Autópályán hasított az önmagát vezető kamion

Szerző: Aranyi Péter levél küldés 
Dátum: 2015.10.02. 16.00

Különleges engedéllyel kiengedték az autópályára a Mercedes önmagát vezető kamionját. Már Amerikának is van egy ilyenje.

Ma a németországi A8-as autópályán, Denkendorf és Stuttgart között próbálták ki az automatizált vezérléssel ellátott Mercedes Actros teherautót. A jármű a világ első olyan sorozatgyártásban készülő teherautója, melyet olyan fejlesztéssel láttak el, mely képessé teszi a sofőr nélküli közlekedésre. A tesztúton részt vett a Baden-Württembergi tartomány miniszterelnöke, Winfried Kretschmann és a Daimler busz- és teherautó gyártásért felelős igazgatóság tagja, Wolfgang Bernhard is. Az önmagát vezető Actrost tavaly az A14-es autópályán, Magdeburg közelében tesztelte élesben először egy rövid ideig. A teherautó most először álca nélkül, fejesekkel a fedélzetén közlekedhetett közúton.
Német és amerikai fölény
A világon jelenleg a Mercedes, a Freightliner és a Kamaz rendelkezik olyan tesztjárművel, mely teljes mértékben képes önállóan közlekedni. A holland DAF és a Scania egyelőre az összekapcsolt kamionokkal kísérletezik. Érdekesség, hogy a Daimler leány, a Freightliner csőröse már közutakon falja a kilométereket, azonban az a teherautó egyelőre koncepció járműnek felel meg.

Több mint százezer kilométer évente
Az önmagát vezető kamionok fejlesztése nem tréfa, hiszen ha sikerül megbízható, sorozatgyártása alkalmas változatokat kifejleszteni, akkor nagy terhet vehetnek le a sofőrök válláról, akik egyéb iránt nem válnak feleslegessé, hiszen jelenlétükre ugyanúgy szükség lesz, mint a hagyományos kamionoknál. A technológiának köszönhetően viszont kevésbé lesznek fáradtak és agyonterheltek, mint jelenleg. Egyes számítások szerint egy átlagos európai kamionsofőr 130 000 kilométert tesz meg évente.

Két modell, egy rendszer
A Mercedes Actrost és Freightliner Inspiration Truck elnevezésű teherautóját ugyanaz a Daimler által fejlesztett rendszer, a Highway Pilot vezérli. A fejlesztés a kamerákból és radarrendszerekből érkező információkat dolgozza fel és ezek alapján gondoskodik az erőátviteli berendezések vezérléséről. A Highway Pilot része több olyan aktív vezetéstámogató fejlesztés, melyek már a napjainkban készülő teherautóknál is megtalálhatók, mint például a sávelhagyás-figyelmeztető- és az ütközésvédelmi rendszer. A Mercedes Actrost 12.8 literes OM 471 típusú motor hajtja és olyan biztonsági rendszerekkel rendelkezik, mint például a sebesség tartó automatika, valamint az aktív vészfékezést segítő rendszer.

Kommentek

  • hova

    Bravó! Ez nem semmi!

Használt hibrid buszokat vásárol a főváros

Újra visszatérhetnek a hibrid buszok Budapestre, igaz, ezek használtak lesznek és csak szóló kivitelűek.

Darth Vader egyszerűen kamionná vált

Egy dizájner olyan Kamazt gondolt ki, melyre legszívesebben már most felülnénk, mert ötvözi a versenykamionokat és az űrhajókat.

Munkagéppel mennek a tüntetők ellen a rendőrök

A szomszédos Szlovákiában fejlesztik a jövő rendőrségi oszlatójárművét. A Božena Riot az építőipari és mezőgazdasági munkagépek ketrecharcos unokatestvére.

Sportautókra hajaz ez a német turistabusz

A most következő gyártóról ritkán hallani manapság, de ha igen, akkor az biztos valami nagy durranás.

Videó: Ilyen közel voltak a nézők Vettel Ferrarijához

Sebastian Vettel melbourne-i fedélzeti kamerás felvételéből látszik igazán, mennyire veszélyes volt, hogy a nézők már a levezető körön a pályára rohantak.

F1: Lewis Hamilton önéletrajzi filmet tervez

Nem lát megfelelő színészt, ezért önmagát alakítaná.

F1: Bahreinben dől el, mi is van az előzésekkel

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szerint meg kell várni a Bahreini Nagydíjat az előzésekkel kapcsolatos végleges elemzésekhez.

Nagy lebukás, tényleg sok a magyar gyorshajtó

A vezetési hibák 36 százaléka gyorshajtásból fakad, de toplistás a hirtelen fékezés és a motor túlpörgetése is.

F1: Vérfürdő készül a középmezőnyben

Az első három csapat kiléte világos, de a best of the rest pozíciójáért 2017-ben öldöklő csata folyhat a Forma-1-es középmezőnyben. Ki van előrébb, ki bírja tovább a fejlesztési versenyt?

Tarlós téved – visszaszólt a bírságoló közteres

Több ponton vitatja a főpolgármester állításait az autósokat személyenként akár tucatnyi 50 ezres bírsággal nyakon öntő közteresek főnöke.  Tarlós szerint ne fizessenek, az ügyvéd szerint ez butaság.

F1: Nem a trükkös futómű csinálta ki a Red Bullt

A Red Bull szerint a felfüggesztésekre vonatkozó új szabályoknak nincs közük ahhoz, hogy a csapat a Ferrari és a Mercedes mögé szorult az Ausztrál Nagydíjon.

F1: Ő lesz Räikkönen utódja?

A Ferrari korábbi csapatfőnöke szerint megvan, kire cserélhetné a veterán Kimi Räikkönent a Ferrari 2018-ban.

F1: Alonso még öt évig maradhat?

A McLaren-Honda jelenlegi versenyképessége mellett az sem lenne meglepő, ha Fernando Alonso féltávnál kiszállna, de a wokingi csapat főnöke azt reméli, sokáig marad még a kétszeres bajnok spanyol.

Jön a 30-as korlátozás lakott területeken?

Violeta Bulc, az Európai Unió közlekedésért felelős biztosa szerint érdemes lenne szigorúbban korlátozni a sebességet lakott területen.

Lauda: Bottas máris bizonyított

A Mercedes-csapat elnöke az Ausztrál Nagydíj után úgy látja, hogy jól választottak Valtteri Bottasszal, a finn elődje, Nico Rosberg szintjén van.

Ezt a vizsgát soha nem fogja elfelejteni egyik tanulóvezető sem

Amikor az oktató közli, hogy a vizsgán egy másik autót fognak vezetni, már ott elkezdődik a para, aztán meglátják milyen autó, és picit kikészülnek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.