Két éve, az elsők között számoltunk be arról, hogy az ABB elektromos hajtással rendelkező buszok töltésére alkalmas gyorstöltőket mutatott be. Az eszközök már túl vannak a tesztelésen, és a cég a visszajelzések alapján elkészítette saját automatizált gyorstöltő rendszerét, amelyet a nagyközönség a kortrijki autóbusz-kiállításon tekinthetett meg először. Az ABB új fejlesztésével az elektromos városi buszok a hét minden napján, 24 órán át közlekedhetnek, így lehetővé válik a károsanyag-kibocsátástól mentes városi buszközlekedés megteremtése.

Áramszedős, mégse villamos
A járműtetőre telepített automatizált csatlakozással és jellemzően 4-6 perces töltési idővel rendelkező rendszer könnyen beilleszthető lehet a nagyvárosok meglévő buszjáratainak hálózatába. A 150, 300 vagy 450 kW töltési teljesítményű gyorstöltők a végállomásokon vagy járműtelepeken telepíthetők.

A robusztus kialakítású, automatizált csatlakozás egy áramszedőn alapul: a jól bevált rendszert széles körben alkalmazzák vonatokon, villamosokon és metrókon is, de esetünkben az áramszedőt (“pantográf”) fordított helyzetben szerelik fel, és egy oszlopon építik ki. Amikor a busz megérkezik a töltőpontra, a jármű és a gyorstöltő között vezeték nélküli kommunikációs kapcsolat létesül, majd az áramszedő automatikusan leereszkedik. A szükséges biztonsági ellenőrzéseket követően a rendszer elvégzi a jármű gyorstöltését.        

Svéd partner 
Az ABB 2014 júliusában bejelentette, hogy globális együttműködési programot írt alá a Volvo buszgyártó részlegével, hogy elektromos töltőrendszert fejlesszen az autóbuszokhoz. A svéd gyártó azonban az ABB mellett a Siemensszel is együttműködik a vezetékről tölthető elektromos hajtásrendszerek fejlesztése terén. Hamburgban például nemrég három darab ilyen autóbusz állt forgalomba. Azok a járművek, az ABB töltőihez hasonlóan, ugyancsak 6 perc alatt tölthetők fel.

Az ABB ugyanakkor a Volvóval közösen már az első állami projekten dolgozhat. Luxemburg ugyanis több hibrid-elektromos buszt, valamint négy ABB gyorstöltőt rendelt. A közpénzből megvalósuló fejlesztés eredményeképpen Luxemburg útvonalain 2016-ra hat darab Volvo hibrid elektromos busz állhat forgalomba. Az új hibrid elektromos buszok a hagyományos dízelüzemű társaikhoz képest akár 75%-kal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, így lehetővé teszik az üzemeltetési költségek csökkentését is.

Nemcsak Volvókhoz
Az ABB automatizált fejlesztése bármely elektromos busznál alkalmazható akkor, ha a járművekre felszerelik a csatlakozót, más néven interfészt, mely 4 darab 10 kilós érintkezősínből áll. Ezzel a kialakítással a buszgyártók csökkenthetik a jármű tömegét és javíthatják az energiahatékonyságot.