Dühös Rába randalírozott a csirketelepen

Különjárat 2. rész

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2015.10.19. 06.00

Egy akkora placcon, mint Béke Anti polgári Ikarus-újjáélesztő telepe, mindig akad tennivaló. Néha a füvet is le kell nyírni, de korántsem mindennapi módszerrel.

A helyszín – Csirketelep

Hol járunk? A kérdés jogos, mert vannak történetek, amelyek csak a pontos helyszínt ismerve működnek. Ebben az esetben sincs másként.
A Béke Antal vezette csirketelep, ahova nem először, és remélhetőleg nem utoljára látogattunk el, Polgáron található. Pontosabban Polgár szélén, a településről kifelé, a temető után jobbra kanyarodva, még a pálinkafőző előtt. Egyébként Polgár Borsod-Abaúj-Zemplén és Hajdú-Bihar megye határterületén található, de Újtikos felől Szabolcs-Szatmár-Bereg sem tűnik túl messzinek.
Egy autókkal, járművekkel és néha azokban elkövetett tettekkel foglalkozó oldalon mit keres egy csirketelep? Nos, a hely már csak nevében őrzi a súlyos mellhúsért pár hónap alatt felpumpált baromfik emlékét. A csarnokok sötét gyomra jelenleg fényező és karosszériajavító műhely, ahol legendás buszok, Ikarusok és a magyar járműgyártás egyéb kincsei születnek ujjá.
Anti édesapja buszos volt, ahogy testvére is, Ikarusok között nőtt fel, lakatos szakmát tanult, öt évig volt a Volánnál sofőr, majd fuvarozócéget alapított. Az első németországi megrendelés négy éve érkezett, azóta a “Volán Csirketelep” felkerült a buszos, veterános térképre.
Jelenleg 70-80 teherautó, busz, katonai mentő áll a telepen, várnak csendben, mint nagyobb álmok építőkockái. Ikarus, Csepel, IFA, Robur, ritkábbnál ritkább kivitelek, többek között egy Csepel D-710-es, Ikarus fülkével szerelt tűzoltóautó, amelynek tényleg kijárna egy járműmúzeum kiállítóterme.
Egy ekkora “birtokot” pedig karban kell tartani. Tennivaló akad temérdek, és néha a kihasználatlan, füves területet is le kell kaszálni, ne érje szó a ház elejét. Egy átlagos helyen ezt a megfelelő, célra tervezett eszközökkel hajtják végre, csakhogy a Csirketelep minden, csak nem átlagos hely. Ezért a gyep formába hozását egy S-sorozatú Rába végzi, korántsem takarékos, de annál látványosabb módon.
Most pedig jöjjön a lényeg, maga a tereprendezés. Ez a verzió a komolyzene kedvelőinek kedvez, a méltóságteljes gyomirtás alatt Beethoven Op. 92-es, A-dúr, hetedik szimfóniája szól. 

Az eszköz – Vasorrú Rába

Az esetünkben fűnyüvőként használt Rába-Baba egy sokak által ismert, hazai gyártású típuscsalád tagja. A “Kisrábák” utódja az S/L és  valamint az F-sorozat lett, mely már DAF-fülkékkel készült. Ezekben már egy újabb fejlesztésű vegyes üzemű motor dolgozott, melyet a Rába német közreműködéssel fejlesztett ki. Az új modellcsalád is nagy népszerűségre tett szert a Közel-Keleten, Kínában, valamit a Balkánon. Becenevét onnan kapta, hogy a lökhárító alatt az intercoolert egy kiálló vaslemez védte, mely vasorra emlékeztette a teherautók vezetőit.
Elődjéhez hasonlóan az S-sorozat is számtalan felépítménnyel volt elérhető a fuvarozó társaságok számára. Készült belőle nyergesvontató, billenő felépítményes teherautó, kombinált árufuvarozásra alkalmas jármű, valamint fix felépítményes teherautó. 1983-ban a Rába-gyártmányokra olyan nagy volt a kereslet, hogy a győri cég kijelentette, nem tud a hazai piacra szállítani. A kezdeti nehézségeket azonban áthidalták, így később nem okozott problémát a magyarországi igények kielégítése sem.
Az S/L sorozatot a Rába már szinkronizált, 16 fokozatú sebességváltóval gyártotta, melynek köszönhetően lényegesen csökkent elődjéhez képest az üzemanyag-felhasználás. A vezetőfülkét frontkormányos megoldással, panorámaüvegezéssel kínálták, emellett a széria tagjai a légellenállás csökkentése céljából felső, oldalsó és alsó légterelővel is rendelhetők voltak.
Az S-sorozatot képviselő járművek egyébként a kilencvenes évek elejéig-közepéig bírták a Hungarocamionnál, majd a folyamatosan érkező fejlett, nyugati típusok hamar kiszorították őket. (Aranyi Péter)

A cél?

