Észtország második legnagyobb városa, Tartu 65 darab biometánnal hajtott autóbuszt vásárol 2017-ig. A város, ahol Báthory István erdélyi fejedelem jezsuita gimnáziumot alapított Scania Citywide típusú buszok beszerzése mellett döntött. A kezdeményezéshez Pärnu városa is csatlakozott. Tartuban egyébként már közlekednek sűrített földgázzal (CNG) hajtott buszok (lásd. a felső képet).

Az új járművek vásárlása mellett egy töltőállomást is felhúznak a buszoknak. A projektet teljes egészében az észt állam állja. A lépéstől nemcsak a városi levegő “megtisztulását” várják, hanem abban bíznak, hogy csökkenhet Észtország üzemanyag-függősége is, mivel az járművek hajtásához szükséges biometánt teljes egészében odahaza állítanák elő.

A biometánt a különféle szerves anyagokból, hulladékokból előállított biogázból nyerik. Az üzemanyag előnye, hogy a földgázzal szinte megegyező fűtőértékkel rendelkezik és csak kis mértékben tartalmas CO2 -őt. Ennek köszönhetően a biometánnal hajtott járműveknek elenyésző a károsanyag-kibocsátása, emellett az üzemanyag az idők végezetéig előállítható, hiszen a hulladék mellett, akár szennyvízből is készülhet.

Észtország azt a célt tűzte ki, hogy 2020-ra mintegy 10 százalékra növeli a megújuló energiaforrások arányát a közlekedésben. Bár a kormányzati terv nem zárja ki az importált üzemanyagok felhasználását, az észtek jobbnak látják ezt inkább a hazai szinten előállítható biometán használatával megoldani.

Magyarországon a Zalavíz üzemében állítanak elő biogázt és biometánt. Ott az eljárás keretében a szennyvíztisztítóban keletkező iszapot rothasztó toronyba vezetik, majd az itt keletkező biogázt tisztítják, szűrik és sűrítik, hogy a megfelelően átalakított autókba tankolhassák.