Iskolabuszokkal a -30 fokos hidegben

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.11.21. 18.00

Van a Földnek olyan része, ahol vagy beérsz az iskolába, vagy megfagysz. Reggel pedig imádkozol, hogy jöjjön az iskolabusz.

A “világvége” alatt általában valamilyen távoli, eldugott, isten háta mögötti területet értünk. A világvégével viszont mindennapi életünk során ritkán találkozunk, nem úgy azok a nyenyecek, akik legnagyobb számban Nyugat-Szibériában élnek, de a rénszarvastartásból adódóan jelen vannak a Jamal-félszigeten (a jamal jelentése “világvége”) és a kelet-szibériai Jakutföldön is. Oroszország ezen részén az év nagyobb hányadában a fagy és a hó az úr, a tundrai éghajlatnak köszönhetően az autóbuszoknak télen gyakran a mínusz 30 fokos hidegben kell szállítaniuk a gyerekeket iskolába. A főként a finnugor másik ágát képező, a szamojéd nyelvcsaládba tartozó nyenyecek már hozzászoktak az évszázadok alatt a zord időjáráshoz.

Nem idilli kép Jakutföldről.

A zord körülmények ellenére az autóbuszok előre meghatározott menetrend szerint, előre kijelölt megállókban állnak meg. Itt azonban nincs ácsorgás, ha a busz késik, vagy kimarad akkor a jól felöltöztetett nyenyec gyerekek számára végzetes lehet a sok várakozás, ezért ilyenkor célszerű iskola helyett inkább hazamenni. Az ilyen tájakon közlekedő iskolabuszok az utóbbi időben egyre rosszabb állapotba kerültek túlkorosságuk miatt. Éppen ezért az oroszok úgy döntöttek, hogy ahol csak lehet, lecserélik őket.

A Jamali Nyenyecföld és a kelet-szibériai Jakutföld összesen 19 új KAVZ iskolabuszt kapott. A Gorkij Autógyár (GAZ) által gyártott járműveket a gyerekszállításra való tekintettel a biztonságot szem előtt tartva tervezte meg. A 4238-75-as modell kétajtós, 34 utas szállítására alkalmas. A jármű emelt padlózattal, thermo-üvegekkel, fűthető visszapillantókkal, plusz szigeteléssel és kiegészítő utastéri fűtőradiátorokkal készül.

Ugyancsak a biztonságot szolgálja, hogy a jármű végsebességét 60 kilométer/órára szabályozták le, emellett olyan eszközzel szerelték fel, mely megakadályozza, hogy az autóbusz nyitott ajtókkal elinduljon. A könnyebb le- és felszállás érdekében az első és a hátsó ajtónál egy plusz lépcső bújik elő minden egyes ajtónyitáskor.

A KAVZ iskolabuszokat környezetbarát erőforrásokkal szerelték, ugyanis egy részükben 210 lóerős, Euro 4-es CNG motorok, míg más részükben 168 lóerős, Euro 5-ös metanollal hajtott erőforrások dolgoznak. Mindkét erőforrás az amerikai Cumminstól érkeznek. 2005 óta több mint 15 ezer KAVZ iskolabusz készült.

Kommentek

  • japancar

    Meglepő, hogy az oroszok ilyen modern buszt gyártanak.

  • Steppenwolf

    Nem azért, de számodra mi modern ebben a buszban? Az amúgy Európában már elavultnak számító és újként már jó ideje nem is forgalomba helyezhető Euro 4-es és 5-ös motorokat leszámítva, ezt a szintet ezekkel a speciális kiegészítő felszereltséggel az Ikarus is hozta 20 évvel ezelőtt, mikor nekik szállítottak.

    Amúgy gyártanak az oroszok modern buszt, de ez nem az, ez egy célgép.

Kabrióként is megújult a Ford Mustang

A kupé után a Ford Mustang kabrió kivitele is megújult. A változások megegyeznek a fémtetős változatéval.

Peugeot 3008 – az alakváltó

Hatalmasat változott a Peugeot 3008-as és állítólag mi akartuk így

Milyen lesz idén az F1? A Red Bull videón mutatja meg

Egy igazi F1-rajongónak ugyan nem lesz újdonság, de megnézésre azért érdemes a Red Bull animációs videója, amelybe az autók idei változásait tekinthetjük át.

F1: “Első nap az iskolában” – videó

Videós összeállítás Valtteri Bottas első napjáról a Mercedes központjában

F1: Magnussent nem érdekli a renault-s beszólás

A Renault-tól a Haashoz igazolt Kevin Magnussen nem vette magára, hogy az előző csapata főnöke megkérdőjelezte a munkamorálját.

Ezért nincs itthon normálisan eltakarítva a hó

Egy olvasói videó kapcsán megkérdeztük a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t, hogy ugyan miért nincs normálisan letakarítva a hó az utakról. Megkaptuk a választ.

Több téren is tökéletesebb az idei Lexus IS

Az idei évre frissülő Lexus IS átgondoltabb külsővel, javított kezelőfelülettel, átfésült futóművel érkezik, és most is, mint mindig, a német konkurencia babérjaira tör.

Nyolcmillióért szerelt fel tűzoltókat a Mercedes

Nyolc millió forint értékű adománnyal támogatja a Mercedes-gyár a megyei tűzoltószövetséget.

Részegen vezette a Ferrarit, borítékolható volt az eredmény

Egy texasi fiatalember talán azt hihette, csak pickupjának tolja csutkarészegen, de sajnos egy Ferrariban ült.

Nem készül több a világ leggyorsabb autójából

A Hennessey lezárt egy korszakot, elkészítették az utolsó Venom GT-t. Jöhet az újabb projekt.

F1: Ezért mellőzte Wehrleint a Mercedes

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azért nem Pascal Wehrleint ültette Nico Rosberg helyére, mert nem akarta tönkretenni a fiatal pilóta karrierjét.

“Feltámad a Trabant, 1,4 millióba fog kerülni!”

Muszáj írni egy olyan álhírről, ami futótűzként terjed a közösségi hálókon, és egyre több oldal hiteles állításként veszi át, pedig csak nyomokban igaz.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.