Babának nem ez az első ilyen bevetése. A rendszeres Ikarus-találkozókon, vagy ha akad alkalom, már füstöl a négy hátsó abroncs. Mire jó ez?
Amikor kölykök voltunk, a poros nyári esték gyorsan teltek azzal, ki tud hosszabb féknyomot húzni a Camping bringával. Izomrost-szakadásig tekertünk, utána fék, kontra-roppantó erővel. Mindezt pár aszfaltra rajzolt, feketén kígyózó keréknyomért. Van, akiből kikopik ez a gyermeki rajongás a csibészes ökörködés iránt, de szerencsére sokunkban megmarad.
Aki pedig idáig eljutott, zúzást kap jutalmul. Ebben a verzióban a Metallica előadásában szól a Jump in the fire című húzós nóta. Akcióban bővelkedő képsorok, kameraáldozat, és bőséges gumifüst zárásképp.  
Csak hamu alatt, és amikor leszegett fejjel tapossuk a mókuskereket, egy ilyen videó, egy ilyen rebellis alkat, mint Anti, azért feléleszti az egészséges, egyszer élünk pillanatot.
Így ha akad rá idő, engedjetek teret a belül rejtőző Babának. Csak a bálákra vigyázzatok!

Kommentek

  • Kanyaró Malvin

    Volt a Campingre és a Csepel Tacskóra való téglavörös, talán jugoszláv gumi, amivel vörös csíkot lehetett húzni. Papa hány hátsót cserélt elsőre, majd amikor azt is elnyűttem, vett újat, hogy a csíkhúzó versenyben jól szerepeljek. Mekkora anyag, csodálatos a videó is!

Sportautókra hajaz ez a német turistabusz

A most következő gyártóról ritkán hallani manapság, de ha igen, akkor az biztos valami nagy durranás.

Speciális mentőjárművet épített a Kamaz

Szinte bárhol bevethető mentőjárművet épített a Kamaz, mely kiválóan alkalmas tűzoltók és a mentők munkájának támogatására.

Villamosnak indult, busz lett belőle

Ha megvalósul a közösségi közlekedésben az, ami most a mérnökök fejében van, akkor elképzelhető, hogy évek múlva nehezen tudunk majd különbséget tenni a buszok és a villamosok között.

Mesterséges nappali fénnyel segítenék a kamionsofőröket

A Daimler azon töri magát, hogyan tudna a természetes fényhez hasonló világítást teremteni a kamionokban. Szerintük a fényszegény fülkék rossz hatással vannak a sofőrök teljesítményére.

Kátyúba hajtott a Ferrarival, az önkormányzat fizetni fog

Jótékony célra ajánlotta fel az önkormányzattól kapott kártérítést a kátyúban megsérült Ferrari után tulajdonosa.

Fokozatosan szorulnak ki az autók Londonból

London polgármestere hatékony lépéseket tesz a levegő minőségének javítása érdekében. Most az iskolák környékéről tiltotta ki az autókat.

Jean Todt: Túl nagyok a különbségek

Az autók gyorsabbak, szebbek és nehezebben vezethetőek, de Todt szerint még mindig túl nagyok a különbségek a mezőnyben.

F1: Ezért kellett halasztani a melbourne-i rajtot

A Forma-1 állandó versenyigazgatója, Charlie Whiting elmagyarázta, miért nem engedték el a mezőnyt elsőre az Ausztrál Nagydíjon.

Marchionne már nem hisz a Fiatban

A Fiat erős és sikeres volt, ám most a jelenlegi erősségeinkre kell koncentrálnunk, ez pedig a Jeep – kommentálta az olasz anyamárka indiai piaci esélyeit a Fiat Chrysler elnöke.

F1: Így készült az Ausztrál Nagydíj graffitije

Time lapse videó mutatja meg, hogy hogyan készült az Ausztrál Nagydíj graffitije.

F1: Nyolcmillióra büntették a Williamst

A Lance Stroll autójában elvégzett váltócsere miatt az FIA megbüntette a Williamst, de az újonc pilóta összességében pozitívan látta első F1-es hétvégéjét.

Baleset miatt állítja le az önvezető autók tesztelését az Uber

Figyelmetlen sofőr borította fel az Uber önvezető autóját az Egyesült Államokban. A cég a nyomozásig leállítja a fejlesztést.

F1: “Húzok a f…ba!”

A Red Bull-os Daniel Ricciardo számára rosszabbul már nem is alakulhatott volna az Ausztrál Nagydíj, Melbourne-ben csak annak örült, hogy vége a hazai versenyének.

Ennél menőbb McLarent nem látsz ma!

Szegecselt sárvédő szélesítések, hatalmas hátsó szárny és szép felnik kerültek a sárga McLaren 650S alá a Liberty Walk műhelyében.

F1: Rosberg gratulált Vettelnek

A Forma-1-es világbajnok Nico Rosberg vasárnap a családjával együtt nézte az Ausztrál Nagydíjat a tévén, a végén gratulált a győztesnek.

Alonso: A McLaren tökutolsó!

A szezonnyitó Ausztrál Nagydíj után Fernando Alonso lesújtó képet festett a McLaren-Honda versenyképességéről, gyakorlatilag sereghajtónak bélyegezte csapatát.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.