A helyszín – Csirketelep

Hol járunk? A kérdés jogos, mert vannak történetek, amelyek csak a pontos helyszínt ismerve működnek. Ebben az esetben sincs másként.
A Béke Antal vezette csirketelep, ahova nem először, és remélhetőleg nem utoljára látogattunk el, Polgáron található. Pontosabban Polgár szélén, a településről kifelé, a temető után jobbra kanyarodva, még a pálinkafőző előtt. Egyébként Polgár Borsod-Abaúj-Zemplén és Hajdú-Bihar megye határterületén található, de Újtikos felől Szabolcs-Szatmár-Bereg sem tűnik túl messzinek.
Egy autókkal, járművekkel és néha azokban elkövetett tettekkel foglalkozó oldalon mit keres egy csirketelep? Nos, a hely már csak nevében őrzi a súlyos mellhúsért pár hónap alatt felpumpált baromfik emlékét. A csarnokok sötét gyomra jelenleg fényező és karosszériajavító műhely, ahol legendás buszok, Ikarusok és a magyar járműgyártás egyéb kincsei születnek ujjá.
Anti édesapja buszos volt, ahogy testvére is, Ikarusok között nőtt fel, lakatos szakmát tanult, öt évig volt a Volánnál sofőr, majd fuvarozócéget alapított. Az első németországi megrendelés négy éve érkezett, azóta a “Volán Csirketelep” felkerült a buszos, veterános térképre.
Jelenleg 70-80 teherautó, busz, katonai mentő áll a telepen, várnak csendben, mint nagyobb álmok építőkockái. Ikarus, Csepel, IFA, Robur, ritkábbnál ritkább kivitelek, többek között egy Csepel D-710-es, Ikarus fülkével szerelt tűzoltóautó, amelynek tényleg kijárna egy járműmúzeum kiállítóterme.
Egy ekkora “birtokot” pedig karban kell tartani. Tennivaló akad temérdek, és néha a kihasználatlan, füves területet is le kell kaszálni, ne érje szó a ház elejét. Egy átlagos helyen ezt a megfelelő, célra tervezett eszközökkel hajtják végre, csakhogy a Csirketelep minden, csak nem átlagos hely. Ezért a gyep formába hozását egy S-sorozatú Rába végzi, korántsem takarékos, de annál látványosabb módon.
Most pedig jöjjön a lényeg, maga a tereprendezés. Ez a verzió a komolyzene kedvelőinek kedvez, a méltóságteljes gyomirtás alatt Beethoven Op. 92-es, A-dúr, hetedik szimfóniája szól. 

Az eszköz – Vasorrú Rába

Az esetünkben fűnyüvőként használt Rába-Baba egy sokak által ismert, hazai gyártású típuscsalád tagja. A “Kisrábák” utódja az S/L és  valamint az F-sorozat lett, mely már DAF-fülkékkel készült. Ezekben már egy újabb fejlesztésű vegyes üzemű motor dolgozott, melyet a Rába német közreműködéssel fejlesztett ki. Az új modellcsalád is nagy népszerűségre tett szert a Közel-Keleten, Kínában, valamit a Balkánon. Becenevét onnan kapta, hogy a lökhárító alatt az intercoolert egy kiálló vaslemez védte, mely vasorra emlékeztette a teherautók vezetőit.
Elődjéhez hasonlóan az S-sorozat is számtalan felépítménnyel volt elérhető a fuvarozó társaságok számára. Készült belőle nyergesvontató, billenő felépítményes teherautó, kombinált árufuvarozásra alkalmas jármű, valamint fix felépítményes teherautó. 1983-ban a Rába-gyártmányokra olyan nagy volt a kereslet, hogy a győri cég kijelentette, nem tud a hazai piacra szállítani. A kezdeti nehézségeket azonban áthidalták, így később nem okozott problémát a magyarországi igények kielégítése sem.

A Rába teherautók sikeresek voltak, azonban a KGST-piacok összeomlása betette az ajtót

Az S/L sorozatot a Rába már szinkronizált, 16 fokozatú sebességváltóval gyártotta, melynek köszönhetően lényegesen csökkent elődjéhez képest az üzemanyag-felhasználás. A vezetőfülkét frontkormányos megoldással, panorámaüvegezéssel kínálták, emellett a széria tagjai a légellenállás csökkentése céljából felső, oldalsó és alsó légterelővel is rendelhetők voltak.

A S-sorozat elődjéhez képes szélesebb és magasabb fülkével készült, melyet már a holland DAF szállított a Rába számára

Az S-sorozatot képviselő járművek egyébként a kilencvenes évek elejéig-közepéig bírták a Hungarocamionnál, majd a folyamatosan érkező fejlett, nyugati típusok hamar kiszorították őket. (Aranyi Péter)

A cél?

Babának nem ez az első ilyen bevetése. A rendszeres Ikarus-találkozókon, vagy ha akad alkalom, már füstöl a négy hátsó abroncs. Mire jó ez?
Amikor kölykök voltunk, a poros nyári esték gyorsan teltek azzal, ki tud hosszabb féknyomot húzni a Camping bringával. Izomrost-szakadásig tekertünk, utána fék, kontra-roppantó erővel. Mindezt pár aszfaltra rajzolt, feketén kígyózó keréknyomért. Van, akiből kikopik ez a gyermeki rajongás a csibészes ökörködés iránt, de szerencsére sokunkban megmarad.
Aki pedig idáig eljutott, zúzást kap jutalmul. Ebben a verzióban a Metallica előadásában szól a Jump in the fire című húzós nóta. Akcióban bővelkedő képsorok, kameraáldozat, és bőséges gumifüst zárásképp.  
Csak hamu alatt, és amikor leszegett fejjel tapossuk a mókuskereket, egy ilyen videó, egy ilyen rebellis alkat, mint Anti, azért feléleszti az egészséges, egyszer élünk pillanatot.
Így ha akad rá idő, engedjetek teret a belül rejtőző Babának. Csak a bálákra vigyázzatok!