A “világvége” alatt általában valamilyen távoli, eldugott, isten háta mögötti területet értünk. A világvégével viszont mindennapi életünk során ritkán találkozunk, nem úgy azok a nyenyecek, akik legnagyobb számban Nyugat-Szibériában élnek, de a rénszarvastartásból adódóan jelen vannak a Jamal-félszigeten (a jamal jelentése “világvége”) és a kelet-szibériai Jakutföldön is. Oroszország ezen részén az év nagyobb hányadában a fagy és a hó az úr, a tundrai éghajlatnak köszönhetően az autóbuszoknak télen gyakran a mínusz 30 fokos hidegben kell szállítaniuk a gyerekeket iskolába. A főként a finnugor másik ágát képező, a szamojéd nyelvcsaládba tartozó nyenyecek már hozzászoktak az évszázadok alatt a zord időjáráshoz.

Nem idilli kép Jakutföldről.

A zord körülmények ellenére az autóbuszok előre meghatározott menetrend szerint, előre kijelölt megállókban állnak meg. Itt azonban nincs ácsorgás, ha a busz késik, vagy kimarad akkor a jól felöltöztetett nyenyec gyerekek számára végzetes lehet a sok várakozás, ezért ilyenkor célszerű iskola helyett inkább hazamenni. Az ilyen tájakon közlekedő iskolabuszok az utóbbi időben egyre rosszabb állapotba kerültek túlkorosságuk miatt. Éppen ezért az oroszok úgy döntöttek, hogy ahol csak lehet, lecserélik őket.

A Jamali Nyenyecföld és a kelet-szibériai Jakutföld összesen 19 új KAVZ iskolabuszt kapott. A Gorkij Autógyár (GAZ) által gyártott járműveket a gyerekszállításra való tekintettel a biztonságot szem előtt tartva tervezte meg. A 4238-75-as modell kétajtós, 34 utas szállítására alkalmas. A jármű emelt padlózattal, thermo-üvegekkel, fűthető visszapillantókkal, plusz szigeteléssel és kiegészítő utastéri fűtőradiátorokkal készül.

Ugyancsak a biztonságot szolgálja, hogy a jármű végsebességét 60 kilométer/órára szabályozták le, emellett olyan eszközzel szerelték fel, mely megakadályozza, hogy az autóbusz nyitott ajtókkal elinduljon. A könnyebb le- és felszállás érdekében az első és a hátsó ajtónál egy plusz lépcső bújik elő minden egyes ajtónyitáskor.

A KAVZ iskolabuszokat környezetbarát erőforrásokkal szerelték, ugyanis egy részükben 210 lóerős, Euro 4-es CNG motorok, míg más részükben 168 lóerős, Euro 5-ös metanollal hajtott erőforrások dolgoznak. Mindkét erőforrás az amerikai Cumminstól érkeznek. 2005 óta több mint 15 ezer KAVZ iskolabusz készült.