Mától frissebb levegőt szívhatnak a kaposváriak

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.11.10. 20.00

Ma ünnepélyesen átadták Kaposvár új, 40 darabos CNG buszflottáját. Ilyen arányú buszbeszerzésre régen volt példa somogyi megyeszékhelyen.

Nemrég adtunk arról hírt, hogy Kaposvár végleg elbúcsúzhat a dízelüzemű buszoktól, hiszen valamennyi autóbuszát sűrített földgázzal (CNG) hajtott változatra cseréli. Mint ismeretes, a  Kaposvári Tömegközlekedési Zrt. korábban 25 szóló és 15 darab csuklós CNG-üzemű busz megvásárlásáról döntött. A nyílt közbeszerzési eljáráson az MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. ajánlata bizonyult a legjobbnak a Lion’s City alacsonypadlós, városi kivitelű típussal.
A csuklós változat 18,75 méter hosszú és összesen 157 utas szállítására alkalmas. A szóló Lion’s City pedig 12 méter hosszú és 85 utas befogadására képes. Előbbit 310 lóerős (228 kW), utóbbit pedig 272 lóerős (200 kW), Euro 6-os környezetvédelmi kibocsátási normáknak megfelelő, fekvő elrendezésű, hathengeres gázmotorral szerelték. A járművek üzemeltetéséhez szükséges 200 barra sűrített földgáz a buszok tetején található gáztartályokban található. Egy feltöltéssel a járművek 400-500 kilométer megtételére képesek. Egy feltöltés nagyjából 12 percet vesz igénybe. 

Az új buszokat az audiovizuális utastájékoztató rendszer mellett odacsukásgátlóval is felszerelték, ennek köszönhetően az ajtók visszanyitnak, ha az ajtó fölött elhelyezett szenzorok mozgást érzékelnek. Emellett valamennyi buszt ellátták légkondicionálóval, illetve fedélzeti kamerával, így semmilyen rongálás, károkozás, vagy más egyéb bűncselekmény sem marad észrevétlenül.

A város tervei között szerepel az új buszpark biogázzal történő üzemeltetése. Ebben elsősorban a kaposvári cukorgyár lehet a partner, mely egész évben nagyüzemi keretek között termel biogázt. A cég szükség esetén egymillió köbméternyi biogázt tud biztosítani a buszok üzemeltetéséhez évente.  Az autóbuszok töltőállomásának kivitelezését a Gilbarco ACIS Kft. végezte rekord gyorsasággal, mintegy három hónap alatt.
A buszok beszerzése összesen 4,2 milliárd Forintba került, melynek 97,5 százalékát Európai Uniós forrásból finanszírozzák, a maradékot pedig a város állja. A szóló buszok a lengyelországi Poznanból, míg a csuklós változatok Törökországból érkeztek Kaposvárra. Az autóbuszokat gyártó MAN eddig több mint nyolcezer gázüzemű autóbuszt értékesített világszerte.

Kommentek

  • szaboata

    Szépek,és okosak valóban,de nem biztos,hogy szükség is volt rájuk Kaposváron.Annyira nem nagy város,hogy a levegő minőségén érezhető lenne majd változás.És most jön az elmaradhatatlan kérdés: Miért nem hazait pályáztak,kedves Szita Károly?Pont Kaposváron,ahol rendelések hiányában befuccsolt a buszgyár.

  • szaboata

    VAlami hasonló volt nemrégen Pécsett is,csak Volvókat vettek,ha jól emlékszem.
    Páva Zsolt,szintén népnemzeti Fidesz párti polgármester városában.Hajrá Magyarország!

  • traylor

    Jajj ne kezdjünk már el romantikázni! Inkább örüljünk ha nem mutyiznak és az ár/érték arány alapján a jobbat veszik, nem a haverok zsebét tömik.

  • Iceman.

    Nagyon örülök annak, hogy a buszok között ilyen lendülettel terjed a cng. Nagyon kézenfekvő energiaforrás egyelőre. Azt viszont nagyon sajnálom, hogy a hazai szabályozás csököttsége miatt a személyautókban nem terjedhet. Én már biztosan a garázsban tankolnék földgázt, ha lehetséges volna szabályosan kiépíteni egy kis töltőállomást.

  • Iceman.

    szaboata – 2015.11.10 21:41: “Miért nem hazait pályáztak,kedves Szita Károly?” – “A nyílt közbeszerzési eljáráson…” Nyílt közbeszerzés. Tudod mit jelent? Ha van hazai az ugyanúgy pályázhat, mint egy etióp multi és akár jó ajánlatot is tehetett volna.

