Dühös Rába randalírozott a csirketelepen

Különjárat 2. rész

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2015.10.19. 06.00

Egy akkora placcon, mint Béke Anti polgári Ikarus-újjáélesztő telepe, mindig akad tennivaló. Néha a füvet is le kell nyírni, de korántsem mindennapi módszerrel.

A helyszín – Csirketelep

Hol járunk? A kérdés jogos, mert vannak történetek, amelyek csak a pontos helyszínt ismerve működnek. Ebben az esetben sincs másként. 
A Béke Antal vezette csirketelep, ahova nem először, és remélhetőleg nem utoljára látogattunk el, Polgáron található. Pontosabban Polgár szélén, a településről kifelé, a temető után jobbra kanyarodva, még a pálinkafőző előtt. Egyébként Polgár Borsod-Abaúj-Zemplén és Hajdú-Bihar megye határterületén található, de Újtikos felől Szabolcs-Szatmár-Bereg sem tűnik túl messzinek. 
Egy autókkal, járművekkel és néha azokban elkövetett tettekkel foglalkozó oldalon mit keres egy csirketelep? Nos, a hely már csak nevében őrzi a súlyos mellhúsért pár hónap alatt felpumpált baromfik emlékét. A csarnokok sötét gyomra jelenleg fényező és karosszériajavító műhely, ahol legendás buszok, Ikarusok és a magyar járműgyártás egyéb kincsei születnek ujjá.
Anti édesapja buszos volt, ahogy testvére is, Ikarusok között nőtt fel, lakatos szakmát tanult, öt évig volt a Volánnál sofőr, majd fuvarozócéget alapított. Az első németországi megrendelés négy éve érkezett, azóta a “Volán Csirketelep” felkerült a buszos, veterános térképre.
Jelenleg 70-80 teherautó, busz, katonai mentő áll a telepen, várnak csendben, mint nagyobb álmok építőkockái. Ikarus, Csepel, IFA, Robur, ritkábbnál ritkább kivitelek, többek között egy Csepel D-710-es, Ikarus fülkével szerelt tűzoltóautó, amelynek tényleg kijárna egy járműmúzeum kiállítóterme. 
Egy ekkora “birtokot” pedig karban kell tartani. Tennivaló akad temérdek, és néha a kihasználatlan, füves területet is le kell kaszálni, ne érje szó a ház elejét. Egy átlagos helyen ezt a megfelelő, célra tervezett eszközökkel hajtják végre, csakhogy a Csirketelep minden, csak nem átlagos hely. Ezért a gyep formába hozását egy S-sorozatú Rába végzi, korántsem takarékos, de annál látványosabb módon.
Most pedig jöjjön a lényeg, maga a tereprendezés. Ez a verzió a komolyzene kedvelőinek kedvez, a méltóságteljes gyomirtás alatt Beethoven Op. 92-es, A-dúr, hetedik szimfóniája szól. 

 

Az eszköz – Vasorrú Rába 

Az esetünkben fűnyüvőként használt Rába-Baba egy sokak által ismert, hazai gyártású típuscsalád tagja. A “Kisrábák” utódja az S/L és  valamint az F-sorozat lett, mely már DAF-fülkékkel készült. Ezekben már egy újabb fejlesztésű vegyes üzemű motor dolgozott, melyet a Rába német közreműködéssel fejlesztett ki. Az új modellcsalád is nagy népszerűségre tett szert a Közel-Keleten, Kínában, valamit a Balkánon. Becenevét onnan kapta, hogy a lökhárító alatt az intercoolert egy kiálló vaslemez védte, mely vasorra emlékeztette a teherautók vezetőit.
Elődjéhez hasonlóan az S-sorozat is számtalan felépítménnyel volt elérhető a fuvarozó társaságok számára. Készült belőle nyergesvontató, billenő felépítményes teherautó, kombinált árufuvarozásra alkalmas jármű, valamint fix felépítményes teherautó. 1983-ban a Rába-gyártmányokra olyan nagy volt a kereslet, hogy a győri cég kijelentette, nem tud a hazai piacra szállítani. A kezdeti nehézségeket azonban áthidalták, így később nem okozott problémát a magyarországi igények kielégítése sem. 

A Rába teherautók sikeresek voltak, azonban a KGST-piacok összeomlása betette az ajtót

Az S/L sorozatot a Rába már szinkronizált, 16 fokozatú sebességváltóval gyártotta, melynek köszönhetően lényegesen csökkent elődjéhez képest az üzemanyag-felhasználás. A vezetőfülkét frontkormányos megoldással, panorámaüvegezéssel kínálták, emellett a széria tagjai a légellenállás csökkentése céljából felső, oldalsó és alsó légterelővel is rendelhetők voltak.
 

A S-sorozat elődjéhez képes szélesebb és magasabb fülkével készült, melyet már a holland DAF szállított a Rába számára

Az S-sorozatot képviselő járművek egyébként a kilencvenes évek elejéig-közepéig bírták a Hungarocamionnál, majd a folyamatosan érkező fejlett, nyugati típusok hamar kiszorították őket. (Aranyi Péter)

A cél? 

