A jövőben a buszok is áramszedővel készülhetnek

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.10.26. 12.00

Ha beválik a svájci ABB fejlesztése, akkor a jövőben áramszedőkkel készülhetnek az elektromos és a hibrid buszok.

Két éve, az elsők között számoltunk be arról, hogy az ABB elektromos hajtással rendelkező buszok töltésére alkalmas gyorstöltőket mutatott be. Az eszközök már túl vannak a tesztelésen, és a cég a visszajelzések alapján elkészítette saját automatizált gyorstöltő rendszerét, amelyet a nagyközönség a kortrijki autóbusz-kiállításon tekinthetett meg először. Az ABB új fejlesztésével az elektromos városi buszok a hét minden napján, 24 órán át közlekedhetnek, így lehetővé válik a károsanyag-kibocsátástól mentes városi buszközlekedés megteremtése.

Áramszedős, mégse villamos
A járműtetőre telepített automatizált csatlakozással és jellemzően 4-6 perces töltési idővel rendelkező rendszer könnyen beilleszthető lehet a nagyvárosok meglévő buszjáratainak hálózatába. A 150, 300 vagy 450 kW töltési teljesítményű gyorstöltők a végállomásokon vagy járműtelepeken telepíthetők.

A robusztus kialakítású, automatizált csatlakozás egy áramszedőn alapul: a jól bevált rendszert széles körben alkalmazzák vonatokon, villamosokon és metrókon is, de esetünkben az áramszedőt (“pantográf”) fordított helyzetben szerelik fel, és egy oszlopon építik ki. Amikor a busz megérkezik a töltőpontra, a jármű és a gyorstöltő között vezeték nélküli kommunikációs kapcsolat létesül, majd az áramszedő automatikusan leereszkedik. A szükséges biztonsági ellenőrzéseket követően a rendszer elvégzi a jármű gyorstöltését.        
Svéd partner 
Az ABB 2014 júliusában bejelentette, hogy globális együttműködési programot írt alá a Volvo buszgyártó részlegével, hogy elektromos töltőrendszert fejlesszen az autóbuszokhoz. A svéd gyártó azonban az ABB mellett a Siemensszel is együttműködik a vezetékről tölthető elektromos hajtásrendszerek fejlesztése terén. Hamburgban például nemrég három darab ilyen autóbusz állt forgalomba. Azok a járművek, az ABB töltőihez hasonlóan, ugyancsak 6 perc alatt tölthetők fel.
Az ABB ugyanakkor a Volvóval közösen már az első állami projekten dolgozhat. Luxemburg ugyanis több hibrid-elektromos buszt, valamint négy ABB gyorstöltőt rendelt. A közpénzből megvalósuló fejlesztés eredményeképpen Luxemburg útvonalain 2016-ra hat darab Volvo hibrid elektromos busz állhat forgalomba. Az új hibrid elektromos buszok a hagyományos dízelüzemű társaikhoz képest akár 75%-kal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, így lehetővé teszik az üzemeltetési költségek csökkentését is.

Nemcsak Volvókhoz
Az ABB automatizált fejlesztése bármely elektromos busznál alkalmazható akkor, ha a járművekre felszerelik a csatlakozót, más néven interfészt, mely 4 darab 10 kilós érintkezősínből áll. Ezzel a kialakítással a buszgyártók csökkenthetik a jármű tömegét és javíthatják az energiahatékonyságot.

Kommentek

  • szaboata

    Végre rájöttek,hogy nem a villamos a városi közlekedés megoldása.

Hivatalos: jön az új Ikarus

Cseppfolyós földgázzal (LNG) hajtott buszok gyártásába kezd az év második felében az Ikarus.

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

Munkagéppel mennek a tüntetők ellen a rendőrök

A szomszédos Szlovákiában fejlesztik a jövő rendőrségi oszlatójárművét. A Božena Riot az építőipari és mezőgazdasági munkagépek ketrecharcos unokatestvére.

Durva rekord a magyar autópályákon

Az előző évhez képest 2016-ban jelentősen nőtt a bliccelő autósok ellen indított pótdíjas eljárások száma Magyarországon.

F1: A kis Schumacher is világbajnok lenne

Michael Schumacher fia, Mick édesapját tekinti a bálványának, így ő is szertne a Forma-1-es világbajnoki címig jutni.

BMW M8: új legenda születik

Az 5-ös és 7-es szériákkal közös padlólemezre épül a leendő BMW 8-as szuperkupé. Már az M-verzióját tesztelik.

F1-es motorértekezletre megy az Audi

Német sajtóértesülés szerint a jelenlegi motorgyártók mellett a Volkswagen-csoport egyik képviselője is ott lesz a Forma-1-es erőforrások jövőjét illető pénteki megbeszélésen.

Egykori KGB-s autót 4,5 millióért? Valaki?

A V8-as Tatra egy KGB-s változata került fel nemrég az eBay-re, amire most bárki licitálhat.

Elektromos terepkupét fejleszt a Škoda

305 lóerős, összkerékhajtású hajtáslánc, 500 kilométeres hatótávolság: a Škoda Vision E magas szinten indítja a cég elektromos offenzíváját.

Nagyon jó hír jött az uniós közlekedési balesetekről

Kétéves stagnálás után tavaly ismét csökkent a halálos közúti balesetek száma az Európai Unióban.

Alonso: Nincs több kávészünet!

Fernando Alonso szerint belülről egészen nagy a különbség a korábbi és a 2017-esautók között, a kanyarsebesség elképesztő. Még a McLarenben is.

A KRESZ örök dilemmájára kerül most pont

Kiengedjem? Ne engedjem ki? Mikor engedjem ki?

Így javítanak utat Ukrajnában, nem szép látvány

A járhatatlan sártengerré változó földutakat régen gyakran töltötték fel építési törmelékkel, téglákkal, amelyet a járművek szép lassan bedolgozták a földbe, és ideig-óráig könnyebb volt a haladás.

Miért csökkentették 70-re a tempót a reptéri úton?

Pár hónapja felvetettük a Budapest Közútnál, hogy tán újra kéne gondolni a repülőtéri gyorsút forgalmi rendjét. És, Isten irgalmazzon lelkünknek, újra is gondolták!

Morbid: El akarták lopni a Ferrari-alapító maradványait

Az olasz rendőrség kedden közölte, hogy sikerült meghiúsítaniuk a néhai Ferrari-alapító, Enzo Ferrari földi maradványainak ellopását. Váltságdíjra utaztak a reménybeli sírrablók.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.