paddockban, egyetlen feltétele lesz csak a belépő igénylésének.

Top 10: Lakókocsik – fillérestől a 40 milliósig

A lakókocsik lehetnek ezerfélék. Kicsik, praktikusak, vagy éppen könnyűek, esetleg zsúfolva vannak extrákkal. Mutatunk pár különleges darabot.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.