Babának nem ez az első ilyen bevetése. A rendszeres Ikarus-találkozókon, vagy ha akad alkalom, már füstöl a négy hátsó abroncs. Mire jó ez?
Amikor kölykök voltunk, a poros nyári esték gyorsan teltek azzal, ki tud hosszabb féknyomot húzni a Camping bringával. Izomrost-szakadásig tekertünk, utána fék, kontra-roppantó erővel. Mindezt pár aszfaltra rajzolt, feketén kígyózó keréknyomért. Van, akiből kikopik ez a gyermeki rajongás a csibészes ökörködés iránt, de szerencsére sokunkban megmarad. 
Aki pedig idáig eljutott, zúzást kap jutalmul. Ebben a verzióban a Metallica előadásában szól a Jump in the fire című húzós nóta. Akcióban bővelkedő képsorok, kameraáldozat, és bőséges gumifüst zárásképp.  
Csak hamu alatt, és amikor leszegett fejjel tapossuk a mókuskereket, egy ilyen videó, egy ilyen rebellis alkat, mint Anti, azért feléleszti az egészséges, egyszer élünk pillanatot.
Így ha akad rá idő, engedjetek teret a belül rejtőző Babának. Csak a bálákra vigyázzatok!

Kommentek

  • Kanyaró Malvin

    Volt a Campingre és a Csepel Tacskóra való téglavörös, talán jugoszláv gumi, amivel vörös csíkot lehetett húzni. Papa hány hátsót cserélt elsőre, majd amikor azt is elnyűttem, vett újat, hogy a csíkhúzó versenyben jól szerepeljek. Mekkora anyag, csodálatos a videó is!

Norvégiában betiltották a dízelautókat

A rossz légminőség miatt Oslo átmenetileg kitiltotta a norvég fővárosból a gázolajjal üzemelő gépjárműveket.

Opel, ami jobban kéne, mint egy BMW

Olyan Opelt vezettünk, amely annyira a vágy tárgya volt egykoron, hogy még egy dalba is befoglalták a nevét.

A csapatok nem kérnek F1-es tulajdonrészt

Úgy tűnik, a nem sikerült pénzt kihúzni a csapatok zsebéből, a Forma-1 új tulajdonosa, a Liberty Media nem tudta bevonni őket a tulajdonosi körbe.

Családi mindenest, de milyet?

Használtautó-vásárlásban segít szakértőnk, aki egy levélváltással is irányt mutathat az igényeinknek megfelelő kivitel megtalálásához.

Ez a kézműves módszer új fejezetet nyit a hengerfej felújításban

Precíz megoldás helyett ösztönből tolja emberünk. Az eredmény kétséges, de legalább az eljárás látványos.

Magyar rekord a BMW-nél

Soha annyi új BMW nem kelt el Magyarországon, mint 2016-ban. A siker nem csak a hagyományos modelleké, Közép-Európában i-modellekből is nálunk fogy a legtöbb.

Súlyos kockázat a járműjavításhoz használt illegális eszköz

Súlyos közlekedésbiztonsági kockázatokat jelentenek az autókban használt szoftverek és egyéb műszaki elemek működését ellenőrző nem jogtiszta, vagy nem megfelelően frissített diagnosztikai eszközök – hívta fel a figyelmet a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT).

F1: Jövőre Vettel, Alonso is mehet a Mercedeshez

A Mercedes csapatfőnöke nem titkolja, hogy az idén nagyon figyelik majd a pilótapiacot, lecsaphatnak valamelyik nagyágyúra is, ha Valtteri Bottas nem hozza Nico Rosberg szintjét.

Top 10: a magyarok kedvenc használt autói

Úgy fest, hogy a közlekedési alapszükségletek kielégítésére szolgáló modellek mellett sok honfitársunk álmait valósítja meg használtautó-behozatallal. Közöljük a tíz legnagyobb darabszámban behozott használt autót.

1,3 milliárd liter benzint fogyasztottunk tavaly

Tavaly 5,5 százalékkal, csaknem 3 milliárd 358 millió literre nőtt az üzemanyag-fogyasztás a magyar piacon, ezen belül a gázolaj iránti kereslet 6,4 százalékkal, a benziné pedig 4,1 százalékkal bővült az egy évvel korábbihoz képest.

Fából faragott futóművel támasztották fel a sánta terepjárót

Aki terepjárásra adja a fejét, annak leleményesnek kell lennie. Az erdő mélyén, a vadonban nincs szerviz, csak a merész ötletek segíthetnek ha nagy a baj.

Iszonyatos luxus-pickup a Mercedestől

Miközben a Nissannal közösen fejlesztett X-osztály mezei munkaeszköznek ígérkezik, a cég más részlegei nem voltak ennyire józan gondolkodásúak.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.