  • szaboata

    Jó szöveg.Ezzel a hozzáállással bezárhatjuk az egész országot,és sírhatunk,hogy nincsenek munkahelyek.Vedd a magyart,védd a magyart,van egy ilyen mozgalom.Máshol ez nem téma,nálunk majdnemhogy szégyen a hazai protekcionizmus.
    Jó dolog a gáz üzem,valóban.Romániában ,a Ceau korszakban száz számra voltak ilyen buszok.

  • szaboata

    Iceman
    Nyílt közbeszerzés. Tudod mit jelent? Ha van hazai az ugyanúgy pályázhat, mint egy etióp multi és akár jó ajánlatot is tehetett volna.

    Igen,tudom mit jelent,de Amerikában ez mást jelent.A dolog pikantériája az,hogy éppen a Kaposváron gyártott NABI buszok nem vehettek részt az USA-ban ilyen tendereken,mert az ottani törvény megszabja,hogy azt hiszem legalább 30% hazai,mármint amcsi munkaerő legyen benne az adott termékben.Pofázz ott.Szita Károly ezt éppen úgy tudta,hogy azért zárt be a gyár,mert a buszokat Amerikában nem lehetett eladni nagy számban,hiába volt Amcsi cég,de itt gyártották le.Így vett jó párat Kvár is akkor,de a gyárat nem tudta megmenteni egymaga.Biztos közbeszerzéssel.

Zöld energiára váltanak Európa több országában

A svéd Scania több európai országban teljesen megújuló energiára tér át a gyártás- és a szervizelés terén.

Élesben veti be elektromos haszonjárműveit a Mercedes

Bár még nincs sorozatgyártásra alkalmas elektromos változat a Vitóból és a Sprinterből, mégis élesben tesztelhetik őket a következő években.

Hivatalos: jön az új Ikarus

Cseppfolyós földgázzal (LNG) hajtott buszok gyártásába kezd az év második felében az Ikarus.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

F1: A Mercedes kifigurázta a saját főnökét

Az internetet elárasztó mémtenger után a Mercedes is készített egy humoros animációt asztalcsapkodó csapatfőnökéről.

F1: Kiderült, mit ronthatott el idén a Mercedes

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke elárulta, hogy az istállónak dolgoznia kell azon, hogy lefaragjon a W08-as súlyából.

Siess, csak májusig adnak ingyenpénzt villanyautóra

Május elsejéig lehet pályázni az elektromos autók beszerzésére, a pályázatra 2016-ban kétmilliárd forintot biztosítottak.

Most autót nyerhetsz, ha biztonságosan közlekedsz

Játékos kampány indult a fiatalok biztonságosabb közlekedéséért, a figyelemfelhívó országos vetélkedősorozat megrendezését a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kezdeményezte.

F1: A híres motorguru is besegít a McLarennek

Mindent megtesz a McLaren annak érdekében, hogy úrrá legyen motorgondjain, beszervezett egy specialistát is.

Újabb rendőrök, akiket lehet utálni

Majd ha a Ferrari is elkezd autókat adományozni a carabinierinek, fáklyával vonulunk az olasz követség elé. Addig csak szúrósan nézünk és csúnya szavakat ismételgetünk magunkban.

Mit tud a Fiat nagy családi kombija?

Jó látni, hogy a szabadidő-autós divatőrület hullámának árjából azért kiemelkedik a józanság sziklájaként néhány olyan valóban praktikus, jó ár-érték arányú családi autó, mint például a Tipo kombi.

F1: Massa nem hiszi, hogy lelépne Alonso

Felipe Massa szerint igen valószínűtlen, hogy volt csapattársa annyira kiábránduljon, hogy a szezon közben elhagyja a McLaren-Hondát.

Áresés jön a hazai benzinkutakon

Jelentősen csökken az üzemanyagok ára szombaton a jövedéki adó változása miatt.

F1: Fél másodperc kéne a Red Bullnak

A Red Bull főnöke szerint nagyjából fél másodpercet kellene gyorsulniuk, hogy harcban lehessenek a Mercedesszel és a Ferrarival. A Renault Barcelonára, de főképp a Kanadai Nagydíjra készül fejlesztési lépcsővel.

Lehet, hogy eddig rosszul gyalogoltál

Simán lehet, hogy eddig rosszul használtad a zebrát.

F1: Minden expilóta paddockbelépőt kaphat

A Forma-1 új tulajdonosa minden korábbi F1-pilótát szívesen lát a paddockban, egyetlen feltétele lesz csak a belépő igénylésének.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.